Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."

Vierailija
09.03.2022 |

Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lääkäri on tuota mieltä, niin käyttäkää tilanne ihmeessä hyväksi. Jos tuollaiset oireet on lääkärin mielestä psyykkisiä, mutta itse kokee ne todeksi,  niin nehän on silloin lääkärin silmissä harhoja. Harhathan puolestaan tarkoittaa psykoosioireilua ja psykoosisairauden diagnoosilla pääsee varmalle eläkkeelle. Ei muuta kuin nauttimaan eläkepäivistä jo nuorena. Tuollaisen ilkeyden voi kääntää oman elämän kannalta positiiviseksi. 

Oireen syntymekanismi on psyykkinen. Ei nyt sekoiteta vellejä ja puuroja ihan täysin.

Vierailija
82/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin homekoulun takia yli 10 vuotta sitten (oireilu kesti useamman vuoden), mutta ei siitä silloin puhuttu. Koulua vain maalailtiin uudestaan ja uudestaan. Nykyään on jo purettu pahojen sisäilmaongelmien takia.

Oireeni eivät olleet psyykkisiä, sillä kaikki pystyivät monesta niistä näkemään/ kuulemaan. Lääkäreissäkin kävin, mutta se oli lähinnä lääkeresepti ja heippa! 

Oireeni alkoivat yskäkohtauksilla tietyissä luokissa, liman kertymisellä kurkkuun, nenän vuotamisella ja äänen käheydellä. Sen jälkeen tuli tulehdukset (silmä- ja poskiontelotulehdukset), jatkuva kuume, väsymys ja jatkuva päänsärky. Nukkuessa oli ainoa hetki kun ei särkenyt päätä, joten tässä vaiheessa sairastelu haittasi jo opiskelua. Seuraavaksi alkoi päivittäiset nenäverenvuodot, rintakivut, aloin yskiä verta ja tuli isoja pyöreitä ihottumaläiskiä. Syöpää epäiltiin tässä vaiheessa, mutta homesairastumiseen ei uskottu. Yhtenä aamuna heräsin ja kaikki voimani lihaksista olivat poissa, pelkkä maitopurkin nostaminen tuntui uhreilusuoritukselta.

Tässä vaiheessa totesin, että kouluun en mene enää ja muutan pois kotoa (en ollut varma, että kumpi oli homeessa tässä vaiheessa). Totesin vain, että kuolen seuraavaksi, jos tämä vielä pahenee. Minulla oli nuo kaikki oireet samaan aikaan päällä, joten ei todellakaan ollut kuviteltua vaan pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Tukea en saanut perheeltäni, en opettajilta eikä apua tullut lääkäristäkään. Yksinäistä ja rankkaa aikaa oli.

Kolmessa kuukaudessa tilanteeni parantui. Tänä päivänä jäljellä enää vuotava nenä, mutta se on pientä kaiken tuon jälkeen. Paljon on varmasti kuviteltua,  mutta ei kaikkia homesairastuneita voi leimata luulotautisiksi. Lähi- tai kaveripiirissäni muut eivät sairastuneet, minä olin se huono-onninen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa perää.

Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.

Sähköherkkyydestä ei täällä ole myöskään tietoa eikä hajusteherkkyydedtäkään.

Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.

Kaikki homelaadut eivät aiheuta allergiaa ja yliherkkyyksiä. Luulen, että suomen homeallergialukuja selittää rakentamisessa käytetyt materiaalit, joiden homehtuminen aiheuttaa myrkyllisiä homeita. Itse olen homeallerginen, mutta ei minulle kylppärin seiniin tulevat pilkut mitään aiheuta. Esim. lattioiden liimaamiseen käytetyn liiman kostuminen ja homehtuminen taas aiheuttaa.

Eli että Suomessa olisi tyystin erilaiset rakennusaineet kuin muualla maailmassa?

Vierailija
84/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa perää.

Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.

Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.

Niin, ennen vanhaan kukaan ei ollut allerginen millekään, koska ei tiedetty allergioiden tai keliakian ym. olemassaolosta. Jotkut vaan tulivat vähän heikkokuntoisiksi kun söivät tiettyjä ruokia ja ehkä jopa kuolivat jossain vaiheessa johonkin "mystiseen sairauteen".

Toisin sanoen se, että jostain "ei ole tietoa" ei välttämättä tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Voi olla että Aasiassa allergioita ei yksinkertaisesti diagnosoida, vaikka niitä onkin olemassa.

Toinen selitys on tietysti että siellä ei ole vielä kaikkialla ylihygieenistä, mikä vähentää allergioiden syntyä ylipäätään.

Kyllä mä uskon että meillä täällä Singaporessa on tarvittavat tiedot allergioista. Ei tämä mikään takapajula ole, jossa mystisti kärsitään ja kuollaan.

Okei, kirjoitit yleisesti että "Aasiassa" ja tuohon valtavaan alueeseen mahtuu aika kattava kirjo erilaista lääketieteen osaamista joten ei voinut tietää. Voi silti olla, että jossain päin Aasiaa paitsi alidiagnosoidaan allergioita, niin toisaalta niitä voi olla oikeasti vähemmän.

(Tämä tosin ei tarkoita että suomalaisten allergiat eivät olisi todellisia, vain koska niitä on enemmän. Tähän voi löytyä erilaisia syitä mm. mainittu ylihygieenisyys.)

Vierailija
85/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista, että vielä tänä päivänä jatketaan tätä oireiden ja sairauksien psykologisointia. Jos allergiaa tms ei voi todistaa testillä niin se ei tarkoita, että oire olisi psykosomaattinen. Vielä muutama vuosikymmen sitten MS-tautikin oli vain hysteerinen halvaus. Kehitys menee eteenpäin ei jäädä tähän keskiaikaiseen ”hysteria” selitysmalliin!

Vierailija
86/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on todennettu home- ja hajusteallergia, joten saan siis jatkossakin pärskiä ja pyytää hajusteterroristia siirtymään kauemmas minusta.

Hajusteallergia-nimistä allergiadiagnoosia ei ole olemassakaan. Sinä olet korkeintaan allerginen joillekin hajusteiden ainesosille, et "hajusteelle". Sinä saat aivan vapaasti pyytää mitä pyydät, minäkin voin pyytää läskiä laihduttamaan, jos saan ärsyyntymisreaktion esteettisestä haitasta. Olen kuitenkin sen verran fiksu, etten sekaannu toisten yksityisasioihin ja pidän mölyt mahassani.

Vierailija
87/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minulla on todennettu home- ja hajusteallergia, joten saan siis jatkossakin pärskiä ja pyytää hajusteterroristia siirtymään kauemmas minusta.

Hajusteallergia-nimistä allergiadiagnoosia ei ole olemassakaan. Sinä olet korkeintaan allerginen joillekin hajusteiden ainesosille, et "hajusteelle". Sinä saat aivan vapaasti pyytää mitä pyydät, minäkin voin pyytää läskiä laihduttamaan, jos saan ärsyyntymisreaktion esteettisestä haitasta. Olen kuitenkin sen verran fiksu, etten sekaannu toisten yksityisasioihin ja pidän mölyt mahassani.

pidä vain mölyt mahassasi ja opettele vaikka käyttökieltä: https://www.allergia.fi/allergia/allergiset-iho-oireet/hajusteallergia/…

Vierailija
88/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lääkäri on tuota mieltä, niin käyttäkää tilanne ihmeessä hyväksi. Jos tuollaiset oireet on lääkärin mielestä psyykkisiä, mutta itse kokee ne todeksi,  niin nehän on silloin lääkärin silmissä harhoja. Harhathan puolestaan tarkoittaa psykoosioireilua ja psykoosisairauden diagnoosilla pääsee varmalle eläkkeelle. Ei muuta kuin nauttimaan eläkepäivistä jo nuorena. Tuollaisen ilkeyden voi kääntää oman elämän kannalta positiiviseksi. 

Oireen syntymekanismi on psyykkinen. Ei nyt sekoiteta vellejä ja puuroja ihan täysin.

Mutta eihän esim. vaikka lievää hengenahdistusta tai päänsärkyä voi todistaa, että onko ne olemassa vai harhaa. Silloin ne voi ihan hyvin olla harhaa. Eli sopivasti psykoottista oireilua.

Vierailija
89/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän esim. vaikka lievää hengenahdistusta tai päänsärkyä voi todistaa, että onko ne olemassa vai harhaa. Silloin ne voi ihan hyvin olla harhaa. Eli sopivasti psykoottista oireilua.

Ai niin ja lisään vielä tähän, että sehän on myös tietysti harhaa ja psykoottista, jos uskoo itsellään olevan jotain mitä ei ole olemassa. Eli sen tuoksu- tai homeyliherkkyyden.

Vierailija
90/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Aistiyliherkkyys on ihan todellinen juttu, ja silloin ei välttämättä hajusteita siedä. Jos siis se yliherkkyys on hajuaistissa. Myös raskaana ollessa useimmille tulee hetkellinen hajuaistin yliherkkyys ja tuoksut joita ennen sieti, kuvottaa.

Se on vaan kumma, että monilla tuoksuherkillä se kohdistuu nimenomaan hajuvesiin. Siis että he tiedostavat tuoksun tulevan toisen ihmisen hajuvedestä, ja se itsessään jo ruokkii ahdistusta. Voimakas tuoksu jostain muusta lähteestä (esim. ruoka) ei läheskään usein ole yhtä suuri ongelma. Olen jopa kuullut erään tuoksufoobikon viittavaan hajusteiden "synteettisyyteen" - hän siis huomaamattaan arvotti tuoksuja niiden lähteen, eikä pelkästään itse tuoksun, mukaan.

Vierailija
91/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa perää.

Kaikki homelaadut eivät aiheuta allergiaa ja yliherkkyyksiä. Luulen, että suomen homeallergialukuja selittää rakentamisessa käytetyt materiaalit, joiden homehtuminen aiheuttaa myrkyllisiä homeita. Itse olen homeallerginen, mutta ei minulle kylppärin seiniin tulevat pilkut mitään aiheuta. Esim. lattioiden liimaamiseen käytetyn liiman kostuminen ja homehtuminen taas aiheuttaa.

Eli että Suomessa olisi tyystin erilaiset rakennusaineet kuin muualla maailmassa?

Tuskin, mutta yhdessä Suomen ilmaston aiheuttamien haasteiden kanssa aiheuttavat ongelmia. Suomalaiset rakennukset ovat myös tavallaan liian tiiviitä ja ilmanvaihto on liian usein heikko. Monessa muussa maassa rakentaminen on paljon huterampaa, joten homehtumisen lisäksi rakennukset hengittävät.

Vierailija
92/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja lisään vielä tähän, että sehän on myös tietysti harhaa ja psykoottista, jos uskoo itsellään olevan jotain mitä ei ole olemassa. Eli sen tuoksu- tai homeyliherkkyyden.

Onko tämä ketju täynnä vajaaälyisiä? Psyykkisperäinen viittaa oireilun SYNTYMEKANISMIIN -.se EI tarkoita etteikö ihminen oikeasti oireilisi.

Vierailija
93/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ketju täynnä vajaaälyisiä? Psyykkisperäinen viittaa oireilun SYNTYMEKANISMIIN -.se EI tarkoita etteikö ihminen oikeasti oireilisi.

Joo, mutta se että uskoo itsellään olevan jotain mitä ei ole olemassa on ainakin harhaa. Itse olet vajaaälyinen, kun et sitä tajua.

Vierailija
94/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pidä vain mölyt mahassasi ja opettele vaikka käyttökieltä: https://www.allergia.fi/allergia/allergiset-iho-oireet/hajusteallergia/…

Allergia johtuu aina jostakin ainesosasta. "Hajusteelle" ei voi olla allerginen, koska "hajuste" itsessään ei kerro kemiallisesta koostumuksesta yhtään mitään. Minä puhuin sitä paitsi lääketieteellisistä diagnooseista, en itsehoito-oppaiden "käyttökielestä".

Vierailija
95/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännän vielä rautalangasta. Jos esim. uskot että sininen mustikkahirviö vakoilee sua, niin se on tietenkin harhaa, koska sinistä mustikkahirviötä ei ole olemassa. Jos lääkäri väittää että home- ja tuoksuyliherkkyyttä ei ole olemassa, mutta kivenkovaa uskot että sulla on sellainen, niin se tarkoittaa sitä että uskot harhoihin, kun uskot itselläsi olevan jotain mitä ei ole olemassa. PS mun ÄO on Mensan virallisen testin mukaan 130. Eli luultavasti se olet sinä, joka tässä ei tajua.

Vierailija
96/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se että uskoo itsellään olevan jotain mitä ei ole olemassa on ainakin harhaa. Itse olet vajaaälyinen, kun et sitä tajua.

Eikö paniikkihäiriötä ole mielestäsi olemassa, koska sydänkohtaus on vain kuviteltu?

Vierailija
97/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillekin yritti eräs työnantaja väittää, että psyykkistä on. Kuitenkin toimiston katosta kasvoi homepilkkuja mitö ihan kuvattiin terveystarkastajalle. Lisää löytyi rakenteista ja lopulta koko talo meni peruskorjaukseen. Mutta kukaan meistä altistuneista ja oireilevista ei saanut apua, koska "sehän oli vain psyykkistä" eikä ollut todettua homeallergiaa. Mitä oikeasti on hyvin vaijea edes testeillä todeta, koska kosteusvauriohomeita on satoja erilaisia...

Vierailija
98/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö paniikkihäiriötä ole mielestäsi olemassa, koska sydänkohtaus on vain kuviteltu?

Joo et vaan tajua. Miksi taas edes tulin tälle palstalle keskustelelemaan tyhmien kanssa. Heipat!

Vierailija
99/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännän vielä rautalangasta. Jos esim. uskot että sininen mustikkahirviö vakoilee sua, niin se on tietenkin harhaa, koska sinistä mustikkahirviötä ei ole olemassa. Jos lääkäri väittää että home- ja tuoksuyliherkkyyttä ei ole olemassa, mutta kivenkovaa uskot että sulla on sellainen, niin se tarkoittaa sitä että uskot harhoihin, kun uskot itselläsi olevan jotain mitä ei ole olemassa. PS mun ÄO on Mensan virallisen testin mukaan 130. Eli luultavasti se olet sinä, joka tässä ei tajua.

Riippuu miten määrittelet sinisen mustikkahirviön "olemassolon".

Oletamme hypoteettisen tilanteen A:

Sininen mustikkahirviö (tästä eteenpäim SMH) on yleisesti tunnettu olio ja olemassa siten, kuin vaikkapa tuossa edessäni kököttävä printteri.

Ja tilanteen B:

SMH on olemassa vain ns. henkilön pään sisässä (kuten esim. uskovaiselle Jumala).

Tutkimme henkilön aivot neurotieteellisesti tapauksissa A sekä B. Lopputuloksessa näiden välillä ei havaita mitään eroa, ts. emme pysty henkilön sisäisen kokemuksen osalta väittämään, etteikö SMH olisi henkilölle molemmissa tapauksissa yhtä paljon "olemassa".

Vierailija
100/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammassärynkin syntymekanismi on psyykkinen, joten hop hop psykiatrille, mitään hammaslääkäreitä ei tarvita. Harhaisen kuvitelmaa vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän