Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Nanson t-paidat on kyllä ihan parhaita. Ostan sieltä myös muita perusvaatteita, niin kuin yksivärisiä pitkähihaisia paitoja aluspaidoiksi. Ne kestää kymmenen vuotta, ei kitisty tai muuta muotoaan eikä nyppäänny. Tosi laadukkaita siis!
En itsekään tykkää suurimmasta osasta Nanson tarjontaa, mutta aina välillä siellä on kivoja mekkoja tai niitä parjaamianne tunikoita. Suusimmassa osassa vaatteita leikkaus ei mairittele itseäni, joten jää minulta ostamatta. Nanson koot on kyllä aika isoja, mutta ei haittaa itseäni. Olen aina löytänyt sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koira jonka ulkoilutukseen menee 2h päivässä ja joka ikinen päivä. Nopeesti laskettuna mulla on 4 aika kallista eri sääoloihin sopivaa takkia ja 6 paria eri keliolosuhteisiin sopivia kenkiä. En tartte mitään kauluspaitoja tai siistejä suoria housuja kun työ on sellaista että siellä käytetään ihan erillisiä työvaatteita. Kotona sisällä käytän puuvillaisia mukavia vaatteita. Kyläilyä varten mulla on pari siistimpää mekkoa ja sukkiksia, mutta noista vaatteista kuoriudutaan pois heti kun voidaan.
Mun pukeutumista ohjaa käytännöllisyys ja mukavuus. Tyylikkyyttä en mieti vähääkään. Ja mietinkö pätkääkään mitä joku pariisilainen pukee päälleen tai ajattelee minusta :)
Olen kohta 50 ja olen hyvin tietoinen siitä millä tässä elämässä on merkitystä. Tyylikäs on adjektiivi jolla myyjä myy tavaraa jotta saa voita leivän päälle. Mitä tuo koko sana edes tarkoittaa?
Tyylikkyyttä tarvitaan vain tietyissä tilanteissa. Kaikki eivät tarvitse koskaan. Se riippuu ihan siitä, minkälaista työtä tekee ja minkälaista vapaa-aikaa viettää.
Useimmille riittää, että osataan pukea tilanteen mukaan. Työelämässä on aloittain omat pukeutumiskoodinsa tai niiden puute. Muistan kauhistelleeni, miten kulahtaneissa farkuissa ja teepaidassa oma mieheni meni työhaastatteluun, kun kuitenkin ajatuksena oli pyytää 100000€ vuosipalkkaa. Kauhisteluistani huolimatta hän sai työpaikan ja palkkatoivekin meni läpi, lisäksi sai kymppitonnin allekirjoitusbonuksen. IT-alan koodaushommissa ei paljon vaatteita katsella, mutta vaikkapa varainhoitajan pestiä havitteleva työnhakija ei voisi kuvitellakaan menevänsä haastatteluun tuollaisissa rytkyissä.
Jos työpaikalla käytetään työvaatteita ja oma vapaa-aika on enemmän puutarhanhoitoa ja koiran kanssa ulkoilua kuin taidemuseoita ja fine diningia, niin mihin niitä edustusvaatteita tarvitaan? Riittää kun on muutamat siistimmät vaatteet satunnaisiin kyläilyihin ja erilaisiin juhliin. Ajattomat avokkaat kestävät satunnaisessa juhlakäytössä jopa kymmeniä vuosia ja jos paino ei kovasti heilahtele, ei niitä juhlavaatteitakaan tarvitse jatkuvalla syötöllä ostella.
Itselleni tyyli tarkoitti aiemmin sitä, että asukokonaisuus koostuu samantyylisistä vaatekappaleista niin että tyyli ja myös materiaalit sopivat yhteen. Mutta tämänkään kanssa ei tunnu nykyisin olevan niin tarkkaa, kun juhlamekkoon yhdistetään tennarit tai toisaalta kaupungilla voi nähdä naisen, joka on sonnistautunut ulkoiluvermeisiin, mutta kantaa silti mukanaan design-käsilaukkua. Tyylien sotkemisesta toisiinsa on tullut hyväksyttävää ja vain tällaiset vanhanaikaiset täti-ihmiset jaksavat kauhistella, kun näkevät tuulipukuisella naisella hienon käsilaukun tai tuoreella ylioppilaalla lenkkarit mekon tai puvun kanssa.
Isot, väljät, roikkuvat ja säkittävät vaatteet ovat naisten päällä aivan kammottavia.
Mauttomia ja tyylittömiä ko vaatteiden rumuuden lisäksi.
Tiukka ja kireä näyttää kaikilla paljon paremmalta, myös xl kokoisilla.
Väljä vaate tekee isosta naisesta jätti ison.
Jo väljät housunlahkeet tekee ihmisestä isomman kuin kaunis pillimalli.
Assburger kirjoitti:
Tämä ketju on nähty ennenkin. Syy säkkidesigniin on valmistuskustannukset.
Piste.
ei nuo "suomalaiset" halpatyömaissa valmistetut säkit ainakaan halpoja ole. hinta on 10 kertaa enemmän kuin muiden kauppojen kauniilla ihmisvartalolle sopivilla vaatteilla
Vierailija kirjoitti:
Isot, väljät, roikkuvat ja säkittävät vaatteet ovat naisten päällä aivan kammottavia.
Mauttomia ja tyylittömiä ko vaatteiden rumuuden lisäksi.Tiukka ja kireä näyttää kaikilla paljon paremmalta, myös xl kokoisilla.
Väljä vaate tekee isosta naisesta jätti ison.
Jo väljät housunlahkeet tekee ihmisestä isomman kuin kaunis pillimalli.
Joo! Ei ole mikään kauniimpaa kuin selkämakkarat ja tuplatissit. Rikoota vaan riskille!
Kauniisti päällä istuva vaate on suunniteltu niin, et se on leikattu ja ommeltu tosi monista paloista. Nää säkithän on vaan yks pyörylä tai etu- ja takakappale yhteen. Muka kauheen virtaviivaista ja kätevää. Hyi kuinka rumia!
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkö se paremmalta jos säkit on ruotsalaisia?
https://www.gudrunsjoden.com/fi-fi/vaatteet/mekot-tunikat?page=2
Minulle ainakin nuo värit ja kuosit tuntuivat heti kivemmilta kuin mitä kotimaisilla suunnittelijoilla on tarjolla. Enkä ole edes mikään viherhippikulttuuri-ihminen. Tykkään selkeistä väreistä ja jos jotain kuviota on, mieluummin jotain graafista ja pientä. Tuolla oli paljon sellaisia, joita voisin kuvitella käyttäväni.
Minulle käy liian usein niin, että kun vihdoin saan aikaiseksi mentyä kauppaan, että saisin ostettua edes jotain vaatetta, joudun kuitenkin poistumaan tyhjin käsin kun en löydä itselleni mitään mieluista. Näistä tähänastisista linkeistä tämä oli ensimmäinen, josta löysin omastakin mielestä kivan näköisiä vaatteita. Eivät ne varmaankaan ole Suomessa suunniteltuja saati valmistettuja, mutta johonkin ihmisen täytyy verhoutua ja mieluummin sellaiseen vaatteeseen, joka on mieluinen ja missä voi tuntea olevansa oma itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti päällä istuva vaate on suunniteltu niin, et se on leikattu ja ommeltu tosi monista paloista. Nää säkithän on vaan yks pyörylä tai etu- ja takakappale yhteen. Muka kauheen virtaviivaista ja kätevää. Hyi kuinka rumia!
Esimerkiksi Marimekolla ideana ovat graafiset printit. Sellainen printti näyttää aika kamalalta, jos sen saksii moneen eri palaseen. Näin ollen vaatteiden on pakko olla aika yksinkertaisia, tai sitten printti täytyy kohdistaa tietyllä tavalla, mikä voi olla todella hienon näköistä, mutta tuottaa paljon hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää enemmänkin se, ettei löydy vaatteita eri leikkauksilla ja malleilla, sekä sellaisia jotka ovat käytännöllisiä.
Vihaan yli kaiken näitä liian lyhyitä lahkeita ja hihoja. Mikä ihme muoti on pätkästä osa hihasta tai lahkeesta pois. Näyttää tyhmältä, on epämukava eikä voi käyttää Suomessa kuin harvoin kesällä.
Lisäksi talvella on valtavasti yläosia jotka ovat paksua kudosta ja villaa. Eihän Suomessa sellaisia voi pitää, kun sisällä on lämmin.
Talvitakkeja on vaikea löytää, kun pk-seudulla pitäisi olla sellainen hyvä vanhanaikainen välikausitakki käytössä, eikä niitä enää ole. Eli pitää hieman kosteutta mutta on lämmin, muttei liian kuuma pikkupakkasille.
3/4-mittaiset hihat on yksi maailman ärsyttävimmistä keksinnöistä! Kiskon niitä aina koko ajan alaspäin. Housuissa kesällä on viileämpi vähän lyhyemmissä lahkeissa. Tuo takkiongelma on kyllä ihan tosi. Takit on aina joko liian lämpimiä tai sitten niissä ei ole mitään lämmittävää vuorta. Siis sellaisia siistimpiä, ei voi missään ulkoilukamppeissa lähteä esim. töihin.
3/4-hihat ovat erinomainen keksintö, inhoan hihojen käärimistä niin etteivät ne roiku ranteiden ympärillä ja tahriinnu ties mihin röhnään. Kyllä, teen paljon asioita käsilläni.
Tazzialla on siistejä, klassisia leikkauksia säkkien lisäksi.
https://fi.pinterest.com/pin/341992165463848030/
Mä en suostuis käyttämään tätä edes yöpaitana :( ja mikä hinta? yli 200 e??
Vaatemerkit tekee tasan tarkkaan sellasia vaatteita jotka käy kaupaksi (muuten se on kohta entinen vaatemerkki).
Kärjistän. Sori. Tunika on ilmeisesti jokin kehostaan epävarmojen turvaunivormu.
Olen xs-kokoinen pieni nainen ja saan yleensä kuulla niin tutuilta kuin tuntemattomilta naisilta asiatonta kommentointia painostani ja siitä, kuinka en varmaan syö mitään. (Syön hirveästi, liikun hirveästi, pituuteen en voi syömällä vaikuttaa eikä lihavana ollut sen hauskempaa.) Kun heitän ylle tunikan ja häivytän vartaloni, saan kehorauhan. Tämä on ihan perseestä. Haluan sen saman rauhan farkuissa ja t-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko myy rumia vaatteita. Katsokaa nyt tätä ja noin kalliskin vielä: https://www.zalando.fi/marimekko-uneksuu-pieni-unikko-trousers-kangasho…
Ja noi yhdistelmät, jotka eivät imartele vartaloa ja ovat kaukana tyylikkäästä: https://fi.pinterest.com/pin/653092383453407187/
Siis kuka laittaa tuollaiset (ylin linkki) housut jalkaan joka ei pue ketään... muutenkin jos haluat näyttää tanttamaisen vanhalta tädiltä, suosi Marimekkoa.
Unikkohousut on kuin suoran ikkunaverhoista ommeltu, mistä muuten huomaa eron.....
Suomalaista huippumuotia on jotku valkoiset lenkkarit pupukorvin....
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaatemerkki sitten ei tee säkkejä? Nythän ylikokoiset vaatteet ja säkkimäiset leikkaukset ovat muotia.
Näinhän se on. Juuri tänään oli iltiksessä juttu, ettei mikään vartalonmyötäinen mene kirppiksellä kaupaksi. Pitää olla väljää, niin ostajia on jonoksi asti.
Silti ne säkit ja kaavut ei oikeasti pue ketään. Vaate näyttää kalliimmalta ja arvokkaammalta, kun se istuu päälle kauniisti eikä vain lökötä säkkimäisesti. Nuoret nyt näyttää hyvältä melkein missä vaan, mutta varttuneemman naisen tulisi miettiä jo omaa vartalotyyppiä pukeutumisessa.
Ne ilmeisesti myyvät, siksi ja miksi?
KOSKA SUOMALAISET NAISET HALUAVAT PUKEUTUA NIIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Kärjistän. Sori. Tunika on ilmeisesti jokin kehostaan epävarmojen turvaunivormu.
Olen xs-kokoinen pieni nainen ja saan yleensä kuulla niin tutuilta kuin tuntemattomilta naisilta asiatonta kommentointia painostani ja siitä, kuinka en varmaan syö mitään. (Syön hirveästi, liikun hirveästi, pituuteen en voi syömällä vaikuttaa eikä lihavana ollut sen hauskempaa.) Kun heitän ylle tunikan ja häivytän vartaloni, saan kehorauhan. Tämä on ihan perseestä. Haluan sen saman rauhan farkuissa ja t-paidassa.
Olen itse hoikka, rintava nainen, ja yleensä minä saan kehollani huomiota enemmän miehiltä kuin naisilta.
Vastustan tietenkin kaikkea kommentointia, huutelua ja asiattomuuksia. Mutta viime kädessä se olet sinä itse, joka päätät kuinka paljon vartaloasi haluat näyttää tuntemattomille. Toisten ihmisten ajatuksiin et voi vaikuttaa, ainoastaan omaan pukeutumiseesi.
Jos on ylipainoa, muodoton säkki on pahin vaihtoehto. Hyviä puolia kannattaa korostaa ja huonoja peittää, harva on joka paikasta lihava. Päärynävartaloisilla on monesti siro ylävartalo ja kasvot, keskivartalolihavilla taas timmit jalat.