Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin unettomuutta 10 vuotta ja paikkasin sitä alkoholilla. Tuli morkkista ja taas alkoholia. Uskalsin mennä lääkäriin ja sain 30 pv mieliala/unilääkkeen. Olen nyt nukkunut kerran jopa 12 tuntia ja mielikin on piristynyt. Miksi en uskaltanut tehdä tätä aiemmin. Pitkäaikaistyötön olen myös.
Minkä lääkkeen sait?
Se, että tajusin lopettaa sairaanhoitajan työt.
-- kesti ensin vähän hoksata, kun itse työ oli mieluisaa, mutta onneksi tuli k0r0nahullutus ja heräsin realiteetteihin.
-Kohtuullinen ja hidastettu elämäntapa
-Kaikesta turhasta pois opettelu
-Somen käytön vähentäminen ja tilalle mielenkiintoisten kirjojen +lehtien lukeminen
-Stressin hallintakeinojen löytäminen
-Mieluinen liikunta
-Sopivat ruokaannokset unohtamatta kohtuullista herkuttelua
Lihavuusleikkaus vuonna 2017. Paino pudonnut 64kiloa. Uusi elämä!
Parasta oli kun jättäydyin paskapaikasta työttömäksi (en kuitenkaan itse eronnut). Työpäivien jälkeen olin usein niin puhki, että makasin vain sohvalla ja katselin telkkaria, tai sitten pelasin tietokoneella jotain. Ravinto koostui pääsääntöisesti einespaskoista koska en jaksanut kokkailla, paitsi viikonloppuisin mutta en aina silloinkaan.
Työttömänä sain uutta energiaa ja aloin liikkua. Eineksetkin jäivät käytännössä kokonaan pois ja aloin kokkailemaan paljon useammin. Paremman ruokavalion ansiosta painoni tippui muutamassa kuukaudessa 90 kilosta 75 kiloon ja se todellakin tuntui. Liikunnan avulla kunto ja suoliston toiminta parani.
Nykyään olen taas töissä mutta paljon mukavammassa paikassa kuin mitä edellinen oli. Älkää siis jääkö paskoihin työpaikkoihin jos vain mahdollista. Huonot työnantajat kyllä eliminoituvat markkinoilta kunhan kukaan ei hakeudu niihin töihin.
Jätin viinakset kokonaan. Suosittelen kaikille!
Työelämästä irrottautuminen kahdeksi vuodeksi
Teräksinen vesipullo. Tulee juotua vettä useammin, kun pysyy kylmänä säällä kuin säällä.
Joka päivä 40 min lenkki ( ei ole paljon, mutta kun sen vetää 356 päivänä vuodessa, se vaikuttaa) , ja nimenomaan lenkki ulkoilmassa, puistokaduilla tai metsässä. Sen lisäksi meal prep, teen ison annoksen ruokaa josta syön 4-5 päivää (kun tekee hyvää, ei kyllästytä syödä samaa joka päivä). Syön 5 krt päivässä tasaisin välein vaikka mikä olisi ( syön siis välillä parkkipaikalla tai kesken konferenssin vessassa banaanin etten sorry siihen viineriin). Elämänlaatu on parantunut hurjasti, ja harmittaa etten tajunnut tätä 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nyt vähän kielteiseltä, mutta kyllä se ero miehestä oli. Sen jälkeen loppui sydänoireet, unen laatu parani ja uupumus hellitti. Eksä oli epäterveellistä seuraa.
Minulla sama juttu :) Yhdistettynä terapiaan. Olo eheämpi kuin koskaan
Henkinen satsaus: Aloin tietoisesti tekemään töitä sen eteen, etten enää yritä tehdä mitään täydellisesti/ mistään täydellistä, koska se kuitenkin on lopulta mahdotonta. Opettelin hyväksymään tarpeeksi hyvän sekä joten kuten pois alta tekemisen niin kotona kuin työelämässä. Opettelen vielä sitä, mihin hommiin kannattaa panostaa ja mitkä vain tehdä pikaiseen pois.
Lisäksi opettelin hyväksymään keskeneräisyyden.
Teen vielä töitä sen eteen, että oppisin jopa nauttimaan asioiden epätäydellisyydestä.
Rahallinen satsaus: robotti-imurin hankkiminen -väheni siivouksen aiheuttamat rannekivut kertaheitolla!
Koiran hankinta, jo ennen koronaa.
Psykoterapia. Olin muutama vuosi sitten niin huonossa kunnossa että harkitsin jo itsemurhaa. Onneksi lääkityksellä ja ihan mahtavan terapeutin avulla vointi alkoi kohentua jo n. puolen vuoden terapian jälkeen huomattavasti. Vaihdoin tämän myötä työni uuvuttavasta projektityöstä pois ja olen nyt onnellisempi kuin pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen. Sillä on ollut pelkästään hyviä vaikutuksia. Ainoastaan se harmittaa, että en tehnyt sitä jo aiemmin.
Minä taas en ole huomannut yhtään mitään vaikutuksia tupakoinnin lopettamisesta, edes rahaa ei jää säästöön sen enempää kuin ennenkään.
Sitä ei välttämättä huomaa, mutta mulla esimerkiksi ei olisi omaa autoa tai asuntolainaa, ellen olisi lopettanut tupakointia aikanaan. Olin/ olen niin pienipalkkainen, että viimeiset rahat meni aina tupakkaan, eikä yhtään mitään jäänyt. Ei ollut varaa käyddä missään, eikä ikinä edes alennusmyynteihin ollut rahaa. En osaa edelleenkään oikein ostaa vaatteita, kun en ole tottunut. Auto sen sijaan on jo toinen ja asuntokin maksettu muutaman vuoden päästä.
Auton hankkiminen. Ei tarvitse vaarantaa terveyttään julkisissa.
Minullakin näönkorjausleikkaus sekä psykoterapia nuorena. Vaikeasta isäsuhteesta kirjoittaminen. Tulikin tekstiä ja sain validoitua omat kokemukseni itselleni.
Personal trainerin palkkaus. Maksoi paljon, mutta pelasti elämäni (Mies 35 vuotta).
Ei kyllä onnistu kesällä, mutta avantouinti. Kesällä luonnonvesissä uiminen.