Työssä heitetään inhottavaa herjaa poissaoloista
Työkaveri tietää, että lapsellani on sairauden takia hoitokäyntejä eri paikoissa. Silti kun niiden takia joutuu olemaan poissa töistä, joutuu kuulemaan suunsoittoa tyyliin "joo joo, olet pois töistä, koska kännäät kuitenkin himassa".
En saa edes sanoin kuvailtua mitä tekisi mieli tehdä tällaisia ns. hupikommentteja toistuvasti kuulemaan joutuvana. Näen punaista. Täysi työ hillitä itsensä, ettei tilanne pahene entisestään.
Kommentit (165)
Älä välitä niistä kommenteista. Sinähän joudut kuitenkin tekemään ne poissaolotunnit takaisin, joten mitä se kenellekään kuuluu.
Sano että lopettaa kiusaamisen ja jos se jatkuu teet rikosilmoituksen vääristä väitteistä. Että otat kiusaamisen vakavasti, etkä halua olla tekemisissä ihmisen kanssa joka kiusaa. Silloin se voisi loppua kerrasta, vaikka toisen kasvot olisivat rypyssä kuin sitruunan nielleellä. Ja vaikka et tekisi mitään rikosilmoitusta koskaan.
Olen alkanut hakea töitä muualta, jotten enää pitkään joutuisi kuuntelemaan tällaista. Arki on muutenkin aivan tarpeeksi kuormittavaa.
Etkö muka ole sitten kännännyt kotona?
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä niistä kommenteista. Sinähän joudut kuitenkin tekemään ne poissaolotunnit takaisin, joten mitä se kenellekään kuuluu.
Ei onnistu. Tämä on toistunut sen verran pitkään, että tekisi mieli niitä kuullessaan heittää kuumat kahvit kollegan naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita esimiehelle. Ensinnäkään poissaolosi syiden ei alunperinkään pitäisi olla työkavereidesi tiedossa, sehän on vain ja ainoastaan työntekijän ja työnantajan välinen. Jos et itse ole sitä kertonut, työnantaja ei saa sitä vuotaa. Jos vuotaa, kyseessä on tietosuojarikkomus, vaikka kyse onkin lapsesi eikä sinun terveystiedosta. Myös sinun lapsesi terveystieto on poissaolosi muodossa salassapidettävä tieto. Jos työnantaja on rikkonut lakia, sinulla on oikeus saada siitä korvaus.
Tämä! GDPR-suojaa rikotaan käsittämättömän monessa työpaikassa ja rekisteritiedot lojuvat ties missä pomojen pöydillä ja avoimissa tiedostoissa kenen tahansa nähtävillä. Sairauslomien syyt kerrotaan kahvipöydissä jne. Itse olin muutama kuukausi sitten firmamme työsuojeluvaltuutetuille ja varatyösuojeluporukalle tarkoitetussa koulutuksessa ja siellä itse henkilöstöpäällikkö sanoi avoimesti noin tusinan ihmisen kuullen että "XXXX meneekin isoon leikkaukseen xxxx syystä ja on monta viikkoa pois". Tuommoista ei saa missään nimessä kertoa julkisesti! Kun yksi meistä huomautti henkilöstöpäällikön rikkoneen juuri tietosuojalakia, henkilöstöpäällikkö ei ymmärtänyt mistä on puhe. Tuota tasoa on siis pörssiyhtiöiden henkilösuoja Suomessa.
Mistä löytäisin voimaa jaksaa töissä siihen asti, kunnes pääsen töihin jonnekin muualle?
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisin voimaa jaksaa töissä siihen asti, kunnes pääsen töihin jonnekin muualle?
Sano kommentoijalle, että hänen käytöksensä on kiusaamista. Kerro kiusaamisesta myös esimiehelle ja jollekin luotettavalle kollegalle, jos sellaisia on.
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka ole sitten kännännyt kotona?
En. Olen absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Olo on todella epätoivoinen. Töihin on vastenmielistä mennä, kun ilmapiiri on tätä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano kommentoijalle, että hänen käytöksensä on kiusaamista. Kerro kiusaamisesta myös esimiehelle ja jollekin luotettavalle kollegalle, jos sellaisia on.
Tuo kommentointi tapahtuu ihan julkisesti muiden ihmisten läsnäollessa. Muut lähinnä naureskelevat, itse kiehun raivosta.
Vierailija kirjoitti:
Ota tavoitteeksi joku päivämäärä. Kannattaa silti yrittää miettiä työtä positiivisesti tai muuten siitä tulee ihan hirveää. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun ei tarvitse hillitä itseäsi. En nyt ihan kuumien kahvien heittämistä ehdota, mutta minun mielestäni saat suuttua ja loukkaantua ihan avoimesti. Kenenkään ei pidä joutua kuuntelemaan kuvaamaasi ilkeilyä.
Jos vaihdat työpaikkaa, niin saatko heti poissaoloista korvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommentointi tapahtuu ihan julkisesti muiden ihmisten läsnäollessa. Muut lähinnä naureskelevat, itse kiehun raivosta.
Eli muutkin osallistuvat kiusaamiseen. Olen pahoillani. Minkä alan työpaikka on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihdat työpaikkaa, niin saatko heti poissaoloista korvausta?
Mitä ihmeen korvausta? Ei niistä kukaan nytkään maksa korvausta. Yleensä olen hoitanut asioita palkattomalla vapaalla.
Minua ei kiinnosta, mitä muut poissaoloistani määkyvät. Ylipäätään minulla on tapana tulla 10 sentin päähän vittuilijasta, katsoa pari sekuntia syvälle silmiin ja todeta lakonisesti: "Kyynel." Kummasti vähenee suunsoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muutkin osallistuvat kiusaamiseen. Olen pahoillani. Minkä alan työpaikka on kyseessä?
En halua mainita alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano kuuluvasti siinä kohtaa että kiusaaminen ei ole ok ja muiden naureskelu. Ole määrätietoinen. Vaikka saisit ikävän ihmisen maineen alkuun, moni ymmärtää kuitenkin pian.
Ilmoita esimiehelle. Ensinnäkään poissaolosi syiden ei alunperinkään pitäisi olla työkavereidesi tiedossa, sehän on vain ja ainoastaan työntekijän ja työnantajan välinen. Jos et itse ole sitä kertonut, työnantaja ei saa sitä vuotaa. Jos vuotaa, kyseessä on tietosuojarikkomus, vaikka kyse onkin lapsesi eikä sinun terveystiedosta. Myös sinun lapsesi terveystieto on poissaolosi muodossa salassapidettävä tieto. Jos työnantaja on rikkonut lakia, sinulla on oikeus saada siitä korvaus.