Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Onko takavuosien suosittua merkkiä eli R-Collectionia vielä mainittu? Hinnat ovat minulle suolaiset, mutta voisiko heillä olla juuri sitä klassista, laadukkaampaa perusvaatetta?
Edes R-Collection ei ompeluta vaatteitaan Suomessa. Ja miten sinä yhdistät klassisen, laadukkaamman perusvaatteen halpaan hintaan? Et mitenkään.
En ole koskaan ostanut Finlaysonin siivousmekkoja, ja Marimekon trikoistakin olen luopunut. Liian isot kuviot häiritsevät. Nanson pellavamekkoja minulla on useita.
Ruotsalaisilla on maailmantason menestystarinat vaatealalla.
Suomen vaateteollisuus sen sijaan teki konkan 90 luvulla.
AP:n kannattaa ryhtyä vaatesuunnittelijana, kun on niin kovin tietoinen asioista!
No kattokaa katukuvaa jossa suomalaiset on lähes kaikki mammutteja. Sitä myydään mille on kysyntää.
Tämä on todellinen ongelma. Itse hyvätuloisena ostaisin mielelläni suomalaista tuotantoa, jos vain löytyisi tavallisen kokoiselle naiselle sopivaa toimistovaatetta. Mutta ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Miksi pitäisi tehdä kaikille vartaloille sopivia vaatteita? Väitän että se on mahdotonta. Säkeiltä ne näyttää kaikkien päällä.
Mahdottomalta se minustakin tuntuu. Välillä käy mielessä, että onko hoikkuus kriminalisoitu, kun sitä pitäisi niin kovasti peittää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellinen ongelma. Itse hyvätuloisena ostaisin mielelläni suomalaista tuotantoa, jos vain löytyisi tavallisen kokoiselle naiselle sopivaa toimistovaatetta. Mutta ei löydy.
Voglia on tosi hyvä (mutta tietenkin todella kallis).
Ril's miellyttää laadulta ja näöltä, mutta on valitettavasti kiinatuotantoa ja muutenkin ilmeisesti suht. epäeettinen, kun ei mitään tietoa eettisyydestä löydy.
Toivottavasti ei kumpikaan mene konkkaan, sillä ovat harvoja naisellisen tyylikkäitä "kotimaisia".
Suomessa ns omppuvartalo on aina ollut muotia ja yleinen. Jos katsoo jotain XL malli tms kisoja tai vaate- esittelyitä on niissä aina omppuvartaloinen malli.Itse olen kurvikas päärynä / tiimalasi kun treenaan enemmän eikä mikään suomivaate sovi. Nämä mittasuhteet ovat ja pysyvät vaikka laihdun ja lihon. Olen jo 40 v ja nuoresta asti harmitellut samaa asiaa. Vaatteita ei kertakaikkiaan löydy Suomesta. Ulkomailla XL mallit ovat juuri tiimalaseja ja päärynöitäolisipa ihanaa nähdä joskus Suomessa samaa tai että edes näitä trikoosäkkejä tehtäisiin myös muille kuin ompuille.
Koska asiakaskuntana ovat keski-ikäiset naiset.
Nuoret ostavat nuorisovaatteita. Teinit ja nuoret aikuiset. Hankkivat vaatteensa jostain muotivaatteita myyvistä verkkokaupoista. Sitten kun ei enää tyyli sovellu, mennään markettiin ostamaan vuokkoa ja marimekkoa ja finlaysonia ja polaa ja mitä kaikkia niitä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Miksi sitten on valittu se sama kohderyhmä kuin kaikilla muilla? Kyllä muunkin muotoisia ihmisiä on olemassa. Jos ei olisi, niin ei mikään henkkamaukkakaan pärjäisi. Sitä paitsi firmoilla voi olla useampia mallistoja eri vartalotyypeille, tyyleille, ikäkausille jne. Miksi pitäisi kaikki tunkea samaan muottiin? En minä ainakaan ole ikinä ostanut näitä Nanson kukkatunikoita tai Marimekon tasaraitapaitoja.
ap
Itse olen pitkä joten mikään kukkatunika ei näytä hyvältä. Mielestäni kukkatunika ei sovi oikein kenellekään
Aivan. Minä taas olen lyhyt 155cm eivätkä sovi minullekaan. Kaula-aukottomat säkkitunikat ulottuvat puoleen sääreen.
Suomessa ei arvosteta kaavoituksen osaamista eikä ole taitoa ( opeteta) kauniita leikkauksia erilaisille vartalotyypeille koulutukseen pääsee sukupuolineutraalit , ohkömöhkö kummajais - erikoistyypit tekemään kaapuja ja villalankamöykkyjä yms
Teemme suomalaista muotia, siitä pitää näkyä suomalainen disaing, erotumme.
No jos naisten vaatteista puhutaan, niin siksi kun akat on kaikki Annika Emakon mallisia muumeja.
Varmaan siksi että niitä ostetaan? Ja kyllä lihavampikin voi pitää tyköistuvia vaatteita, ei tarvitse telttaan pukeutua kenenkään jos ei tahdo.
Muoti tuntuu olvan jo ties monetta vuotta putkeen löysää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vimmacompany.com/product/sointu-ii-tafti-lila/
Onko tällaisille vaatteille oikeasti käyttäjäkuntaa?
Järkyttävän näköisiä säkkejä! 🤢
ja kallis kaiken lisäksi
Mihin Suomessa tarvitaan laajempaa smart casual tarjontaa, kun Suomessa vain marginaalin marginaalilla on sellainen elämäntyyli jossa kyseisen kategorian vaatteille on käyttöä? Suurin osa pärjää joko jakkupuvulla tai sitten niillä koti- tai jopa rönttävaatteilla jos ei erikseen työvaatteita ole määritelty, ne jotka haluavat pukeutua siististi sekä persoonallisesti töihin ovat pikkiriikkisen pieni vähemmistö.
Montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana tarvinnut siistimpää vapaa-ajanvaatetta? Niinpä, tuskin tarvitset toisen käden sormia laskemiseen. Jos kerran sesongissa käy millään tapaa ihmisten ilmoilla, ei siinä jatkuvasti tarvitse uutta olla ostamassa. Vapaa-ajanvaatetus ostetaan kotoilua, mökkeilyä ja koiranulkoilutusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vimmacompany.com/product/sointu-ii-tafti-lila/
Onko tällaisille vaatteille oikeasti käyttäjäkuntaa?
Järkyttävän näköisiä säkkejä! 🤢
ja kallis kaiken lisäksi
ja kangas polyesteri/polyamidi 😬
Suomitankkien päällä ei todellakaan toivo näkevänsäkään muuta kuin säkkejä.
Onko takavuosien suosittua merkkiä eli R-Collectionia vielä mainittu? Hinnat ovat minulle suolaiset, mutta voisiko heillä olla juuri sitä klassista, laadukkaampaa perusvaatetta?