Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."
Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hajusteiden vuoksi joutunut monta kertaa päivystykseen ja kerran yli viikoksi osastolle ennen kuin saatiin astma taas tasapainoon. Niistä hajusteista seuraa minulle hätää, kipua, kuolemanpelkoa, rahan menoa ja töistä poissaoloja. Kyllä se alkaa turhauttaa.
Mistä "näistä hajusteista"? Ainakin hajuvesien allergeenipitoisuudet on lainsäädännöllä kutistettu niin kertakaikkisen minimiin kiitos EU:n, että hätää, kipua, kuolemanpelkoa sen enempää kuin rahanmenoa niiden ei pitäisi kenellekään aiheuttaa.
Niitä säädöksiä kierretään isolla rahalla.
Mulla on migreeni ja tykkään hajuvesistä. Joskus ne laukaisee kohtauksen, joskus ei. Ikinä ei voi tietää. Varmuuden vuoksi olen töissä hajusteeton, koska mulla menee puhekyky tunniksi ennenkuin särky alkaa ja huomaan sen siinä vaiheessa kun avaan suuni ja puhun siansaksaa.
Naurettavaa. Aistiyliherkkyys on ihan todellinen juttu, ja silloin ei välttämättä hajusteita siedä. Jos siis se yliherkkyys on hajuaistissa. Myös raskaana ollessa useimmille tulee hetkellinen hajuaistin yliherkkyys ja tuoksut joita ennen sieti, kuvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen väite! Aikanaan itseltä tutkittu kun fiksu työterveyslääkäri tutki potilaan ensin ulkona ja sitten homevaurioisessa työtilassa.
Limakalvojen ärsytys, punoitus ja turvotus sekä äänen selkeä käheys oli lääkärin havaittavissa. Laittoi lähetteen allergiasairaalaan.
Homeitiöitä voitiin tutkia ja niille allergisuus löytyi mutta tuoksuyliherkkyyttä ei voitu tutkia (ei tuolloin menetelmiä siihen).
Keuhkosairauksien erikoislääkäri teki diagnoosin keuhkoastmasta, joka myöhemmin osoittautui myrkytyksestä johtuviksi oireiksi...
Itsellä kun vahvoja hajusteita ei vaan tunnu vaan ääni myös käheytyy ja limaneritys lisääntyy. Eli myös vastapuoli voi itse havainnoida ettei kyseessä kuvitelmat..
Pitää vaan pysyä kaukana tuoksuista kuten hajusteista. Kyllä näin pärjää ihan normaalisti.
Kuka väittää että oireet ovat kuvitelmaa?
Oireilu psyykkisperäistä...
Itsellä on sekä astma että migreeni. Astma reagoi useampiinkin hajusteisiin, etenkin sellaisiin suihkutettaviin. Oma migreeni ei onneksi reagoi hajusteisiin, vaan hormonivaihteluihin ja ruokiin. Jatkuvasti siitä saa kyllä kärsiä niinkin. Jos on todettu astma, niin onko tuoksuherkkyys silloinkin psyykkisperäistä? Vai pitääkö mennä allergiatesteihin? Miten siellä pystyy testaamaan kaikki mahdolliset wc-raikastimet ja suihkutettavat deodorantit?
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää.
Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.
Sähköherkkyydestä ei täällä ole myöskään tietoa eikä hajusteherkkyydedtäkään.
Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.
Niin, ennen vanhaan kukaan ei ollut allerginen millekään, koska ei tiedetty allergioiden tai keliakian ym. olemassaolosta. Jotkut vaan tulivat vähän heikkokuntoisiksi kun söivät tiettyjä ruokia ja ehkä jopa kuolivat jossain vaiheessa johonkin "mystiseen sairauteen".
Toisin sanoen se, että jostain "ei ole tietoa" ei välttämättä tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Voi olla että Aasiassa allergioita ei yksinkertaisesti diagnosoida, vaikka niitä onkin olemassa.
Toinen selitys on tietysti että siellä ei ole vielä kaikkialla ylihygieenistä, mikä vähentää allergioiden syntyä ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää.
Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.
Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.
Geenipoolilla on varmasti vaikutusta. Itse jouduin Aasiassa asuessani sairaalaan. Aika kauan piti vääntää, ette tajusivat, etten voi missään nimessä syödä ananasta enkä kiiviä(hengenvaarallinen allergia). Oli kyllä myös vähän kielimuuria, mutta tuntui etteivät olisi koskaan kuulleetkaan allergioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Kyllä saat psykiatrista apua, jos vain huolit.
Allergiat tutkitaan jos on fyysinen oire, esim paha ihottuma, jatkuva ripuli jne.
No kun ei tutkita. Mulla tutkittiin vasta, kun alkoi huulet turpoamaan. Sain aivan rauhassa käydä sen vuosia kestäneen nokkosihottuman, ripulin, kutisevien silmien yms. kanssa ravata lääkärissä. "Joillain on urtikariaa, se on ominaisuus. Ota heinixiä tarvittaessa." Mitään testejä ei tehty ennen ku menin sinne lääkäriin näyttäen Johanna Tukiaiselta, ku oli huulet ja naama niin turvoksissa. Sitte alettiin testata ja sieltähän löytyi sitte autoimmuunisairaus taustalta. Oisin saanu niitä allergialääkkeitä syyä maailman tappiin eikä ne ois hoitaneet syytä, ku vaan sitä oiretta.
Itse kävin joskus allergiatestissä ja siellähän oli tosi rajattua se mitä testataan. Jotain kymmenen eri juttua. Ihan perus siitepölyt yms. Miten kaikki mahdollinen voitais testata?
Nämä ihmiset, joiden mielestä kyse on vain psyykkisestä ilmiöstä pitäisi laittaa jonnekin pieneen, suljettuun tilaan, jonne suihkutetaan useaa erilaista, aika stydiä aerosolia ilmaan. Sen jälkeen kysytään, tuntuuko jossain jotain epämiellyttävää.
Jos yskittää, tuntuu vaikealta hengittää, silmiä kirvelee tai päätä särkee tms., niin lähetettä hakemaan psykiatrille! Eihän se voi olla muuta kuin psykkistä. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.
Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.
Minä väitän -palsta on ammattilaisten Musta tuntuu -palsta. Siellä voi esittää totuutena muodikkaita mielipiteitä joista ei ole kunnollista näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää.
Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.Niin, ennen vanhaan kukaan ei ollut allerginen millekään, koska ei tiedetty allergioiden tai keliakian ym. olemassaolosta. Jotkut vaan tulivat vähän heikkokuntoisiksi kun söivät tiettyjä ruokia ja ehkä jopa kuolivat jossain vaiheessa johonkin "mystiseen sairauteen".
Toisin sanoen se, että jostain "ei ole tietoa" ei välttämättä tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Voi olla että Aasiassa allergioita ei yksinkertaisesti diagnosoida, vaikka niitä onkin olemassa.
Toinen selitys on tietysti että siellä ei ole vielä kaikkialla ylihygieenistä, mikä vähentää allergioiden syntyä ylipäätään.
Kyllä mä uskon että meillä täällä Singaporessa on tarvittavat tiedot allergioista. Ei tämä mikään takapajula ole, jossa mystisti kärsitään ja kuollaan.
Harmi, että nykyään on niin paljon lääkäreitä, jotka haluaa diagnosoida potilaan mt-ongelmaiseksi heti ensi istumalta, ettei tarvi tutkia eikä hoitaa mitään. Pääsevät ite helpolla ja itsetuntoakin se varmaan nostattaa, kun voi kokea olevansa itse ainoa henkisesti terve ja paras ja kaikki muut on mt-ongelmaisia ja alempaa kastia. Itse saa vielä päättää ketkä kaikki on niitä mt-ongelmaisia. Kyllähän siinä tulee varmasti jopa suorastaan jumalallinen olo.
Jaa, no kai se sitten on päässä vikaa, kun home salpaa hengityksen ja pidemmästä altistuksesta tulee viikkokausien ihottuma, johon ei tehoa kuin kortisoni. Hengitys alkaa vinkumaan, kurkkua kuristamaan ja silmät ja nenä vuotamaan sekä joistain hajusteista, että myöskin homeista. Saiskohan tähän jostain latva-b:n paperit ja sopivat pillerit? On hyvä, että kaikenmaailman asiantuntijat sanelevat mutuoppejaan ja nämäkin vaivat varmaan eräskin naispuolinen lahkonjohtaja parantaisi oikealla mielialalla ja positiivisella ajattelulla?
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää.
Kaikki homelaadut eivät aiheuta allergiaa ja yliherkkyyksiä. Luulen, että suomen homeallergialukuja selittää rakentamisessa käytetyt materiaalit, joiden homehtuminen aiheuttaa myrkyllisiä homeita. Itse olen homeallerginen, mutta ei minulle kylppärin seiniin tulevat pilkut mitään aiheuta. Esim. lattioiden liimaamiseen käytetyn liiman kostuminen ja homehtuminen taas aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset, joiden mielestä kyse on vain psyykkisestä ilmiöstä pitäisi laittaa jonnekin pieneen, suljettuun tilaan, jonne suihkutetaan useaa erilaista, aika stydiä aerosolia ilmaan. Sen jälkeen kysytään, tuntuuko jossain jotain epämiellyttävää.
Jos yskittää, tuntuu vaikealta hengittää, silmiä kirvelee tai päätä särkee tms., niin lähetettä hakemaan psykiatrille! Eihän se voi olla muuta kuin psykkistä. Tietenkään.
Missä ihmeessä olet töissä/elät jos sinne pieneen tilaasi suihkutetaan montaa erilaista aerosolia?
Jos joku lääkäri on tuota mieltä, niin käyttäkää tilanne ihmeessä hyväksi. Jos tuollaiset oireet on lääkärin mielestä psyykkisiä, mutta itse kokee ne todeksi, niin nehän on silloin lääkärin silmissä harhoja. Harhathan puolestaan tarkoittaa psykoosioireilua ja psykoosisairauden diagnoosilla pääsee varmalle eläkkeelle. Ei muuta kuin nauttimaan eläkepäivistä jo nuorena. Tuollaisen ilkeyden voi kääntää oman elämän kannalta positiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hajusteiden vuoksi joutunut monta kertaa päivystykseen ja kerran yli viikoksi osastolle ennen kuin saatiin astma taas tasapainoon. Niistä hajusteista seuraa minulle hätää, kipua, kuolemanpelkoa, rahan menoa ja töistä poissaoloja. Kyllä se alkaa turhauttaa.
Mistä "näistä hajusteista"? Ainakin hajuvesien allergeenipitoisuudet on lainsäädännöllä kutistettu niin kertakaikkisen minimiin kiitos EU:n, että hätää, kipua, kuolemanpelkoa sen enempää kuin rahanmenoa niiden ei pitäisi kenellekään aiheuttaa.
Niitä säädöksiä kierretään isolla rahalla.
Nope. Alan toimijat ovat aktiivisesti mukana sääntelyssä itsesäätelyelimensä IFRA:n kautta. Mitään riskiä kalliista oikeudenkäynneistä terveysvaikutuksiin liittyen ei haluta ottaa. Perinteisille ainesosille synteettisiä korvikkeita kehittelevät kansainväliset jätit heiluttavat IFRA:ssa tahtipuikkoa - ja näiden intresseissä on nimenomaan kieltää luonnollisia ainesosia niiden allergisoivuuteen vedoten. Ja mikäpäs sen mukavampaa bisnekselle: kun pitoisuuksia rajoitetaan, voi myydä laimeampaa hajustetta samalla hintalapulla, jolloin kate paranee. Näppärää.
minulla on todennettu home- ja hajusteallergia, joten saan siis jatkossakin pärskiä ja pyytää hajusteterroristia siirtymään kauemmas minusta.
Mun koira aivastelee aina tietyistä tuoksuista.