Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
On se kumma kun palvelutaloissa on eri sääntöjä. Käyn joskus isoäitini luona palvelutalossa, tulen pohjoisesta ja isoäitini on etelässä. Saatan olla 1 viikonkin siellä yötä. Tietysti kerron hoitajille asiasta ja heillä ei ole tätä vastaan mitään. Hoitaja tulee aamuisin noin klo 9 ja katsoo tilanteen. Isoäiti käy palvelutalon ravintolassa syömässä lounaan ja ellei ruoka ole isoäidin mielestä hyvää teen hänelle sitten lounaan ja syömme yhdessä. Lounaan jälkeen katsomme yhdessä TV, syömme keksejä juomme kahvia. Iltaruuan teen taas meille kummallekin ja saatamme katsoa TV klo 22 kymmenen uutiset ja sitten autan isoäidin nukkumaan. Hoitajat ovat vaan tyytyväisiä kun saavat ilmaista apua. Isoäiti on pirteä ja osaa itse ottaa lääkkeet ja on iloinen kun on päivät seuraa. Muuten hän istuu päivät pyörätuolissa itsekseen ja katselee TV. Isoäitini on 94 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.
Ja jos mummo ilmoittaakin joku kerta että haluaa karkkeja syödä ennen nukkumaanmenoa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka kuinka on sovittu.
Miksi mummon pitäisi ilmoittaa milloin syö karkkeja? Mummo saa syödä karkkeja ihan milloin haluaa!!
Vierailija kirjoitti:
Tuli vielä mieleen tuosta yövierailukiellosta.
Meidän yksikössä vieraita otetaan vastaan aamusta iltaan, mutta toki on olemassa tietyt ajat, jolloin vierailuja erityisesti suositellaan. Tämä johtuu siitä, että yksikössä on oma rytminsä aamutoimien, ruokailujen, ym. suhteen. Mutta toki voi tulla mihin aikaan vain. Omaisista on iso apu ja tuki esim. ruokailutilanteissa, kun osa väestä on syötettävä ja osalle maistuu ruoka huonommin.
Makuuttaminen klo 9 saakka... Valitettavasti monessa paikassa aamuvuoro alkaa esim. klo 7, joka tarkoittaa sitä, että klo. 6.30 yksikössä on vielä yökkö (usein yksin) töissä. Tuohon aikaan hän viimeistelee yövuoroa ja tekee kirjauksia, sekä odottelee aamuvuorolaisia. Aamutoimissa tukeminen ei välttämättä ole mahdollista tuohon aikaan.
Aamuvuoro sitten töihin tullessaan pyrkii tulemaan tasapuolisesti jokaisen luo niin pian kuin voi. Mutta jos varhain herääviä on useita, niin miten siinä valitaan, kuka onkaan ensin. Eli jonkun on odotettava.
Yökylistä sanoisin, että tämä on osin vastuukysymys, ja toisaalta asiakkaan maksama summa sisältää huoneen lisäksi vain hänelle suunnatut asiat, kuten ruuat. Harvassa paikassa vieras voisi esim. kokkailla itsekseen. (Toki esim. asukkaan ollessa huonokuntoinen ja omaisen ollessa jatkuvasti vierellä, olen itse vienyt ruokaa, kahvia ym. myös omaiselle, mikäli sitä on ollut riittävästi)
Yökyläilykielto voi olla perusteltua tällä hetkellä ihan koronankin vuoksi. Vielä kuitenkin toivotaan varovaisuutta ja maskien käyttöä sekä mahdollisimman vähän ulkopuolisia ihmisiä pyörimään yleisiin tiloihin, joissa on aina isompi useamman ihmisen tartuntavaara.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on oikeita Hitlereitä hoivakodeissa. Paikat täynnä sisäisiä ohjeita joille ei lain perusteita. Ajatellaan että mummojen pitää elää terveellisesti, miltä teistä itsestä tuntuisi jos olisitte koko elämänne eläneet tietyllä tavalla ja sitten ulkopuoliset alkavat määrilemään. Toisaalta korostetaan itsemäärämisoikeutta, joka on tällöin vain sanahelinää.
On se järkkyä jos hoivakodissa joka aamu olisi tarjolla puuroa ja mehukeittoa, söisittekö itse 365. Miksi ei voi olla paistettuja kananmunia vaikka joku aamu?
Jos siellä on kolme kerrosta,jokaisessa kaksi osastoa,kuka ne kananmunat paistaa,saati kiikuttaa asukkaille. Hyi,sellasia kylmiä kananmunalätkyjä sitte hyi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sähkölaitteet on kielletty palovaaran takia. Yöpyminen jossain lattialla haittaa hoitajien työtä ( ja mahdollisesti talossa on joku maksimihenkilömäärä) ja karkit on varmaankin kielletty terveydentilan takia? Onko mummollasi II-tyypin diabetes?
Vangeilla selleissäkin saa olla televisiot, mutta vanhuksilla muka palovaaran takia huoneissaan ei? Miettikää nyt oikeasti, millä tolalla maamme vanhustenhoito on.. :(
Tämä ei nyt ihan pidä paikkaansa, ei ainakaan siellä missä omat omaiseni ovat. Muista paikoista en tiedä
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on oikeita Hitlereitä hoivakodeissa. Paikat täynnä sisäisiä ohjeita joille ei lain perusteita. Ajatellaan että mummojen pitää elää terveellisesti, miltä teistä itsestä tuntuisi jos olisitte koko elämänne eläneet tietyllä tavalla ja sitten ulkopuoliset alkavat määrilemään. Toisaalta korostetaan itsemäärämisoikeutta, joka on tällöin vain sanahelinää.
On se järkkyä jos hoivakodissa joka aamu olisi tarjolla puuroa ja mehukeittoa, söisittekö itse 365. Miksi ei voi olla paistettuja kananmunia vaikka joku aamu?
Kun ikää alkaa olla jo yli keskimääräisen eliniän odottaen, ei pidä enää elää " terveellisesti"- kenenkään. Sen iän saavuttaneet saavat syödä kaikkea " kiellettyäkin".. toki insuliinihoitoinen diabetes rajoittaa mutta ei muut.
Työkaverini sisätautien erikoislääkäri - mies( ja osaston ylilääkäri) totesi aikoinaan tuon, että kun tulee ikää tarpeeksi ei tarvi välittää kielloista, ettei saa syödä sitä tai tätä terveyssyistä. Kaikkea saa syödä mikä maistuu parhaiten ja pitää oikein herkutella. Usein vanhuksen ruokahalu huononee kun ikää tulee, eli silloin otetaan käyttöön se että herkutellaan niillä mitkä maistuvat.
Kuvitelkaa kohdallenne, kun olette n 85 ja aletaan toitottaa että ei tätä viineriä saa syödä kun siinä on 500 kaloria???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
Herääkö kaikki klo 6? Aloittajan omainen herää 6.30, joutuu joka aamu olemaan 2,5 tuntia sängyssä sen jälkeen. Usein työntekijät on tosi laitostuneita, tai työn organisointi ei toimi. Kyllä noilla maksuilla pitäisi olla oikeuksiakin. Kun itse kouluttauduin hoitoalalle puhuttiin vielä asiakaslähtöisyydestä.
Jos kaksi herää klo 6 ja kolmas 6.15, niin kuka näistä kolmesta on oikeutetuin siihen asiakaslähtöisyyteen? Jos klo 6 menee yökkö auttelemaan aamutoimia ja samalla herää naapurin mummo siihen vedenkäyttöön, puhumiseen ym., niin miten tämän uniaan häirityn mummon asiakaslähtöisyyden laita on? Tai jos yksi herää klo 6.30 ja aamuvuoro tulee klo 7 jolloin ensimmäisille on annettava lääkkeet ja tiedetään että joku on kuivitettava heti, tai muuten kastelee koko sängyn niin jätetäänkö se yksi mummo kuseensa odottamaan koska toinen on ollut hereillä pidempään, ilman mitään varsinaista hätää tai akuuttia avuntarvetta?
Kinkkisiä asioita nämä asiakaslähtöisyydet.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni vanhus pitää puurosta ja mehukeitosta. Puuro on helppo syödä ja miedon makuista. Puuroa he ovat tottuneet syömään jos vuosikymmeniä. Jos joku ei pidä puurost, niin löytyy kyllä jogurttia, rahkaa tai viiliä. Yleensä nämä jotka eivät pahemmin puurosta piittaa ovat iältään selvästi nuorempia eli n.70v kun muut ovat yli 80v. Ei ole joka aamu samaa puuroa.
Kommenttisi ensimmäiseen lauseeseen en edes viitsi kommentoida mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla riskaabelia on antaa vanhukselle karkkia, ihan sama jos antaisi taaperolle. Kurkkuun juuttuminen ei ole leikin asia. Varsinkin jos vanhus vielä puolittain makuuasennossa sitä mutustaa. Suu saattaa olla kuiva syljen erityksen vähyydestä. Karkit vie myös ruokahalua, mikä on huono juttu heikolla ihmisellä, koska muutenkaan ei ruoka välttämättä maistu
Siis mitä soopaa. Kirjoittajalle ei ole mitään tietoa asiasta ja puhuu mitä sattuu tai provoo
Ikinä kuullutkaan että missään kiellettäisi asukkailta herkut, edes diabeetikolta. Useille vanhuksille niitä omaisten tuomia herkkuja nimenomaan hoitajat antaa, koska eivät itse kykene ottamaan.
Tuo aloittajan kertoma syy, että toisille mummoille tulee paha mieli, on täyttä potaskaa enkä jaksa uskoa kenenkään johtajan sanoneen noin.
Yleensähän ne syövät herkkunsa ihan omissa huoneissaan omissa oloissaan.
Ja miksi mummolta huoneesta vietäisi herkut pois, siellähän niitä voi rauhassa syödä ilman että muut häiriintyy.
Kuulostaa ihan vitsiltä koko aloitus. Hyvä yritys kuitenkin.
Tuosta syystä nyt jo edesmennyt mummoni ei halunnut lopulta palvelutaloon vaikka paikka oli tarjolla , toisessa kaupungissa asuva setäni kun saapui säännöllisesti viikoloppuvierailulle äitinsä luo eikä mummille käynyt se sääntö, ettei poika saisi yöpyä hänen huoneessaan. Ja toinen mikä mummia rassasi oli "toivomus" eli siis siis sääntö että klo 22 olisi valot pois ja pää tyynyssä, mummo oli yökukkuja eikä halunnut että hänet pistetään pillereillä nukkumaan. Mummo jatkoi siis asumista omassa kodissaan, söi ja katsoi tv:tä öisin tyytyväisenä.
Ja tämän sattuessa 2004 palvelutaloihin vielä pääsi muuten hyväkuntoinen ja virkeä, mutta huimauksesta kärsivä vanhus. Nykyäänhän paikkaa ei meinaa saada vaikkei muistaisi omaa nimeään.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun palvelutaloissa on eri sääntöjä. Käyn joskus isoäitini luona palvelutalossa, tulen pohjoisesta ja isoäitini on etelässä. Saatan olla 1 viikonkin siellä yötä. Tietysti kerron hoitajille asiasta ja heillä ei ole tätä vastaan mitään. Hoitaja tulee aamuisin noin klo 9 ja katsoo tilanteen. Isoäiti käy palvelutalon ravintolassa syömässä lounaan ja ellei ruoka ole isoäidin mielestä hyvää teen hänelle sitten lounaan ja syömme yhdessä. Lounaan jälkeen katsomme yhdessä TV, syömme keksejä juomme kahvia. Iltaruuan teen taas meille kummallekin ja saatamme katsoa TV klo 22 kymmenen uutiset ja sitten autan isoäidin nukkumaan. Hoitajat ovat vaan tyytyväisiä kun saavat ilmaista apua. Isoäiti on pirteä ja osaa itse ottaa lääkkeet ja on iloinen kun on päivät seuraa. Muuten hän istuu päivät pyörätuolissa itsekseen ja katselee TV. Isoäitini on 94 v
Tuo on täysin eri paikka kuin tehostetun palveluasumisen hoivakoti. Tehpassa ei yksikään asukas ota itse lääkkeitään vaan hoitaja vie ne asukkaille. Osa kyllä ottaisi ne lääkkeet kyllä itse kupista kun ymmärtävät, että ne pitää ottaa, mutta sitten ne pillerit saattaa tippua lattialle.
Meillä tehpassa on ruokasali missä asukkaat syö, osa syö kyllä sängyssä kun ei joka päivä nosteta istumaan. Mitään ravintolaa ei todellakaan ole vaan suurkeittiö ensimmäisessä kerroksessa.
Mitä hemmetin väliä sillä on jos elinaikaa ei ole paljon jäljellä, jos syö silloin tällöin pullan tai karkkeja? Oma lukunsa sitten ne jotka ahmii, tai on allergiaa, mutta mun tuntemat vanhukset on tottuneet siihen, että kaikkea pitää säännöstellä. Isällä kesti suklaalevy aina yli viikon. Jälkkäriksi yleensä pari palaa otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.
Ja jos mummo ilmoittaakin joku kerta että haluaa karkkeja syödä ennen nukkumaanmenoa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka kuinka on sovittu.
Miksi mummon pitäisi ilmoittaa milloin syö karkkeja? Mummo saa syödä karkkeja ihan milloin haluaa!!
Voi olla että se mummo esim haluaa säilyttää karkkeja kaapissa mihin ei kumminkaan pääse itse käsiksi ja hoitajan pitää ne ojentaa. Meillä on useinkin ollut tällaisia, ihmisellä on jollekin jutulle tietty paikkansa. Esim eräällä mummolla oli kotoa tuotu vanha kaappi jonka tietyssä laatikossa säilytti mansikkaviinipulloa ja snapsilasia, sieltä pyysi aina illalla sänkyyn mentyään naukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
No miksi hän sit on hoitolaitoksessa?
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se järkkyä jos hoivakodissa joka aamu olisi tarjolla puuroa ja mehukeittoa, söisittekö itse 365. Miksi ei voi olla paistettuja kananmunia vaikka joku aamu?Kun ikää alkaa olla jo yli keskimääräisen eliniän odottaen, ei pidä enää elää " terveellisesti"- kenenkään. Sen iän saavuttaneet saavat syödä kaikkea " kiellettyäkin".. toki insuliinihoitoinen diabetes rajoittaa mutta ei muut.
Työkaverini sisätautien erikoislääkäri - mies( ja osaston ylilääkäri) totesi aikoinaan tuon, että kun tulee ikää tarpeeksi ei tarvi välittää kielloista, ettei saa syödä sitä tai tätä terveyssyistä. Kaikkea saa syödä mikä maistuu parhaiten ja pitää oikein herkutella. Usein vanhuksen ruokahalu huononee kun ikää tulee, eli silloin otetaan käyttöön se että herkutellaan niillä mitkä maistuvat.
Kuvitelkaa kohdallenne, kun olette n 85 ja aletaan toitottaa että ei tätä viineriä saa syödä kun siinä on 500 kaloria???
Jos se henkilö asuu hoitoyksikössä, niin kyllä, säännöt koskee yli 85-vuotiaitakin. Tuo lausuma koskee henkilöä, joka asuu kotonaan, ei häntä ole mikään tarve rajoittaa. Sit on tuettua asumista, jolloin sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Jaa. Ymmärsin että kommentoit tuohon oikeustoimikelpoisuuteen? Kyllä hoitoa ja hoivaa tarvitsevat muutkin kuin muistisairaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit että hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse?