Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Vierailija kirjoitti:
1. Myrkyllisten ihmisten poistaminen elämästä kokonaan. Enpä osannut arvata, että pienten outojen tai ilkeiden tekojen taustalla oli jotain paljon isompaa vihaa ja tekoja
2. Irtisanoutuminen
3. Hitaampi elämänrytmi, vähemmän suorittamista
4. Lemmikin ottaminen
Lisään myös sinkkuus. En tullut ajatelleeksi ennen kuin luin edellisen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40kg painonpudotus. Kaikki vastoinkäymiset on helpompi kestää, kun oma keho tuntuu hyvältä ja toimii.
Jääkö nahka roikkumaan kun laihduttaa tuon verran?
Ei jäänyt pahasti. Vatsassa ja reisissä vähän. Mutta ne saa vaatteiila piiloon. Mun oma rakas mies ei välitä, jos vähän roikkuu, sanoo, että näkee ja kokee miten paljon paremmin voin nyt!
Kallein satsaukseni: asunto kivasta taloyhtiöstä, jossa on rauhalliset naapurit ja toimiva äänieristys. Nukun paremmin ja stressitasot ylipäätään laskeneet.
Keskihintaisia satsauksia, joista ollut paljon iloa: salikortti ja hierojalla käynti.
Ilmaisista satsauksista tulee mieleen huonojen ihmissuhteiden katkaisu.
Ostin koiran. Ison koiran kanssa kävellessä päivisin 15 kilometriä mieli on kunnossa. Muuhun en pystyis ees.
Kaljasalkku ja eurokossu jotka ostin juuri äsken. Kohta se hyvinvointi lähtee taas nousuun.
Säännöllinen liikunta 3-4 kertaa viikossa.
Valitsen unen ja nukkumisen töiden sijaan, kun se oli mahdollista. En pystynyt enää aikaisiin herätyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion kiinnittäminen uneen. Unen määrä on ollut minulle tärkeää ja sitä kautta riittävä määrä unen vaiheita ja ylipäätään unta.
Tämä. Hyvä ja riittävä uni on niin tärkeää! Vuosien unettomuuskierteen jälkeen todella arvostan, että jaksoin etsiä ratkaisuja, ja saan nyt nukkua lähes jokaisen yön kunnolla ja sikeästi.
Hei, minkälaisia ratkaisuja löysit tai teit nukkumisen parantamiseksi. Itse alan olla todella epätoivoinen ja pelkään, että sekoa kohta tämän unettomuuden vuoksi.
Tilanteet on tietenkin niin yksilöllisiä, joten en tiedä johtuvatko sinun uniongelmat samoista syistä kuin itselläni. Mutta tässä minun ratkaisut:
- Oma makuuhuone ja sinne hyvä sänky. Tarkoittaa erillään nukkumista puolisosta, mutta sen se vaatii, että saan nukuttua kunnolla. Hyvä sänky on myös ihan ehdoton, sellainen että siellä on oikeasti hyvä olla kaikin tavoin, eikä yö mene pyöriessä ja hyvää asentoa etsiessä.
- Korvatulpat ja kunnolliset pimennysverhot.
- Perusjutut joka ilta about samaan aikaan: huoneen tuuletus, omat rauhoittumisrutiinit (kamomillatee ja iltapala, iltapesut, pieni venyttely erityisesti niska ja hartiat, meditaatioharjoitus tai joku leppoisa podcast tai lempisarja pyörimään ja siihen uppoaminen. Kännykkä ja somet ja uutisvirrat pois.)
- Sänkyyn vasta sitten, kun oikeasti nukuttaa. Useimmiten tarvitsen 1-2 h ihan omaa rauhoittumisaikaa iltaisin, että saan kierrokset kunnolla alas ja nukahdan. Onneksi puoliso menee aiemmin nukkumaan, joten oma aika järjestyy helposti.
- Vuoteessa ajattelen jotain neutraaleita asioita, vaikka jotain katsomaani sarjaa tai lukemaani kirjaa. Käyn niiden tapahtumia niin hitaasti ja yksitoikkoisesti mielessäni läpi, että nukahdan siihen tylsyyteen. Sama juttu, jos yöllä herään kesken unien. Jos mielessä pyörii liikaa kaikkea muuta, alan käydä samoja asioita läpi jollain kielellä, jota en puhu täysin sujuvasti. Se vaatii sen verran keskittymistä, että mieli yleensä rauhoittuu.
- Vuodetekstiilit ja yöpaita itselle sopivia materiaaleja, jotka eivät esim. hiosta tai tunnu muuten ikäviltä. Itse rakastan paksua, painavaa villapeittoani ja oikein odotan, että pääsen iltaisin rauhoittumaan sen alle. Keinokuituja välttelen. Vaihdan lakanat n. kerran viikossa, koska puhtaissa lakanoissa nukun ja viihdyn paremmin.
- Talvisaikaan myös ilmankostutin on ollut hyvä, että ei mene nenä tukkoon yöllä.
- Aamulla kylmä suihku ja päivän aikana mahdollisuuksien mukaan ulkoilua ja liikuntaa.
Toivottavasti joku näistä vinkeistä olisi sinullekin avuksi! 😊
Mäkin liputan tuota nelipäiväistä työviikkoa. Palkka pieneni, mutta oli sen arvoista. En katunut hetkeäkään!
Mullakin painonpudotus -30kg ja liikunnan lisääminen. Toinen, mitä samalla aloin tehdä oli päivittäinen orgasmi, joko itse tai miehen kanssa. Ihan valtava muutos, vois sanoa, että elämä hymyilee.
Työuupumus, uskokaa tai älkää. Sen ansiosta sain vihdoin hoitoa vuosia vaivanneeseen masennukseen, uskalsin irtisanoutua työstä ja laittaa elämä uuteen järjestykseen. Näin asiat sen jälkeen kokonaan uudessa valossa, uskalsin tehdä isoja muutoksia elämään ja voin nyt paremmin kuin ikinä.
Tämä oli aika radikaali ratkaisu, mutta välit poikki vanhempiini, joiden perseilystä olin kärsinyt koko ikäni. Huomattavasti helpompi olla ja elää, kun ei tarvitse olla koko ajan huolissaan omasta mielenterveydestä ja turvallisuudesta.
Minulla on useampi päivittäistä hoitoa vaativa perussairaus ja olotilassa ei ole useinkaan kehumista, vaikka otan lääkkeeni ja teen tarvittavat hoitotoimenpiteet. Vaikka olotila ei ole kehuttava, se on silti selkeästi huonompi silloin, kun en liiku, syön huonosti ja nukun huonosti.
Paras asia mitä voin tehdä on pitää kiinni liikkumisesta, syömisestä ja nukkumisesta, vaikka mikä olisi.
Mainittu täällä jo mutta painopeitto, riittävään uneen panostaminen ja lyhennetty työviikko. Alanvaihto tekisi myös hyvää mutta en ole keksinyt uutta alaa vielä.
Ilmajooga ja kankaan hommaaminen kotiin
Unen ja levon priorisointi. Tuntui siirtymiseltä keski-ikään, mutta tuli tarpeeseen.
Pienistä ostoksista ilmankostutin ja nastakengät talvikauteen.
Laserkarvanpoisto. Parhautta.
Nyt yritän opetella eroon sokeristen herkkujen syönnistä. Niitä meni aivan liikaa ja painoa on samoin aivan liikaa. En vielä osaa raportoida mutta tuntuu, että suolisto voi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Unen ja levon priorisointi. Tuntui siirtymiseltä keski-ikään, mutta tuli tarpeeseen.
Pienistä ostoksista ilmankostutin ja nastakengät talvikauteen.
Laserkarvanpoisto. Parhautta.
Nyt yritän opetella eroon sokeristen herkkujen syönnistä. Niitä meni aivan liikaa ja painoa on samoin aivan liikaa. En vielä osaa raportoida mutta tuntuu, että suolisto voi paremmin.
Vielä lisäisin että herään työpäivinä riittävän varhain. Olen täysi iltaihminen. Aamuista tulee kuitenkin vähemmän kauheita sillä, että saan ensimmäisen puoli tuntia istua sängyssä juoden kahvia, heräilen ja rauhassa meikkaillen. Pystyn kyllä äkkilähtöihin, mutta lempeämpi aloitus parantaa elämänlaatua.
Kaksoisleukaan cool sculpting kryolipolyysi