Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehkää ruokavalio laihdutukseen

Vierailija
15.08.2015 |

Näimpä. Pudotettavaa 20+ kg. Salilla on mahdollisuus käydä pari kertaa viikossa. :)

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:23"]

vaikea tehdä mitään tarkkaa tietämättä susta mitään, kuten varmasti itsekin ymmärrät. kaikista paras ja toimivin ohje on LISÄTÄ KASVIKSIA REILUSTI, samoin marjat ovat huippuja. ÄLÄ vähennä hiilaria vaan ala käydä lenkillä. eräs malli voisi olla tällainen (tällä olen itse laihduttanut 30kg, olen erittäin terve ja jaksan tehdä ja urheilla ja kovaa!!! :)

Esimerkkipäivä 1:

Aamupala:

- (Kaura)puuroa marjojen ja jonkin hyvän proteiinilähteen kanssa, esim. keitetty muna tai raejuusto

- kahvia/teetä + PALJOn vettä (on tärkeää nesteyttää yön jäljiltä)

Lounas:

- paljon kasviksia ja salaattia (ja monipuolisesti! Raasteet, vihannekset, juurekset, kaalit, kaikki mitä ikinä keksitkään)

- hyvä hiilarinlähde, esim. täysjyväriisi

- hyvä proteiini, esim. tofu tai kala

Välipala:

- teetä

-pähkinöitä

-hedelmä

Päivällinen:

-hyvä hiilari, esim. täysjyväriisi tai bataatti

- papuja, linssejä, hummusta...

- niin iso pino kasviksia kuin vain voit järjen rajoissa syödä

Iltapala:

- kaurajugurttia itsetehdyn granolan (chiasiemeniä, kauraa jne.) ja marjojen kanssa

-yrttijuomaa

Esimerkkipäivä 2:

Aamupala:

-täysjyväleipää

-kasviksia (paprika, kurkku, tomaatti jne.)

- juustoa tai muna

Lounas:

- samalla tavalla kuin 1 päivän lounas, variointia voi tehdä loputtomiin, kaikista tärkeintä on runsas kasvisten määrä ja sekä hyvän hiilarin että proteiinin sisällyttäminen aterialle (pitävät nälän poissa ja antavat energiaa)

Välipala:

- herkkusmuuti (marjoja, kasvimaitoa, esim. pähkinöitä)

Päivällinen:

- ruokaisa keitto (kasvissoseita, siemeniä jne.)

Iltapala:

- raejuustoa ja marjoja

Pidät annoskoot järkevinä (ei jää nälkä mutta et syö yli) ja muistat KASVIKSET ja liikut järkevästi niin johan lähtee olo kohenemaan. herkut vaihda terveellisempiin (tekee mieli jääteöä -> ota soijajugurttia granolan ja marjojen kanssa, tekee mieli suklaata -> ota raakasuklaata) ja jätä "oikeat" herkut minimiin. näillä pitäisi painon tippua kun koot ovat sopivat ja terveyden pysyä hyvänä. älä hyvä ihminen lähde millekään lihapelleilylinjalle, ei ole terveellistä eikä eettisesti kestävää.

[/quote]

Nyt tuon valheellisen propagandapaatoksesi (ja omien lisäpeukutustesi) jälkeen sun pitäisi pystyä perustelemaan miksi kasviproteiini on laihduttajalle parempi valinta kuin eläinproteiini? Samat kalorit niissä on. Terveyden kannalta eläinperäisestä proteiinista saa kaikki tarvittavat aminohapot yhdestä lähteestä helposti.

[/quote]

hehe, en nyt sentään omaa tekstiä peukuttele :D samaten huvitti väite propagandapaatoksesta. :) onhan mulla siellä mainittu kalakin, lähinnä halusin antaa juurikin hieman erilaisia ideoita kuin perinteisen punainen liha + tonnari -linjan. en ole ravitsemusalan ammattilainen vaan tuo ruokavalio perustui omaan tiedonhankintaani ja ennen kaikkea omakohtaisiin kokemuksiini.

esimerkiksi punaisen lihan yhteydestä moniin sairauksiin on tehty paljon tutkimuksia. runsas punaisen lihan kulutus voidaan yhdistää vähän kaikennäköiseen sairastavuuteen, vaikkapa joihinkin suolistosyöpiin. ajattelin tästä mennä nukkumaan joten en ala kaivella lähteitä väitteideni tueksi. lisäksi omakohtainen kokemus puoltaa tätä. koostamalla kasviproteiinilähteitä monipuolisesti saa aminohapot helposti "täyteen". lisäksi mainitsin listallani esimerkiksi kalan, raejuuston ja munat. ne eivät tietääkseni ole kasviproteiinia. kokonaisuus ratkaisee ja voin vannoa, että ylenmääräinen lihan mättäminen ei ole kenenkään terveydelle hyväksi (kasvissyöjät elävät vanhemmiksi ja terveempinä ^^). toivon todella, että jokainen painon pudotusta ja parempaa oloa tavoitteleva antaisi tällaiselle aidosti kepeämmälle ruokavaliolle mahdollisuuden. olen sitä mieltä, että proteiinia on saatava, mutta sen tarvetta on kyllä alettu aivan överisti liioittelemaan viime aikoina. liika on liikaa siinäkin, rasittaa sisäelimiä ja muuta mukavaa.tsemppiä sinullekin, toivottavasti opit pohtimaan asioita eri näkökulmista etkä heti teilaa eriäviä katsantokantoja :) terveisin kymppi

[/quote]

Punaisen lihan eikä minkään muunkaan lihan syöminen aiheuta suolistosyöpää. Päivitä tietämyksesi ettet enää jaa valheellista tietoa julkisilla nettipalstoilla. Sinä itse ehdotit laihduttajalle vaihtoehdoksi jäätelönsyönnille soijajogurttia, et lehmänmaidosta tehtyä jogurttia. Lapsikin tajuaa, että tarkoituksesi oli vain promota veganismia.

Kukaan ei ole ehdottanut lihan ylenmääräistä mättämistä, kuten ei myöskään esimerkiksi ylenpalttista vedenjuomista. Kohtuudella käytettynä ei kummastakaan ole mitään terveydellistä haittaa. 

Miksi et vastannut kysymykseen kasviproteiinin paremmuudesta laihduttajalle verrattuna eläinproteiiniin? Tajusitko itsekin, että hupsis, järkiargumentteja ei ole. Pelkkää vegaanipropagandaa.

Tuohon väitteesesi, että kasvissyöjät elävät terveempinä, olisi todella mukava nähdä jokin lähde. Joku muu kuin sinun oma mutu. Tiedemaailman mukaan kasvissyöjät ovat nimittäin sairaampia: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0088278&representation=PDF

[/quote]

olen jo valvonut pidempään kuin ajattelin mutta enpäs osaa silti olla järkevä ja mennä nukkumaan vaan pakko vielä vastata. hönö mikä hönö :)

mielestäni kasviproteiinin paremmuus vaikka punaiseen lihaan verrattuna tulee siinä, että en edelleenkään usko ylenpalttisen punaisen lihan kulutuksen olevan hyvästä. kasviproteiineilla tuskin on haittoja. vastasin siis kysymykseen. opettele hyvä ihminen sisäistämään lukemasi :)

mielestäni myös eettiset näkökulmat olisi hyvä ottaa huomioon ruokavaliossa. ensinnäkin kyse on eläinten kohtelusta mutta toisekseen ihan resurssien riittävyydestä. ei ole järkeä kierrättää ruokaa eläimen kautta. mitä jos kaikki kiinalaiset ja intialaiset alkaisivat mättää lihaa länsimaiseen tapaan? miksi minulla suomalaisena olisi oikeus eläintuotteiden käyttöön ja heillä ei?

et voi tosissasi väittää vegaanipropagandaksi ruokavalioehdotusta jossa mainitse ihan eläimenkin :D :D :D (no, et varmaankaan tosissasi kirjoitakaan mutta intetään nyt vähän sinun mieliksesi :) pus!) soijajugua ehdotin siksi, että MINUN mahalleni se on paljon parempi vaihtoehto kuin maitotuotteet. samaa olen kuullut monilta muilta. maito ei automaattisesti sovi kaikille, joten eri vaihtoehtojen kokeilu kannattaa. jos kerta propagoisin veganismia niin miksi sitten laitoin raejuuston tuonne? sinä voisit vastata tähän, vai hupsis, huomasitko, ettet voi :) mielestäni veganismi on hyvä ruokavalio jos se tuntuu sopivalta, mutta itse en ole vegaani. 

lähteitä ehkä etsin huomenna jos ehdin. jos sinulla on akateemista koulutusta edes nimeksi, ymmärrät varmaan, että ei yksi netistä liittämäsi läpyskä tee tyhjäksi kaikkia vastakkaisia argumentteja.

onneksi huomisessa ravintolapäivässä saa hyvää, maistuvaa ja terveellistä vegaaniruokaa ^^ onko sulla jotain kasvisten syöntiä vastaan? sitä minä promoan jos jotain.

t. kymppi

[/quote]

Miksi sinä väistelet kysymystä? Miksi eläinproteiinin vaihtaminen kasviproteiiniin on LAIHDUTTAJALLE mielestäsi parempi vaihtoehto? Etkö osaa vastata? Ketjun aihe on laihdutus.

Vierailija
42/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terveellisyysreseptini...en siis laihduta mutta pyrin syömään terveellisesti (olen kyllä silti laihtunut)

aamupala: kaksi kaura100 leipää oivariinilla tai skyr ja hedelmä

Lounas:yleensä jotain keittoa lautasellinen ja vettä

välipala:puolikas proteiinipatukka ja hedelmä

päivällinen:paljon salaattia,perunaa tai riisiä,lihaa tai kanaa

iltapala:maustamatonta jogurttia,marjoja,pähkinä-rusinasekotusta

Lisäksi paljon vettä,kahvia 2-3 kuppia kevytmaidolla päivän mittaan ja reipasta kävelyä tunnin verran niin monta kertaa viikossa kun pystyn yleensä 3-5 krt hyötyliikunnan lisäksi...ja paino on tippunut ihan kivasti. Mitään mässypäiviä en yleensä pidä mutta herkut säästän pe-la päiville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 19:03"]

Mun terveellisyysreseptini...en siis laihduta mutta pyrin syömään terveellisesti (olen kyllä silti laihtunut)

aamupala: kaksi kaura100 leipää oivariinilla tai skyr ja hedelmä

Lounas:yleensä jotain keittoa lautasellinen ja vettä

välipala:puolikas proteiinipatukka ja hedelmä

päivällinen:paljon salaattia,perunaa tai riisiä,lihaa tai kanaa

iltapala:maustamatonta jogurttia,marjoja,pähkinä-rusinasekotusta

Lisäksi paljon vettä,kahvia 2-3 kuppia kevytmaidolla päivän mittaan ja reipasta kävelyä tunnin verran niin monta kertaa viikossa kun pystyn yleensä 3-5 krt hyötyliikunnan lisäksi...ja paino on tippunut ihan kivasti. Mitään mässypäiviä en yleensä pidä mutta herkut säästän pe-la päiville.

[/quote]

Missä se sinun terveellisyys on?

Vierailija
44/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että kasviöljyissä on paljon omega-6:a, jota usein saadaan liikaa omega-3 nähden. Siksi pitäisi syödä paljon kalaa tai ottaa kalanmaksaöljy lisäravinnetta, jotta suhde korjaantuu. Nykyään hyvät rasvat tarkoittavat voita, kookosöljyä, oliiviöljyä (kohtuudella) ja kalanmaksaöljyä. Ei teollisia kasviöljyjä kuten margariinia tai rypsiöljyä.

Vierailija
45/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:31"]

Jos sinulla on akateeminen koulutus, niin etsi ja pistäpä tänne niitä tutkimuksia, joissa eksplisiittisesti todetaan, että kasvissyöjät elävät pidempään.

[/quote]

En ole missään kohtaa väittänyt olevani mikään ravitsemusammattilainen. Lähinnä kyse on tiedon ymmärryksellisestä periaatteesta, että yksittäisten tutkimustulosten mukana ei ihan noin vaan kiellettä kaikkea, mikä ei tuon ko. tutkimusten tulosten kanssa ole sopusoinnussa. :) En jaksanut nähdä asian kanssa hirveästi vaivaa koska minulla on parempaakin tekemistä, mutta tässäpä eräs:

http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/526S.long

"Lisäsit viestiisi raejuuston hämäyksen vuoksi. Miten muuten sinun vatsasi kestää raejuustoa, mutta ei lehmänmaitojogurttia?" Hitto soikoon, bustasit nyt meidän vegaanikulttilaisten superstrategian jossa ehdotellaan eläintuotteita sisältävää ruokavaliota että ihmisistä tulee vegaaneita, ei daaaamn. nyt koko salaliitto on paljastettu ja pilalla :( :( :( hitto kun te aaveen salapoliisit ootte aina askeleen edellä, liian älykkäitä meikäläiselle vajaapäälle jonka elämän ainoa sisältö on roikkua täällä ja punoa juonia millä ihmiset rupeaisivat syömään sitä ruokaa kuin minä haluan :'( nyt meni paitsi vegaanilahkon salaliitto, myös minun henkilökohtainen elämäni pilalle :(

ja jos joku nyt oikeasti miettii että miksi siellä sitten oli raejuusto - en tosiaan usko että ketään kiinnostaisi mutta.... - niin siksi, että raejuustoa saa laktoosittomana mutta lempparijuguani (kreikkalainen) ei. syön jonkin verran raejuustoa vaikkei se mahalleni mitään optimaalisinta safkaa olekaan juurikin siksi, että se pitää nälkää niin hyvin loitolla esim. aamupuuron kanssa syötynä :) pienet määrät maitotuotteita menee, sit jos rupeaa vetelemään vaikka sitä jugua sen verran kuin minulla on tapana iltapalalla syödä (eli paaaaljon) niin johan on maha kipeänä :) lisäksi luottoni ap:n älynlahjoihin oli niin suuri, että en arvellut hänen kopioivan tuota kahden esimerkkipäivän ehdotusta täsmälleen sellaisenaan ja noudattavan sitä orjallisesti elämänsä loppuun saakka. ja jos nyt oikein lähdetään vääntölinjalle: monet laihduttajat pohtivat varmasti kaloreita ja sitä paljon puhuttua proteiinia. en ole kovinkaan hyvin perillä erilaisista maustamattomista lehmänmaitojugurteista, mutta turkkilainen tuntuu olevan se kaikkien suosikki, joten verrataanpa soijajugurtin ja lindahlsin turkkilaisen ravintoarvoja: soijajugu (per 100g): 43 kcal, HH 0,5 g (josta sokeria 0 g), proteiini 4 g. Lindahls turkkilainen (per 100 g): 129 kcal, HH 5,1 g (josta sokeria 5,1 g), proteiini 4,2 g. Jos laihduttaisin ja pitäisi sokeasti ravintoarvoja tuijotellen valita, niin valitsisin mieluummin treeninjälkeisiltapalaksi tuon soijajugun. Enemmän proteiinia vähemmillä kaloreilla ja vähemmällä sokerilla :) mutta en tosiaan vaivaudu liiemmin tarkastelemaan makroja, syön sitä, mistä tulee hyvä olo ja mistä tykkään.

terveisin ravintolapäivässä mahansa ihanaa vegaaniruokaa täyteen syönyt kymppi :)

Vierailija
46/76 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:49"]

Mulla kans sama, että painonhallinta ei ole koskaan ollut näin helppoa, kuin vegaanipainotteisella lakto-ovovegeruoalla. Treenaan 3-4x viikossa salilla, eikä mun lihakset ole koskaan aiemmin kehittyny näin hienosti. Olen ihan ihmeissäni. Palaudun tosi nopeasti, rankan jalkapäivän jälkeen voi olla, että pääsen jo 3. päivänä salille uudelleen tekemään jalkoja eli periaatteessa voisin treenata rankan treenin lihasryhmästä riippuen 2-3 x vk 1 h kerrallaan jokaista lihasryhmää. Selkätreenistä ja muista lihasryhmistä palaudun vieläkin nopeammin. Ennen ei olisi tullut kuuloonkaan sekaruoalla, saattoi helposti kestää 5-7 pv että palauduin. Ensimmäistä kertaa alan olla todella tyytyväinen siihen miltä näytän. Olen siro mutta treenatun näköinen, muotoja on. Pyöreä pylly ja rinnatkin "hyvänkokoiset". Vatsalihakset näkyvät.

Opiskelen luonnontieteitä, ja ruokavalioni perustuu tieteelliseen faktaan. Se on runsashiilihydraattinen, melko vähärasvainen, ja siihen kuuluu täysjyvätuotteet, peruna ja täysjyväriisi ym prosessoimaton lisuke, palkokasvit (pavut ja linssit), raa'at ja kypsennetyt kasvikset, hedelmät ja kohtuullisesti kasviöljyt (oliivi-, pellava-, vähissä määrin auringonkukkaöljy). Syön (lähes) päivittäin hieman vähärasvaista juustoa ja ehkä pari kertaa viikossa kananmunia. Käytän myös tofua ja välilä teen soijarouheesta (yleensä välttelen reilusti prosessoituja ruokia, mutta poikkeuksia on) kastikkeen tai pastan.

Olen yli 30-vuotias, ja juuri viikonloppuna minua luultiin juhlissa 10 vuotta nuoremmaksi. Iho on sileä, ryppyjä ei ole. Tukka on paksu kuin mikä, iho terveen värinen. Olen todella tyytyväinen tähän ruokavalioon. Voin hyvin, jaksan treenata ja näytän todella hyvältä! :)

[/quote]

Mihin tieteelliseen faktaan?

[/quote]

Siihen, että runsasrasvainen, varsinkaan tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio ei ole terveellistä, eläinproteiini ei ole terveellistä, runsaskuituinen ruokavalio sen sijaan on kuten kasvikset ja hedelmätkin. Jos olisit ottanut asioista selvää, tietäisit nämä asiat. Toisaalta jos olet näitä "ruokauskovaisia", jotka eivät perusta mielipiteitään tieteellisten tutkimusten tulosten suuriin linjoihin, niin sinua on varmaan aika vaikea vakuuttaa mitenkään asian paikkansapitävyydestä. Voit toki itse mennä Pubmediin, hakea tietoa esimerkiksi siitä miten rasvaisesta ruoasta seuraa matala-asteinen tulehdus ja endotoksemia, tai miten rasvainen ruoka hajottaa suoliston limakalvoestettä, joka suojaa elimistöä antigeeneilta. Tai siitä miten eläinproteiini lyhentää elinikää ja lisää kuolleisuutta. Tai siitä, miten kasvikset, hedelmät ja palkokasvit edistävät terveyttä. Tai siitä, miten kasviöljyt vaikuttavat terveydelle edullisesti kohtuudella käytettynä.

[/quote]

juuri näin! :) kyllä lähipiiriä seuraillessa huomaa, ketkä syövät enimmäkseen kasvisruokaa ja ketkä raukat ovat haksahtaneet tähän ylettömään eläintuotteiden ja -rasvojen käyttöön :) kasvikunnan tuotteet ovat huippuruokaa (kunhan muistaa syödä riittävästi kaloreita! ;)) ja niillä laihtuu / paino pysyy ideaalissa. on surullista, miten moni on haksahtanut bisarreihin itsejulistettuihin "asiantuntijoihin" ja heidän hurmokselliseen julistamiseensa.

Vierailija
47/76 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:49"]

Mulla kans sama, että painonhallinta ei ole koskaan ollut näin helppoa, kuin vegaanipainotteisella lakto-ovovegeruoalla. Treenaan 3-4x viikossa salilla, eikä mun lihakset ole koskaan aiemmin kehittyny näin hienosti. Olen ihan ihmeissäni. Palaudun tosi nopeasti, rankan jalkapäivän jälkeen voi olla, että pääsen jo 3. päivänä salille uudelleen tekemään jalkoja eli periaatteessa voisin treenata rankan treenin lihasryhmästä riippuen 2-3 x vk 1 h kerrallaan jokaista lihasryhmää. Selkätreenistä ja muista lihasryhmistä palaudun vieläkin nopeammin. Ennen ei olisi tullut kuuloonkaan sekaruoalla, saattoi helposti kestää 5-7 pv että palauduin. Ensimmäistä kertaa alan olla todella tyytyväinen siihen miltä näytän. Olen siro mutta treenatun näköinen, muotoja on. Pyöreä pylly ja rinnatkin "hyvänkokoiset". Vatsalihakset näkyvät.

Opiskelen luonnontieteitä, ja ruokavalioni perustuu tieteelliseen faktaan. Se on runsashiilihydraattinen, melko vähärasvainen, ja siihen kuuluu täysjyvätuotteet, peruna ja täysjyväriisi ym prosessoimaton lisuke, palkokasvit (pavut ja linssit), raa'at ja kypsennetyt kasvikset, hedelmät ja kohtuullisesti kasviöljyt (oliivi-, pellava-, vähissä määrin auringonkukkaöljy). Syön (lähes) päivittäin hieman vähärasvaista juustoa ja ehkä pari kertaa viikossa kananmunia. Käytän myös tofua ja välilä teen soijarouheesta (yleensä välttelen reilusti prosessoituja ruokia, mutta poikkeuksia on) kastikkeen tai pastan.

Olen yli 30-vuotias, ja juuri viikonloppuna minua luultiin juhlissa 10 vuotta nuoremmaksi. Iho on sileä, ryppyjä ei ole. Tukka on paksu kuin mikä, iho terveen värinen. Olen todella tyytyväinen tähän ruokavalioon. Voin hyvin, jaksan treenata ja näytän todella hyvältä! :)

[/quote]

Mihin tieteelliseen faktaan?

[/quote]

Siihen, että runsasrasvainen, varsinkaan tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio ei ole terveellistä, eläinproteiini ei ole terveellistä, runsaskuituinen ruokavalio sen sijaan on kuten kasvikset ja hedelmätkin. Jos olisit ottanut asioista selvää, tietäisit nämä asiat. Toisaalta jos olet näitä "ruokauskovaisia", jotka eivät perusta mielipiteitään tieteellisten tutkimusten tulosten suuriin linjoihin, niin sinua on varmaan aika vaikea vakuuttaa mitenkään asian paikkansapitävyydestä. Voit toki itse mennä Pubmediin, hakea tietoa esimerkiksi siitä miten rasvaisesta ruoasta seuraa matala-asteinen tulehdus ja endotoksemia, tai miten rasvainen ruoka hajottaa suoliston limakalvoestettä, joka suojaa elimistöä antigeeneilta. Tai siitä miten eläinproteiini lyhentää elinikää ja lisää kuolleisuutta. Tai siitä, miten kasvikset, hedelmät ja palkokasvit edistävät terveyttä. Tai siitä, miten kasviöljyt vaikuttavat terveydelle edullisesti kohtuudella käytettynä.

[/quote]

Sulla ei ole kuitenkaan esittää mitään muuta kuin oma tulkintasi.

Vierailija
48/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:11"]

En laihduta mutta syön terveellisesti ja kevyesti, tässä esimerkkipäivä:

- aamulla marjasmoothie (rasvatonta gefiluspiimää, marjoja ja sokeritonta marjakeittoa), maitokahvi 75kcal. Ukkojuggeen tehtynä aamiainen 95kcal

- lounas keitto ja leipä ilman levitettä 200 kcal tai salaattia, papuja, maissia, tomaattia, kurkkua yms yms auringonkukan siemeniä sekä kalaa/kanaa/lihaa 100g. Tilkka oliiviöljyä 200 kcal

- välipala hedelmä 100kcal jos tarvitsen

- päivällinen vaikka 3 dl makaronilaatikkoa + leipäsiivu + levite 300 kcal tai pihvi + valkosipuliperunat 300kcal tai kermamuhennettua hapankaalia ja 2 bratwurstia 350 kcal

- illalla 1/2 banaani + 1/2 rahka + vadelmakeittoa 100kcal tai marjarahka kermainen 200 kcal tai jäätelöä 2 dl 200kcal

Noista tulee n 1300 kaloria, mun on vaikea saada edes syötyä enempää! Ihmettelen miten ihmiset onnistuvat syömään yli 2000 kaloria/pvä!

[/quote]

Sori,, lounas 300 kaloria, ei 200
[/quote]

Jep, eikä tuo makaronilaatikko tai pihviateriakaan tuossa 300 kalorissa pysy.

Vierailija
49/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:11"] En laihduta mutta syön terveellisesti ja kevyesti, tässä esimerkkipäivä: - aamulla marjasmoothie (rasvatonta gefiluspiimää, marjoja ja sokeritonta marjakeittoa), maitokahvi 75kcal. Ukkojuggeen tehtynä aamiainen 95kcal - lounas keitto ja leipä ilman levitettä 200 kcal tai salaattia, papuja, maissia, tomaattia, kurkkua yms yms auringonkukan siemeniä sekä kalaa/kanaa/lihaa 100g. Tilkka oliiviöljyä 200 kcal - välipala hedelmä 100kcal jos tarvitsen - päivällinen vaikka 3 dl makaronilaatikkoa + leipäsiivu + levite 300 kcal tai pihvi + valkosipuliperunat 300kcal tai kermamuhennettua hapankaalia ja 2 bratwurstia 350 kcal - illalla 1/2 banaani + 1/2 rahka + vadelmakeittoa 100kcal tai marjarahka kermainen 200 kcal tai jäätelöä 2 dl 200kcal Noista tulee n 1300 kaloria, mun on vaikea saada edes syötyä enempää! Ihmettelen miten ihmiset onnistuvat syömään yli 2000 kaloria/pvä! [/quote] Sori,, lounas 300 kaloria, ei 200 [/quote] Jep, eikä tuo makaronilaatikko tai pihviateriakaan tuossa 300 kalorissa pysy.

[/quote]

Tein reseptin kiloklubissa ja sain makaronilaatikosta 90 kaloria/100g - 300g on mulle mielettömän iso annos ja jää alle 300 kalorin joka tapauksessa.

Pihvi 100g = kiloklubin mukaan 153kaloria, valkosipuliperunat (peruna, kerma, valkosipuli, suola ja pippuri) 100g = 200 kaloria (kermaa tulee per 100g ehkä 2 rkl suhteessa) - no meni vähän yli, ok 350 kaloria annos. Sori:)

Kummassakin annoksessa lautasesta suurin osa on salaattia mitä en erikseen maininnut sen "kalorittomuuden" takia.

Vierailija
50/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:23"]

vaikea tehdä mitään tarkkaa tietämättä susta mitään, kuten varmasti itsekin ymmärrät. kaikista paras ja toimivin ohje on LISÄTÄ KASVIKSIA REILUSTI, samoin marjat ovat huippuja. ÄLÄ vähennä hiilaria vaan ala käydä lenkillä. eräs malli voisi olla tällainen (tällä olen itse laihduttanut 30kg, olen erittäin terve ja jaksan tehdä ja urheilla ja kovaa!!! :)

Esimerkkipäivä 1:

Aamupala:

- (Kaura)puuroa marjojen ja jonkin hyvän proteiinilähteen kanssa, esim. keitetty muna tai raejuusto

- kahvia/teetä + PALJOn vettä (on tärkeää nesteyttää yön jäljiltä)

Lounas:

- paljon kasviksia ja salaattia (ja monipuolisesti! Raasteet, vihannekset, juurekset, kaalit, kaikki mitä ikinä keksitkään)

- hyvä hiilarinlähde, esim. täysjyväriisi

- hyvä proteiini, esim. tofu tai kala

Välipala:

- teetä

-pähkinöitä

-hedelmä

Päivällinen:

-hyvä hiilari, esim. täysjyväriisi tai bataatti

- papuja, linssejä, hummusta...

- niin iso pino kasviksia kuin vain voit järjen rajoissa syödä

Iltapala:

- kaurajugurttia itsetehdyn granolan (chiasiemeniä, kauraa jne.) ja marjojen kanssa

-yrttijuomaa

Esimerkkipäivä 2:

Aamupala:

-täysjyväleipää

-kasviksia (paprika, kurkku, tomaatti jne.)

- juustoa tai muna

Lounas:

- samalla tavalla kuin 1 päivän lounas, variointia voi tehdä loputtomiin, kaikista tärkeintä on runsas kasvisten määrä ja sekä hyvän hiilarin että proteiinin sisällyttäminen aterialle (pitävät nälän poissa ja antavat energiaa)

Välipala:

- herkkusmuuti (marjoja, kasvimaitoa, esim. pähkinöitä)

Päivällinen:

- ruokaisa keitto (kasvissoseita, siemeniä jne.)

Iltapala:

- raejuustoa ja marjoja

Pidät annoskoot järkevinä (ei jää nälkä mutta et syö yli) ja muistat KASVIKSET ja liikut järkevästi niin johan lähtee olo kohenemaan. herkut vaihda terveellisempiin (tekee mieli jääteöä -> ota soijajugurttia granolan ja marjojen kanssa, tekee mieli suklaata -> ota raakasuklaata) ja jätä "oikeat" herkut minimiin. näillä pitäisi painon tippua kun koot ovat sopivat ja terveyden pysyä hyvänä. älä hyvä ihminen lähde millekään lihapelleilylinjalle, ei ole terveellistä eikä eettisesti kestävää.

[/quote]

Nyt tuon valheellisen propagandapaatoksesi (ja omien lisäpeukutustesi) jälkeen sun pitäisi pystyä perustelemaan miksi kasviproteiini on laihduttajalle parempi valinta kuin eläinproteiini? Samat kalorit niissä on. Terveyden kannalta eläinperäisestä proteiinista saa kaikki tarvittavat aminohapot yhdestä lähteestä helposti.

[/quote]

hehe, en nyt sentään omaa tekstiä peukuttele :D samaten huvitti väite propagandapaatoksesta. :) onhan mulla siellä mainittu kalakin, lähinnä halusin antaa juurikin hieman erilaisia ideoita kuin perinteisen punainen liha + tonnari -linjan. en ole ravitsemusalan ammattilainen vaan tuo ruokavalio perustui omaan tiedonhankintaani ja ennen kaikkea omakohtaisiin kokemuksiini.

esimerkiksi punaisen lihan yhteydestä moniin sairauksiin on tehty paljon tutkimuksia. runsas punaisen lihan kulutus voidaan yhdistää vähän kaikennäköiseen sairastavuuteen, vaikkapa joihinkin suolistosyöpiin. ajattelin tästä mennä nukkumaan joten en ala kaivella lähteitä väitteideni tueksi. lisäksi omakohtainen kokemus puoltaa tätä. koostamalla kasviproteiinilähteitä monipuolisesti saa aminohapot helposti "täyteen". lisäksi mainitsin listallani esimerkiksi kalan, raejuuston ja munat. ne eivät tietääkseni ole kasviproteiinia. kokonaisuus ratkaisee ja voin vannoa, että ylenmääräinen lihan mättäminen ei ole kenenkään terveydelle hyväksi (kasvissyöjät elävät vanhemmiksi ja terveempinä ^^). toivon todella, että jokainen painon pudotusta ja parempaa oloa tavoitteleva antaisi tällaiselle aidosti kepeämmälle ruokavaliolle mahdollisuuden. olen sitä mieltä, että proteiinia on saatava, mutta sen tarvetta on kyllä alettu aivan överisti liioittelemaan viime aikoina. liika on liikaa siinäkin, rasittaa sisäelimiä ja muuta mukavaa.tsemppiä sinullekin, toivottavasti opit pohtimaan asioita eri näkökulmista etkä heti teilaa eriäviä katsantokantoja :) terveisin kymppi

[/quote]

Punaisen lihan eikä minkään muunkaan lihan syöminen aiheuta suolistosyöpää. Päivitä tietämyksesi ettet enää jaa valheellista tietoa julkisilla nettipalstoilla. Sinä itse ehdotit laihduttajalle vaihtoehdoksi jäätelönsyönnille soijajogurttia, et lehmänmaidosta tehtyä jogurttia. Lapsikin tajuaa, että tarkoituksesi oli vain promota veganismia.

Kukaan ei ole ehdottanut lihan ylenmääräistä mättämistä, kuten ei myöskään esimerkiksi ylenpalttista vedenjuomista. Kohtuudella käytettynä ei kummastakaan ole mitään terveydellistä haittaa. 

Miksi et vastannut kysymykseen kasviproteiinin paremmuudesta laihduttajalle verrattuna eläinproteiiniin? Tajusitko itsekin, että hupsis, järkiargumentteja ei ole. Pelkkää vegaanipropagandaa.

Tuohon väitteesesi, että kasvissyöjät elävät terveempinä, olisi todella mukava nähdä jokin lähde. Joku muu kuin sinun oma mutu. Tiedemaailman mukaan kasvissyöjät ovat nimittäin sairaampia: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0088278&representation=PDF

[/quote]

olen jo valvonut pidempään kuin ajattelin mutta enpäs osaa silti olla järkevä ja mennä nukkumaan vaan pakko vielä vastata. hönö mikä hönö :)

mielestäni kasviproteiinin paremmuus vaikka punaiseen lihaan verrattuna tulee siinä, että en edelleenkään usko ylenpalttisen punaisen lihan kulutuksen olevan hyvästä. kasviproteiineilla tuskin on haittoja. vastasin siis kysymykseen. opettele hyvä ihminen sisäistämään lukemasi :)

mielestäni myös eettiset näkökulmat olisi hyvä ottaa huomioon ruokavaliossa. ensinnäkin kyse on eläinten kohtelusta mutta toisekseen ihan resurssien riittävyydestä. ei ole järkeä kierrättää ruokaa eläimen kautta. mitä jos kaikki kiinalaiset ja intialaiset alkaisivat mättää lihaa länsimaiseen tapaan? miksi minulla suomalaisena olisi oikeus eläintuotteiden käyttöön ja heillä ei?

et voi tosissasi väittää vegaanipropagandaksi ruokavalioehdotusta jossa mainitse ihan eläimenkin :D :D :D (no, et varmaankaan tosissasi kirjoitakaan mutta intetään nyt vähän sinun mieliksesi :) pus!) soijajugua ehdotin siksi, että MINUN mahalleni se on paljon parempi vaihtoehto kuin maitotuotteet. samaa olen kuullut monilta muilta. maito ei automaattisesti sovi kaikille, joten eri vaihtoehtojen kokeilu kannattaa. jos kerta propagoisin veganismia niin miksi sitten laitoin raejuuston tuonne? sinä voisit vastata tähän, vai hupsis, huomasitko, ettet voi :) mielestäni veganismi on hyvä ruokavalio jos se tuntuu sopivalta, mutta itse en ole vegaani. 

lähteitä ehkä etsin huomenna jos ehdin. jos sinulla on akateemista koulutusta edes nimeksi, ymmärrät varmaan, että ei yksi netistä liittämäsi läpyskä tee tyhjäksi kaikkia vastakkaisia argumentteja.

onneksi huomisessa ravintolapäivässä saa hyvää, maistuvaa ja terveellistä vegaaniruokaa ^^ onko sulla jotain kasvisten syöntiä vastaan? sitä minä promoan jos jotain.

t. kymppi

[/quote]

Jos sinulla on akateeminen koulutus, niin etsi ja pistäpä tänne niitä tutkimuksia, joissa eksplisiittisesti todetaan, että kasvissyöjät elävät pidempään.

Vierailija
51/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö liikaa. Syö vain kun on nälkä. Lopeta syöminen kun olet kylläinen.

Lopeta itsesi palkitseminen tai lohduttaminen syömällä, kehittele muita palkitsemistapoja. 

Älä syö sokeria. Älä syö ns. "herkkuja". "Yksi herkkupäivä viikossa" romahduttaa projektisi, sinusta tulee kuin juoppo, joka vain koko ajan odottaa sitä hetkeä kun saa ottaa viinaa. 

Meidän leveysasteillamme ei kukaan kuole nälkään. Et tarvitse välipaloja, sinun ei koko ajan tarvitse työntää suuhusi jotain. Et ole lehmä, älä siis märehdi. 

Syö säännöllisesti. Syö hyvin tehtyä, monipuolista, herkullista ruokaa. 

Liiku enemmän. 

Älä tee laihtumisesta elämäsi sisältöä ja pääasiaa, ajattele muita asioita, käytä energiaasi muuhun. 

Vierailija
52/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:57"]

Yleishelppo, toimiva. Jätä pois pasta, riisi, peruna, leipä. Tilalle kasviksia ja proteiinia kuten rahka ja raejuusto, tonnikala, liha, kana...

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta, miksi nimenomaan uhanalainen ja ryöstökalastettu tonnikala käy? Miksei suomalaista villikalaa: siikaa (saa myös viljeltynä), kuhaa, haukea, ahventa, silakkaa, muikkua, nieriää? Miksei tehotuotettua lohta?

Vierailija
53/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kymppiparkaa! :D

Viime päivinä on puhuttu paljon liikenneraivosta, mutta AV:llä kukoistaa myös ruokaraivo, mistä tämä ketju on hyvä esimerkki. Kaikki dieetit, erilaiset elämäntapavalinnat (veganismi, kasvissyönti), menuehdotukset vaikkapa juhliin aiheuttaa joissakin mammoissa aivan käsittämättömiä kilareita! Muistan vieläkin Palstan Suuren Karppaussodan, joka lopulta meni vallan veriseksi. Nythän karppaus taitaa olla "pois muodista" ja odotamme seuraavaa trendiä. 

Vaikka rakastan ruokaa ja harrastan kokkaamista, niin se on vain ruokaa

Menestystä painonpudotukseen, ap!

46

Vierailija
54/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä  lihan mausta. En siis syö sitä, aivan sama mitä nämä Saarioisten tai karppifoorumien edustajat kirjoittelevat.

Vierailija
55/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:57"]

Yleishelppo, toimiva. Jätä pois pasta, riisi, peruna, leipä. Tilalle kasviksia ja proteiinia kuten rahka ja raejuusto, tonnikala, liha, kana...

[/quote]

Aamupala: 5 banaania ja litra mansikoita

[/quote]

Kysymys: miten pystyt syömään tuon?

[/quote]

ihan keveästi, nam!

Vierailija
56/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiire tuloksia saada niin olennaisinta on syödä mahd vähän (laihat usein juo jotain sokerilitkuja pitääkseen energiatasoa minimi safkoillaan) ja sellaista mikä pitää kylläisenä. Se vähän riippuu mutta joku broileri+salaatti/riisi,pinaattikeitto pitää kohtuu hyvin.. Annokset varmaan jotain lasten kokoa.

Näin tekemällä jää kyllä aina nälkä joten vaatii totuttelua jos ei ole tottunut. Minulla voi mennä koko päivä syömättä ja juomatta ihan vahingossa jos on jotain riittävän mielenkiintoista tekemistä, oma haaste onkin saada painoa mutta tottumuksia on vaikea muuttaa.

Vierailija
57/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan siis, että "jää nälkä" varmasti siihen verrattuna mihin joku pulskempi on tottunut. Omista syömisistäni en yleensä tuu täysin kylläiseksi, juuri ja juuri tyydyttävästi.

Ei kuitenkaan liian rajuja dieetti muutoksia kannata nopeasti lähteä tekemään tai ainakaan kovin pitkäksi aikaa, voi olla jotain muitakin seurauksia .. jos on oikea tarvi sellaiselle niin sitten joku asiantuntija jostain.

Vierailija
58/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tuo brutal dieetin ohje oli, ap!??

Vierailija
59/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 06:30"]

Tarkoitan siis, että "jää nälkä" varmasti siihen verrattuna mihin joku pulskempi on tottunut. Omista syömisistäni en yleensä tuu täysin kylläiseksi, juuri ja juuri tyydyttävästi.

Ei kuitenkaan liian rajuja dieetti muutoksia kannata nopeasti lähteä tekemään tai ainakaan kovin pitkäksi aikaa, voi olla jotain muitakin seurauksia .. jos on oikea tarvi sellaiselle niin sitten joku asiantuntija jostain.

[/quote]

Kun elimistö oppii tunnistamaan nälän ja kylläisyyden ei "jää nälkää", eikä siinä mene kuin max. muutama viikko. Samalla elimistö alkaa toimia normaalisti. Vaikka länsimaissa riehuu hengenvaarallinen lihavuusongelma on ahmiminen ja mättö kulttuurin luoma, ei ihmiseen luontaisesti kuuluva tapa. 

46

Vierailija
60/76 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaus ja 5:2.  Siinä minun painonpudotuskeinoni, helppoa.  Karpatessa pitää muistaa syödä reilusti rasvaa.

Hidas laihtuminen on hyvästä, ei rupea nahka roikkumaan.  Kuntosalikin auttaa siihen.

Pidän peukkuja sulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi