Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vimmacompany.com/product/sointu-ii-tafti-lila/
Onko tällaisille vaatteille oikeasti käyttäjäkuntaa?
Mä voisin käyttää. Olen sairaalloisen lihava koko 54, tuonne uppoaisi riippumahakin kaavun sisään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Miksi sitten on valittu se sama kohderyhmä kuin kaikilla muilla? Kyllä muunkin muotoisia ihmisiä on olemassa. Jos ei olisi, niin ei mikään henkkamaukkakaan pärjäisi. Sitä paitsi firmoilla voi olla useampia mallistoja eri vartalotyypeille, tyyleille, ikäkausille jne. Miksi pitäisi kaikki tunkea samaan muottiin? En minä ainakaan ole ikinä ostanut näitä Nanson kukkatunikoita tai Marimekon tasaraitapaitoja.
ap
Mallisto Prismalle tuo hyvin rahaa yritykselle ja isot volyymit. Finlaysonilla on muutenkin katteet sellaista luokkaa että takovat hyvin tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin Suomessa tarvitaan laajempaa smart casual tarjontaa, kun Suomessa vain marginaalin marginaalilla on sellainen elämäntyyli jossa kyseisen kategorian vaatteille on käyttöä? Suurin osa pärjää joko jakkupuvulla tai sitten niillä koti- tai jopa rönttävaatteilla jos ei erikseen työvaatteita ole määritelty, ne jotka haluavat pukeutua siististi sekä persoonallisesti töihin ovat pikkiriikkisen pieni vähemmistö.
Montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana tarvinnut siistimpää vapaa-ajanvaatetta? Niinpä, tuskin tarvitset toisen käden sormia laskemiseen. Jos kerran sesongissa käy millään tapaa ihmisten ilmoilla, ei siinä jatkuvasti tarvitse uutta olla ostamassa. Vapaa-ajanvaatetus ostetaan kotoilua, mökkeilyä ja koiranulkoilutusta varten.
Itse teen 100% etätyötä, eli en tosiaan tarvitse mitään jakkupukuja tai toimistovaatteita, mutta en kyllä halua vapaa-ajalla tai kotonakaan olla missään pieruverkkareissa ja vastaavissa. Tulee niin masentava olo nähdä itsensä sellaisena peilistä. Joten vähän siistimpää, mutta silti mukavaa päällä, tykkään käyttää.
Montako sataa euroa käytät vuodessa siisteihin, kotimaisiin laatuvaatteisiin kotona käytettäväksi? Suuri osa suomalaisista ei yksinkertaisesti vietä erityisemmin aikaa sellaisissa tilanteissa tai tilaisuuksissa joissa tarvitsee olla siistinä vapaa-ajallaan, ehkä juurikin kerran sesongissa jos silloinkaan, vaikka kuinka noilla kerroilla olisi päällä parempaa Seppälää, tarkoittaa se silti todella alhaista kysyntää tuon sektorin vaatetukselle, kun jo hinnoittelu rajaa kalliimpien tuotteiden markkinaosuuden ykkösprosentteihin, ei kaavoituksessa ole enää varaa tehdä yhtään enempää rajaavia ratkaisuja.
Ihan kauheita ryysyjä nuo Finlaysonin. Olisivat pysyneet lakanoissa. Harmi kun Neulomolle kävi huonosti. Oli ihan eri laadukkaita vaatteita kuin esim Nosh.
Solakka nuori tai keski-ikäinenkää ihminen EI jostain syystä näytä perunasäkiltä pukeutuessaan noihin. Päin vastoin työpaikan perunasäkit katsoo arvostelee että miksei tuo voi pukeutua peittävämmin, kattomaan nyt miten se oikein keikistelee ja näyttelee kroppaansa.
Mutta joo ap, jos peilissä näkyy perunasäkki niin se on p e l k ä s t ä ä n vaatteen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
No ei todellakaan sovi kaikille. Mutta sopii persjalkaisille päärynävartaloille, joita suurimmalla osalla suomalaisista on. Omenavatsakin niiden suojiin kätkeytyy aika helposti, jos vartalon yläosa on siro.
Mutta vähänkään povekkaampi, yläosasta runsas mutta hoikkavyötäröinen tai tiimalasimainen vartalo näyttää ihan kamalalta paksulta pullalta tuollaisissa A-linjaisissa frillamekoissa tai suorissa säkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin Suomessa tarvitaan laajempaa smart casual tarjontaa, kun Suomessa vain marginaalin marginaalilla on sellainen elämäntyyli jossa kyseisen kategorian vaatteille on käyttöä? Suurin osa pärjää joko jakkupuvulla tai sitten niillä koti- tai jopa rönttävaatteilla jos ei erikseen työvaatteita ole määritelty, ne jotka haluavat pukeutua siististi sekä persoonallisesti töihin ovat pikkiriikkisen pieni vähemmistö.
Montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana tarvinnut siistimpää vapaa-ajanvaatetta? Niinpä, tuskin tarvitset toisen käden sormia laskemiseen. Jos kerran sesongissa käy millään tapaa ihmisten ilmoilla, ei siinä jatkuvasti tarvitse uutta olla ostamassa. Vapaa-ajanvaatetus ostetaan kotoilua, mökkeilyä ja koiranulkoilutusta varten.
Itse teen 100% etätyötä, eli en tosiaan tarvitse mitään jakkupukuja tai toimistovaatteita, mutta en kyllä halua vapaa-ajalla tai kotonakaan olla missään pieruverkkareissa ja vastaavissa. Tulee niin masentava olo nähdä itsensä sellaisena peilistä. Joten vähän siistimpää, mutta silti mukavaa päällä, tykkään käyttää.
Minä teen myös lähes kokonaan vain etätöitä nykyään. En silti edes omista yksiäkään pieruverkkareita. Mitä ne edes on? Trikoomekot on mukavia kotitoimistolla. Onneksi ehdin ostaa pari Neulomon mekkoa ennen kuin ne loppui. Lisäksi on pari mekkoa HM:stä ja pari mekkoa Prisman London Fog -mallistosta ja pari Gudrun Sjödéniltä. Lisäksi muutama hyvä pusero, parit housut ja pari hametta. Näillä pärjää oikein hyvin. Smart casual voi olla myös mukavaa pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen myös lähes kokonaan vain etätöitä nykyään. En silti edes omista yksiäkään pieruverkkareita. Mitä ne edes on? Trikoomekot on mukavia kotitoimistolla. Onneksi ehdin ostaa pari Neulomon mekkoa ennen kuin ne loppui. Lisäksi on pari mekkoa HM:stä ja pari mekkoa Prisman London Fog -mallistosta ja pari Gudrun Sjödéniltä. Lisäksi muutama hyvä pusero, parit housut ja pari hametta. Näillä pärjää oikein hyvin. Smart casual voi olla myös mukavaa pukeutumista.
Smart casual on sellaista pukeutumista jossa kehtaa mennä samassa asussa vaikkapa finassialan töistä suoraan taidenäyttelyn avajaisiin, michelin-ravintolaan tai musiikkikeskuksen arkinäytökseen, en tietysti tiedä millaista hm tai prisman mekkoa tarkoitat mutta saattaa olla kyseessä on pikemminkin pelkkä casual, ei smart casual. Ei se että vaate on mekko, tee siitä automaattisesti lähes juhla-asua.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaisia naistenvaatteita voi ostaa kun ne on niin pirun rumia navettakolttuja, ämmivaatteita, tätirytkyjä tai pimatsuvaatteita. Ei osata suunnitella kivoja, siistejä ja muodikkaita vaatteita lanteikkaille ja isorintaisille, joilla on kapea vyötärö.
Ja todella rumia kuoseja ja tunkkaisia värejä.
Mistään ei saa nykyään uutena 70-luvun mallisia kiiltäviä, värikkäitä ja kahisevia tuulipukuja.
Sen kun vaan mollaatte ja yleistätte täällä meidät keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset onenavartaloisiksi pallovatsoiksi.
On meitä ylipainoisia ja lihavia muunkinlaisilla vartalotyypeillä. Itsekin olen tiimalasi.
Työni on melko fyysistä ja todella vaihtelevaa joten vaatteiden on oltava joustavia ja mukavia.
Inhosin jo nuorena ja hoikkana tyköistuvia ja joustamattomia vaatteita. Enkä ala esittelemään muotojani, vaikka kaikki muut pukeutuisivat epämukaviin kilttanoihin.
Liian pienet vaatteet eivät hoikista ketään - ei niitä hoikkia ja normaalipainoisiakaan.
Ja korkokengät... Kävelkää ihmeessä jalkanne pilalle - hommatkaa itsellenne liikavarpaita ja hiertymiä niitä käyttämällä. Liian pieninä tietysti. Talvellä ja liukkaalla olette varmaan tosi sexyjä stilettikoroissanne...
Itse ostan jatkossakin kenkiä, jossa 37:n numeron jalkani voivat hyvin - ja säästän ne korkkarit korkeintaan juhlakäyttöön.
Olin nuori ja hoikka 80-luvulla ja silloin piti olla isot farkut, isot golleget ja säkkitakit, kun 2000-luvulla tuli paitapuserot ja tiukat housut ja hameet muotiin olin lasten myötä kasvanut isommaksi eli muoti ei koskaan kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellinen ongelma. Itse hyvätuloisena ostaisin mielelläni suomalaista tuotantoa, jos vain löytyisi tavallisen kokoiselle naiselle sopivaa toimistovaatetta. Mutta ei löydy.
Voglia on tosi hyvä (mutta tietenkin todella kallis).
Ril's miellyttää laadulta ja näöltä, mutta on valitettavasti kiinatuotantoa ja muutenkin ilmeisesti suht. epäeettinen, kun ei mitään tietoa eettisyydestä löydy.
Toivottavasti ei kumpikaan mene konkkaan, sillä ovat harvoja naisellisen tyylikkäitä "kotimaisia".
Ril's nut ei ole suomalaisuutta nähnytkään. Voglia valmistetaan Virossa mikä on ok. Omissa mielikuvissani Voglia on auttamattomasti mummomerkki ja näin keski-ikäistyvänä hyväkuntoisena kaupunkilaisena on vähän vaikea kuvitella pukeutuvansa Vogliaan : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako sataa euroa käytät vuodessa siisteihin, kotimaisiin laatuvaatteisiin kotona käytettäväksi? Suuri osa suomalaisista ei yksinkertaisesti vietä erityisemmin aikaa sellaisissa tilanteissa tai tilaisuuksissa joissa tarvitsee olla siistinä vapaa-ajallaan, ehkä juurikin kerran sesongissa jos silloinkaan, vaikka kuinka noilla kerroilla olisi päällä parempaa Seppälää, tarkoittaa se silti todella alhaista kysyntää tuon sektorin vaatetukselle, kun jo hinnoittelu rajaa kalliimpien tuotteiden markkinaosuuden ykkösprosentteihin, ei kaavoituksessa ole enää varaa tehdä yhtään enempää rajaavia ratkaisuja.
Sivusta: minä kyllä mielelläni satsaisin suomalaisiin laatuvaatteisiin, rahasta ei ole pulaa. Kyllä toimistotöihin yleensä pukeudutaan siististi eikä mikään estä pukeutumasta laadukkaammin. Riippuu tietysti firmasta. Olen osin etätöissä, mutta näen asiakkaita usein ja joudun esiintymään/ luennoimaan välillä, joten vaatteet ovat tärkeitä.
Ihme rutinaketju. Voihan ne vaatteet jättää vaan ostamatta ja ostaa sellaisia mistä tykkää? Niin ne muutkin tekee.
Aivan samaa mieltä aloittajan kanssa. Olen todella koettanut ostaa kotimaisiksi kerrottuja vaatteita mutta en pysty. Olen normaalivartaloinen, bmi 22, kohta eläkeikäinen nainen ja kaikki kotimaiset vaatteet näyttävät päälläni siltä, että teltta on viritetty ylleni. Sen sijaan Italiassa melkein vaate kuin vaate sopii. Eivät nuo jäykistä kankaista, suurilla kuvioilla koristellut kaavut sovi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ihme rutinaketju. Voihan ne vaatteet jättää vaan ostamatta ja ostaa sellaisia mistä tykkää? Niin ne muutkin tekee.
Eikös tämä olekaan keskustelupalsta?
marimekon kamppeet ihan järkuttävän rumia ja vieläpä kalliita. en ottaisi ilmankaan yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Smart casual on sellaista pukeutumista jossa kehtaa mennä samassa asussa vaikkapa finassialan töistä suoraan taidenäyttelyn avajaisiin, michelin-ravintolaan tai musiikkikeskuksen arkinäytökseen, en tietysti tiedä millaista hm tai prisman mekkoa tarkoitat mutta saattaa olla kyseessä on pikemminkin pelkkä casual, ei smart casual. Ei se että vaate on mekko, tee siitä automaattisesti lähes juhla-asua.
Mistä löytäisin keväisen smart casual -tyylisen asun? Mitä sellaiseen ylipäänsä kuuluu? Toukokuussa on tilaisuus, jossa sellaiseen pitäisi pukeutua. Iltapukupuoli on tuttu, mutta smart casual? Olen tyypillinen suomalainen keski-ikäinen nainen, koko 46-48, vartalotyyppi X + maha (eli kotelomekko tuottaa ongelmia). Rinnan ja lantionympärys molemmat 116. Marimekon ja muihin puuvillasäkkeihin päinkään en tosiaankaan suostu katsomaan! Ei!