Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette ymmärrä masentuneita

Vierailija
10.08.2015 |

Kysykää ja vastaillaan. Mikä siinä niin ottaa päähän, että toinen kamppailee samojen perusasioidensa hoitamiseksi niin tuskaisen, että paniikiikohtauksiin asti ajautuu. Onko siinä jotakin kadehdittavaa? Makaamisessa kotona paikan ja hoitamattomien asioiden keskellä? Kun ei saa ruokaakaan alas... ei saa tehtyä sitä ihanaa, mitä teidän rakenne on suruine ja iloineen. Miksi pitää inhoaa ihmisiä, jotka ovat sairaita?

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis itse kärsinyt lamauttavasta masennuksesta, kokeillut lääkkeitä puoli vuotta, mutta sisäisen intuition vuoksi kokenut tärkempänä selvittää vuosia kestävällä tavoitteellisella mietiskelyllä ja aiheesta lukemalla ongelmani. Nykyään olen masennusta edeltävää aikaa avoimempi ja itsetietoisempi, lähes täysin parantunut. Masentumisestani on nyt kulunut 3 vuotta.
T. 134

Vierailija
82/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa idiootteja kommentteja. "Mietiskele" tai "muuta itseäsi / toimintatapojasi". Mitä helvettiä oikeesti :D Mun miehellä kakssuuntanen johon liittyy jaksottaista vaikeaa masennusta kaikesta saadusta hoidosta huolimatta. Välillä osastolla, hyvinä kuukausina kotona. Mutta kiitos vinkeistä, mä käsken sen seuraavan jakson alettua lenkille! ... tsiisus ihmiset, SIVISTÄKÄÄ itseänne ja lukekaa kirjallisuutta masennuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:28"]

Ompa idiootteja kommentteja. "Mietiskele" tai "muuta itseäsi / toimintatapojasi". Mitä helvettiä oikeesti :D Mun miehellä kakssuuntanen johon liittyy jaksottaista vaikeaa masennusta kaikesta saadusta hoidosta huolimatta. Välillä osastolla, hyvinä kuukausina kotona. Mutta kiitos vinkeistä, mä käsken sen seuraavan jakson alettua lenkille! ... tsiisus ihmiset, SIVISTÄKÄÄ itseänne ja lukekaa kirjallisuutta masennuksesta.

[/quote]

Varmaan näissäkin pointtina se että se parantuminen lähtee itsestä. Kukaan muu ei sitä masennusta voi parantaa kuin loppupelissä SINÄ ITSE

[/quote]

Näinhän se on. Riippuu vaan yksilöstä, sairauden asteesta ja siihen johtaneista asioista, kuinka paljon aikaa ja apua toipumiseen tarvitsee. Vaikka kuinka ymmärtäisi, että viime kädessä kaikki on kiinni omasta itsestä, niin ei se siltikään mitenkään sormia napsauttamalla onnistu, vaan voi viedä jopa vuosia. Eivätkä kaikki toivu koskaan.

Vierailija
84/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:28"]

[/quote]

Varmaan näissäkin pointtina se että se parantuminen lähtee itsestä. Kukaan muu ei sitä masennusta voi parantaa kuin loppupelissä SINÄ ITSE

Vierailija
85/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:28"]Ompa idiootteja kommentteja. "Mietiskele" tai "muuta itseäsi / toimintatapojasi". Mitä helvettiä oikeesti :D Mun miehellä kakssuuntanen johon liittyy jaksottaista vaikeaa masennusta kaikesta saadusta hoidosta huolimatta. Välillä osastolla, hyvinä kuukausina kotona. Mutta kiitos vinkeistä, mä käsken sen seuraavan jakson alettua lenkille! ... tsiisus ihmiset, SIVISTÄKÄÄ itseänne ja lukekaa kirjallisuutta masennuksesta.
[/quote]

Kaksisuuntainen onkin sairaus. Masennus taas reaktio joko ulkoisista/sisäisistä (usein sekä että) ristiriidoista.

Vierailija
86/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:28"]Ompa idiootteja kommentteja. "Mietiskele" tai "muuta itseäsi / toimintatapojasi". Mitä helvettiä oikeesti :D Mun miehellä kakssuuntanen johon liittyy jaksottaista vaikeaa masennusta kaikesta saadusta hoidosta huolimatta. Välillä osastolla, hyvinä kuukausina kotona. Mutta kiitos vinkeistä, mä käsken sen seuraavan jakson alettua lenkille! ... tsiisus ihmiset, SIVISTÄKÄÄ itseänne ja lukekaa kirjallisuutta masennuksesta. [/quote] Kaksisuuntainen onkin sairaus. Masennus taas reaktio joko ulkoisista/sisäisistä (usein sekä että) ristiriidoista.

[/quote]Ai jos masentuneen aivokemia on muuttunut niin se onkin vain asennekysymys että paranee? Tai jos masentunut kärsii yksinäisyydestä tai mainituista (tuntemattomien) ihmisten pelosta eikä siksi voi yksin lähteä lenkille/kahville tms hän on vain saamaton ja asennevammainen kun toivoo että joku tulisi kanssansa?

Tai jos joku on kokenut isoja menetyksiä ja toivoisi että saisi käydä tuskaa läpi niin on heikko kun kukaan ei halua kuulla? Tiedätkö mitä tukahdettu suru ja läpikäymättömät tunteet voivat saada aikaan?

Medikalisaatio ei ole vastaus kaikkeen, kyllä täällä pitäisi vielä pystyä olemaan ihminen ihmiselle ja puolin ja toisin tukemaan ja yhdessä kantamaan taakkoja.

Vierailija
87/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:28"]Ompa idiootteja kommentteja. "Mietiskele" tai "muuta itseäsi / toimintatapojasi". Mitä helvettiä oikeesti :D Mun miehellä kakssuuntanen johon liittyy jaksottaista vaikeaa masennusta kaikesta saadusta hoidosta huolimatta. Välillä osastolla, hyvinä kuukausina kotona. Mutta kiitos vinkeistä, mä käsken sen seuraavan jakson alettua lenkille! ... tsiisus ihmiset, SIVISTÄKÄÄ itseänne ja lukekaa kirjallisuutta masennuksesta. [/quote] Kaksisuuntainen onkin sairaus. Masennus taas reaktio joko ulkoisista/sisäisistä (usein sekä että) ristiriidoista.

[/quote]Laitatko lähteen jossa perustellaan tuo väittämäsi masennuksesta, kiitos :)

Vierailija
88/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:47"]

[/quote]Laitatko lähteen jossa perustellaan tuo väittämäsi masennuksesta, kiitos :)
[/quote]

http://areena.yle.fi/1-2101758

Vierailija
89/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoon elämään tottuneiden nynnyköiden muoti"sairaus"han tää koko masennus ja ahdistus sun muut on. On vaan kiva uhriutua ja vaatia hoitoa ja myötätuntoa ja passausta koska sitähän naisille aina annetaan. Pitäs noille masentuneillekin vaan laittaa elämän reaaliteetit vastaan että sulla on tasan 2 vaihtoehtoa: joko makaat siellä sängyssäsi ja voihkit elämän kurjuutta niinkuin joku elokuvaprinsessa tai sitten diilaat asian kanssa ja ymmärrät että elämä ei ole aina helppoa ja hauskaa vaan sitä paskaa ja vaikeutta saa niellä ihan kaikki. Toiset vaan odottaa pelastajaa niinkuin käenpoikaset ja toiset oikeasti tekee sen asian eteen jotain, ja voittavat.

Vierailija
90/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:52"]

[/quote]Ai jos masentuneen aivokemia on muuttunut niin se onkin vain asennekysymys että paranee? Tai jos masentunut kärsii yksinäisyydestä tai mainituista (tuntemattomien) ihmisten pelosta eikä siksi voi yksin lähteä lenkille/kahville tms hän on vain saamaton ja asennevammainen kun toivoo että joku tulisi kanssansa?

Tai jos joku on kokenut isoja menetyksiä ja toivoisi että saisi käydä tuskaa läpi niin on heikko kun kukaan ei halua kuulla? Tiedätkö mitä tukahdettu suru ja läpikäymättömät tunteet voivat saada aikaan?

Medikalisaatio ei ole vastaus kaikkeen, kyllä täällä pitäisi vielä pystyä olemaan ihminen ihmiselle ja puolin ja toisin tukemaan ja yhdessä kantamaan taakkoja.

[/quote]

Kyllä se oikeastaan on. Ja tuosta aivokemioiden muutosta ei ole pystytty yksimielisesti tieteellisesti todistamaan. 

Eikai kukaan ole sanonutkaan, että sinne lenkille tai muihin rientoihin pitäisi lähteä yksin jos siihen ei kykene. Vaan nimenomaan LÄHTEMÄÄN, TEKEMÄÄN. Jokainen teko vaatii varmasti ponnisteluita, mutta niitä on tehtävä jos tahtoo parantua. 

Vierailija
91/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:47"]

[/quote]

http://areena.yle.fi/1-2101758
[/quote]

Ja olen siis edelleen tuo 134&135&138. Puhun omasta uskomuksestani omien kokemuksien ja lukemani perusteella. Mikäli masennus johtuu muista sairauksista ei niitä sairauksia voi tietenkään pohtimalla parantaa, mutta uupumuksista ja ristiriidoista johtuvat voi parantaa lopulta vain itse (apukeinoja kuten terapiaa ym voi kuitenkin tarvita ettei omat ajatukset kierrä kehää).

Vierailija
92/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:58"]

Helppoon elämään tottuneiden nynnyköiden muoti"sairaus"han tää koko masennus ja ahdistus sun muut on. On vaan kiva uhriutua ja vaatia hoitoa ja myötätuntoa ja passausta koska sitähän naisille aina annetaan. Pitäs noille masentuneillekin vaan laittaa elämän reaaliteetit vastaan että sulla on tasan 2 vaihtoehtoa: joko makaat siellä sängyssäsi ja voihkit elämän kurjuutta niinkuin joku elokuvaprinsessa tai sitten diilaat asian kanssa ja ymmärrät että elämä ei ole aina helppoa ja hauskaa vaan sitä paskaa ja vaikeutta saa niellä ihan kaikki. Toiset vaan odottaa pelastajaa niinkuin käenpoikaset ja toiset oikeasti tekee sen asian eteen jotain, ja voittavat.

[/quote]

JUST NÄIN!

Onko teidän isovanhemmat esim kertoneet masennuksesta heidän nuoruudessaan? Ainiin eihän sitä ollut kun duunii piti painaa ja kodista huolehtii. 

Kannattaa lukea Peter C. Götzsche - Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus, kertoo aika hyvin tosta lääkebisneksestä ja näistä muotisairauksista

Vierailija
94/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:04"]http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://brainpictures.org/large/92/Depression-Brain-Pictures-4.jpg&imgrefurl=http://brainpictures.org/Depression-Brain-Pictures.php&h=562&w=1000&tbnid=oVbBq9eRAg-0YM:&docid=DWsbsdiTCnrFMM&ei=o9bJVcbOFMKjsgHK9bq4Bw&tbm=isch&ved=0CB8QMygDMANqFQoTCIas9_rwoMcCFcKRLAodyroOdw

Sinä, joka et ymmärrä masennusta - selitä tämä.
[/quote]

Ymmärrän masennuksen reaktiona mutta en itsenäisenä sairautena. Selityksenä kuvaan voi käyttää omaa aikaisempaa viestiäni, jota en tähän osaa tuplalainata mutta copypastaan:

"Masennuksesta kärsii maailmalla 10-12% väestöstä. Erään näkökulman mukaan johon itse uskon, masennus tulkitaan virheellisesti itsenäiseksi sairaudeksi ja aivojen toimintahäiriöksi. Todellisuudessa masennus on aivojen sopeumiskeino itsensä ja ympäristön välisiin ristiriitoihin. Samoin kuin kuume laskee vireystilaa ja pistää kehomme kaiken energian immuunipuolustuksen käyttöön, masennus lamauttaa ihmisen, jotta hän voisi keskittyä vain ajattelemiseen ja mielen ongelmien ratkomiseen, jotta voisi palautua takaisin toimintakykyiseksi. Masennuslääkkeet toimivat samoilla tavoin masennukseen kuin särkylääke kuumeeseen. Virkistävät keinotekoisesti, jolloin todellisen ongelman poistuminen viivästyy tai jopa estyy. 
En kiellä etteikö masennuslääkkeistä kuitenkin joissain tapauksissa olisi hyötyä, mikäli masennuksen syy ja mielen ongelmat on niin syvällä ja vaikeasti selvitettävissä että täydellistä parantumista ei voi saavuttaa, silloin hyödyt voittavat haitat ja pelkästään oireiden lievittäminen riittää parantumisen sijaan."

Eli kuten kuume vaikuttaa fyysisesti kehoon, vaikka onkin vain selviytymiskeino oikealle ongelmalle. Samoin toimii masennus, se lamauttaa aiheuttamalla fyysisiä muutoksia aivoille, jotta todelliseen ongelmaan olisi kaikki resurssit käytössä. Eikö olekin totta että masentuneena ajattelee enemmän kuin toimii? Ilman mielen ristiriitoja ja niistä aiheutunutta masennusta on taas helppo tehdä koko ajan kaikkea ja syvällinen itsensä pohdiskelu jää vähemmälle.

Vierailija
95/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:58"]

[/quote]

JUST NÄIN!

Onko teidän isovanhemmat esim kertoneet masennuksesta heidän nuoruudessaan? Ainiin eihän sitä ollut kun duunii piti painaa ja kodista huolehtii. 

Kannattaa lukea Peter C. Götzsche - Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus, kertoo aika hyvin tosta lääkebisneksestä ja näistä muotisairauksista

[/quote]Aikaisemmat sukupolvet eivät selvinneet ehjin nahoin masennuksestaan, ei se sillä katoa että sitä ei hyväksytä/nähdä/ymmärretä. Aiemmin ei ehkä osattu puhua masennuksesta mutta jo edesmenneet sukupolvst siitä kärsivät ja sen hoitamattomuudesta maksaa moni nykypäivän ihminen nyt.

Vierailija
96/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:59"]

[/quote]

Kyllä se oikeastaan on. Ja tuosta aivokemioiden muutosta ei ole pystytty yksimielisesti tieteellisesti todistamaan. 

Eikai kukaan ole sanonutkaan, että sinne lenkille tai muihin rientoihin pitäisi lähteä yksin jos siihen ei kykene. Vaan nimenomaan LÄHTEMÄÄN, TEKEMÄÄN. Jokainen teko vaatii varmasti ponnisteluita, mutta niitä on tehtävä jos tahtoo parantua. 

[/quote]Monilla on kuitenkin ikäviä kokemuksia että on pyytänyt apua ja sitä ei ole saanut vaan käskyjä toimimaan reippaasti itse, so yksin. Se raivostuttaa ja loukkaa.

Vierailija
97/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka te masentuneet hoidatte itseänne että parantuisitte? Vedätte vaan ihmepillereitä ja odotatte että jos se auttaisi? Itse tiedän useita "masentuneita" joita ei kiinnosta arkipäivän askareet ja ollaan niin maassa, mutta auta armias kun on jotain kivaa tiedossa niin ei masennus paljon näytä hidastavan. Tarpeeksi vaan tekemistä ihmisille niin ei oo aikaa olla masentunut. Se on kyllä yks helvetin muotisairaus, miksikö? Koska lääkeyhtiöt. 

YLÖS,ULOS JA LENKILLE"

Eli jos tekee jotain kivaa eli käy lenkillä niin on feikkisairas mutta jos ei käy lenkillä niin ei viitsi hoitaa itseään?

Kaksisuuntainen mielipidehäiriö?

Vierailija
98/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:10"]

Nykyään niin moni laiska ja saamaton tekeytyy masentuneeksi. Siksi on vaikea ymmärtää näitä lusmuja ja siivellä kulkijoita, joiden takia muut joutuvat sitten raatamaan entistä enemmän.

[/quote]

Mitä? Koska "elämän kilpailu", vai?

[/quote]

Tarkoitti varmaan, että joku muu niiden "masentuneiden" kotonamakaamisen ja terapiat ja lääkkeetkin maksaa. Ja se joku ei välttämättä ole niin mielissään asiasta. Tämä koskee siis niitä, jotka eivät edes halua yrittää parantua tai eivät edes ole masentuneita, heitä ei vain huvita tehdä mitään ikävää eikä heiltä saa vaatia mitään.

[/quote]

Siksipä laitoinkin "elämän kilpailun" määreeksi, koska jotkut näyttävät käsittävän masennuksen enemmänkin oikeudellisena käsitteenä, jonka voi todeta erillisen laadunvalvonnan (=testit, terveydenhuolto) kautta ja ne, jotka eivät kriteerejä täytä, ovat haaskuulla diagnoosin suhteen. Eli laatu (=positiivi, komparatiivi, superlatiivi) määrää näiden taudinkuvaa ymmärtämättömien (ymmärtämättömyys on hienovaraisempi tapa sanoa, ettei hyväksy) ajatusmaailmaa, ja tämä johtaa siihen, että sairaus ikään kuin pitää ansaita ts. se pitää validisti todeta...ja joillekin tämäkään ei riitä, koska lääkeyhtiöt, heikkouden käsite yms. Poimi omasi. Tämähän johtaa lopulta juurikin kilpailuun eritoten resurssien osalta, olkoon se sitten vaikka verohelpotukset tai enemmän parempivointisia ihmisiä oikeudenmukaisuutta vaatineen ympäristössä, ja tämä kilpailu johtaa myöskin siihen, ettei henkistä pääomaakaan, kuten empatiaa ja sympatiaa, heru muille kanssaihmisille kuin perheenjäsenille=>feather the nest, f**k the rest.

Pieni yliammunta:

Jos masennus tulee perheenjäsenelle, niin sama ajattelutapa oikeudenmukaisuutta vaativan päässä sanoo, että hänen perheenjäsenensä täytyy parantua, jos mielii selviytyä elämässä, mutta koska masentunut ei kykene mihinkään ehdotettuun toimintaan silminnähtävästi, vaikka arvon oikeudenmukaisuus jakaakin elämänviisauksiaan omasta kokemusmaailmastaan (työ ja ahkeruus/kilpailu), niin se oikeudenmukaisen/vanhurskaan muille jakama virsi parhaimmillaan jatkuu, koska hän ei osaa muuta. Se on hänen kokemusmaailmansa ja hänen 'rakkauttaan'. Viimeistään siinä vaiheessa voi vanhurskaskin muuttaa käsitystään masennuksesta, jos masentunut vahingoittaa itseään kohtalokkaasti. Tai sitten se tempaus olikin huomionhakuisuutta, kuten vanhurskaan toinen perhe (=työyhteisö) osasi kertoa. Ja toisaalta eihän vanhurskas™ oikein jaksa olla läsnä rasssssskaaan työpäivän päätteeksi, joten sanallisen informaation pitäisi riittää. Energia/resurssipolitiikkaa perheyksikössä, nääs.

Ei se vanhurskas väärässäkään ole; masennus on tosiaan lamaannusta, johon tekeminen ja rutiinit auttavat. Keinot siihen tekemisen aloitukseen vaan ovat elintärkeitä masennuksen alhossa.

Vierailija
99/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi apua taas.

Mä ainakin nimenomaan sanoin, että medikalisaatio EI ole koskaan ratkaisu masennukseen, koska masennus ei ole samanlainen sairaus kuin esim. syöpä.

Ja totta kai aivokemia muuttuu masentuneella. Mikään ei kuitenkaan estä sitä aivokemiaa myös korjautumasta takaisin, mutta ei se tapahdu itsestään. Kuten tiedämme, kaikki meidän kokemamme tapahtumat ja tunteet näkyvät aivoissa, ja tarpeeksi pitkään toistettuna muuttavat aivoja. Niin hyvässä kuin pahassakin. Masentuneen aivot voivat myös parantua.

Masennus myös on aivan normaali reaktio joissain elämäntilanteissa. Jos elämässä on todella vaikeita asioita käsiteltävänä ja todella raskaita vastoinkäymisiä, on luonnollista masentua. Mutta se ei ole, tai sen ei ainakaan pitäisi olla pysyvää, vaan siitä pääsee toipumaan ajan kanssa. Masennus väistyy ja suru jää elämään mukaan kulkemaan. Samoin jotkin lääkitykset tai muut sairaudet aiheuttavat masennusta. Mulle itselleni ainakin on tosi helpottavaa tietää, että mun lääkkeen sivuvaikutuksena lääkkeen vaikutuksen lakatessa on masentunut olo. Kun tietää, että tämä on vain kemiallista, sen kanssa on ihan helppo elää, eikä aikaa ja energiaa kulu siihen ,että yrittää miettiä mikä elämässä nyt on pielessä.

Viitaten noihin koviin elämänkohtaloihin, kuitenkin suuri osa nykypäivän masennuksesta ei kumpua todella rankoista elämänkohtaloista, vaan ihan tavalliset ihmiset tavallisella elämällä masentuvat. Sellaisesta on täysin mahdollista toipua, toisten nopeammin, toisten hitaammin. Tärkeintä on, että ihminen itse todella rehellisenä itselleen löytää ne syyt, jotka masennuksen aiheuttaa, ja on valmis niiden kanssa töitä tekemään. 

Vierailija
100/189 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:04"]

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://brainpictures.org/large/92/Depression-Brain-Pictures-4.jpg&imgrefurl=http://brainpictures.org/Depression-Brain-Pictures.php&h=562&w=1000&tbnid=oVbBq9eRAg-0YM:&docid=DWsbsdiTCnrFMM&ei=o9bJVcbOFMKjsgHK9bq4Bw&tbm=isch&ved=0CB8QMygDMANqFQoTCIas9_rwoMcCFcKRLAodyroOdw

Sinä, joka et ymmärrä masennusta - selitä tämä.

[/quote]

Niin? Totta kai masennus näkyy aivoissa. Meinaatko siis että sen takia siitä ei voi parantua, tai että se parantuminen vaatii lääkkeitä? Vai meinaatko että koska se näkyy aivoissa, se on ns. "oikea" sairaus, johon sairastuminen on ihan sattumanvaraista, eikä lainkaan ihmisestä kiinni?

Kyllä ihmisillä on paljon muitakin aivoissa näkyviä sairauksia, häiriöitä tms. ja silti niistäkin voi parantua erilaisilla kuntoutuksilla ja terapioilla.

En usko, että kukaan haluaa olla masentunut, en ainakaan itse ole koskaan halunnut, vaikka vaikeasti olenkin masentunut aikanaan ollut. Ja tiedän kuinka vastahakoinen masentunut on tekemään tai yrittämään yhtään mitään. Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että vain tekemällä ja yrittämällä siitä voi parantua, ei millään muulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi