Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Kyllähän fakta on se, että ihminen ei enää päätä asioistaan päätyessään tilaan, jossa tarvitsee hoivaa ja/tai valvontaa ympärivuorokauden.
Itsemäärämisoikeus laitosolosuhteissa käsittää asioita tyyliin "otatko maitoa vai piimää?".
Hoitajilla on kädet täynnä töitä. Yhdellä hoitajalla on vastuullaan 5-7 huonokuntoista vanhusta hygienia- ja lääkehoitoineen ja tämän päälle pahimmassa tapauksessa ruoka-, siivous-, pyykki- ja astiahuolto.
Sitä päivää ei tule, että jokaisella laitosvanhuksella on oma henkilökohtainen avustaja käytössään karkkeja syöttämässä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun palvelutaloissa on eri sääntöjä. Käyn joskus isoäitini luona palvelutalossa, tulen pohjoisesta ja isoäitini on etelässä. Saatan olla 1 viikonkin siellä yötä. Tietysti kerron hoitajille asiasta ja heillä ei ole tätä vastaan mitään. Hoitaja tulee aamuisin noin klo 9 ja katsoo tilanteen. Isoäiti käy palvelutalon ravintolassa syömässä lounaan ja ellei ruoka ole isoäidin mielestä hyvää teen hänelle sitten lounaan ja syömme yhdessä. Lounaan jälkeen katsomme yhdessä TV, syömme keksejä juomme kahvia. Iltaruuan teen taas meille kummallekin ja saatamme katsoa TV klo 22 kymmenen uutiset ja sitten autan isoäidin nukkumaan. Hoitajat ovat vaan tyytyväisiä kun saavat ilmaista apua. Isoäiti on pirteä ja osaa itse ottaa lääkkeet ja on iloinen kun on päivät seuraa. Muuten hän istuu päivät pyörätuolissa itsekseen ja katselee TV. Isoäitini on 94 v
Sinun isoäitisi asuu palveluasunnossa, ap:n tehostetun palveluasumisen yksikössä, ryhmäkodissa. Toki näissä on eri säännöt, koska asukkaiden palveluntarvekin on eri. Ryhmäkodissa täytyy huomioida enemmän myös muita asukkaita, toisin kuin omassa palveluasunnossa asuvien. Tosin tv ja karkkikielto kuulostaa oudolta, epäilen trollia, varsinkin kun ap kertoi että syy karkkikieltoon on se, että toiset asukkaat tulee karkeista kateellisiksi. Anteeksi nyt vaan, mutta nykyään tehostettuun palveluasumiseen pääsee vain jos muistisairaus on jo hyvin pitkälle edennyt, tai muuten liikkuminen on niin vaikeaa, että tarvitsee siihen hoitajan tai kahden hoitajan avun. Ei tällaisessa kunnossa olevat vanhukset kadehdi kenenkään karkkeja. Eivät he edes muista hetken päästä jos ylipäätään näkivät jonkun syövän karkkia.
Jotenkin toivoisi että nämä vanhusten hoitoa mollaavat keksityt tarinat loppuisivat. Ette tee vanhuksille mitään palvelusta keksimällä näitä juttuja. Kyllä niitä todellisiakin epäkohtia on tarpeeksi, joista kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
No miksi hän sit on hoitolaitoksessa?
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Jaa. Ymmärsin että kommentoit tuohon oikeustoimikelpoisuuteen? Kyllä hoitoa ja hoivaa tarvitsevat muutkin kuin muistisairaat.
Nimenomaan. Jos henkilö on hoitoa vailla, hän on hoitomaitoksessa sääntöineen. Ihminen, joka ei sitä tarvitse, on kotonaan.
Kaikki ap:n mainitsemat säännöt ovat täysin mielivaltaisia joille ei ole mitään oikeaa perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Mistä päättelit että hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse?
No siitä, että hänen sanottiin olevan oikeustoimikelpoinen ja viitattiin siihen että voisi asua kotonakin. Ei hoivalaitos ole mikään automatismi ja kodinkorvike vain oikeustoimikelvottomille tai muistisairaille. Aina siihen hoitoon joku syy on. Ja laitoksessa on säännöt.
On myös osa hoitajien oikeusturvaa, että asiat tehdään kunnolla. Luoja auta, jos ei tehtäisi, taatusti olisi omaiset kimpussa.
Ymmärrän kyllä, että asioiden syitä mietitään, mutta jos tosiaan tuntuu että hoito on niin huonoa, niin on hyvä ja hoitaa sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä, että hänen sanottiin olevan oikeustoimikelpoinen ja viitattiin siihen että voisi asua kotonakin. Ei hoivalaitos ole mikään automatismi ja kodinkorvike vain oikeustoimikelvottomille tai muistisairaille. Aina siihen hoitoon joku syy on. Ja laitoksessa on säännöt.
Aloituksessa nimenomaan sanotaan ettei pärjää kotona yksin.
Mä olisin kyllä yhteydessä noihin hoitajiin suoraan ja pyytäisin nähtäväksi asumisen ehdot kirjallisesti. Jos noita ei oo siellä mainittu, niin toteisin että nyt loppuu tollanen tai seuraava paikka missä istuvat on poliisin kuullusteluhuone ja sä pidät siitä huolen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, niin sanottiin. Miksi siis sanoa, että ” Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.” ? Jos sä tarvitset hoitoa ja hoivaa ja olet hoivalaitoksessa, on siihen syynsä. Kuka haluaa asua hoivalaitoksessa? Ei kukaan, mutta sitä vaan on joskus sellaisessa kunnossa, että siellä asutaan.
Ymmärrän, että kaikki asiat eivät avaudu omaisille, mutta siksi olisikin tärkeää a) omaisena kysyä, miksi näin tehdään, ja b) hoitajana selittää, että näin tehdään, koska.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin kyllä yhteydessä noihin hoitajiin suoraan ja pyytäisin nähtäväksi asumisen ehdot kirjallisesti. Jos noita ei oo siellä mainittu, niin toteisin että nyt loppuu tollanen tai seuraava paikka missä istuvat on poliisin kuullusteluhuone ja sä pidät siitä huolen
Oleellista on kuka on allekirjoittanut sopimuksen, asukas itse vai joku muu, se määrittelee mikä pätee.
Vierailija kirjoitti:
Eli on ihan ok uhkailla hoitajia poliisilla, jos omaiset eivät voi yöpyä laitoksessa? Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään jäädä tuollaiseen paikkaan yöksi.
Kannattanee varmaan pyrkiä selvittää asia rauhanomaisesti ja ratkaisukeskeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että kaikki asiat eivät avaudu omaisille, mutta siksi olisikin tärkeää a) omaisena kysyä, miksi näin tehdään, ja b) hoitajana selittää, että näin tehdään, koska.
Ja juuri tämän vuoksi ap osoittautui trolliksi. Hän väitti nyt kysyneensä ja vastauksia ei ollut, joten mummo saa karkkinsa ja tvnsä 🙄
Tyypit on katsoneet dokumentin kaltoinkohteluista ja keksii sit aloituksen avlle. Se ei kyllä tosiaankaan paranna kenenkään tilannetta, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Diabeetikolta ei ole mikään laki kieltänyt karkin syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee miten pelottavan moni ihminen ajattelee että vanhat ihmiset eivät ole oikeastaan ihmisiä, vaan samanlaisia puoli-ihmisiä kuin lapsetkin. Eli eivät enää saa päättää omista asioistaan vaan pitää totella ja olla kiltisti ettei aikuiset rasitu tai vanhus tule kalliiksi. Tämänkin aloituksen mummo maksaa vuokran +
hoidosta vielä yli 700 euroa kuussa, ja vastineeksi saa sen että karkitkin häviää hoitajien kahvihuoneeseen ja ainoa huvi eli telkkari on kielletty.
Kaikki nuo puolustelut siitä miten oikein se on että vanhalta ihmiseltä viedään eläkkeen lisäksi kaikki pienet huvitkin on silkkaa typeryyttä ja kertoo millainen ajatusmaailma ihan liian monella ihmisellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Diabeetikolta ei ole mikään laki kieltänyt karkin syömistä.
Juu ei, mutta, jos se vanhus kuolee hypoglygemiaan, ketä syytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, niin sanottiin. Miksi siis sanoa, että ” Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.” ? Jos sä tarvitset hoitoa ja hoivaa ja olet hoivalaitoksessa, on siihen syynsä. Kuka haluaa asua hoivalaitoksessa? Ei kukaan, mutta sitä vaan on joskus sellaisessa kunnossa, että siellä asutaan.
Eli sinusta olisi ihan ok että sinua tai ketä tahansa kiellettäisiin illalla katsomasta tv:tä, syömästä karkkia silloin kun mieli tekee vaikka järki päässä pelaa? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee miten pelottavan moni ihminen ajattelee että vanhat ihmiset eivät ole oikeastaan ihmisiä, vaan samanlaisia puoli-ihmisiä kuin lapsetkin. Eli eivät enää saa päättää omista asioistaan vaan pitää totella ja olla kiltisti ettei aikuiset rasitu tai vanhus tule kalliiksi. Tämänkin aloituksen mummo maksaa vuokran +
hoidosta vielä yli 700 euroa kuussa, ja vastineeksi saa sen että karkitkin häviää hoitajien kahvihuoneeseen ja ainoa huvi eli telkkari on kielletty.
Kaikki nuo puolustelut siitä miten oikein se on että vanhalta ihmiseltä viedään eläkkeen lisäksi kaikki pienet huvitkin on silkkaa typeryyttä ja kertoo millainen ajatusmaailma ihan liian monella ihmisellä on.
Ei, se kertoo siitä, että vanhustenkin elämää pyritään edelleen pitämään yllä. Toki, jos rajoituksiin ei ole perusteita, asia on eri, mutta 90% tapauksissa perustelu on.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajathan noita sääntöjä ei laadi, vaan paikan esimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta olisi ihan ok että sinua tai ketä tahansa kiellettäisiin illalla katsomasta tv:tä, syömästä karkkia silloin kun mieli tekee vaikka järki päässä pelaa? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Kyllä, jos sillä saadaan ihmiselle lisäturvaa tai elinvuosia.
Nimenomaan. Jos henkilö on hoitoa vailla, hän on hoitomaitoksessa sääntöineen. Ihminen, joka ei sitä tarvitse, on kotonaan.