Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtui Kätilöopistolla

Vierailija
11.08.2015 |

Tätä tositarinaa et halua lukea, mutta kerron kuitenkin (tämä versio on ilman nimiä).

Kävin jokin aika sitten ikimuistoisessa tutkimuksessa Helsingin Kätilöopiston sairaalassa. Kyseessä oli kolposkopia, jossa olin papa-löydösten vuoksi käynyt vuosien kuluessa useasti. Tällä kertaa oli eri lääkäri kuin aiemmin, mutta en osannut pelätä tutkimusta, koska normaalisti kolposkopiat ovat sujuneet kivutta ja nopeasti. Nyt tutkimus osoittautui kuitenkin hirvittävän kivuliaaksi. Niin kivuliaaksi, että vaikersin ja itkin koko tutkimuksen ajan. Kipu ei ollut mikään hetkellinen koepalanotto-nipistys, vaan se jatkui pitkäääään...

Yritin kertoa gynekologille, että ”sattuu pahasti”, mutta vastaukseksi sain jalkojeni välistä kiukkuisen MITÄÄH-tiuskaisun. Heti kun lääkäri oli vetänyt spekulansa ulos haavoilla olevasta emättimestäni (siltä se tuntui!), nousin ja lähdin sairaalasta paniikinomaisissa tunnelmissa ja tiesin, etten koskaan uskaltaisi enää astuisi tuohon paikkaan enää jalallanikaan...

Kovat kivut jatkuivat tutkimuksen jälkeenkin, minkä johdosta soitin seuraavana aamuna Kätilöopistolle. Puhelimeen vastannut hoitaja vakuutteli, että ”kirvely” kuuluu usein asiaan ja se ”menisi varmasti ohi”. Odottelin seuraavaan päivään asti ja toivoin kipujen lievittyvän. Kivut vain jatkuivat, ja muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta! Tajusin, että jotain on pielessä, ja päätin mennä käymään yksityisellä gynekologilla. Tämä gynekologi kertoi kipeää alapäätäni tarkastellessaan, että minulla oli emättimen seinämissä laajoja syöpymisvaurioita ja muitakin ruhjeita. Palaneiden(!) alueiden vuoksi hän ihmetteli, mitä sisääni oli oikein Kätilöopistolla laitettu. Hän aprikoi, olisivatko kolposkopiassa normaalisti käytetyt liuokset (etikkaliuos, jodi) olleet laimentamattomia, ja laittoi tästä kyselyn Kätilöopistolle (myöhemmin kuulin, että asia oli tutkittu ja liuokset olivat olleet normaaleja eikä muilla saman päivän potilailla ollut ollut mitään ongelmia). Yksityinen gynekologi määräsi minulle palovammavoidetta ja puudutusgeeliä kipujen lievittämiseksi.

Olen tehnyt kyseisestä kätilöopiston gynekologista asiaankuuluvasti valituksen aluehallintovirastoon (Valviraanhan valitetaan nykyään vain kuolemaan johtaneista hoitovirheistä). Lisäksi tein potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Ensin mainitusta virastosta tuli käsittelyn jälkeen vastaus, että kolposkopian suorittaneen lääkärin toiminnassa ”ei ole mitään moitittavaa” (päätöksestä ei voinut edes valittaa!). Potilasvakuutuskeskuskaan ei hyväksynyt vammojani potilasvahingoksi, eikä minulla näin ollen ole mahdollisuutta saada esim. yksityisen puolen gynekologimaksuja ja lääkekustannuksia korvatuiksi.

Olen todella pettynyt tilanteeseen. Molemmat virastot perustavat päätöksensä tapauksen arvioineen asiantuntijalääkärin lausuntoon, joka puolestaan nojaa päätöksensä vammat aiheuttaneen gynekologin potilaskertomusmerkintöihin. Kättärin gynekologin merkintöjen mukaan kyseinen tutkimus olisi sujunut yksityiskohtiaan myöten normaalin kolposkopian tavoin. Myöhemmin pyydetyssä selvityksessä Kätilöopiston gynekologi edelleen väitti, että tutkimus oli sujunut ”normaalisti”. Hän väitti myös, ettei potilas ollut valittanut tutkimuksen aikana kipua. Tuo jälkimmäinen väite tuntuu minusta erityisen pahalta, kun muistan, miten tutkimuksen aikana itkin ja valitin.

Jostain syystä asiantuntijalääkäri oli lausunnossaan jättänyt yksityisen gynekologin vammojani koskevan lausunnon huomiotta, mutta minkäs teet: asiantuntijalääkärin lausuntoa ei maallikko voi mitenkään kritisoida, eivätkä muut lääkäritkään maan tavan vuoksi niin uskalla tehdä. Suomalaiselle lääkärille on jo lääkiksessä taottu kalloon se, miten tärkeää KOLLEGIAALISUUS on.

Kovin suuri yllätys ei ollut, että sosiaalisesta mediasta löytyy muitakin ikäviä kokemuksia samasta gynekologista. Jos joku on kokenut jotakin samankaltaista, ilmoitelkaa itsestänne.

Kommentit (215)

Vierailija
101/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta...

Vierailija
102/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se talutti sut pois kun olet keksinyt tän omasta päästäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:22"]Ehkä se talutti sut pois kun olet keksinyt tän omasta päästäsi?
[/quote]Hei, tää oli julma kommentti

Vierailija
104/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]

Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta...

[/quote]

Lain mukaan, omat paperi saat vaikka mukaasi. Älä luovuta, tuskin olet ainoa. Ne paperit ovat koneella, josta ne tulostetaan.

Vierailija
105/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niitä papereita ei saa hoitaja tai lääkäri tulostaa mukaan vaan ainoastaan osastonhoitaja tai esimiesasemassa oleva lääkäri.

Vierailija
106/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:31"]Mutta niitä papereita ei saa hoitaja tai lääkäri tulostaa mukaan vaan ainoastaan osastonhoitaja tai esimiesasemassa oleva lääkäri.
[/quote]Eihän se noin voi olla. Jos on henkkarit mukana, niin pakkohan ne on antaa. HALOO.

Vierailija
107/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta...
[/quote]

Mä olisin sanonut sille kylmän rauhallisesti, että ole hyvä ja irrota otteesi. En ole valmis lähtemään.

Pidä kiinni oikeuksistasi.

Vierailija
108/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta...
[/quote]

Mä olisin sanonut sille kylmän rauhallisesti, että ole hyvä ja irrota otteesi. En ole valmis lähtemään.

Pidä kiinni oikeuksistasi.
[/quote]Se oli vaan niin odottamaton tilanne. Olin pelkästään hämmästynyt - ja myönnän - olen yleensäkin liian kiltti ja mukautuvainen... :/

Vierailija
109/215 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:02"]Kätilö opistolle ei kannata mennä mennä jos pelkää lääkäreitä. Sisko kävi synnyttämässä siellä . Opiskelijoita rivissä monta kokeilemassa synnytyksen edistymistä. Tunsi itsensä huonoksi kun jalat lrveellään ja toiset hanskat kädessä odotti vuoriaan päästä kokeileen
[/quote]

Ei ole pakko antaa opiskelijoiden koskea itseensä. Sen voi kieltää.

Vierailija
110/215 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, älä anna periksi!

Vierailija
111/215 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta... [/quote] Mä olisin sanonut sille kylmän rauhallisesti, että ole hyvä ja irrota otteesi. En ole valmis lähtemään. Pidä kiinni oikeuksistasi. [/quote]Tuo tapaus kyllä vahvisti sitä käsitystäni, että minua ei todellakaan haluttu kätilöopistolle tapahtuneen jälkeen. Ei siis keneltään edes mitään ehdotuksen suuntaistakaan siitä, että voisin tulla sinne näyttämään vammojani, vaikka yksityinen gyne oli siis lähetteessään nimenomaan pyytänyt Kättäriä "hoitamaan potilaan kontrollin", koska (kuten yksityinen gyne sanoi) "saavat hoitaa siellä, kun on siellä aiheutettukin".  :/ [/quote]Täytyypä sisällyttää kanteluun maininta tuosta edellä kuvatusta tilanteesta..

[/quote]

Vaikuttaa tosi salailulta, kyllä olen saanut omat epikriisini ihan puhelinsoiton perusteella, ja saahan ne kun kävelee poliklinikan kansliaan. Niin törkeän välinpitämätöntä. Älä luovuta,jotain tosi outoa ja pitäisivät mielummin salassa.

Vierailija
112/215 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:07"]Sen verran vielä kerron (tälläkin palstalla), että kun sitten jälkeenpäin uskaltauduin kätilöopiston "resepsuuniin" pyytämään potilaskertomuskopioita, vastaanottovirkailija kutsui yllätyksekseni paikalle kolposkopian aikana salissa läsnäolleen hoitajan (kätilön?). Oletan, että vast.ottohlö toimi näin siksi, että nimeni yhteydessä oli maininta, että näin pitäisi tehdä. Kun kyseinen hoitaja tuli paikalle, hän tarttui käsivarteeni ja talutti minut ulko-ovelle, samalla höpöttäen, että "niitä papereita ei ole täällä": minun pitäisi soittaa asiasta hänelle ja hän kertoisi minulle, mitä niissä on... Kieltämättä tuli tunne, että tyhmänä minua pitävät. Vasta jälkeenpäin osasin ihmetellä tuota ulos taluttamista. Pelkäsikö hän, että järjestän kohtauksen muiden potilaiden kuulten ja nähden? Vai pelkäsikö hän, että olisin tullut tarkastuttamaan runnellut paikkani jollain toisella kättärin gynellä, mikä olisi johtanut siihen, että asia olisi sairaalassa jouduttu käsittelemään, ja sehän olisi ollut kiusallista paitsi lääkärin, myös paikalla olleen hoitajan kannalta... [/quote] Mä olisin sanonut sille kylmän rauhallisesti, että ole hyvä ja irrota otteesi. En ole valmis lähtemään. Pidä kiinni oikeuksistasi. [/quote]Tuo tapaus kyllä vahvisti sitä käsitystäni, että minua ei todellakaan haluttu kätilöopistolle tapahtuneen jälkeen. Ei siis keneltään edes mitään ehdotuksen suuntaistakaan siitä, että voisin tulla sinne näyttämään vammojani, vaikka yksityinen gyne oli siis lähetteessään nimenomaan pyytänyt Kättäriä "hoitamaan potilaan kontrollin", koska (kuten yksityinen gyne sanoi) "saavat hoitaa siellä, kun on siellä aiheutettukin".  :/ [/quote]Täytyypä sisällyttää kanteluun maininta tuosta edellä kuvatusta tilanteesta..

[/quote]

Vaikuttaa tosi salailulta, kyllä olen saanut omat epikriisini ihan puhelinsoiton perusteella, ja saahan ne kun kävelee poliklinikan kansliaan. Niin törkeän välinpitämätöntä. Älä luovuta,jotain tosi outoa ja pitäisivät mielummin salassa.
[/quote]Luulen, että se oli tuolla kertaa juuri tuo hoitaja (kätilö?), joka pelkäsi tapahtuneen paljastuvan muulle hlökunnalle ja mahdollisesti myös "asiakkaille". Onhan se hänenkin kannaltaan noloa, että hän oli läsnä,, ja tuollaista pääsi tapahtumaan...

Vierailija
113/215 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi noiden lääkäreiden kollegiaalisuus kyllä ihan perseestä. Niitä ei vois vähempää kiinnostaa kun joku kollega kiduttaa potilaita ihan sarjana. Ylilääkäri varmaan on sanonu "Hei, Exxx, jos nyt jaksaisit hillitä noita sun sadistisia taipumuksia, vaikka ees vähän aikaa, jooko."

Vierailija
114/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa googlasin ton lääkärin ja muistan, että toi on kerran hoitanut mua. Oli silloin ihan mukava ja asiallinen.

Vierailija
115/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:20"]Itse asiassa googlasin ton lääkärin ja muistan, että toi on kerran hoitanut mua. Oli silloin ihan mukava ja asiallinen.
[/quote]joo, kuten sanottua, varmaan on nyt varovainen taas vähän aikaa..

Vierailija
116/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muutamat imelät kehut, joita siitä löytyy, on varmaan myynninedistämismielessä itse laadittuja.. Siitä saa tosiaan vaikutelman netin kehutuimpana gynekologina. Nykyään hän näyttää myös ymmärtävän, että kuvissa kannattaa hymyillä. Kivalta mummoltahan se niissä näyttää. Mutta katsokaapas vanhoja lääkärimatrikkeleita..

Vierailija
117/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö ne liuokset lääkäri itse vai hoitaja kun valmistelee tilan? Vai onko kyseessä valmis aine, jota ei sekoitella mihinkään? Mitkä ovat ko. aineen tunnetut sivuvaikutukset? Joillakin ihmisillä elimistö saattaa reagoida voimakkaammin, esim. jotkut lääkeaineet saattavat voimistaa toisten aineiden vaikutuksia.

Vierailija
118/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]

Tässä mennään aika harmaalla alueella. Jos joku haluaisi vaikka mustamaalata exän uutta, niin näin se kai onnistuisi. Kyllä muakin invaliditeetin aiheuttanut hoitovirhe harmittaa, mutta ei tulis mieleenkään alkaa asiasta nimillä huutelemaan. Eihän yksikään lääkäri enää uskalla tehdä työtään, kun kaikkitietävät asiakkaat huutelee netissä.

[/quote]

Hoitovirheen lisäksi on mokattu todella pahasti siinä, että ei ole kutsuttu asiakasta uudelle käynnille, jotta voidaan selvittää, mikä meni pieleen ja hoitaa seurauksia. Ihmisiä lääkäritkin vain ovat, ja vahinko voi käydä kaikista parhaallekin, eikä sille voi mitään. Sen sijaan jokainen voi pyytää virhettään anteeksi ja huolehtia, että aiheutuneet vahingot hoidetaan niin hyvin kuin pystytään.

Ei tossa potilaalle jää muuta vaihtoehtoa kuin "huudella nimiä", jos hoitanut taho ei suostu asiaa selvittämään ja hoitamaan. Vai hiljaako vain pitäisi olla nöyränä?

Vierailija
119/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]

Tässä mennään aika harmaalla alueella. Jos joku haluaisi vaikka mustamaalata exän uutta, niin näin se kai onnistuisi. Kyllä muakin invaliditeetin aiheuttanut hoitovirhe harmittaa, mutta ei tulis mieleenkään alkaa asiasta nimillä huutelemaan. Eihän yksikään lääkäri enää uskalla tehdä työtään, kun kaikkitietävät asiakkaat huutelee netissä.

[/quote]

Hoitovirheen lisäksi on mokattu todella pahasti siinä, että ei ole kutsuttu asiakasta uudelle käynnille, jotta voidaan selvittää, mikä meni pieleen ja hoitaa seurauksia. Ihmisiä lääkäritkin vain ovat, ja vahinko voi käydä kaikista parhaallekin, eikä sille voi mitään. Sen sijaan jokainen voi pyytää virhettään anteeksi ja huolehtia, että aiheutuneet vahingot hoidetaan niin hyvin kuin pystytään.

Ei tossa potilaalle jää muuta vaihtoehtoa kuin "huudella nimiä", jos hoitanut taho ei suostu asiaa selvittämään ja hoitamaan. Vai hiljaako vain pitäisi olla nöyränä?

[/quote]Kylläpä osut tuossa naulan kantaan. Noin olen itsekin miettinyt.

Vierailija
120/215 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, mulla kerran terveyskeskuksessa jäi pimppiliha sen härvelin väliin (törkee viiltävä kipu) ja siitä särky moneksi viikoksi. Voin vaan kuvitella ap :( tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan