Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."

Vierailija
09.03.2022 |

Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Aistiyliherkkyys on ihan todellinen juttu, ja silloin ei välttämättä hajusteita siedä. Jos siis se yliherkkyys on hajuaistissa. Myös raskaana ollessa useimmille tulee hetkellinen hajuaistin yliherkkyys ja tuoksut joita ennen sieti, kuvottaa.

Se on vaan kumma, että monilla tuoksuherkillä se kohdistuu nimenomaan hajuvesiin. Siis että he tiedostavat tuoksun tulevan toisen ihmisen hajuvedestä, ja se itsessään jo ruokkii ahdistusta. Voimakas tuoksu jostain muusta lähteestä (esim. ruoka) ei läheskään usein ole yhtä suuri ongelma. Olen jopa kuullut erään tuoksufoobikon viittavaan hajusteiden "synteettisyyteen" - hän siis huomaamattaan arvotti tuoksuja niiden lähteen, eikä pelkästään itse tuoksun, mukaan.

ahdistusta ei ruoki se, että tiedostaa jonkun toisen käyttävän hajuvettä, eikä se, että tiedostaa hajusteallergiansa, vaan se ahdistus syntyy sen jälkeen, kun hengitysteiden limakalvot alkavat turvota umpeen, korvat kipeytyvät ja sitten pian alka ahenkitorvenkin limakalvot turvota ja aiheuttaa ahdistusta. Se on elimellistä ahdistusta, hengityselimistöllistä sellaista.

Jos ei pysty hengittämään, se aiheuttaa paniikin jokaikiselle ihmiselle, vaikka muuten ei mitään pelkäisikään. Eli kyse ei, niinkuin totesit, todellakaan ole mistään mielenterveysongelmasta, vaan fysiologisesta reaktiosta.

Vierailija
122/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on todennettu allergia, joten saan siis valittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minulla on todennettu home- ja hajusteallergia, joten saan siis jatkossakin pärskiä ja pyytää hajusteterroristia siirtymään kauemmas minusta.

Hajusteallergia-nimistä allergiadiagnoosia ei ole olemassakaan. Sinä olet korkeintaan allerginen joillekin hajusteiden ainesosille, et "hajusteelle". Sinä saat aivan vapaasti pyytää mitä pyydät, minäkin voin pyytää läskiä laihduttamaan, jos saan ärsyyntymisreaktion esteettisestä haitasta. Olen kuitenkin sen verran fiksu, etten sekaannu toisten yksityisasioihin ja pidän mölyt mahassani.

Jos sinun yksityisasiasi tunkeutuu toisen ihmisen kehon sisään hengitysilman mukana, se ei enää ole sinun yksityisasiasi.

Vierailija
124/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, itse aloin homeisessa kämpässä oirehtia niin pahasti että piti ravata lääkärissä yhtenään ja tulokset olivat mielenkiintoisia. Ei tullut mieleenkään että olisi hometta kunnes testeissä todettiin. Kai sitten "kuvittelin" aluksi kaiken kuten vakavat hengitysongelmat ja kirkkanpunaisen ihottuman lol 

Vierailija
125/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Viisikymppiset Karenit valittaa, kun niiden elämä on muutenkin ankeeta. 

Vierailija
126/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi mun kurkkua alkaa joskus kutittaa tupakansavu ja tulee hirveä yskä jos joudun olemaan hetkenkään savuisemmassa paikassa, mutta se tuntuu riippuvan merkistä tuleeko tätä reaktiota. Tuskin kukaan tätä rupeaisi toteamaan joten ilmeisesti vain kuvittelen sitten, niin kuin kaiken muunkin kohdalla aina jos lääkäriin yrittää mennä. Eihän kellään voi olla oikeaa syytä sinne mennä, ihan huvikseen vaan rampataan ongelmasta joka on itse keksitty.

Oikeastaan kun ajatellaan, niin lääkärit on ihan turhia, koska kaikki vaivat on luulosairautta vaan. Miksi turhille tyypeille maksetaan posketonta palkkaa?

Vierailija
127/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun stoorini.1 vuotiaana todettu niin sanottu maitorupi ja allergia.Nyky kielellä atopia/ekseema.Maaliskuusta syyskuuhun aivastelin heti herättyäni iltaan saakka.Nenän limakalvot aina rikki.Silmät turvoksissa ja hirveä kutina myös maalis-syyskuun välillä.20v menin allergia sairaalaan testeihin.Äiti ei ymmärtänyt minua viedä lääkäriin.Allergia sairaalassa tehtyjen testien tulos: vaikein/pahin,homeitiöt,kani,kissa,koira,lehmä,hevonen... kaikki siitepölyä maaliskuusta syyskuuhun,eli paju-pujo.Myös ruoka-aine allergiaa;tuore selleri,kookos,maapähkinä...koko elämän ajan ihottumaa käsissä.40v.todettu sairaalassa päänsärytön migreeni.On kenkku sairaus...kohtauksen aiheutti;kirkkaat,vilkkuvat valot,voimakkaat tuoksut/hajut,jotkut ruoka aineet.Kurja sairaus,ei päänsärkyä,vaan vasen puoli ikäänkuin "halvaus oireita),puheen puuroutuminen,huono olo.2 päivää vähintään pois pelistä,joskus kauemminkin.Estolääkitys on ollut hyvä minulle.Ja siitä 40vuotiaasta hajusteyliherkkyys.Kaikki Voimakkaat tuoksut/hajut tekee minut todella sairaaksi.Että silleen.Minullakin sitten😂psyykkinen sairaus😂jep jep.Ne jotka eivät tiedä allergia asioista mitään niin please älkää kommentoiko yhtään mitään.Ai niin,unohtui tämä vielä; 50vuotiaana sain astman,vaikean sellaisen.Tässä infoa tietämättömille.😂😎

Vierailija
128/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.

Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.

Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.

Kätevästi päästään suuresta korjausvelasta, joka ei koske pelkästään vanhoja rakennuksia. Sairastuneet leimataan luulotautisiksi, kuten menneinä vuosina Oulun poliisitalossa ja Kätilöopisto Helsingissä. Vasta valmistuneessa talossa sisäilmaongelma. Asukkaat ei voi muuttaa sisään. Ketähän tämä palvelee?

Vierailija
129/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun stoorini.1 vuotiaana todettu niin sanottu maitorupi ja allergia.Nyky kielellä atopia/ekseema.Maaliskuusta syyskuuhun aivastelin heti herättyäni iltaan saakka.Nenän limakalvot aina rikki.Silmät turvoksissa ja hirveä kutina myös maalis-syyskuun välillä.20v menin allergia sairaalaan testeihin.Äiti ei ymmärtänyt minua viedä lääkäriin.Allergia sairaalassa tehtyjen testien tulos: vaikein/pahin,homeitiöt,kani,kissa,koira,lehmä,hevonen... kaikki siitepölyä maaliskuusta syyskuuhun,eli paju-pujo.Myös ruoka-aine allergiaa;tuore selleri,kookos,maapähkinä...koko elämän ajan ihottumaa käsissä.40v.todettu sairaalassa päänsärytön migreeni.On kenkku sairaus...kohtauksen aiheutti;kirkkaat,vilkkuvat valot,voimakkaat tuoksut/hajut,jotkut ruoka aineet.Kurja sairaus,ei päänsärkyä,vaan vasen puoli ikäänkuin "halvaus oireita),puheen puuroutuminen,huono olo.2 päivää vähintään pois pelistä,joskus kauemminkin.Estolääkitys on ollut hyvä minulle.Ja siitä 40v

Nyt, kun tiedät, että oletkin vain luulosairas, niin ajattele, miten elämäsi muuttuu paremmaksi. Minäkin heitän astmapiiput nurkkaan ja alan syödä omenia, pähkinöitä ja suorastaan pyörin siitepölyssä. Voi, että ollaan turhaan kärsitty koko elämämme ja työkaverien päälleen kaatamista hajusteita luultu sairastuvamme. Monet kiitokset älykkäille luulisairausdiagnostikoille.

Vierailija
130/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.

Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.

Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.

Kyllä minulle tehtiin ihan veri- ja ihokokeiden jälkeen diagnoosi homeallergiasta 1990-luvulla. Asuin silloin opiskelija-asunnossa, jossa ei oltu tuhlattu kylpyhuoneessa mihinkään eristyksiin. Välillä tuli puolestaan yläkerran asunnon vedet katon kautta asuntooni. Sairastuin todella pahasti ja ainoa lääke oli hävittää homemurjussa ollut omaisuus ja muuttaa homeettomaan asuntoon. Reagoin nykyäänkin nenä valuen ja silmät kirvellen kun joku homeasunnossa asuva tulee samaan huoneeseen. Päässäni ei ole todettu muuta vikaa kuin huono näkö ja sen vuoksi tarvin silmälaseja. Nekin piti uusia kun muutin asunnosta toiseen.

Vierailija
131/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on allerginen hän ON allerginen jo ennen kuin lääkäri sen toteaa.

Vierailija
132/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin joskus allergiatestissä ja siellähän oli tosi rajattua se mitä testataan. Jotain kymmenen eri juttua. Ihan perus siitepölyt yms. Miten kaikki mahdollinen voitais testata?

Minulle tehtiin sekä Rast- että Prick-testit.

Vierailija
133/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun stoorini.Lisään vielä, että hajusteyliherkkyys tuli minulle 40vuotiaana "kivana"lisänä päänsäryttömän migreenin myötä.Nuorena käytin hajuvesiä,pystyin käyttämään.Vähän yli 40v jos joku tuli bussiin hajustettuna nainen tai mies niin minun oli lähdettävä ulos autosta.En vaan voinut olla samassa tilassa,otti hengestä ja päänsärytön migreeni takuu varma.

Jos en väärin muista niin Suomessa on jotakuinkin 100 000 hajusteyliherkkyyttä potevaa.Ja onhan niitä paljon enemmän,tuosta on monta vuotta kun luin tuon 100 000.Alkaapi olla ongelma jo hyvin monelle ihmiselle hajusteet.🙁

Vierailija
134/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tietää onko allergiaa,vai ei niin terveysasemalla käynti lääkärin luona.Pyydä lähete allergia sairaalaan.Jos rupee änkyttää et ei oikein tällä hetkellä niin pysy tiukkana ja vaadi päästä tutkimuksiin.Mä kävin 45v sitten allergia sairaalassa testeissä+röntgen kuvissa+verikokeissa.Lähetteellä pitäisi tänäkin päivänä sinne päästä.😎

Vierailija
135/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuleeko sinulle mieleen miksi Suomessa ja muissa pohjoismaissa pitää rakentaa, tiivistää ja käyttää eri rakennusmateriaaleja kuin nyt vaikkapa siellä Singaporessa? "

Suomessa rakennusten liika tiivistäminen voi aiheuttaa homeongelmia. Seinien on hyvä olla hengittävät, kuten entisajan hirsitaloissa.

Vierailija
136/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillekin yritti eräs työnantaja väittää, että psyykkistä on. Kuitenkin toimiston katosta kasvoi homepilkkuja mitö ihan kuvattiin terveystarkastajalle. Lisää löytyi rakenteista ja lopulta koko talo meni peruskorjaukseen. Mutta kukaan meistä altistuneista ja oireilevista ei saanut apua, koska "sehän oli vain psyykkistä" eikä ollut todettua homeallergiaa. Mitä oikeasti on hyvin vaijea edes testeillä todeta, koska kosteusvauriohomeita on satoja erilaisia...

Voi olla erihomelajimateriaalipäästö koktaili joka saa oireet aikaiseksi. Sellaista on vaikea mitata.

Vierailija
137/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevästi päästään suuresta korjausvelasta, joka ei koske pelkästään vanhoja rakennuksia. Sairastuneet leimataan luulotautisiksi, kuten menneinä vuosina Oulun poliisitalossa ja Kätilöopisto Helsingissä. Vasta valmistuneessa talossa sisäilmaongelma. Asukkaat ei voi muuttaa sisään. Ketähän tämä palvelee?

Yhteiskunnan rahoja säästyy, kun kielletään oireiden todellinen syy.

Vierailija
138/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että lähdetään allergiset ja astmaatikot nyt testailemaan kaikkea mille on allerginen. Voihan sitä joutua sairaalaan tai kuollakin. Vaan kuollaan sitten luulosairauteen kerta allergiat on luulosairautta. Nyt vaan hajusteita ja homeitiöistä nauttimaan. 

Vierailija
139/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että lähdetään allergiset ja astmaatikot nyt testailemaan kaikkea mille on allerginen. Voihan sitä joutua sairaalaan tai kuollakin. Vaan kuollaan sitten luulosairauteen kerta allergiat on luulosairautta. Nyt vaan hajusteita ja homeitiöistä nauttimaan. 

Ei tietenkään kannata noin tehdä, mutta suhtautuminen hajusteallergiaan tai homeisiin reagointiin kuulostaa tuolta.

Vierailija
140/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin voisin mennä töihin johonkin niistä kauppakeskuksista, joihin nykyään saa viedä lemmikkejä. Saa nähdä, saisinko sairauslomaa siinä kohtaa, kun pitää lanssilla kärrätä sairaalaan, kun ei henki enää kulje.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan