Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Nostele itse satakiloisia jalattomia vanhuksia monta kertaa päivässä ja vahdi verensokereita ihmiseltä joka ei itse enää ymmärrä. Luuletteko että nuo säännökset on vain kiusalla tehty. Täällä joku omainen sanoi että jos vanhus tukehtuu mariannekarkkiin niin sehän on vaan hyvä. Aikamoista tekstiä.
Harvoinpa siellä vanhusten hoivakodeissa hirveän lihavaa väkeä on, aliravitsemus siellä on suurempi ongelma.
Kyllä siellä alkaa valtaosa ihan oikeasti ylipainoista väkeä olemaan. Et ole tainnut paljon vanhuksia hoivakodeissa nähdä?
Tässä taitaa ap sittenkin ajatella enemmän itseään kuin mummoaan.
Jos ap yöpyisi mummonsa luona, hän käyttäisi itse tietenkin hoitopaikan WC:tä ja suihkua. Kuka maksaisi nämä lisäkulut? Entä jos kaikki omaiset käyttäytyisivät noin?
Ehdotankin, että seuraavan kerran käydessäsi mummosi luona viet hänelle niitä karamelleja ja annat hänen syödä niitä sinun valvonnassasi, ettei esim. mitään tukehtumisvaaraa aiheudu. Sitä ei kukaan voi kieltää ja sinä olet silloin vastuussa.
Sitten viet mummon ulkoilemaan pyörätuolilla ja käytte kahveilla jossain mukavassa paikassa. Se tuo varmasti vaihtelua mummon arkeen. Aina voi tehdä jotain hyvää myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Nostele itse satakiloisia jalattomia vanhuksia monta kertaa päivässä ja vahdi verensokereita ihmiseltä joka ei itse enää ymmärrä. Luuletteko että nuo säännökset on vain kiusalla tehty. Täällä joku omainen sanoi että jos vanhus tukehtuu mariannekarkkiin niin sehän on vaan hyvä. Aikamoista tekstiä.
Ei aikuisen ihmisen syömistä ja painoa saa kukaan määrätä sillä perusteella että työ muuttuu liian raskaaksi! He ovat ihmisiä, eivät perunasäkkejä joiden koko määräytyy työturvallisuussäädösten mukaan. Juuri tuo on sitä epäinhimillistä asennetta.
Oletko ihan tyhmä? Tottakait täytyy huomioida ravinnon tarve ihmisellä!! Esim diabetes ja muutenkaan ylipaino jo liikkumisen kannalta hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa ap sittenkin ajatella enemmän itseään kuin mummoaan.
Jos ap yöpyisi mummonsa luona, hän käyttäisi itse tietenkin hoitopaikan WC:tä ja suihkua. Kuka maksaisi nämä lisäkulut? Entä jos kaikki omaiset käyttäytyisivät noin?
Ehdotankin, että seuraavan kerran käydessäsi mummosi luona viet hänelle niitä karamelleja ja annat hänen syödä niitä sinun valvonnassasi, ettei esim. mitään tukehtumisvaaraa aiheudu. Sitä ei kukaan voi kieltää ja sinä olet silloin vastuussa.
Sitten viet mummon ulkoilemaan pyörätuolilla ja käytte kahveilla jossain mukavassa paikassa. Se tuo varmasti vaihtelua mummon arkeen. Aina voi tehdä jotain hyvää myös itse.
Ei helvetti sentään. Mummohan maksaa huoneesta vuokraa, ei taloyhtiötkään peri vesimaksua asukkaan satunnaisilta yövierailta. Vähän nyt valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisen ihmisen syömistä ja painoa saa kukaan määrätä sillä perusteella että työ muuttuu liian raskaaksi! He ovat ihmisiä, eivät perunasäkkejä joiden koko määräytyy työturvallisuussäädösten mukaan. Juuri tuo on sitä epäinhimillistä asennetta.
Se ylipaino on raskasta myös itse vanhukselle, kun häntä yritetään lattialta nostella, joudutaan käyttämään nostureita siirtoihin, sängyssä ei mahduta kääntämään, vessoihin ei mahdu, kunnon heikentyessä ne jalat kantaa kokoajan huonommin ylipainoista kroppaa, tulee kipuja ja muita vaivoja ja lopulta eivät kävele ollenkaan. Lisäksi läskien alla hautumia ja ihorikkoja ym. ikävää.
Isokokoiset vanhukset jää usein myös sänkypotilaiksi koska heidän siirtelyyn vaaditaan useampi työntekijä jotta se olisi mahdollista/turvallista
Mikäli mummosi on tehnyt vuokrasopimuksen erikseen, ja kyseessä on normaali vuokra-asunto johin vain ostetaan se hoivapalvelu, kukaan ei voi kieltää siellä yövieraita tai TV:tä, Mariannekarkeista puhumattakaan.
Lukekaa huolella sopimukset ja ottakaa yhteys alueen sosiaaliasiamieheen, mikäli asuinyksikön esimiehen kanssa ei saa asioita hoidettua. Jos sosiaaliasiamiestä ei ole, soittakaa sosiaalityöntekijälle.
Laki itsemääräämisoikeudesta on erittäin vahva, eikä kuvaamasi kaltaisia rajoituksia saa olla.
Luulisi asumisyksikössä olevan henk. kunnan tykkäävän, jos omainen yöpyy välillä asukkaan huoneessa. Hänestähän on apua hoitotoimissa. Omainen voi antaa ilta/aamupalat, laittaa nukkumaan ja nostaa aamulla ylös ym.
Verenpaine nousee, ku näitä lukee, ku tietää millasta taistelua omaisilla voi olla hoitajien kanssa, läheisen parasta sitä vaan toivois, ku ja jos hoivakotiin joutuu, vielä kun koko eläke viedään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.
Säännöt ne on sullakin, kuten myös vanhuksilla.
Niin onkin, esimerkiksi lakia ja järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Kielsinkös jossain tämän?
Sen sijaan sellaiseen sääntöön en vielä aikuisena ihmisenä ole törmännyt, että en saisi syödä karkkia tai katsoa televisiota kodissani.
Jos se sun oma koti olisi osa sun hoitoa, törmäisit. Tiedätkö mikä on hoivalaitos?
Kyllä tiedän. Ja sekin on siellä asuvien ihmisten koti. Kyseessä ei ole vankila.
Sen lisäksi, että se on koti, se on hoitolaitos. Hoitolaitoksessa on hoitosuunnitelma. Jos sulla olisi kodissasi hoitosuunnitelma, ihan itse päättäisit pidättöydytkö siinä, ei sun tyttärentytär. Jos haluaisit hoitosuunnitelmasta pitää kiinni ja tyttörentytär kantaisi sinulle alkoholia tai karkkia ja se kumoaisi sun halun, kellä olisi vastuu? Hoivalaitoksella on kaikki oikeudet pitää huolta vanhuksistaan ja joskus se vaatii sen, että lähimmäisiä kielletään rikkomasta sääntöjä.
Niin, JOS ITSE haluaisit pitää siitä suunnitelmasta kiinni niin silloin tietenkään ei olisi oikein toimittu karkkien tyrkyttäminen. Mutta jos itse haluaisit syödä karkkeja kuten aloittajan mummo ilmeisesti haluaa, niin omaistesiko pitäisi alkaa sitä estelemään? Mietihän uudestaan, sitten kun olet vanha.
Ja edelleenkään missään laitoksessa ei voi olla sellaista sääntöä, että täysissä järjissään olevalta ihmiseltä viedään tämän omasta huoneesta tämän omat karkit. Sellainen sääntö voi olla, että huoneessa ei saa esimerkiksi tupakoida tai polttaa kynttilöitä, koska se on yhteisen turvallisuuden kannalta perusteltua, mutta karkkien kieltäminen on pelkkää mielivaltaa ja kiusaamista.
Lähihoitajan opinnoissakin painotetaan joka välissä hoidettavan itsemääräämisoikeutta, mutta näköjään se sitten käytännössä on pelkkä vitsi ainakin vanhusten puolella.
Missä kohtaa aloitusta sanottiin, että mummo näitä haluaa? Jos haluaa, sit kysytäön miksi ei. Aloitus on apn ajatuksia täysi.
Tämä nyt poikkesi ajat sitten jo pelkän ap:n tapauksen käsittelystä. Eiköhän tässä keskustella asioista yleisemmällä tasolla.
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
Hei ap,
En ole lukenut koko ketjua, mutta vastaan aloitukseesi.
Olen itse lähihoitaja, ja työskentelen vanhustyössä. Työpaikkani on tehostetussa palveluasumisyksikössä.
Eri paikoissa on hieman eri säännöt, mutta kannattaa käydä nämä läpi. Ihan paikan päälle mennessäsi voit kysyä hoitajalta, tai jos tämä tuntuu hankalalta, niin soita esimiehelle.
Kuulostaa hyvin erikoiselta, että tv:tä ei saisi olla huoneessa. Omalla työpaikallani näin ei ole, ja osalla asukkaista televisio huoneestaan löytyykin.
Karkkikielto on joskus perusteltu, jos vanhus syö makeisia paljon ja verensokerin kanssa on häikkää. Onko taustalla diabetes tai jokin muu sairaus? Toki diabeetikollakin on lupa herkutella kohtuuden rajoissa :)
Hoitajien tehtävä on pitää huolta vanhuksista kokonaisvaltaisesti. Tähän kuuluu mm. terveellisestä ravinnosta huolehtiminen, mutta hankala kysymys onkin, missä itsemääräämisoikeus tulee vastaan. Nämä karkit sillon tällöin nautiskeltuna voisivat tällainen asia olla, jos kyse ei ole siitä, että iäkkäällä on huoneessaan pussikaupalla makeaa ja ruoka ei maistu ja sokerit poukkoilee.
Asioille löytyy yleensä perusteet, kun niitä kyselee, joten kannattaa rohkeasti avata suunsa.
Hienoa, että olet tarkkana, kyseenalaistat ja huolehdit läheisestäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa siellä vanhusten hoivakodeissa hirveän lihavaa väkeä on, aliravitsemus siellä on suurempi ongelma.
Kyllä siellä alkaa valtaosa ihan oikeasti ylipainoista väkeä olemaan. Et ole tainnut paljon vanhuksia hoivakodeissa nähdä?
Johtuu varmaan siitä kun ette vie heitä ulos liikkumaan, eikös joo?
Hoitajat on oikeita Hitlereitä hoivakodeissa. Paikat täynnä sisäisiä ohjeita joille ei lain perusteita. Ajatellaan että mummojen pitää elää terveellisesti, miltä teistä itsestä tuntuisi jos olisitte koko elämänne eläneet tietyllä tavalla ja sitten ulkopuoliset alkavat määrilemään. Toisaalta korostetaan itsemäärämisoikeutta, joka on tällöin vain sanahelinää.
On se järkkyä jos hoivakodissa joka aamu olisi tarjolla puuroa ja mehukeittoa, söisittekö itse 365. Miksi ei voi olla paistettuja kananmunia vaikka joku aamu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin Marianne-karkkeihin on muutamakin mummo tukehtunut huoneessa yksin mässäillessään. Ja arvatkaapa keitä siitä syytetään?
Hirveän halveksivasti puhut vanhoista ihmisistä. Mummo "mässäilee" karkkeja. Ihan kuin se olisi jotenkin tuomittavaa, että ihminen haluaa syödä jotain mistä kovasti pitää.
Sehän oli ironisesti tarkoitettu!
Tuli vielä mieleen tuosta yövierailukiellosta.
Meidän yksikössä vieraita otetaan vastaan aamusta iltaan, mutta toki on olemassa tietyt ajat, jolloin vierailuja erityisesti suositellaan. Tämä johtuu siitä, että yksikössä on oma rytminsä aamutoimien, ruokailujen, ym. suhteen. Mutta toki voi tulla mihin aikaan vain. Omaisista on iso apu ja tuki esim. ruokailutilanteissa, kun osa väestä on syötettävä ja osalle maistuu ruoka huonommin.
Makuuttaminen klo 9 saakka... Valitettavasti monessa paikassa aamuvuoro alkaa esim. klo 7, joka tarkoittaa sitä, että klo. 6.30 yksikössä on vielä yökkö (usein yksin) töissä. Tuohon aikaan hän viimeistelee yövuoroa ja tekee kirjauksia, sekä odottelee aamuvuorolaisia. Aamutoimissa tukeminen ei välttämättä ole mahdollista tuohon aikaan.
Aamuvuoro sitten töihin tullessaan pyrkii tulemaan tasapuolisesti jokaisen luo niin pian kuin voi. Mutta jos varhain herääviä on useita, niin miten siinä valitaan, kuka onkaan ensin. Eli jonkun on odotettava.
Yökylistä sanoisin, että tämä on osin vastuukysymys, ja toisaalta asiakkaan maksama summa sisältää huoneen lisäksi vain hänelle suunnatut asiat, kuten ruuat. Harvassa paikassa vieras voisi esim. kokkailla itsekseen. (Toki esim. asukkaan ollessa huonokuntoinen ja omaisen ollessa jatkuvasti vierellä, olen itse vienyt ruokaa, kahvia ym. myös omaiselle, mikäli sitä on ollut riittävästi)
Onko muuallaki asukkailla omat suihkupäivät ja jos sattuu oleen kipee tai muuta kun olis se oma suihkupäivä, niin se lykkääntyy sit seuraavalle viikolle, kun ei voida vaihtaa jonkun muun asukkaan kanssa sitä pesupäivää jos oot ite estyny omalla vuorolla
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on oikeita Hitlereitä hoivakodeissa. Paikat täynnä sisäisiä ohjeita joille ei lain perusteita. Ajatellaan että mummojen pitää elää terveellisesti, miltä teistä itsestä tuntuisi jos olisitte koko elämänne eläneet tietyllä tavalla ja sitten ulkopuoliset alkavat määrilemään. Toisaalta korostetaan itsemäärämisoikeutta, joka on tällöin vain sanahelinää.
On se järkkyä jos hoivakodissa joka aamu olisi tarjolla puuroa ja mehukeittoa, söisittekö itse 365. Miksi ei voi olla paistettuja kananmunia vaikka joku aamu?
En tiedä, kuinka teillä tämä asia hoidetaan mutta meillä hoitajat tekevät hoitajien töitä, eivät esim. valmista ruokaa. Aiemmin ruuan valmisti osittain tai kokonaan paikan päällä valmiiksi suurtalouskokki, mutta nykyään ruoka tuodaan valmiina muualta. Me siis emme ainakaan täällä voi vaikuttaa oikein millään tavalla siihen, mitä milloinkin on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummoista pitäisi tehdä lainkuuliaisia ja terveitä, muuttaa heidän elämäänsä terveelliseksi, jos koko elämänsä on vaikka tupakoinut ja syönyt meetwurstia. Eikös 3 viimeisintä vuotta pitäisi asua vaan hoivakodissa. Miksi 10v, itse haluan saunoa, syödä suklaata, nauttia punaviiniä. Mitä sitten jos kuolen niihin.
Ei tarviikaan, mutta jos sä olet laitoksessa, jossa terveyttä pyritään parantamaan/ylläpitämään, sellasta se on. Omassa kodissa tai itse itsellesi apua kotiin ostaen voit vaikka juoda kaatokännit ja joku kantaa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuallaki asukkailla omat suihkupäivät ja jos sattuu oleen kipee tai muuta kun olis se oma suihkupäivä, niin se lykkääntyy sit seuraavalle viikolle, kun ei voida vaihtaa jonkun muun asukkaan kanssa sitä pesupäivää jos oot ite estyny omalla vuorolla
Kyllä yleensä omat suihku/saunapäivät on, ja yleensä pyritään käyttämään pesulla ellei ihan todella sairaana ole. Tietysti jos ihminen itse ei halua, niin ei voida pakottaa, mutta jonkinlaisesta hygieniasta täytyisi kuitenkin huolehtia.
Monessa paikassa voi olla, että pesut lykkääntyy, jos niitä ei vain ehditä tekemään. Näistä kannattaa laittaa palautetta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
Herääkö kaikki klo 6? Aloittajan omainen herää 6.30, joutuu joka aamu olemaan 2,5 tuntia sängyssä sen jälkeen. Usein työntekijät on tosi laitostuneita, tai työn organisointi ei toimi. Kyllä noilla maksuilla pitäisi olla oikeuksiakin. Kun itse kouluttauduin hoitoalalle puhuttiin vielä asiakaslähtöisyydestä.
Siitä päätellen, että yhdessäkin paikassa henkilökunta hörppi vanhuksille tarkoitetut proteiinijuomatkin, taitavat mennä omiin taskuihin.