Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."
Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.
Kommentit (159)
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.
Oliko tuo sulle uutinen?
Niinsanottu 'toiminnallinen häiriö' kuten sähköallergiakin. Ihminen keksii tunneperäiselle ongelmalleen ulkoisen tekosyyn.
Toki hajut ärsyttävät, se on ihan normaalia eikä liity allergiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.
Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saat psykiatrista apua, jos vain huolit.
Allergiat tutkitaan jos on fyysinen oire, esim paha ihottuma, jatkuva ripuli jne.
Ihan uteliaisuudesta Ap; olisiko sulla antaa lähdettä väitteellesi? - Lähteen antamalla väitteesi olisi (vieläkin) uskottavampi.
Esimerkiksi mun kurkkua alkaa joskus kutittaa tupakansavu ja tulee hirveä yskä jos joudun olemaan hetkenkään savuisemmassa paikassa, mutta se tuntuu riippuvan merkistä tuleeko tätä reaktiota. Tuskin kukaan tätä rupeaisi toteamaan joten ilmeisesti vain kuvittelen sitten, niin kuin kaiken muunkin kohdalla aina jos lääkäriin yrittää mennä. Eihän kellään voi olla oikeaa syytä sinne mennä, ihan huvikseen vaan rampataan ongelmasta joka on itse keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Ei olekaan.
No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo sulle uutinen?
Niinsanottu 'toiminnallinen häiriö' kuten sähköallergiakin. Ihminen keksii tunneperäiselle ongelmalleen ulkoisen tekosyyn.
Toki hajut ärsyttävät, se on ihan normaalia eikä liity allergiaan.
"Toki hajut ärsyttävät" - miksi? Tunnut pitävän sitä itsestäänselvyytenä. Minua tuoksut eivät lähtökohtaisesti ärsytä sen enempää kuin valot, äänet tai väritkään. Ne ovat vain yhdenlaista aisti-informaatiota.
Oli psyykkistä tai ei, niin oireet voivat olla ihan todellisia. Minulla voimakkaat tuoksut laukaisevat migreenin vaikka kuinka ajattelisin, ettei kanssaihmisten hajusteiden käyttö haittaa.
Mä olen sokkotestillä pystynyt todistamaan sähköyliherkyyden ihan oikeaksi sairaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.
Viittaa siihen, olet nimenomaan allerginen jollekin tietylle ainesosalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Kyllä saat psykiatrista apua, jos vain huolit.
Allergiat tutkitaan jos on fyysinen oire, esim paha ihottuma, jatkuva ripuli jne.
No ei tutkita välttämättä. Eikä kyllä mihinkään meinaa saada psykiatristakaan apua vaikka pyytäisi, joten ihme on jos luulotaudista epäilty sellaista saisi.
Yleinen suhtautuminen allergioihin on ollut jo pitkään se ettei niitä ole tarvetta tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sokkotestillä pystynyt todistamaan sähköyliherkyyden ihan oikeaksi sairaudeksi.
Kumma juttu, ettei moderni lääketiede ole tähän pystynyt. Mutta maallikkon sokkotesti on tietysti uskottavampi tapa todentaa jokin sairaudeksi.
No minulla on ainakin ihan tutkittu ja todettu atopia. Olen allerginen(?) joillekin hajusteille, mutta en kaikille. Huomaan sen siitä, että nenä alkaa valua välittömästi ja tulee hengenahdistusta, joskus ihoärsytystä. Esim kerran kävi näin, kun olin ostanut uuden hajuveden. Onko se siis psyykkistä? Turhaan luovuin kalliista tuoksusta? Muille ihmisille en esitä mitään vaatimuksia hajustettomuudesta. Itse vaan pyrin olemaan varovainen omassa käytössä niiden suhteen.
On totta, ettei sellaista asiaa kuin yleispätevä home-allergia ole olemassakaan, koska homeita on valtavasti erilaisia ja itiöitä on aina jossain. Osa homeista on harmittomia ja osa hyvinkin myrkyllisiä. Esimerkiksi osa ruuassa kasvavista homeista erittää toksiineja pilaten elintarvikkeet, ja samoin rakennuksissa kasvava sädesieni on ihmiselle hyvin haitallinen terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Väitti mitä väitti. Työterveyslaitoksen lääkärit olivat omalla kohdallani eri mieltä. Niitä lääkäreitä oli useita. Testattiin altistuskokein ja muilla testeillä. Olivat varmaan joitain valelääkäreitä sitten. Kumma kun työnantajan vakuutusyhtiökin uskoi.
Koska sain astman, niin monenlainen asia voi ärsyttää keuhkoja silloin, kun hoitotasapaino on esimerkiksi flunssan vuoksi huonontunut. Voimakkaat tuoksut eivät aiheuta allergiaa, mutta niin sanotusti käyvät henkeen siinä, missä huonepöly, jolle en ole myöskään allerginen.
Sitä kutsuttiin ennen hysteriaksi. Nykyään puhutaan ahdistuneisuuteen liittyvästä psykosomaattisesta oireilusta, noseboilmiöstä.
Yleensä nuo ilmenevät raskaassa elämäntilanteessa.
Ihminen voi joko alkaa neuroottiseksi tai hoitaa ahdistuksensa. Jälkimmäinen olisi toimiva loppuelämän vaihtoehto, eka on jokseenkin lamauttavaa käpertymistä itseen.
Sähköallergiadokkarissa (MOT) säälittivät ihan selvästi yksinäiset mummot, jotka nukkuivat kellarissa ja työnsivät rahaa huijareille ostellen sähkömagneettisuudelta suojaavaa turhaa roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli psyykkistä tai ei, niin oireet voivat olla ihan todellisia. Minulla voimakkaat tuoksut laukaisevat migreenin vaikka kuinka ajattelisin, ettei kanssaihmisten hajusteiden käyttö haittaa.
Niinpä, mitä se auttaa sitä ihmistä jolla on todellisia oireita jos lääkäri toteaa että kaikki on omassa päässäsi.
Kyllähän vaikka jalan murtuman aiheuttama kipukin on päässä koska sen havainnoivat aivot eikä se itse jalka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitti mitä väitti. Työterveyslaitoksen lääkärit olivat omalla kohdallani eri mieltä. Niitä lääkäreitä oli useita. Testattiin altistuskokein ja muilla testeillä. Olivat varmaan joitain valelääkäreitä sitten. Kumma kun työnantajan vakuutusyhtiökin uskoi.
Koska sain astman, niin monenlainen asia voi ärsyttää keuhkoja silloin, kun hoitotasapaino on esimerkiksi flunssan vuoksi huonontunut. Voimakkaat tuoksut eivät aiheuta allergiaa, mutta niin sanotusti käyvät henkeen siinä, missä huonepöly, jolle en ole myöskään allerginen.
Astma on todellinen vaiva, sen syy taas on toisarvoinen. Alttius on periytyvä. Älä revi hermojasi.
Ja näitä valittajia riittää.. onhan se helppoa omasta huonosta olosta syyttää työkaveria joka istuu viereisessä työpisteessä ja hänen kainaloihin laitettu Doven dödö tuoksuu nokkaan liikaa