Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Olen poistanut kaikki ne ihmiset pois elämästäni, jotka ovat vain yrittäneet hyötyä minusta tavalla tai toisella.
Oma koti ilman ketään muuta ihmistä.
Oman yrityksen perustaminen.
Oli iso riski ja toi mukanaan paljon enemmän velvoitteita mutta ehdottomasti parhain ratkaisu ikinä.
Henkisesti voin nyt paremmin koska voin oikeasti itse vaikuttaa aikatauluihin ja itse työhön.
Opiskelin uuden ammatin, että pystyin vaihtamaan pois toksisesta työpaikasta.
Päätin, että mun ei tarvi ottaa p*skaa keneltäkään. Sellaiset ihmiset ja porukat jää heti.
Opettelen sanomaan ei. Tämä on työn alla.
Työpaikan vaihto pienempi palkkaiseen, mutta paljon stressittömämpään. Olen osaamisellani jo kahdessa vuodessa tosin kivunnut samaan palkkaan kuin ed. työpaikassa.
Sänky! Järkyttävät niskakivut ovat lievittyneet paljon
Netin käytön radikaali vähentäminen ja kuntosali.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden retriitit. Olen 26 vuoden aikana ollut noin 10-11 kertaa. Kun lapset oli pieniä, oli todella monen vuoden tauko. Ja Koronan takia jäi myös pari vuotta väliin. Voin hyvin, kun käyn vähintään yhden kerran vuodessa. Parhaiten minulle sopii retriitti, joka alkaa torstai-iltana ja loppuu sunnuntaina päivällä. Siinä jää tarpeeksi aikaa olla hiljaisuudessa ja hidastaa rytmiä. Olen tietysti kokeillut myös lyhyempiä, mutta ilmeisesti olen lähtökohtaisesti ihminen, joka tarvitsee aikaa sopeutuakseen hiljaisuuteen ja se levollinen olotila on parhaimmillaan vasta lauantaina, jos retriitti alkaa to-iltana.
Hiljaisuuden retriitillä on ihan todella suuri vaikutus minun henkiseen hyvinvointiini. Olen aikoinaan tehnyt suuren ratkaisun erään retriitin aikana. Kun menin sinne, oll sisällä möykky ja kun palasin kotiin, kaikki oli selvää. Minua myös rauhoittaa sekin, ettei tarvitse olla ketään toista varten. Puhelin on poissa, työ on poissa, kotiasiat ovat poissa, netti on poissa, kotityötkin ovat poissa. Usein kun olen palannut retriitistä, olen vain ollut sen illan. Ettei heti palaa siihen suorittaja-rooliin.
Meillä on sähkötön mökki tuota varten. Varustelutaso suurin piirtein mallia saunallinen autiotupa. No, kaasuliesi ja -jääkaappi on ja superlonpatja sängyssä, mutta muuten ei mitään "mukavuuksia".
Varsinkin talvella koko oleminen keskittyy lämpimänä ja ravittuna pysymiseen. Nukkumaan tulee mentyä kahdeksalta, kun keinovalon puutteessa alkaa luonnollisesti väsyttää. Viileässä nukkuu hyvin.
Ollaan miehen kanssa kahden tuolla, joten jonkin verran tulee puhuttua, mutta ei kovin paljoa. Kumpikin puuhailee omia askareitaan tai istuskelee kuistin rappusilla.
Huomaan aina sellaisen kireyden itsessäni, jos ei olla kuukauteen käyty mökillä. Onneksi mökki on lähellä ja jopa päivän saunakeikka mökkiä lämmittämättä auttaa.
Sama vaikutus on myös retkeilyllä ja vaeltamisella.
------
Usein kyllä mietin, mikä helvetin pakko on elää elämää, josta täytyy saada tuollaisia irtiottoja? Miksen voi elää KOKO elämääni tuollaisena "luostarielämänä"? Olen nuoresta saakka haaveillut aina välillä luostarista, vaikka en edes usko jumalaan, mutta se hiljainen perusasioihin keskittyvä elämä kuulostaa niin ihanalta.
Eihän minua kotonakaan mikään estäisi niin elämästä, mutta tässä sitä vaan roikutaan vauviksella keräämässä aggressiota.
-----------
Anyway tuo "hiljaisuuden ajan ja paluun perusasioihin" tuominen elämään on parantanut hyvinvointiani kaikkein eniten.
Ja toinen on sitten se, että ei ylettömästi tavoittele fyysistä mukavuutta, vaan päinvastoin. Ei aina tarvitse olla lämmintä, kuivaa, sopivaa, mukavaa ja LVI-oloja. Kehosta ja mielestä tulee heikot, jos aina on liian helppoa. Elimistö täytyy potkaista pois tasapainosta, koska se vahvistuu sillä että joutuu itse palaamaan homeostaasiin. Joten kotonakin saunon lujasti ja otan kylmiä suihkuja(sekä löylytauoilla että muutenkin, esim, joka aamu), seisokelen kylmässä parvekkeella alusvaatteissa, nukun lattialla jne.
Mielekkyys löytyy siitä, että lakkaa tavoittelemasta mukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mielekkyys löytyy siitä, että lakkaa tavoittelemasta mukavuutta.
Naulan kantaan. Onnellisuuden, nautinnon, mukavuuden ja helppouden jahtaaminen johtaa syvään tyhjyyden tunteeseen ja masennukseen. Kokeiltu on.
Parempi etsiä joku tarkoitus, joka tekee kärsimyksestä ja epämukavuudesta mielekästä. Perhe.
Minä tarvitsen tätä keskustelua, kovasti. Saa jatkaa vielä lisää!
Opettelin olemaan tyytyväinen siihen tavaraan mitä minulla jo on sen sijaan että ostan koko ajan uutta mitä haluan. Koti ja lompakko kiittää.
Alkoholin käytön lopettaminen minimiin vuonna 2020 alusta. Enemmän aikaa muulle mieluisalle tekemiselle kun ei mene viikonloput baarissa tai sinne valmistautuessa tai väsyneenä, ei krapuloita ei morkkiksia, hyvinvointi, rahan säästö ym.
Vinkkejä iltavirkulle rytmin kääntämiseen? En saa helpolla iltaisin unta tai tunne itseäni väsyneeksi enkä osaa aamulla nukkua kovinkaan pitkään. Tämän vuoksi aina väsynyt.
Luonnossa liikkumisen aloitus.
Alkoholin käytön lopetus kokonaan reilut 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Haluan suosituksia plastiikkakirurgeista . Haluan kohottaa luomet.
Mari Valosaari vasta kävi jossain tekemässä, kannattaa kurkata.
Melkein viiden vuoden kroonisten selkäkipujen jälkeen maksoin itseni kipeäksi yksityisestä fysioterapiasta ja olisi pitänyt tehdä se jo viisi vuotta sitten.
Olen luonnostani ollut aamu-uninen, siis iltavirkku, ja vihannut aikaisia heräämisiä. Päätin että siitä on tultava loppu, että aamulla aina väsyttää. Aamulla kun useimmiten on jonnekin lähdettävä.
Aloin muuttaa rytmiäni, mennä nukkumaan aikaisemmin ja herätä aikaisemmin. Myös vapaapäivinäni. Se on todella kannattanut. Aamulla ei väsytä, vaan kiinnostaa nousta ylös sängystä. Yleensä herää jo minuuttia ennen kellosoittoakin eli sisäinen herätyskellokin on alkanut toimia. Ja kun vapaan jälkeen taas tulee työpäivä, ei ole mitään taistelua heräämisessä, koska herää joka aamu samaan aikaan muutenkin.
Polkupyörän hankkiminen ja sillä ajaminen 100 - 200 km vko.
Sokerin poisto kahvista
Limut pois
Viljat pois
Konmari. Koti oli täynnä, kuin Fidan kirpputori.
Vuokrasin kirppispaikan puoleksi vuodeksi, joka päivä hinnoittelin ja puljasin tavaroiden kanssa joka päivä.
Nyt koti on lähes minimalistinen.
Minulla on joka päivälle oma siivousrutiini, kestää 5-30 min.
Nautin vapaa-ajasta. Esim kesällä kävin joka päivä stadikalla, aukioloaikana