Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
241/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatemerkit tekee tasan tarkkaan sellasia vaatteita jotka käy kaupaksi (muuten se on kohta entinen vaatemerkki).

Ei mikään mene loputtomiin kaupaksi. Pitää pysyä ajan hermoilla. Nämä Paapiit, Paput ja Vimmat jämähtivät siihen menestykseensä ja nyt ovat vaikeuksissa, kun eivät pysyneet kuluttajien mieltymysten matkassa. Ei kukaan enää lettejä osta. Nyt pitää keksiä muuta. Mutta eivät osaa sitä yksiväristä tai hillittyä kuosisuunnittelua. Nappinjan Pionihan on ollut menestys. Hillitty kuosi ja todella laaja värimaailma.

Vierailija
242/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.

On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.

Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?

Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?

Heh, no jopas sentään, mun seksikkäällä miehellä on Paavo pesusieni-paita ja itselläni on mekko, jossa on muumeja. Tykkään väljistä malleista vaatteissa, Marimekko ja R collection on oikein hyvä merkki itselleni. Minun talvitakki näyttää aamutakilta ja useimmat muutkin on oversize.

Eikä minua haittaa ollenkaan vaikka jonkun esteettistä silmää häiritsee. Sisällä kaavuissani olen sutjakassa kunnossa, mutta en vain halua korostaa vartaloani tyköistuvilla vaatteilla. Pääasia, että itsellä on hyvä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

https://www.r-collection.fi/product/4358/silje-silkkimekko-syreeni

Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.

Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.

Kuin suoraan sikalasta.

Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.

Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta. 

Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.

Ikävä pilata ilosi mutta sikatilan emännät ja muutkin maatilalliset on kyllä nykyään yleensä ihan hoikkia ja hyvännäköisiä. Raskas liikuntaa fyysisesti vaativa työ pitää hoikkana. Sen sijaan kaupunkilaiset sikaemännät, joilla löytyy yleensä pikkukaupungeista, vähän liikuntaa vaativista matalapalkkaisista toimistotöistä, tai vaikka kulttuurialalta.

Keskimäärin kaupunkilaiset ovat selvästi hoikempia kuin maalaiset. Ne matalapalkkaiset kulttuurityöläiset yleensä liikkuvat paikasta toiseen kävellen tai pyörällä, kun taas maalla kaikkialle mennään autolla. Lisäksi maalla on edelleen perinteenä syödä samalla tavalla kuin silloin kun työ tehtiin lihasvoimalla. Huolestuttavinta on, että maaseudun lapsista jopa puolet on ylipainoisia.

T. Maalla syntynyt, kaupunkiin muuttanut.

Vierailija
244/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimmat markkinat puhtaasti vaatteille, jotka mukavia päällä ja peittävät ns. ”ongelmakohdat”. Itselle ongelma on juuri se, että monet näistä malleista sopivat kivasti ”omenavartalolle” mutta eivät ”päärynälle” kuten itse olen.

Minä pukeutuisin mielelläni vaatteisiin, jotka tuovat esiin vartaloni muodot. Arvottamatta nyt yhtään sitä, onko se oikein / väärin. Pussimainen, vyötäröltä väljä mekko/tunika on kamalinta ikinä. Siksi ei paljon esim. Marimekkoa näy mun kaapissa. Olisin valmis panostamaan paljonkin rahaa vaatteisiin, jossa laatu, kuosi, brändi ja naisellinen(!!!) muotoilu kohtaa.

Vierailija
245/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keskivartalotukevan tarvitse käyttää säkkiä. Itse kavennan aina säkkimallisen sivuilta naisellisemmaksi. En edes pura sivuja vaan yksinkertaisesti ompelen uuden linjan. Istuu paljon paremmin. Tämän kaarrokkeen voisi tehdä myös valmisvaatteissa ja joskus harvoin löydän sellaisen. Huomioni on ollut että liian moni vaate on tehty pienirintaisille ja lantiottomille eli trikoot ommellaan suorakaiteen muotoon, siis muodottomille naisille. Me vähänkään muodokkaat saamme taas kerran nuolla näppejämme.

Vierailija
247/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.

Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.

Kuin suoraan sikalasta.

Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.

Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta. 

Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.

Ikävä pilata ilosi mutta sikatilan emännät ja muutkin maatilalliset on kyllä nykyään yleensä ihan hoikkia ja hyvännäköisiä. Raskas liikuntaa fyysisesti vaativa työ pitää hoikkana. Sen sijaan kaupunkilaiset sikaemännät, joilla löytyy yleensä pikkukaupungeista, vähän liikuntaa vaativista matalapalkkaisista toimistotöistä, tai vaikka kulttuurialalta.

Keskimäärin kaupunkilaiset ovat selvästi hoikempia kuin maalaiset. Ne matalapalkkaiset kulttuurityöläiset yleensä liikkuvat paikasta toiseen kävellen tai pyörällä, kun taas maalla kaikkialle mennään autolla. Lisäksi maalla on edelleen perinteenä syödä samalla tavalla kuin silloin kun työ tehtiin lihasvoimalla. Huolestuttavinta on, että maaseudun lapsista jopa puolet on ylipainoisia.

T. Maalla syntynyt, kaupunkiin muuttanut.

Samaa mieltä, olen myös maalta kaupunkiin muuttanut. Maalla on yhä edelleen voi ja punainen maito laajalti käytössä ja suosituksille tuhahdellaan ja nauretaan, kun "aina ennenkin" on kovat rasvat olleet melkeinpä yksi pääravintoaine. 

Vierailija
248/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunisvartaloinen, slim-hoikka nainen heittää säkin päällensä, miksi?

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/agnete-floretti-mekko-pe…

Vierailija
249/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.

On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.

Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?

Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?

Heh, no jopas sentään, mun seksikkäällä miehellä on Paavo pesusieni-paita ja itselläni on mekko, jossa on muumeja. Tykkään väljistä malleista vaatteissa, Marimekko ja R collection on oikein hyvä merkki itselleni. Minun talvitakki näyttää aamutakilta ja useimmat muutkin on oversize.

Eikä minua haittaa ollenkaan vaikka jonkun esteettistä silmää häiritsee. Sisällä kaavuissani olen sutjakassa kunnossa, mutta en vain halua korostaa vartaloani tyköistuvilla vaatteilla. Pääasia, että itsellä on hyvä olla.

Hyvin hoikalla itseasiassa nuo väljät oversize mallit usein näyttääkin kivalta. Mut ainakin itsellä ne ei kertakaikkiaan toimi kun tietyissä osaa kehoa on niin paljon runsautta , että vaatteen istuvuus (laskeutuvuus) kärsii. Eli jos vaate on vaikka lantion alueelta juuri sopivan väljä , se on aivan ylimitoitettu vyötärön kohdalta . Tavallaan tämmönen oversize siis toimii vaan hyvin sopusuhtaisella / hoikalla.

Vierailija
250/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Mitä ihmettä, tuohan on juuri aivan ihana vaate! Mutta liian kallis minulle.

Jos tuota mustaa tarkoitat, niin osta jätesäkki. Pääset halvemmalla ja vaikutelma on lähes sama.

Jätesäkki hiostaa pahasti.

Vierailija
251/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki noi "Voisit myös tykätä" ehdotukset näkyy ainakin mulle ehdottavan samanlaisia, missä ei ole mitään linjoja. Peittää kaikki vartalon muodot. En ymmärrä. Olen keskivartalolihava ja pienirintainen enkä ikinä panisi tuon mallisia vaatteita päälleni. Haluan näyttää naiselta, vaikka olenkin punkero.

Vierailija
252/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.

Kummasti kuitenkin esim. Gildan osaa tehdä tyköistuvia, 100 % puuvillaisia t-paitoja myös plussakokoisille ja keskivartalolihaville naisille - ja ne ovat hyvin edullisia, vaikka eivät halpoja. CafePressistä saa niitä erilaisilla painatuksilla kolmellakympillä. (Puuvilla mainittu sen takia, että monesti istuviin naistenvaatteisiin tungetaan elastaania, joka tekee materiaalista joustavaa, ohutta ja helposti repeävää.)

Ei tässä ole kyse mistään muusta kuin viitsimisestä ja riman alittamisesta. Muumikaapuja kaikille.

Vierailija
253/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista naisista on läskejä

deal with it

Myös me muut tarvitaan vaatteita. Suurin osa ei ole yhtä kuin kaikki. Ei vaan voi pukeutua telttaan, jossa on pieni kaula-aukko, kun on isot rinnat, kapea vyötärö ja leveä lantio.

Kuro se teltta vyötärön kohdalta vyöllä, niin saat vyötärösi esiin. Muutenhan sä olet telttavartaoinen, jos on rintaa ja lantiota yli keskiverron.

Toi kuulostaa paperilla järkineuvolta, mutta kangasta on todellisuudessa niin paljon että ”vyötärön kurominen” saa selkäosan pussittamaan ja lantion korostumaan entisestään kun hameeseen muodostuu vekkejä.

T eri, mutta sama vartalotyyppi

Vierailija
254/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Kerropa miksi pitäisi pukeutua mihinkään muuhun kuin siihen mistä itse tykkää? Hoikka nainen saa myös valita aivan itse vaatteensa, eikä tarvi miellyttää kuin itseä.

Vierailija
255/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Kas, siinäpä väri joka tekee kaikista aneemisen olmin näköisiä..

Itseasiassa toi väri soveltuu tosi hyvin jos on itse tyyppiä ”soft autumn” tai ”soft spring”. Murrettu pehmeä värimaailma tyypille jolla itsellä myös hyvin neutraali ja ”valju” värimaailma ja vähäiset kontrastit omassa värimaailmassa. Oon itse juts tämmönen tyyppi ja ”katoan” kokonaan jos pukeudun mustaan tai johonkin voimakkaaseen kirkkaaseen väriin. Katso vaikka Pinterestistä esimerkkejä niin näet mitä tarkoitan :) Tuo esimerkkiväri sopii tod näk hyvinkin monelle suomalaiselle .

Vierailija
256/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisten mallien tuotanto on halvempaa kuin muiden. Siksi kannattaa suunnitella ja valmistaa muodottomia telttoja. Kangasta kuluu toki paljon, mutta eipähän tule paljoa hukkapaloja.

Vierailija
257/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sopii kaikille vartaloille.

Ei todellakaan sovi.

Itse olen vartalotyypiltäni dramatic ja minulle sopii siis vartalonmyötäiset parhaiten.

Dramatic, anna mun kaikki kestää! 😂

Vierailija
258/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii tuhdimmalle.

Vierailija
259/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tämä ketju on nähty ennenkin. Syy säkkidesigniin on valmistuskustannukset.

Piste.

Trikoo on myös tehnyt sen, että kaavoittamista ei enää osata kuten ennen. Trikoo joustaa, niin ei ole kaavoitukseltaan niin justiinsa.

Vierailija
260/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.

Olen itse lihava ja trikoo on vihonviimeinen kangasvalinta muhkuraiselle vartalolleni. :D Olen samaa mieltä, että ne vaatteet on muodottomia, mutta sen lisäksi ne korostaa niitä kaikista huonoimpia paikkoja juuri meillä keskivartalolihavilla, joille väität niiden olevan suunniteltu.

Oikeasti nuo näyttää hyväktä sellaisella hoikalla / hoikahkolla vartalolla, jossa on kapeat lanteet, aika tasapaksu vyötärö ja max keskikokoiset rinnat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi