Tapahtui Kätilöopistolla
Tätä tositarinaa et halua lukea, mutta kerron kuitenkin (tämä versio on ilman nimiä).
Kävin jokin aika sitten ikimuistoisessa tutkimuksessa Helsingin Kätilöopiston sairaalassa. Kyseessä oli kolposkopia, jossa olin papa-löydösten vuoksi käynyt vuosien kuluessa useasti. Tällä kertaa oli eri lääkäri kuin aiemmin, mutta en osannut pelätä tutkimusta, koska normaalisti kolposkopiat ovat sujuneet kivutta ja nopeasti. Nyt tutkimus osoittautui kuitenkin hirvittävän kivuliaaksi. Niin kivuliaaksi, että vaikersin ja itkin koko tutkimuksen ajan. Kipu ei ollut mikään hetkellinen koepalanotto-nipistys, vaan se jatkui pitkäääään...
Yritin kertoa gynekologille, että ”sattuu pahasti”, mutta vastaukseksi sain jalkojeni välistä kiukkuisen MITÄÄH-tiuskaisun. Heti kun lääkäri oli vetänyt spekulansa ulos haavoilla olevasta emättimestäni (siltä se tuntui!), nousin ja lähdin sairaalasta paniikinomaisissa tunnelmissa ja tiesin, etten koskaan uskaltaisi enää astuisi tuohon paikkaan enää jalallanikaan...
Kovat kivut jatkuivat tutkimuksen jälkeenkin, minkä johdosta soitin seuraavana aamuna Kätilöopistolle. Puhelimeen vastannut hoitaja vakuutteli, että ”kirvely” kuuluu usein asiaan ja se ”menisi varmasti ohi”. Odottelin seuraavaan päivään asti ja toivoin kipujen lievittyvän. Kivut vain jatkuivat, ja muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta! Tajusin, että jotain on pielessä, ja päätin mennä käymään yksityisellä gynekologilla. Tämä gynekologi kertoi kipeää alapäätäni tarkastellessaan, että minulla oli emättimen seinämissä laajoja syöpymisvaurioita ja muitakin ruhjeita. Palaneiden(!) alueiden vuoksi hän ihmetteli, mitä sisääni oli oikein Kätilöopistolla laitettu. Hän aprikoi, olisivatko kolposkopiassa normaalisti käytetyt liuokset (etikkaliuos, jodi) olleet laimentamattomia, ja laittoi tästä kyselyn Kätilöopistolle (myöhemmin kuulin, että asia oli tutkittu ja liuokset olivat olleet normaaleja eikä muilla saman päivän potilailla ollut ollut mitään ongelmia). Yksityinen gynekologi määräsi minulle palovammavoidetta ja puudutusgeeliä kipujen lievittämiseksi.
Olen tehnyt kyseisestä kätilöopiston gynekologista asiaankuuluvasti valituksen aluehallintovirastoon (Valviraanhan valitetaan nykyään vain kuolemaan johtaneista hoitovirheistä). Lisäksi tein potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Ensin mainitusta virastosta tuli käsittelyn jälkeen vastaus, että kolposkopian suorittaneen lääkärin toiminnassa ”ei ole mitään moitittavaa” (päätöksestä ei voinut edes valittaa!). Potilasvakuutuskeskuskaan ei hyväksynyt vammojani potilasvahingoksi, eikä minulla näin ollen ole mahdollisuutta saada esim. yksityisen puolen gynekologimaksuja ja lääkekustannuksia korvatuiksi.
Olen todella pettynyt tilanteeseen. Molemmat virastot perustavat päätöksensä tapauksen arvioineen asiantuntijalääkärin lausuntoon, joka puolestaan nojaa päätöksensä vammat aiheuttaneen gynekologin potilaskertomusmerkintöihin. Kättärin gynekologin merkintöjen mukaan kyseinen tutkimus olisi sujunut yksityiskohtiaan myöten normaalin kolposkopian tavoin. Myöhemmin pyydetyssä selvityksessä Kätilöopiston gynekologi edelleen väitti, että tutkimus oli sujunut ”normaalisti”. Hän väitti myös, ettei potilas ollut valittanut tutkimuksen aikana kipua. Tuo jälkimmäinen väite tuntuu minusta erityisen pahalta, kun muistan, miten tutkimuksen aikana itkin ja valitin.
Jostain syystä asiantuntijalääkäri oli lausunnossaan jättänyt yksityisen gynekologin vammojani koskevan lausunnon huomiotta, mutta minkäs teet: asiantuntijalääkärin lausuntoa ei maallikko voi mitenkään kritisoida, eivätkä muut lääkäritkään maan tavan vuoksi niin uskalla tehdä. Suomalaiselle lääkärille on jo lääkiksessä taottu kalloon se, miten tärkeää KOLLEGIAALISUUS on.
Kovin suuri yllätys ei ollut, että sosiaalisesta mediasta löytyy muitakin ikäviä kokemuksia samasta gynekologista. Jos joku on kokenut jotakin samankaltaista, ilmoitelkaa itsestänne.
Kommentit (215)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta... [/quote] Mä olisin sanonut sille kylmän rauhallisesti, että ole hyvä ja irrota otteesi. En ole valmis lähtemään. Pidä kiinni oikeuksistasi.
[/quote]Tuo tapaus kyllä vahvisti sitä käsitystäni, että minua ei todellakaan haluttu kätilöopistolle tapahtuneen jälkeen. Ei siis keneltään edes mitään ehdotuksen suuntaistakaan siitä, että voisin tulla sinne näyttämään vammojani, vaikka yksityinen gyne oli siis lähetteessään nimenomaan pyytänyt Kättäriä "hoitamaan potilaan kontrollin", koska (kuten yksityinen gyne sanoi) "saavat hoitaa siellä, kun on siellä aiheutettukin". :/
[/quote]Täytyypä sisällyttää kanteluun maininta tuosta edellä kuvatusta tilanteesta..
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:47"]
Voi sua. Tää keissi on jävitty viimeistään nyt, kun lähdit täällä riehumaan. Virhettä ei ole (siis aikuisten oikeesti todistettavasti) tapahtunut. Pahimmillaan saat kunnianloukkaussyytteen, sillä sinulla ei ole vakuuksia asiallesi. Eli vaikka me kuinka halutaan oöla sulle kilttejä, niin täähän voi olla vaikka sun exän äiti, jonkaelämän pilaat. Siis ei niin tietty ole, mutta voisi olla. Aikuiset ei hoida asioita näin, olisit ollut vaikka edes Hesariin yhteydessä. Huoh.
[/quote]
Katopa. Onko tänne ilmestynyt gynekologi kättäriltä ihan, vai vaan joku kollega?
Etkö tiennyt, että julkisessa virassa oleva on julkisuuslain alainen. Hänen työstään saa olla mielipiteitä. Itse kipua on kenenkään muun kuin asianomaisen itse mahdotonta arvioida ja tuskin hänen väitteensä edes ovat väärät.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:54"]
Ensin tuli potilasvakuutuskeskuksen kielteinen päätös korvattavuuteen, ja se perustui yksinomaan asiantuntijalääkärin lausuntoon. Voisin oikeastaan laittaa tuon lausunnon tähän kokonaisuudessaan, mutta jaksaakohan sitä kukaan lukea... Siinä ei viitata halaistulla sanallakaan kolposkopian jälkeisen tarkastuksen tehneen yksityisen gynekologin tekemään kuvaukseen kolposkopiasta aiheutuneista vammoista, vaan se jätetään kokonaan huomiotta, mitä itse en kyllä voi ymmärtää. Asiantuntijalääkärin lausunnossa siteerataan kolposkopian tehneen lääkärin potilaskertomukseen tekemää sepitettä kyseisen kolposkopiatutkimuksen kulusta. Asiantuntijalääkäri Tapio Kurki toteaa yhteenvedonomaisesti, että Toimenpide toteutettiin teknisesti asianmukaisesti eikä toimenpiteen yhteydessä ilmennyt poikkeavaa. Toimenpiteen toteutuksessa saavutettiin vaadittava ammatillisen osaamisen taso. Tästä johtuen potilasvakuutuskeskuksen päätös oli, että kyseessä ei ole potilasvahinkolain perusteella korvattava henkilövahinko.
Kuten sanottua, minulta voi kysyä kaikesta asiaan liittyvästä. Ja kohtakohtatoverit voivat kirjoitella osoitteeseen tiinatuulia@suomi24.fi[/quote]
Sitä vielä vaan ihmettelen, että kuka siellä potilasvakuutuskeskuksessa päättää, mitkä tiedot ns. asiantuntijalääkärille toimitetaan? Väkisinkin tulee asiantuntijalääkärin lausuntoa (johon potilasvakuutuskeskus ja AVI päätöksensä perustivat) lukiessa mieleen, että minun tapauksessani tämä lääkäri ei edes ole saanut nähtäväkseen kaikkea sitä vammojani koskevaa dokumentaatiota, jonka olen potilasvakuutuskeskukselle toimittanut.
Olisiko joku potilasvakuutuskeskuksessa jättänyt tarkoituksella tiettyjä papereita pois, vai olisiko asiantuntijalääkärille toimitettu vain jonkinlainen lyhennelmä yksityisen lääkärin vammankuvauksesta? Eli jätetty kaikkein järkyttävimmät kohdat pois? Jos näin on, niin kenen toimesta näin olisi tehty? Joku potilasvakuutuskeskuksessa? Joku HUSista?
Jos se on ollut joku HUSista (johon Kättärikin siis kuuluu) ei tunnu reilulta peliltä ollenkaan...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:54"]
Ensin tuli potilasvakuutuskeskuksen kielteinen päätös korvattavuuteen, ja se perustui yksinomaan asiantuntijalääkärin lausuntoon. Voisin oikeastaan laittaa tuon lausunnon tähän kokonaisuudessaan, mutta jaksaakohan sitä kukaan lukea... Siinä ei viitata halaistulla sanallakaan kolposkopian jälkeisen tarkastuksen tehneen yksityisen gynekologin tekemään kuvaukseen kolposkopiasta aiheutuneista vammoista, vaan se jätetään kokonaan huomiotta, mitä itse en kyllä voi ymmärtää. Asiantuntijalääkärin lausunnossa siteerataan kolposkopian tehneen lääkärin potilaskertomukseen tekemää sepitettä kyseisen kolposkopiatutkimuksen kulusta. Asiantuntijalääkäri Tapio Kurki toteaa yhteenvedonomaisesti, että Toimenpide toteutettiin teknisesti asianmukaisesti eikä toimenpiteen yhteydessä ilmennyt poikkeavaa. Toimenpiteen toteutuksessa saavutettiin vaadittava ammatillisen osaamisen taso. Tästä johtuen potilasvakuutuskeskuksen päätös oli, että kyseessä ei ole potilasvahinkolain perusteella korvattava henkilövahinko.
Kuten sanottua, minulta voi kysyä kaikesta asiaan liittyvästä. Ja kohtakohtatoverit voivat kirjoitella osoitteeseen tiinatuulia@suomi24.fi[/quote]
Sitä vielä vaan ihmettelen, että kuka siellä potilasvakuutuskeskuksessa päättää, mitkä tiedot ns. asiantuntijalääkärille toimitetaan? Väkisinkin tulee asiantuntijalääkärin lausuntoa (johon potilasvakuutuskeskus ja AVI päätöksensä perustivat) lukiessa mieleen, että minun tapauksessani tämä lääkäri ei edes ole saanut nähtäväkseen kaikkea sitä vammojani koskevaa dokumentaatiota, jonka olen potilasvakuutuskeskukselle toimittanut.
Olisiko joku potilasvakuutuskeskuksessa jättänyt tarkoituksella tiettyjä papereita pois, vai olisiko asiantuntijalääkärille toimitettu vain jonkinlainen lyhennelmä yksityisen lääkärin vammankuvauksesta? Eli jätetty kaikkein järkyttävimmät kohdat pois? Jos näin on, niin kenen toimesta näin olisi tehty? Joku potilasvakuutuskeskuksessa? Joku HUSista?
Jos se on ollut joku HUSista (johon Kättärikin siis kuuluu) ei tunnu reilulta peliltä ollenkaan...
[/quote]Tietääkö kukaan noista potilasvakuutuskeskuksen touhuista??
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 00:17"]Sen kolposkopian tehneen gynen nimi on Eija Tuutti.
[/quote]Mahtaako olla vielä Kättärillä duunissa?
Vieläkö tää herjaus jatkuu... Uskomatonta vainoamista.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 17:44"]Vieläkö tää herjaus jatkuu... Uskomatonta vainoamista.
[/quote]Jotenkin musta tuntuu, ettei tota ap:tä herjaussyytteet hetkauttaisi. Sen verran on kiukkua ilmassa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 17:44"]
[/quote]
Kyllä totuuden saa tuoda julki, julkisuus on tehokasta. Ap, sinuna ottaisin yhteyden Iltalehden toimitukseen, julkisuus on ainoa mikä pistää kuriin tuollaiset tekijät.
Tätä pitää nostaa. Olkaatten hyvät.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:20"]Sen vuoksi kuvasin tilannetta noin tarkasti kuin tein, koska halusin tehdä ymmärrettäväksi, miksi en voinut vain hypätä pois tutkimuspöydältä, mikäli joku sitä ihmettelee. Metallispekula oli siis pingotettu kipeästi sisääni (kylläpäs kuulostaakin karmealta sanoa noin!), ja lääkäri vielä liikutteli spekulaa. :/ [/quote]Tuli mieleen, mitäs jos se olikin sellainen erikoisspekula (siis jotenkin tuunattu)
[/quote]Tuo on kyllä aikas kamala ajatus!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 17:44"]
[/quote]
Kyllä totuuden saa tuoda julki, julkisuus on tehokasta. Ap, sinuna ottaisin yhteyden Iltalehden toimitukseen, julkisuus on ainoa mikä pistää kuriin tuollaiset tekijät.
[/quote]Täytyy tosiaan miettiä, mihin toimenpiteisiin ryhdytään. :)
Kyseinen lääkäri on Eija Tuutti. Varokaa.
Tää ketju on saanut mut pelkäämään kättärille menoa. Joudun sinne leikkaukseen kun Jorvissa loppuu vuodenvaihteessa suunnitellut gyn. leikkaukset. Mun tuurilla saan tuon, ei niin hyvässä maineessa olevan lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on saanut mut pelkäämään kättärille menoa. Joudun sinne leikkaukseen kun Jorvissa loppuu vuodenvaihteessa suunnitellut gyn. leikkaukset. Mun tuurilla saan tuon, ei niin hyvässä maineessa olevan lääkärin.
Varmaan kyseinen lääkäri leikkaa ihan hyvin, mutta puudutus vaan jostain syystä tuppaa unohtumaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kyseinen lääkäri leikkaa ihan hyvin, mutta puudutus vaan jostain syystä tuppaa unohtumaan...
Mut leikataan kyllä nukutuksessa ja anestesiaa ei gyne hoida mutta ennen leikkausta pitää kuitenkin pre-operatiivisella käynnillä pkl:lla käydä ja osastolla aamukierrolla lääkäri nähdä.
No se olikin sitten vähän isomman sorttinen leikkaus. Toivottavasti sujui hyvin ( jos on jo tehty)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:44"]
Ja muistutan vielä siitä mitä aiemminkin tässä ketjussa olen todennut: Minua ei missään vaiheessa ole kutsuttu Kättärille näyttämään ja hoitamaan vammojani. Siis siitä huolimatta, että itse Kätilöopiston ylilääkäri O. Heikinheimo on hoitajan kertoman mukaan kirjannut yksityislääkärin lähetteen vastaanotetuksi. Eli siis todennäköisesti hän myös luki tuon hyväksymänsä lähetteen.. :(
[/quote]
Lähete toki luetaan aina mutta ylilääkäri päättää miten siihen reagoidaan eli otetaanko potilas hoitoon vai ei. Se onkin hyvä kysymys pitäisikö mahdollisen vamman aiheuttaneen yksikön ottaa hoidettavakseen vammat saanut potilas jos tilanne on kiistanalainen.
[/quote] Minun (ap) näkökulmasta asiassa ei ole mitään kiistanalaista: menin täysin terveenä kontrollitutkimukseen, ja lähdin sieltä alapää kipeillä syöpymisvammoilla ja ruhjeilla. Yksityinen gyne yritti parhaansa mukaan hoitaa ja pyysi Kätilöopistoa kutsumaan minut kontrolliin, mutta sairaalasta ei korvaa lotkautettu yksityisen puolen lähetteille. Miksiköhän?