Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme rutinaketju. Voihan ne vaatteet jättää vaan ostamatta ja ostaa sellaisia mistä tykkää? Niin ne muutkin tekee.
Eikös tämä olekaan keskustelupalsta?
On, mutta eihän tuo ole mitään keskustelua, että väitetään että kaikki suomessa tuotetut vaatteet ovat samanlaisia, vaikka katsomalla minkä vaan valmistajan mallistoja, näkee, että niitä vaatteita on vaikka minkälaisia ja erilaisia ja moneen makuun. Jättää vaan ostamatta ne vaatteet, mitkä eivät miellytä, jokuhan niitä vissiin ostaa, kerta niitä valmistetaan?
Vai aletaanko kaikki täällä keskustelemaan, että miksi Minna Parikka saa valmistaa kenkiä, vaikka minä en tykkää niistä ja miksi kaupoissa myydään appelsiineja, vaikka ne ovat pahoja ja miksi ihmeessä tuolla on musikkikonsertti, vaikka en kuuntele tuollaista musiikkia jne.
Suomalaiset ovat kuuluisia trikootuotannostaan, ei niitä trikoovaatteita tarvitse tosiaan ostaa, ellei miellytä silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin Suomessa tarvitaan laajempaa smart casual tarjontaa, kun Suomessa vain marginaalin marginaalilla on sellainen elämäntyyli jossa kyseisen kategorian vaatteille on käyttöä? Suurin osa pärjää joko jakkupuvulla tai sitten niillä koti- tai jopa rönttävaatteilla jos ei erikseen työvaatteita ole määritelty, ne jotka haluavat pukeutua siististi sekä persoonallisesti töihin ovat pikkiriikkisen pieni vähemmistö.
Montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana tarvinnut siistimpää vapaa-ajanvaatetta? Niinpä, tuskin tarvitset toisen käden sormia laskemiseen. Jos kerran sesongissa käy millään tapaa ihmisten ilmoilla, ei siinä jatkuvasti tarvitse uutta olla ostamassa. Vapaa-ajanvaatetus ostetaan kotoilua, mökkeilyä ja koiranulkoilutusta varten.
Itse teen 100% etätyötä, eli en tosiaan tarvitse mitään jakkupukuja tai toimistovaatteita, mutta en kyllä halua vapaa-ajalla tai kotonakaan olla missään pieruverkkareissa ja vastaavissa. Tulee niin masentava olo nähdä itsensä sellaisena peilistä. Joten vähän siistimpää, mutta silti mukavaa päällä, tykkään käyttää.
Minä teen myös lähes kokonaan vain etätöitä nykyään. En silti edes omista yksiäkään pieruverkkareita. Mitä ne edes on? Trikoomekot on mukavia kotitoimistolla. Onneksi ehdin ostaa pari Neulomon mekkoa ennen kuin ne loppui. Lisäksi on pari mekkoa HM:stä ja pari mekkoa Prisman London Fog -mallistosta ja pari Gudrun Sjödéniltä. Lisäksi muutama hyvä pusero, parit housut ja pari hametta. Näillä pärjää oikein hyvin. Smart casual voi olla myös mukavaa pukeutumista.
Smart casual on sellaista pukeutumista jossa kehtaa mennä samassa asussa vaikkapa finassialan töistä suoraan taidenäyttelyn avajaisiin, michelin-ravintolaan tai musiikkikeskuksen arkinäytökseen, en tietysti tiedä millaista hm tai prisman mekkoa tarkoitat mutta saattaa olla kyseessä on pikemminkin pelkkä casual, ei smart casual. Ei se että vaate on mekko, tee siitä automaattisesti lähes juhla-asua.
Kyllä, ei niin teekään, mutta usko pois, Prisma ja HM on mainettaan parempia.
Tarkoitan Prisman mekolla esimerkiksi napakkaa neulosta olevaa tummaa laivastonsinistä, polvipituista, 3/4-hihaista Prisman London Fog -malliston mekkoa yhdistettynä musteensinisiin tai ihonvärisiin sukkahousuihin, avokkaisiin ja siistiin pienehköön laukkuun. Illaksi voi laittaa helmet kaulaan. Se mekko mikä minulla on, on jo poistunut valikoimasta. Mutta siellä näyttäisi olevan toinen, muuten melkein samanlainen, mutta jossa on taskut. Taskut tekevät siitä toki rennomman, joten voi olla että tällä hetkellä ottaisin Prisman tämänhetkisestä valikoimasta House-malliston mustan perusmekon (https://www.prisma.fi/tuotteet/110566876/house-naisten-neulosmekko-218h…) ja laittaisin sen kanssa pienen vyön, mustat sukkahousut ja sirot avokkaat. Esimerkiksi vaaleanpunainen jakku piristää päivällä hyvin mustaa jakkua, ja illaksi sen kanssa voisi laittaa kimaltelevan strassikorun.
HM:n mekolla tarkoitan esimerkiksi vähän samaa tyyliä kuin Victorialla: https://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000001169460.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme rutinaketju. Voihan ne vaatteet jättää vaan ostamatta ja ostaa sellaisia mistä tykkää? Niin ne muutkin tekee.
Eikös tämä olekaan keskustelupalsta?
On, mutta eihän tuo ole mitään keskustelua, että väitetään että kaikki suomessa tuotetut vaatteet ovat samanlaisia, vaikka katsomalla minkä vaan valmistajan mallistoja, näkee, että niitä vaatteita on vaikka minkälaisia ja erilaisia ja moneen makuun. Jättää vaan ostamatta ne vaatteet, mitkä eivät miellytä, jokuhan niitä vissiin ostaa, kerta niitä valmistetaan?
Vai aletaanko kaikki täällä keskustelemaan, että miksi Minna Parikka saa valmistaa kenkiä, vaikka minä en tykkää niistä ja miksi kaupoissa myydään appelsiineja, vaikka ne ovat pahoja ja miksi ihmeessä tuolla on musikkikonsertti, vaikka en kuuntele tuollaista musiikkia jne.
Suomalaiset ovat kuuluisia trikootuotannostaan, ei niitä trikoovaatteita tarvitse tosiaan ostaa, ellei miellytä silti.
Kotimaisuus on arvo. Moni haluaisi ostaa Suomessa tehtyjä vaatteita ja harmittelee, koska ne eivät sovi omalle vartalotyypille. On ymmärrettävää, että isorintaiset, sirovyötäröiset ihmiset ei halua näyttää muhkeilta matameilta. Minusta kyllä suomalaiset vaatevalmistajat voisivat panostaa enemmän kaavoitukseen. Saisivat varmasti enemmän asiakkaitakin, eli investointi maksaisi itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mieltä aloittajan kanssa. Olen todella koettanut ostaa kotimaisiksi kerrottuja vaatteita mutta en pysty. Olen normaalivartaloinen, bmi 22, kohta eläkeikäinen nainen ja kaikki kotimaiset vaatteet näyttävät päälläni siltä, että teltta on viritetty ylleni. Sen sijaan Italiassa melkein vaate kuin vaate sopii. Eivät nuo jäykistä kankaista, suurilla kuvioilla koristellut kaavut sovi kenellekään.
Minä ostan Saksasta. Berliini on T- ja X-vartaloisen unelmapaikka shoppailla vaatteita. Varsinkin toimistovaatteissa on paljon valikoimaa. On ihana tunne kun ei tarvitse ottaa vain jotain, mikä suostuu menemään rinnan kohdalta kiinni, vaan voi oikeasti valita. No, ostan kyllä välillä Milanostakin, koska siellä on ihania vaatteita. Mutta Berliinissä on käyttövaateita ja myös hinnatkin kohdillaan.
Laittakaa vyö korostaman sitä ihanaa vartaloanne!
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Puolet aikuisista on Suomessa keskivartalolihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen myös lähes kokonaan vain etätöitä nykyään. En silti edes omista yksiäkään pieruverkkareita. Mitä ne edes on? Trikoomekot on mukavia kotitoimistolla. Onneksi ehdin ostaa pari Neulomon mekkoa ennen kuin ne loppui. Lisäksi on pari mekkoa HM:stä ja pari mekkoa Prisman London Fog -mallistosta ja pari Gudrun Sjödéniltä. Lisäksi muutama hyvä pusero, parit housut ja pari hametta. Näillä pärjää oikein hyvin. Smart casual voi olla myös mukavaa pukeutumista.
Smart casual on sellaista pukeutumista jossa kehtaa mennä samassa asussa vaikkapa finassialan töistä suoraan taidenäyttelyn avajaisiin, michelin-ravintolaan tai musiikkikeskuksen arkinäytökseen, en tietysti tiedä millaista hm tai prisman mekkoa tarkoitat mutta saattaa olla kyseessä on pikemminkin pelkkä casual, ei smart casual. Ei se että vaate on mekko, tee siitä automaattisesti lähes juhla-asua.
Mistä löytäisin keväisen smart casual -tyylisen asun? Mitä sellaiseen ylipäänsä kuuluu? Toukokuussa on tilaisuus, jossa sellaiseen pitäisi pukeutua. Iltapukupuoli on tuttu, mutta smart casual? Olen tyypillinen suomalainen keski-ikäinen nainen, koko 46-48, vartalotyyppi X + maha (eli kotelomekko tuottaa ongelmia). Rinnan ja lantionympärys molemmat 116. Marimekon ja muihin puuvillasäkkeihin päinkään en tosiaankaan suostu katsomaan! Ei!
No, mites olis Prisman House-malliston eettisesti tuotettu keväinen kukkamekko, jossa on v-pääntie? Siihen kapea vyö korostamaan vyötäröä, lisäksi sukkahousut, sirot sling back -kengät ja pieni laukku. Korvakorut, mutta ei kaulakorua.
Tai sitten ihan klassinen sievä pusero, siisti hame ja jakku tai siisti neuletakki. Sukkahousut, sirot kengät ja pieni laukku. Ja laita ihmeessä vyö. Tähän käy ihan hihaton pusero, ettei tule turhaan jakun alle hihoja ruttuun, esimerkiksi HM:stä saa.
Tai kolmantena vaihtoehtona perhoshihainen tai solmuhihainen keväinen pusero ja puolihame. Ei jakkkua. Ihonväriset sukkahousut, sirot avokkaat, ballerinat tai sling back -kengät ja pieni laukku. Tokmannilta Polan mallistosta voi löytyä joskus kivoja puseroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Miksi pitäisi tehdä kaikille vartaloille sopivia vaatteita? Väitän että se on mahdotonta. Säkeiltä ne näyttää kaikkien päällä.
Ei näytä perinteisen suomalaisen harteikkaan ja omenavartaloisen naisen yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Puolet aikuisista on Suomessa keskivartalolihavia.
Jep, ja kotimaiset vaatevalmistajat on unohtaneet sen toisen puoliskon, jotka ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisin keväisen smart casual -tyylisen asun? Mitä sellaiseen ylipäänsä kuuluu? Toukokuussa on tilaisuus, jossa sellaiseen pitäisi pukeutua. Iltapukupuoli on tuttu, mutta smart casual? Olen tyypillinen suomalainen keski-ikäinen nainen, koko 46-48, vartalotyyppi X + maha (eli kotelomekko tuottaa ongelmia). Rinnan ja lantionympärys molemmat 116. Marimekon ja muihin puuvillasäkkeihin päinkään en tosiaankaan suostu katsomaan! Ei!
No, mites olis Prisman House-malliston eettisesti tuotettu keväinen kukkamekko, jossa on v-pääntie? Siihen kapea vyö korostamaan vyötäröä, lisäksi sukkahousut, sirot sling back -kengät ja pieni laukku. Korvakorut, mutta ei kaulakorua.
Tai sitten ihan klassinen sievä pusero, siisti hame ja jakku tai siisti neuletakki. Sukkahousut, sirot kengät ja pieni laukku. Ja laita ihmeessä vyö. Tähän käy ihan hihaton pusero, ettei tule turhaan jakun alle hihoja ruttuun, esimerkiksi HM:stä saa.
Tai kolmantena vaihtoehtona perhoshihainen tai solmuhihainen keväinen pusero ja puolihame. Ei jakkkua. Ihonväriset sukkahousut, sirot avokkaat, ballerinat tai sling back -kengät ja pieni laukku. Tokmannilta Polan mallistosta voi löytyä joskus kivoja puseroita.
Kiitos vastauksesta!
- se 46/48 -kokoinen kysyjä
Mistä ns. lusikka-malliset naiset ostavat vaatteensa? Jokin tietty merkki tai maa, joka myy hyvännäköisiä ja ajattomia?
Pisteet siitä, että kerrankin suomalainen merkki jonka housut ei ole persjalkaisille. Noiden naisten collegehousut on XS-koossakin suunniteltu naiselle, jonka jalan sisäpituus on 81,5. Harmi, että on liian levoton kuosi ja väljä malli. Ei sovi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuika avonaiset kengät käy jos on vielä lunta maassa tai kovin kylmä?
moni suomalainen nainen on kuitenkin hoikka ja siro esim. 20-30 vuotiaiden ryhmässä. itse haluaisin ostaa suomalaisia vaatteita.jotain ivana helsingin vaatteita oon löytänyt. usein monet suomi vaatteet, on liian isoa mallia jopa s-koko on xl kokoinen. very nice farkut jotka ilmeisesti suomes tehty, on onnistuneita mitotukseltaan.
karjakko tyyli suomi muodissa, on outo.vanhoissa mustavalko kuvissa suomalaisilla on tyylikkäät puvut ja mekot päällä, ihan vanhan hollywoodin tyyliin.kotiompelijat valmisti. miksi samaa ei muka edelleen osattaisi.
jo vyötäron korostaminen ,auttaisi malleja paremmaksi
Olen aivan samaa mieltä. Miksihän Suomessa ei voi saada kauniita Naisten mekkoja. Mallia pitää ottaa esim. Italiasta, mekoissa on tyyliä, ei " suoria säkkejä " vaan kauniita leikkauksia, kauluksia ja esim. suuria nappeja elävöittämässä mekkoja.
Suomessa on VALTAVASTI pieniä kotimaisia merkkejä, ja varmasti löytyy jotain. Ei tarvitse ostaa Marimekkoa eikä (yök) Uhanaa. Toki joutuu googlettelemaan, sillä pienet ja nuoret tekijät eivät saa vaatteitaan ja kenkiään mihinkään marketteihin ja pääkaduille. Eli vaivalloista vaatteiden löytäminen nykyään on.
Mutta nyt kun suomalaiset brändit tulivat puheeksi, niin tietääkö joku teistä, onko Nanson "paremmille" mekoille tapahtunut jotain, siis materiaalia muutettu olennaisesti? Mä nimittäin käytin pitkään ihan työvaatteinakin tiettyjä Nanson yksivärisiä mekkoja, tulivat aina pyykistä täsmälleen yhtä hyvässä kunnossa. Kangas laskeutui hyvin ja leikkaus pysyi käsittämättömän skarppina, jopa vuosia. En tiedä, mikä tämän Nanson materiaali/neulospatentin nimi oli, mutta se ilmeisesti oli jokin erityinen.
Nyt tuntuu, että Nansot ovat kaikki yöpaitatrikoota tai collegepaitamaista kangasta. Mitä on tapahtunut?
Mulla on mennyt vaatteiden ostaminen täysin verkkokaupan puolelle ja joskus työmatkoilta löytyy jotain. Housut ja neuletakit on ainoita, joita ostan suomalaisista kaupoista ja kengätkin alkaa olla siinä ja siinä. Kunnon jakkuakin alkaa olla vaikea saada.
Markettien ja ketjujen paidat on useimmat aivan järkyttävän rumia trikookolttuja tai tylsiä suoria paitapuseroita ilman mitään jippoa, ja mekot hirveitä pussimaisia trikoorääsyjä, jotka näyttää yöpaidoilta. Leikkaukset puuttuu täysin. Olen 55 v, minulla on leveä lantio, vyötärö tallessa ja isot rinnat, ja nuo säkit näyttää ihan kamalilta räteiltä päällä. Yksikin hihattomana kesämekkona myyty kolttu toimittaa mulla suoraan yöpaidan virkaa, ei sitä julkisesti kehtaa pitää....ei voi kuin hämmästellä sisäänostajien makua.
Vierailija kirjoitti:
Työhaalaritkin tehdään todella isovatsaisille. Tällaisen hoikan normaalivartaloisen yllä ne ovat hirveitä, siihen joutuu laittamaan päälle vyön että voi liikkua jotenkin normaalisti.
Toivoisin enemmän kauniita, nuorekkaita naistenvaatteita koolle 42/44. Olen yrittänyt pitää vyötärön tallella.
Hame, jakku ja pusero ja asuun sopivat kengät, ei lenkkarit eikä tennarit. Ei mielellään mustaa koko asua näin keväällä. Hameessa voi olla jotakin kivaa, vaikka röyhelöinen helma tai jotakin.