Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."
Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Aistiyliherkkyys on ihan todellinen juttu, ja silloin ei välttämättä hajusteita siedä. Jos siis se yliherkkyys on hajuaistissa. Myös raskaana ollessa useimmille tulee hetkellinen hajuaistin yliherkkyys ja tuoksut joita ennen sieti, kuvottaa.
Se on vaan kumma, että monilla tuoksuherkillä se kohdistuu nimenomaan hajuvesiin. Siis että he tiedostavat tuoksun tulevan toisen ihmisen hajuvedestä, ja se itsessään jo ruokkii ahdistusta. Voimakas tuoksu jostain muusta lähteestä (esim. ruoka) ei läheskään usein ole yhtä suuri ongelma. Olen jopa kuullut erään tuoksufoobikon viittavaan hajusteiden "synteettisyyteen" - hän siis huomaamattaan arvotti tuoksuja niiden lähteen, eikä pelkästään itse tuoksun, mukaan.
"Toisen ihmisen hajuvesi" - kai nyt tajuat, että ensin pitää luopua siitä omasta hajuvedestä, kun sitä ei voi enää käyttää? Se nyt on totta, että keinotekoiset tuoksut on ihan eri asia mitä ruuasta tulevat tuoksut. En ymmärrä, miten et voi tajuta noin yksinkertaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännän vielä rautalangasta. Jos esim. uskot että sininen mustikkahirviö vakoilee sua, niin se on tietenkin harhaa, koska sinistä mustikkahirviötä ei ole olemassa. Jos lääkäri väittää että home- ja tuoksuyliherkkyyttä ei ole olemassa, mutta kivenkovaa uskot että sulla on sellainen, niin se tarkoittaa sitä että uskot harhoihin, kun uskot itselläsi olevan jotain mitä ei ole olemassa. PS mun ÄO on Mensan virallisen testin mukaan 130. Eli luultavasti se olet sinä, joka tässä ei tajua.
Riippuu miten määrittelet sinisen mustikkahirviön "olemassolon".
Oletamme hypoteettisen tilanteen A:
Sininen mustikkahirviö (tästä eteenpäim SMH) on yleisesti tunnettu olio ja olemassa siten, kuin vaikkapa tuossa edessäni kököttävä printteri.
Ja tilanteen B:
SMH on olemassa vain ns. henkilön pään sisässä (kuten esim. uskovaiselle Jumala).
Tutkimme henkilön aivot neurotieteellisesti tapauksissa A sekä B. Lopputuloksessa näiden välillä ei havaita mitään eroa, ts. emme pysty henkilön sisäisen kokemuksen osalta väittämään, etteikö SMH olisi henkilölle molemmissa tapauksissa yhtä paljon "olemassa".
Psykiatriassa kyllä vain ns. valtauskonnot lasketaan normaaliksi. Jos uskot niiden jumaliin, niin sut lasketaan vielä terveeksi. Jos uskot johonkin ihan itse keksimään olentoon, niin harhoiksi menee
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Aistiyliherkkyys on ihan todellinen juttu, ja silloin ei välttämättä hajusteita siedä. Jos siis se yliherkkyys on hajuaistissa. Myös raskaana ollessa useimmille tulee hetkellinen hajuaistin yliherkkyys ja tuoksut joita ennen sieti, kuvottaa.
Se on vaan kumma, että monilla tuoksuherkillä se kohdistuu nimenomaan hajuvesiin. Siis että he tiedostavat tuoksun tulevan toisen ihmisen hajuvedestä, ja se itsessään jo ruokkii ahdistusta. Voimakas tuoksu jostain muusta lähteestä (esim. ruoka) ei läheskään usein ole yhtä suuri ongelma. Olen jopa kuullut erään tuoksufoobikon viittavaan hajusteiden "synteettisyyteen" - hän siis huomaamattaan arvotti tuoksuja niiden lähteen, eikä pelkästään itse tuoksun, mukaan.
"Toisen ihmisen hajuvesi" - kai nyt tajuat, että ensin pitää luopua siitä omasta hajuvedestä, kun sitä ei voi enää käyttää? Se nyt on totta, että keinotekoiset tuoksut on ihan eri asia mitä ruuasta tulevat tuoksut. En ymmärrä, miten et voi tajuta noin yksinkertaista asiaa.
Ihmettelin samaa. Tietenkään normaalit tuoksut ei aiheuta oireita, kun ei ne ole mitään kemikaaleja. Synteettiset on kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no kai se sitten on päässä vikaa, kun home salpaa hengityksen ja pidemmästä altistuksesta tulee viikkokausien ihottuma, johon ei tehoa kuin kortisoni. Hengitys alkaa vinkumaan, kurkkua kuristamaan ja silmät ja nenä vuotamaan sekä joistain hajusteista, että myöskin homeista. Saiskohan tähän jostain latva-b:n paperit ja sopivat pillerit? On hyvä, että kaikenmaailman asiantuntijat sanelevat mutuoppejaan ja nämäkin vaivat varmaan eräskin naispuolinen lahkonjohtaja parantaisi oikealla mielialalla ja positiivisella ajattelulla?
Minulle on kaksi eri keuhkosairauksien erikoislääkäriä sanonut, että homeesta sairastumisen kylkiäisenä tulee usein hajusteyliherkkyys. Niin kävi minullekin, ensin sain homeisesta työpaikasta astman ja sitten alkoivat hajusteet aiheuttaa oireita. Se rakennus oli umpihomeessa, joten se piti purkaa, mutta moni sairastui siellä astmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Väitti mitä väitti. Työterveyslaitoksen lääkärit olivat omalla kohdallani eri mieltä. Niitä lääkäreitä oli useita. Testattiin altistuskokein ja muilla testeillä. Olivat varmaan joitain valelääkäreitä sitten. Kumma kun työnantajan vakuutusyhtiökin uskoi.
Koska sain astman, niin monenlainen asia voi ärsyttää keuhkoja silloin, kun hoitotasapaino on esimerkiksi flunssan vuoksi huonontunut. Voimakkaat tuoksut eivät aiheuta allergiaa, mutta niin sanotusti käyvät henkeen siinä, missä huonepöly, jolle en ole myöskään allerginen.
Vaikka sinulla onkin (ilmeisesti) todettu ammattiastma, ei se tarkoita, että astmasi on allergisella mekanismilla syntynyt. Kyseessä on tuntemattomalla mekanismilla syntynyt astmatyyppi, eikä todista homeallergian olemassaoloa. Tämä taas ei tarkoita sitä, etteikö home olisi terveydelle vaarallista riittävinä ilmapitoisuuksina. Ihmisasumisten ja työpaikkojen rakenteiden tulisi olla aina terveitä, siitä ei päästä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää.
Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.
Sähköherkkyydestä ei täällä ole myöskään tietoa eikä hajusteherkkyydedtäkään.
Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.Kaikki homelaadut eivät aiheuta allergiaa ja yliherkkyyksiä. Luulen, että suomen homeallergialukuja selittää rakentamisessa käytetyt materiaalit, joiden homehtuminen aiheuttaa myrkyllisiä homeita. Itse olen homeallerginen, mutta ei minulle kylppärin seiniin tulevat pilkut mitään aiheuta. Esim. lattioiden liimaamiseen käytetyn liiman kostuminen ja homehtuminen taas aiheuttaa.
Eli että Suomessa olisi tyystin erilaiset rakennusaineet kuin muualla maailmassa?
Tuleeko sinulle mieleen miksi Suomessa ja muissa pohjoismaissa pitää rakentaa, tiivistää ja käyttää eri rakennusmateriaaleja kuin nyt vaikkapa siellä Singaporessa? Annan yhden vinkin - sää. Päättele itse loput...
Suomessa lämpötilat voi seilata välillä -40 - +40 ja sitten joku ihmettelee, että miksei Suomessa rakenneta samanlailla kuin maassa, jossa lämpötla on aina +30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa on kyse molekyyleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ahdistusta ei ruoki se, että tiedostaa jonkun toisen käyttävän hajuvettä, eikä se, että tiedostaa hajusteallergiansa, vaan se ahdistus syntyy sen jälkeen, kun hengitysteiden limakalvot alkavat turvota umpeen, korvat kipeytyvät ja sitten pian alka ahenkitorvenkin limakalvot turvota ja aiheuttaa ahdistusta. Se on elimellistä ahdistusta, hengityselimistöllistä sellaista.
Iholla tai limakalvolla reagoiminen on sekin psyykkisperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Väitti mitä väitti. Työterveyslaitoksen lääkärit olivat omalla kohdallani eri mieltä. Niitä lääkäreitä oli useita. Testattiin altistuskokein ja muilla testeillä. Olivat varmaan joitain valelääkäreitä sitten. Kumma kun työnantajan vakuutusyhtiökin uskoi.
Koska sain astman, niin monenlainen asia voi ärsyttää keuhkoja silloin, kun hoitotasapaino on esimerkiksi flunssan vuoksi huonontunut. Voimakkaat tuoksut eivät aiheuta allergiaa, mutta niin sanotusti käyvät henkeen siinä, missä huonepöly, jolle en ole myöskään allerginen.
Vaikka sinulla onkin (ilmeisesti) todettu ammattiastma, ei se tarkoita, että astmasi on allergisella mekanismilla syntynyt. Kyseessä on tuntemattomalla mekanismilla syntynyt astmatyyppi, eikä todista homeallergian olemassaoloa. Tämä taas ei tarkoita sitä, etteikö home olisi terveydelle vaarallista riittävinä ilmapitoisuuksina. Ihmisasumisten ja työpaikkojen rakenteiden tulisi olla aina terveitä, siitä ei päästä mihinkään.
Lisään vielä, että itsekin olen altistunut moneen otteeseen sekä töissä että omassa asunnossa homeelle enkä siedä nykyään hajusteita, vaikka kovasti haluaisinkin niitä käyttää. Monelle astmaatikolle tämä on ihan arkipäivää riippumatta siitä, mistä astma on saanut alkunsa. Minua ei sinänsä kiinnosta omalla kohdalla, onko kyseessä allergia jollekin hajusteen ainesosalle vai mikä tässä on taustalla, ja hankala sitä nykylääketieteen keinoin on selvittääkään. Yritän vain vältellä hajuvesiä, that's it.
Aspergereilla aistiyliherkkyyttä. Voi tällöin ilmetä ylireagointina esim hajuihin. He alkavat oirehtia herkemmin.
Pidempi altistuminen homeelle luo sen allergian. Poikkeus Espanjassa, jossa home on kuulema vähemmän haitallista tai ne on tottunut siihen lapsesta pitäen tai geeneissään.
Mitä muuhun tulee, niin se harha on aina lääkärien omassa päässä, jotka kuvittelee ongelmat psyykkisiksi, jos heillä ei ole tietoo, ja se on riippumaton jopa vastakkaisista todisteista, siis on sovittu totuus.
Aloittaja ja useimmat muut eivät ymmärrä mitä eroa on allergialla, herkistymisellä joillekin aineille, atopialla ym. eri diagnooseilla. Tietämättömyyttään ja kun ei ole omakohtaista kokemusta, niputetaan kaikki mitä ei ymmärretä saman allergianimikkeen alle kun se nyt sattuu olemaan ainoa josta on kuullut.
Varsinainen homeallergia on erittäin harvinainen. Osittain siksi, että eri homeita on lukemattomia ja testattu on ehkä muutama. Jos joku lääkäri puhuu homeallergiasta, niin hän on tahallaan ymmärtänyt potilaan oireet väärin. Lääkärin tehtävä on selittää potilaalle, ettei kyse ole allergiasta vaan jostain muusta. Yleislääkärillä ei ole tähän pätevyyttä.
Kemikaaliherkkyys on yleistynyt hometalojen myötä. Siinä homeet ja kemikaalit aiheuttavat oireita. Syy miksi erityisesti keinotekoiset hajusteet ärsyttävät, eivätkä miedot luonnon tuoksut on siinä, että keinotekoisiin hajusteisiin lisätään luonnossa esiintymättömiä öljyperäisiä kemikaaleja kuten muovinpehmentimiä eli ftalaatteja. Silti tavallisetkin hajut voivat yhtä lailla aiheuttaa oireita, kuten rasvan käry, pakokaasut ym. Tosin niissäkin on kaikenlaisia epäterveellisiä pienhiukkasia joista herkistyneen aivot varoittavat. Kyseessä on keskushermoston herkistyminen vaaralliseksi koetulle ympäristötekijälle.
Jos varoittavista oireista huolimatta jatkuvasti altistuu voimakkaille hajustekemikaaleille, niin lopulta hajuaisti voi kadota kokonaan. Oireet ovat vakavasti otettava varoitus.
On monia sairauksia joissa hajuaisti voi heiketä olennaisesti tai hävitä kokonaan äkisti. Se on vaarallista koska hajuaistin tärkein tarkoitus on varoittaa vaarasta.
Atopiassa pitää välttää monenlaisia kemikaaleja kuten hajusteita, koska ne läpäisevät herkän ihon. Normaali eli paksu ehjä hyväkuntoinen iho pystyy paremmin ehkäisemään kemikaalien imeytymisen ihon läpi.
Astmaatikot voivat myös kärsiä hajusteista.
Ristiallergiassa voi reagoida muulle kuin sille varsinaiselle allergeenille.
Homeallergialla tarkoitetaan nykyään mykotoksiinille altistuneita. Homemyrkyt aiheuttavat pahoja oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.
Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Vaikeaa uskoa, kun usein allergiatesteissä katsotaan myös homevasta-aineet :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla on todennettu home- ja hajusteallergia, joten saan siis jatkossakin pärskiä ja pyytää hajusteterroristia siirtymään kauemmas minusta.
Hajusteallergia-nimistä allergiadiagnoosia ei ole olemassakaan. Sinä olet korkeintaan allerginen joillekin hajusteiden ainesosille, et "hajusteelle". Sinä saat aivan vapaasti pyytää mitä pyydät, minäkin voin pyytää läskiä laihduttamaan, jos saan ärsyyntymisreaktion esteettisestä haitasta. Olen kuitenkin sen verran fiksu, etten sekaannu toisten yksityisasioihin ja pidän mölyt mahassani.
Se on totta ettei home- ja hajusteallergiaa ole olemassa vaan se on puhekielinen kuvaava nimitys kemikaaliherkkyydelle. Kyse ei ole lainkaan allergiasta vaan pitkäaikaisesta herkistymisestä jollekin hengitetylle myrkylle mistä johtuen aivojen varoituskynnys on madaltunut.
Oireet ovat silti todellisia: yskää, nuhaa, hengitysvaikeuksia, ihottumaa kun kemikaali saa kosketuksen paljaalle iholle, silmien kutinaa ja punoitusta, välitön päänsärky kun hajustekemikaali hujahtaa suoraan aivoihin, pahoinvointia ja jos tilanteesta ei pääse pakenemaan niin pahimmillaan paniikkikohtaus. Oireet ovat tahdosta riippumattomia eikä mikään tutkimus ole todistanut niiden olevan psyykkisiä; teoria on pelkkä epätoivoinen arvaus paremman puutteessa.Ympäristöyliherkkyys on vanhentunut lääketieteen antama yhteisnimitys erilaisille toisistaan riippumattomille vaikeasti tutkittaville oireille. Jos johonkin ei ole keksitty lääkettä, sille ei ole myöskään diagnoosia eli sitä ei ole olemassa. Varsinkin Suomi on kehitysmaa kemikaaliherkkyyden diagnisoinnissa ja tutkimuksessa.
Sen sijaan meillä satsataan useita miljardeja vuodessa pelkästään alkoholistien ja tupakoitsijoiden sairauksien hoitoon. Alkoholi- ja tupakkaveroilla tästä katetaan vain murto-osa.
https://www.duodecimlehti.fi/duo99441
Vierailija kirjoitti:
No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.
Tuon takia olen karsinut kaikki hajusteet omasta elämästäni, koska en halua aiheuttaa kenellekään astma- enkä migreenikohtausta.
3 faktaa
Tuoksuherkkyyteen ei ole olemassa lääkehoitoa.
Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan millään laboratorio- tai muillakaan testeillä.
Tuoksuherkkyydellä ei ole kansainvälistä tautiluokitusta (ICD), sillä sitä ei ole luokiteltu sairaudeksi.
Tuleeko sinulle mieleen miksi Suomessa ja muissa pohjoismaissa pitää rakentaa, tiivistää ja käyttää eri rakennusmateriaaleja kuin nyt vaikkapa siellä Singaporessa? Annan yhden vinkin - sää. Päättele itse loput...