Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtui Kätilöopistolla

Vierailija
11.08.2015 |

Tätä tositarinaa et halua lukea, mutta kerron kuitenkin (tämä versio on ilman nimiä).

Kävin jokin aika sitten ikimuistoisessa tutkimuksessa Helsingin Kätilöopiston sairaalassa. Kyseessä oli kolposkopia, jossa olin papa-löydösten vuoksi käynyt vuosien kuluessa useasti. Tällä kertaa oli eri lääkäri kuin aiemmin, mutta en osannut pelätä tutkimusta, koska normaalisti kolposkopiat ovat sujuneet kivutta ja nopeasti. Nyt tutkimus osoittautui kuitenkin hirvittävän kivuliaaksi. Niin kivuliaaksi, että vaikersin ja itkin koko tutkimuksen ajan. Kipu ei ollut mikään hetkellinen koepalanotto-nipistys, vaan se jatkui pitkäääään...

Yritin kertoa gynekologille, että ”sattuu pahasti”, mutta vastaukseksi sain jalkojeni välistä kiukkuisen MITÄÄH-tiuskaisun. Heti kun lääkäri oli vetänyt spekulansa ulos haavoilla olevasta emättimestäni (siltä se tuntui!), nousin ja lähdin sairaalasta paniikinomaisissa tunnelmissa ja tiesin, etten koskaan uskaltaisi enää astuisi tuohon paikkaan enää jalallanikaan...

Kovat kivut jatkuivat tutkimuksen jälkeenkin, minkä johdosta soitin seuraavana aamuna Kätilöopistolle. Puhelimeen vastannut hoitaja vakuutteli, että ”kirvely” kuuluu usein asiaan ja se ”menisi varmasti ohi”. Odottelin seuraavaan päivään asti ja toivoin kipujen lievittyvän. Kivut vain jatkuivat, ja muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta! Tajusin, että jotain on pielessä, ja päätin mennä käymään yksityisellä gynekologilla. Tämä gynekologi kertoi kipeää alapäätäni tarkastellessaan, että minulla oli emättimen seinämissä laajoja syöpymisvaurioita ja muitakin ruhjeita. Palaneiden(!) alueiden vuoksi hän ihmetteli, mitä sisääni oli oikein Kätilöopistolla laitettu. Hän aprikoi, olisivatko kolposkopiassa normaalisti käytetyt liuokset (etikkaliuos, jodi) olleet laimentamattomia, ja laittoi tästä kyselyn Kätilöopistolle (myöhemmin kuulin, että asia oli tutkittu ja liuokset olivat olleet normaaleja eikä muilla saman päivän potilailla ollut ollut mitään ongelmia). Yksityinen gynekologi määräsi minulle palovammavoidetta ja puudutusgeeliä kipujen lievittämiseksi.

Olen tehnyt kyseisestä kätilöopiston gynekologista asiaankuuluvasti valituksen aluehallintovirastoon (Valviraanhan valitetaan nykyään vain kuolemaan johtaneista hoitovirheistä). Lisäksi tein potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Ensin mainitusta virastosta tuli käsittelyn jälkeen vastaus, että kolposkopian suorittaneen lääkärin toiminnassa ”ei ole mitään moitittavaa” (päätöksestä ei voinut edes valittaa!). Potilasvakuutuskeskuskaan ei hyväksynyt vammojani potilasvahingoksi, eikä minulla näin ollen ole mahdollisuutta saada esim. yksityisen puolen gynekologimaksuja ja lääkekustannuksia korvatuiksi.

Olen todella pettynyt tilanteeseen. Molemmat virastot perustavat päätöksensä tapauksen arvioineen asiantuntijalääkärin lausuntoon, joka puolestaan nojaa päätöksensä vammat aiheuttaneen gynekologin potilaskertomusmerkintöihin. Kättärin gynekologin merkintöjen mukaan kyseinen tutkimus olisi sujunut yksityiskohtiaan myöten normaalin kolposkopian tavoin. Myöhemmin pyydetyssä selvityksessä Kätilöopiston gynekologi edelleen väitti, että tutkimus oli sujunut ”normaalisti”. Hän väitti myös, ettei potilas ollut valittanut tutkimuksen aikana kipua. Tuo jälkimmäinen väite tuntuu minusta erityisen pahalta, kun muistan, miten tutkimuksen aikana itkin ja valitin.

Jostain syystä asiantuntijalääkäri oli lausunnossaan jättänyt yksityisen gynekologin vammojani koskevan lausunnon huomiotta, mutta minkäs teet: asiantuntijalääkärin lausuntoa ei maallikko voi mitenkään kritisoida, eivätkä muut lääkäritkään maan tavan vuoksi niin uskalla tehdä. Suomalaiselle lääkärille on jo lääkiksessä taottu kalloon se, miten tärkeää KOLLEGIAALISUUS on.

Kovin suuri yllätys ei ollut, että sosiaalisesta mediasta löytyy muitakin ikäviä kokemuksia samasta gynekologista. Jos joku on kokenut jotakin samankaltaista, ilmoitelkaa itsestänne.

Kommentit (215)

Vierailija
1/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:21"]jos sulla on tapahtuneesta mustaa valkoisella, laita toi kirjoitus vaikka Hesariin tai jonnekin muuhun lehteen.
[/quote]On kaikki. Tärkein on tietysti se yksityisen gynen kuvaus vammoista. Se pieleen menneen kolposkopian tehnyt gynehän ei potilaskertomukseen laittanut mitään mainintaa aiheuttamistaan vammoista. :(

Vierailija
2/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se lekuri sai poktut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:05"]Kai se lekuri sai poktut?
[/quote]Kättärillä on edelleen. Lisäksi yksityisellä puolella muutamassa paikassa.

Vierailija
4/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:05"]Kai se lekuri sai poktut?
[/quote]Kättärillä on edelleen. Lisäksi yksityisellä puolella muutamassa paikassa.
[/quote] Itse katsoin kanssa, että Mehiläisellä ainakin työskentelee. Ainakin tiedän, minne EN mene gynelle.

Vierailija
5/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä voi mennä noin että tuollainen gynekologi voi jatkaa virassaan! Nyt kaikki jotka ovat kokeneet epäasiallista kohtelua ko. henkilön taholta valituksia potilasasiamiehelle ja suoraan valituksia sairaalan johdolle, joukkokanne jne. Kaikki mahdolliset kanavat käyttöön ja stoppi tuolle potilaiden terveyden vaarantamiselle.

Vierailija
6/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako aloitusta auot samasta aiheesta duunata??

Vierailija
7/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:27"]Montako aloitusta auot samasta aiheesta duunata??
[/quote]Sorry, alun yritykset meni tosiaan pieleen, mutta toivottavasti tämä saa nyt olla täällä. Siltä varalta, että löytyy muitakin kohtalotovereita...

Vierailija
8/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uhreja enemmänkin, kannattaa yhdessälähteä asiaa ajamaan.

9/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:34"]

Jos uhreja enemmänkin, kannattaa yhdessälähteä asiaa ajamaan.

[/quote]Joo, katotaan jos ilmaantuu.

Vierailija
10/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin, että mihin tämä ketju katosi. Ennen kuin muistin, että itsehän sä pyysit sen poistamaan tuplaantuneen viestilitanian takia, ja jotta voisit aloittaa uuden.

Hyvä kun laitoit tämän! Itsellä on huonoja kokemuksia ihan ekoilta gynekäynneiltä. Sen harpun letkautukset jätti arvet pitkälle aikuisikään. Jostain keskustelupalstalta sitten bongasin tekstin, jossa joku muukin kertoi vastaavasta kokemuksesta ko. puoskarilla - ja ketjuun vastasi kohta toinenkin, kolmas ja neljäskin kohtalonsisar. Tuohon asti olin luullut, että syy oli ollut minussa. Mikä ihanan vapauttava tunne!

Tää tapaus on jo eläkkeellä (luojan kiitos), mutta oisin tosiaan toivonut, että oisin joko osannut varoa ennen lekuriin menoa tai saanut aimmin tietää, että en ole ainoa kaltoin kohdeltu.

Empaattisiakin gynejä on, onneksi!

Vierailija
11/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:41"]Ihmettelinkin, että mihin tämä ketju katosi. Ennen kuin muistin, että itsehän sä pyysit sen poistamaan tuplaantuneen viestilitanian takia, ja jotta voisit aloittaa uuden.

Hyvä kun laitoit tämän! Itsellä on huonoja kokemuksia ihan ekoilta gynekäynneiltä. Sen harpun letkautukset jätti arvet pitkälle aikuisikään. Jostain keskustelupalstalta sitten bongasin tekstin, jossa joku muukin kertoi vastaavasta kokemuksesta ko. puoskarilla - ja ketjuun vastasi kohta toinenkin, kolmas ja neljäskin kohtalonsisar. Tuohon asti olin luullut, että syy oli ollut minussa. Mikä ihanan vapauttava tunne!

Tää tapaus on jo eläkkeellä (luojan kiitos), mutta oisin tosiaan toivonut, että oisin joko osannut varoa ennen lekuriin menoa tai saanut aimmin tietää, että en ole ainoa kaltoin kohdeltu.

Empaattisiakin gynejä on, onneksi!
[/quote]On ilman muuta. Kyllä tämä on lääkärisihminen oli ihan poikkeuksellinen. :/

Vierailija
12/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös joutunut noissa kolpiskopia ravaamaan, ja nimenomaan kättärillä. Lisäksi minulle on siellä tehty loophoito, endometrioosikystan poisto tähystyksellä, ja olenpa - näistä toistuvista vaivoista huolimatta - käynyt siellä synnyttämässäkin (tuolla reissulla pääsin muuten tikattavaksi puoleksi tunniksi...). Varmaan jossain vaiheessa tällä historialla on edessä vielä kohdunpoisto. Mitään tällaista ei ole onneksi sattunut, mutta nuo paptesteissä ja kolpiskopiassa käynnit ovat olleet henkisesti raskaita. Oikeastaan vasta viime kerralla, kun kolpiskopiaa oli tekemässä nuori naislääkäri ja mukana oli hoitaja, jonka vastuulla on syöpäpotilaiden tukeminen, olen tuntenut tulevani tässä asiassa kuulluksi ja saavani asiallista tietoa. Sinänsä hyviä lääkäreitä ja empaattisia hoitajia on toki kohdalle sattunut useita. Loophoidodsa oli kyllä jotenkin poikkeuksellisen ynseä ja kovakourainen lääkäri, tosin mitään outoa ei siinäkään tapahtunut. Ehkäpä kuitenkin etsin ne paperit ja teen googlehaun katsoakseni mitä sillä löytyy. Minulla kun muutokset ovat uusineet jo kertaalleen, ja nyt seurataan hyvin lievien muutosten kehitystä varmaan loppuelämä...

Vierailija
13/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:10"]Eihän tämä voi mennä noin että tuollainen gynekologi voi jatkaa virassaan! Nyt kaikki jotka ovat kokeneet epäasiallista kohtelua ko. henkilön taholta valituksia potilasasiamiehelle ja suoraan valituksia sairaalan johdolle, joukkokanne jne. Kaikki mahdolliset kanavat käyttöön ja stoppi tuolle potilaiden terveyden vaarantamiselle.
[/quote]Itse tein juuri niin kuin pot.asiamies neuvoi: ensin "muistutus" sairaalalle (nimenomaan tätä nimikettä piti käyttää, vaikka se on mielestäni aika vähättelevä). Sen jälkeen kanne lääkäristä aluehallintovirastoon, ja sitten vielä potilasvahinkoilmoitus pot.vak.keskukseen. Kaikki turhaan. :(

Vierailija
14/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin kättärillä kolposkopiassa ja vuosin kuin seula ja sattui törkeän paljon. Makasin viikonlopun sohvalla että vuoto loppuisi ja olin sen perjantain sairaslomalla. Luulin olevan normaalia. Kaksi kertaa sen jälkeen olen käynyt muualla ja ei mitään ongelmia eikä kipuja.

Vierailija
15/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samankaltainen kokemus kolposkopiasta Kättäriltä. Kokemus oli sellainen, etten enää koskaan mene kättärille. En ole kyllä uskaltanut gynekologille ollenkaan sen jälkeen. Kipu oli sellainen että jouduin hakemaan kahdeksi seuraavaksi päiväksi sairaslomaa.

Vierailija
16/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään googlaamalla löytyy vaikka mitä kokemuksia tuolta samaiselta lääkäriltä... Hyi kamala!

Vierailija
17/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:46"]Minulla on samankaltainen kokemus kolposkopiasta Kättäriltä. Kokemus oli sellainen, etten enää koskaan mene kättärille. En ole kyllä uskaltanut gynekologille ollenkaan sen jälkeen. Kipu oli sellainen että jouduin hakemaan kahdeksi seuraavaksi päiväksi sairaslomaa.
[/quote]Tuokaan kolposkopia ei kyllä sujunut normaalisti. Vaikka olen ap (siis alussa kuvatun kauhukokemuksen kokenut), viisi edellistä kolposkopiaani olivat kivuttomuudessaan olleet ihan läpihuutojuttuja

Vierailija
18/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että oikein synnytyspelkokurssien vetäjä.. :(

Vierailija
19/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:46"]Minulla on samankaltainen kokemus kolposkopiasta Kättäriltä. Kokemus oli sellainen, etten enää koskaan mene kättärille. En ole kyllä uskaltanut gynekologille ollenkaan sen jälkeen. Kipu oli sellainen että jouduin hakemaan kahdeksi seuraavaksi päiväksi sairaslomaa. [/quote]Tuokaan kolposkopia ei kyllä sujunut normaalisti. Vaikka olen ap (siis alussa kuvatun kauhukokemuksen kokenut), viisi edellistä kolposkopiaani olivat kivuttomuudessaan olleet ihan läpihuutojuttuja

[/quote] Tuo on mun eka ja vika kolposkopia.

Vierailija
20/215 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti, just pari kuukautta sitten varasin aikaa Tiksin Mehiläiseen gynelle ja mietin pitkään tuon naisen ja yhden toisen välillä. ONNEKSI valitsin sen toisen, jos tuo tarina pitää paikkansa (enkä sitä yhtään epäile), niin enpä olisi halunnut kierukkaa hänellä poistattaa, kun oli empaattisella ja mukavalla lääkärilläkin aika kurja kokemus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme