Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
221/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää enemmänkin se, ettei löydy vaatteita eri leikkauksilla ja malleilla, sekä sellaisia jotka ovat käytännöllisiä.

Vihaan yli kaiken näitä liian lyhyitä lahkeita ja hihoja. Mikä ihme muoti on pätkästä osa hihasta tai lahkeesta pois. Näyttää tyhmältä, on epämukava eikä voi käyttää Suomessa kuin harvoin kesällä.

Lisäksi talvella on valtavasti yläosia jotka ovat paksua kudosta ja villaa. Eihän Suomessa sellaisia voi pitää, kun sisällä on lämmin.

Talvitakkeja on vaikea löytää, kun pk-seudulla pitäisi olla sellainen hyvä vanhanaikainen välikausitakki käytössä, eikä niitä enää ole. Eli pitää hieman kosteutta mutta on lämmin, muttei liian kuuma pikkupakkasille.

3/4-mittaiset hihat on yksi maailman ärsyttävimmistä keksinnöistä! Kiskon niitä aina koko ajan alaspäin. Housuissa kesällä on viileämpi vähän lyhyemmissä lahkeissa. Tuo takkiongelma on kyllä ihan tosi. Takit on aina joko liian lämpimiä tai sitten niissä ei ole mitään lämmittävää vuorta. Siis sellaisia siistimpiä, ei voi missään ulkoilukamppeissa lähteä esim. töihin.

3/4-hihat ovat erinomainen keksintö, inhoan hihojen käärimistä niin etteivät ne roiku ranteiden ympärillä ja tahriinnu ties mihin röhnään. Kyllä, teen paljon asioita käsilläni.

Minäkin lihavana ihmisenä arvostan 3/4-hihoja, koska joudun ostamaan paidan leveyden mukaan. Suuri helpotus on ollut myös huomata, että talvellakin voi käyttää teepaitoja niissä tilanteissa, joissa ei olla ulkoilemassa. Ei tarvitse välttämättä ostaa erikseen pitkähihaisia paitoja kyläilyä ja asiointikäyntejä varten, ihan voi käyttää niitä samoja kuin mitä käyttää kesälläkin.

Vierailija
222/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.

On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.

Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?

Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.

On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.

Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?

Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?

Mun miehellä on Transformers- ja Star Wars-T-paitoja, eikä kyllä haittaa minua ollenkaan. Ehkä en ole niin tosikko.

Vierailija
224/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jollakin ongelmat. Kaupat ovat täynnä vaatteita. Aina olen löytänyt sopivat ja kivannäköiset vaatteet. Jos isoa kokoa tarvitsee, Elloksella ja Zizzillä esim. on valikoimaa. Tokmannilta ostan usein edullisia ja mukavia vaatteita.

Vierailija
225/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on Transformers- ja Star Wars-T-paitoja, eikä kyllä haittaa minua ollenkaan. Ehkä en ole niin tosikko.

Eihän Star Wars tai Transformers ole mitään lastenelokuvia, vaan alkaa jo olla vintage klassikoita. Ei leffapaidat tai bändipaidat minuakaan häiritse, mutta joku Teletapit sitten vähän eri juttu.

Vierailija
226/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jollakin ongelmat. Kaupat ovat täynnä vaatteita. Aina olen löytänyt sopivat ja kivannäköiset vaatteet. Jos isoa kokoa tarvitsee, Elloksella ja Zizzillä esim. on valikoimaa. Tokmannilta ostan usein edullisia ja mukavia vaatteita.

Mutta missä ne on valmistettu? Entä jos nimenomaan haluaisi tukea kotimaista, tai ostaa eettisesti tuotettua joltain pieneltä brändiltä.

Vierailija
227/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suomalaisille mätisäkeille ne ovat oikeastaan ainoa sopiva malli, tietävät markkiraon olevan siinä. Itse en kyllä moisia lumppuja käytä. N38

Et taida kauhean paljon muotia seurata. Marimekkohan sopii erityisen hyvin aasialaisille naisille ja on kulttisuosiossa siellä.

Sen sijaan rintaville ja usein omilta väreiltään vaaleille suomalaisille Marimekot harvemmin sopivat noin objektiivisesti katsoen.

Poikkeuksiakin toki on. Marimekon malleista Trissa ja Talia sopivat ainakin minulle tiimalasivartaloisena erittäin hyvin.

Vierailija
228/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa naisten vaatteissa on se vika että ne näyttävät lastenvaatteilta. Tai että kuviot ovat ihan lapsellisen ja vammaisen näköisiä. Tästä hyvänä merkkinä on esim. Finlaysonin Arkimalliston uusi vesivärimaalausmainen kukkakuosi joka on kuin ala-asteelaisen tai kehitysvammaisen piirtämä.

Itsehän en astu jalallaan putiikkiin jossa myydään vaatteita vain naisille ja lapsille, koska koen sen alentavaksi että naiset niputetaan samaan lasten kanssa . Ja pahimmassa tapauksessa ne vaatteet on vielä samalla kuosilla.

T:Velanainen

Hyi miten inhottavasti sanot. Vammaisen näköinen vaate. Käytät vammaisuutta haukkumasanana.

Vierailija
229/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

https://www.r-collection.fi/product/4358/silje-silkkimekko-syreeni

Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.

Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.

Kuin suoraan sikalasta.

Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.

Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta. 

Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.

Vierailija
230/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Star Wars tai Transformers ole mitään lastenelokuvia, vaan alkaa jo olla vintage klassikoita. Ei leffapaidat tai bändipaidat minuakaan häiritse, mutta joku Teletapit sitten vähän eri juttu.

Transformersit eivät alun perin olleet elokuvia vaan leluja. Ja Star Warsit oli tarkoitettu Lucasin mukaan noin kymmenvuotiaille. Joten kyllä ne lasten juttuja olivat alun perin.

Mutta monella meistä on sellainen perspektiiviharha, että poikien lelut olisivat jotenkin hienompia. Että Transformers-paita on bändipaitaan verrattava kulttijuttu mutta Barbie-paita ei, vaikka molemmat ovat saman aikakauden leluja.

Vierailija
231/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi läski keskivartalolihava. Ei ne suorat kaavut tai ylipäänsä liian väljät yläosat sovi varsinkaan lihavalle. Näyttää entistä suuremmalta. Itseä pukee parhaiten sellainen kevyesti a-linjainen mekko, jossa kapein kohta heti rintojen alapuolella. Tällaisia ei vaan löydä kovinkaan helposti. Ja voi kun niissä olisi pituutta kunnolla! H&M, Tokmannin Ivanahelsinki ja Prisma ovat ne paikat, joista itse löydän sopivia vaatteita. Rahaa ei valitettavasti ole paljoa laittaa vaatteisiin.

Vierailija
232/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luotan Andiataan. Mulla on kolme asukokonaisuutta Andiatalta, housut, hame ja bleiseri kolmea väriä. Näillä mennään, vaihdellaan puseroita, toppeja, huiveja. En ole mekkoihminen, pikkumusta on.

Vierailija
233/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andiatalla on kauniita ja naisellisia, laadukkaita vaatteita. Ainakin suunnittelu on suomalaista, valmistus varmaan jossain muualla.

Vierailija
234/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.

Mitä ihmettä, tuohan on juuri aivan ihana vaate! Mutta liian kallis minulle.

Vierailija
235/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain tämä johtuu ihan suomalaisten lihomisesta. On melko helppoa tehdä standardien mukaan hyvin istuva vaate kokoa C36, joka sopii useimmille sen kokoisille. Sen sijaan kun aletaan puhua 42-kokoisista tai isommista vaatteista, ihmisten rasva kertyy hyvin eri tavoin.

Eli mitä enemmän on elopainoa, sitä vaikeampaa on löytää istuvia valmisvaatteita.

Sinänsä suorat, graafiset, ylellisestä kankaasta tehdyt vaatteet ovat todella upeita, jos ne sopivat vartalolle. Ylellisissä kankaissa väljyysvara on erityisen tärkeä. Silkki tai pellava liestyvät helposti saumoista.

T. Kotiompelija.

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Tottahan tuo on! Normaalipainoisten naisten mitoissa ei ole niin suurta vaihtelua kuin suurempikokoisilla naisilla, vaikka toki heilläkin on havaittavissa erilaiset vartalotyypit. 

Itse olin nuorena enemmän rintava, persevä ja reitevä ja olen vieläkin, se ei ole muuttunut. Mutta uutuutena keski-iän myötä myös vatsani on alkanut muistuttaa raskausvatsaa. Ennen oli kiloihin nähden hoikka vyötärö ja pulleus alkoi vyötäröltä alaspäin. Nyt on keskivartalo muuttunut enemmän omenavartalon mukaiseksi, mutta edelleen olen myös rintava, persevä ja reitevä. En voi todellakaan kuvitella, että mistään tehdasvalmisteisesta mallistosta löytyisi omaan vartalotyyppiin sopivaa vaatetta. Kun kaiken kukkuraksi oma läskiperse on vielä äidin perintönä lattanakin.

Vierailija
236/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.

Kuin suoraan sikalasta.

Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.

Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta. 

Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.

Ikävä pilata ilosi mutta sikatilan emännät ja muutkin maatilalliset on kyllä nykyään yleensä ihan hoikkia ja hyvännäköisiä. Raskas liikuntaa fyysisesti vaativa työ pitää hoikkana. Sen sijaan kaupunkilaiset sikaemännät, joilla löytyy yleensä pikkukaupungeista, vähän liikuntaa vaativista matalapalkkaisista toimistotöistä, tai vaikka kulttuurialalta.

Vierailija
237/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sopii kaikille vartaloille.

Ei sovi. Olen keski-ikäinen, tiimalasivartaloinen nainen, vyötärönympärys 63 cm. Näytän kamalalta laatikkomallisissa yläosissa ja mekoissa, joita on nykyään suurin osa myytävistä vaatteista.

Eikö näihin voi teettää ompelijalla muotolaskoksia, joilla istuvuutta saa parannettua? Jos tehdasvalmisteisista ei löydy sopivaa ja kokonaan teettäminen on liian kallista, niin olisiko ompelijalla tuunaus siedettävä vaihtoehto?

Olen kokeillut sitäkin, mutta koskaan en ole ollut kovin tyytyväinen lopputulokseen. Yleensä vaatteet ovat olleet niin leveitä, ettei niistä ole tullut tarpeeksi istuvia muotolaskostenkaan ompelun jälkeen. Lisäksi ompelijan käsittely lisää vaatteelle hintaa useita kymppejä, joten kun lopputulos on korkeintaan mukiinmenevä, en enää viitsisi lähteä siihenkään hommaan.

Vierailija
238/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt muotia.

Mitä ihmettä, tuohan on juuri aivan ihana vaate! Mutta liian kallis minulle.

Jos tuota mustaa tarkoitat, niin osta jätesäkki. Pääset halvemmalla ja vaikutelma on lähes sama.

Vierailija
239/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi läski keskivartalolihava. Ei ne suorat kaavut tai ylipäänsä liian väljät yläosat sovi varsinkaan lihavalle. Näyttää entistä suuremmalta. Itseä pukee parhaiten sellainen kevyesti a-linjainen mekko, jossa kapein kohta heti rintojen alapuolella. Tällaisia ei vaan löydä kovinkaan helposti. Ja voi kun niissä olisi pituutta kunnolla! H&M, Tokmannin Ivanahelsinki ja Prisma ovat ne paikat, joista itse löydän sopivia vaatteita. Rahaa ei valitettavasti ole paljoa laittaa vaatteisiin.

Mäkin yritän aina etsiä tällaisia, mutta niitä ei tosiaankan ole helppo löytää! Nyt kun kietaisumekot on muotia niin niissä on välillä sellaisia, mitkä sopii keskivartalolihavalle. Mullakin paras olisi jos kapein kohta olisi vähän rintojen alapuolella, pituutta takapuolen yli. Ei liikaa kangasta, koska se säkkimäisyys tekee vielä lihavamman näköiseksi. Kapeahkon kokopitkät hihat. Trikoo on aivan mahdoton, koska se korostaa kaikkia makkaroita ja pahimmassa tapauksessa napakin näkyy sellaisena kuoppana paidassa. 

Vierailija
240/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska suomimammat käyttävät oksettavia legginsejä. siihen sopii hyvin muodoton tunika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä