Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
https://www.vimmacompany.com/product/sointu-ii-tafti-lila/
Onko tällaisille vaatteille oikeasti käyttäjäkuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän näköisiä säkkejä! 🤢
Onko suomalainen nainen muka jotain muuta kuin vihainen justiina tai pullantuoksuinen muumimamma :p
Kummallekin tuo on juuri sopiva asuste
Siksi että nettikauppa vie asiakkaat firmoilta.
Vierailija kirjoitti:
On, ja ap:n kysymykseen vastaus: koska ne myy.
Vierailija kirjoitti:
Tulee edulliseksi kun säkki sopii monenkokoiselle.
Mahtuu kyllä muttei sovi.
Itse en enää osta säkkimallisia tai laatikkomitoituksella tehtyjä vaatteita, joita suomalaiset merkit tekevät. Sehän on juuri viesti valmistajalle, että niitä kannattaa jatkossakin tehdä, kun naiset niitä ostavat. Minulla on X-vartalo ja nuo näyttävät karseilta päälläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Miksi sitten on valittu se sama kohderyhmä kuin kaikilla muilla? Kyllä muunkin muotoisia ihmisiä on olemassa. Jos ei olisi, niin ei mikään henkkamaukkakaan pärjäisi. Sitä paitsi firmoilla voi olla useampia mallistoja eri vartalotyypeille, tyyleille, ikäkausille jne. Miksi pitäisi kaikki tunkea samaan muottiin? En minä ainakaan ole ikinä ostanut näitä Nanson kukkatunikoita tai Marimekon tasaraitapaitoja.
ap
Itse olen pitkä joten mikään kukkatunika ei näytä hyvältä. Mielestäni kukkatunika ei sovi oikein kenellekään
Esim. Alpalla on lähes kaikki yläosat leikattu suoralla mallilla, ei mitään muotoa. Ihan kuin ne olisi lapselle tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.
Miksi sitten on valittu se sama kohderyhmä kuin kaikilla muilla? Kyllä muunkin muotoisia ihmisiä on olemassa. Jos ei olisi, niin ei mikään henkkamaukkakaan pärjäisi. Sitä paitsi firmoilla voi olla useampia mallistoja eri vartalotyypeille, tyyleille, ikäkausille jne. Miksi pitäisi kaikki tunkea samaan muottiin? En minä ainakaan ole ikinä ostanut näitä Nanson kukkatunikoita tai Marimekon tasaraitapaitoja.
ap
Itse olen pitkä joten mikään kukkatunika ei näytä hyvältä. Mielestäni kukkatunika ei sovi oikein kenellekään
Ainakaan jos se on hirveän kirjava.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Alpalla on lähes kaikki yläosat leikattu suoralla mallilla, ei mitään muotoa. Ihan kuin ne olisi lapselle tehtyjä.
Itse ainakin käytän Alpan neuleiden alla paitapuseroa tai ulkoillessa kerrastoa. Ei jämäkän neuleen kuulukaan nuolla ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin käytän Alpan neuleiden alla paitapuseroa tai ulkoillessa kerrastoa. Ei jämäkän neuleen kuulukaan nuolla ihoa.
Ihoahan ne niillä monilla malleillakin nuolevat. Joka tapauksessa laatikkomallinen neule ilman mitään muotoa ei pue kaikkia vartaloita. Toivoisi, että niihin saisi edes jotain istuvuutta, kun naisille niitä kuitenkin tehdään, ei lapsille.
Ranskalaiset ja italialaiset naiset pukeutuvat esimerkillisen kauniisti ja tyylikkäästi. Kenkiä myöten. Pukeudun mielelläni yksinkertaisen tyylikkäisiin vaatteisiin mutta vähänpä niitä on tarjolla, ja siksipä teen itse päällystakit mukaan lukien.
Linjakkaan tyylikkäitä mekkoja on myös esim. Ritva Fallan mallistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Ei todellakaan sovi.
Itse olen vartalotyypiltäni dramatic ja minulle sopii siis vartalonmyötäiset parhaiten.
Minä olen vartalotyypiltäni ironic ja minulle sopii ihan mikä vaan jonka halvalla saa
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää osta säkkimallisia tai laatikkomitoituksella tehtyjä vaatteita, joita suomalaiset merkit tekevät. Sehän on juuri viesti valmistajalle, että niitä kannattaa jatkossakin tehdä, kun naiset niitä ostavat. Minulla on X-vartalo ja nuo näyttävät karseilta päälläni.
Johan valmistajilla puntti jo tutisee :D
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalainen nainen muka jotain muuta kuin vihainen justiina tai pullantuoksuinen muumimamma :p
Kummallekin tuo on juuri sopiva asuste
Nuolien perusteella tätä ketjua lukee neljä justiinaa ja yksi muumimamma :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan valmistajilla puntti jo tutisee :D
On niitä muitakin kuin minä. Valmistajat saavat toki valmistaa juuri sellaisia malleja, joita haluavat. Osa asiakaskunnasta jää pois, mutta jos sillä ei ole heillä väliä, niin sittenhän kaikki on hyvin. Ja meillä säästyy rahat.
Helsinki Design weekillä käydessäni törmäsin uuteen suomalaiseen suunnittelijaan jonka tyyli oli oversize, mutta vaatteissa oli kuitenkin muotoa eivätkä takit tuntuneet säkkimäisiltä päällä. Printit olivat ehkä hieman räikeitä omaan makuun mutta ainakin jäivät mieleen. Linkki kauppaan jos jotain kiinnostaa https://nadabellam.com/
Marimekon teltat on niin rumia. Isoja kuvioita ja vaikka missä väreissä. Sitten vielä tukevan ihmisen päällä, aika karmeaa.
Tämähän on yksinkertaisesti taloustiedettä. Massatuotettuja säkkejä keskivertokuluttajalle. Paremmin räätälöidyt vaatteet rajaavat potentiaalisia ostajia, lisäksi tuotantokustannukset ovat suuremmat -> nostaa tuotteen hintaa -> rajaa ostajakuntaa edelleen.