Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."

Vierailija
09.03.2022 |

Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaakin on pidetty aikoinaan psyykkisenä sairautena ja astmakohtauksia huomionhakuisuutena. Saattoi joutua mielisairaalaan. Olemalla uskomatta oireisiin lääkärit pääsevät helpommalla. 

Vierailija
142/159 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lähdetään allergiset ja astmaatikot nyt testailemaan kaikkea mille on allerginen. Voihan sitä joutua sairaalaan tai kuollakin. Vaan kuollaan sitten luulosairauteen kerta allergiat on luulosairautta. Nyt vaan hajusteita ja homeitiöistä nauttimaan. 

Ei tietenkään kannata noin tehdä, mutta suhtautuminen hajusteallergiaan tai homeisiin reagointiin kuulostaa tuolta.

Aika moneen muuhunkin allergiaan suhtaudutaan kuin luulotautiin. Lisäksi oireista ei ole pienintäkään hajua. Yksikin henkilö väitti kirkkain silmin, ettei hän ole koskaan nähnyt yhtään allergista reaktiota, joten niitä ei ole. No, mistäs sen ulkopuolinen näkee, onko sellainen vaiko ei, hän ilmeisesti kuvitteli, että tyyppi heittäytyy lattialle kouristelemaan aina, kun tulee reaktio.

Jos nyt joku ei ymmärtänyt, niin voin kertoa, mitä oireita voi tulla: korkea kuume, voimakas väsymys, nielun turpoaminen (ei aina johda tukehtumiseen, mutta on muuten hitsin kenkku olo sen kanssa), silmien ja nenän kirvely ja kutina. Noista ehkä viimeiset saattaa huomata, koska silmät saattavat punoittaa, samaten niistämään voi joutua normaalia useammin. Muita eivät ulkopuoliset näe, ennenkuin on hengenlähtö kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo sulle uutinen?

Niinsanottu 'toiminnallinen häiriö' kuten sähköallergiakin. Ihminen keksii tunneperäiselle ongelmalleen ulkoisen tekosyyn.

Toki hajut ärsyttävät, se on ihan normaalia eikä liity allergiaan.

Työkaveri on tuoksuyliherkkä ja käyttää päivittäin vahvaa meikkiä, värjää hiuksiaan ja no, haisee hielle. Itsekin olen tuoksuyliherkkä, mutta vain pahoille tuoksuille.

Vierailija
144/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaakin on pidetty aikoinaan psyykkisenä sairautena ja astmakohtauksia huomionhakuisuutena. Saattoi joutua mielisairaalaan. Olemalla uskomatta oireisiin lääkärit pääsevät helpommalla. 

En ole ikinä kuullutkaan. Laitatko lähteen tälle tiedolle?

- Astmahoitaja

Vierailija
145/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% noista on NAISIA.

Vierailija
146/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on ainakin ihan tutkittu ja todettu atopia. Olen allerginen(?) joillekin hajusteille, mutta en kaikille. Huomaan sen siitä, että nenä alkaa valua välittömästi ja tulee hengenahdistusta, joskus ihoärsytystä. Esim kerran kävi näin, kun olin ostanut uuden hajuveden. Onko se siis psyykkistä? Turhaan luovuin kalliista tuoksusta? Muille ihmisille en esitä mitään vaatimuksia hajustettomuudesta. Itse vaan pyrin olemaan varovainen omassa käytössä niiden suhteen.

On totta, ettei sellaista asiaa kuin yleispätevä home-allergia ole olemassakaan, koska homeita on valtavasti erilaisia ja itiöitä on aina jossain. Osa homeista on harmittomia ja osa hyvinkin myrkyllisiä. Esimerkiksi osa ruuassa kasvavista homeista erittää toksiineja pilaten elintarvikkeet, ja samoin rakennuksissa kasvava sädesieni on ihmiselle hyvin haitallinen terveydelle.

Joo atoopikon allergiat ja yliherkkyydet, jotka johtuu atopiasta, EI NÄY testeissä ja se on ihan yleistä tietoa. Jos johtuu atopiasta, ei näy allergiatesteissä. Näkyy ihon ja ihokudosten sairastumisena sekä tulehdusoireina. 

Vierailija
147/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mullahan yliherkkyydet aiheuttaa melko nopeasti vaikean tulehduksen iholle tai ihokudoksiin. Kerran menin syömään tuttujen kanssa ja otin ruoka-ainetta, johon on atopian aiheuttama yliherkkyys. Mun koko leuka meni pienestä määrästä tulipunaiseksi. Ne sitten totesi, että tottaha tuo on. 

Vierailija
148/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykkiseksi sairaudeksi niputetaan kaikki sairaudet mitä ei testata esim. verikokeella tai osata testata oikeita testejä.

Klassikko lienee kilpparivaivainen, joka on saanut masennusdiagnoosin ilman kilpparitestejä/hoitoja.

Toinen klassikko lienee masentunut persoonallisuushäiriöisen läheinen. Persoonallisuushäiriöisten läheisille tuppaa käymään noin.

Vierailija
149/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo sulle uutinen?

Niinsanottu 'toiminnallinen häiriö' kuten sähköallergiakin. Ihminen keksii tunneperäiselle ongelmalleen ulkoisen tekosyyn.

Toki hajut ärsyttävät, se on ihan normaalia eikä liity allergiaan.

"Toki hajut ärsyttävät" - miksi? Tunnut pitävän sitä itsestäänselvyytenä. Minua tuoksut eivät lähtökohtaisesti ärsytä sen enempää kuin valot, äänet tai väritkään. Ne ovat vain yhdenlaista aisti-informaatiota.

Miksi ajattelit prosessin vain puolitiehen? Niin, ne tosiaan on aisti-informaatiosyötteitä. Joihin syntyy vasteet. Yksilölliset. Sokealle ei synny näkövastetta. Eikä hermovaurioiselle sen alueen tuntoaistimusta. Joillakin on huono kuulo, joillakin huono näkö. Edellisten aistialueiden alenemat vaikuttaa suoraan siihen, kuinka informaatiosyöte tulee tulkituksi, tai edes huomatuksi.

Onko hajuyliherkiltä tutkittu aistinsolujen lukumäärää vs. ei-hajuherkkään? Tuskin. Onko tutkittu, onko herkällä enemmän ja laajemmalle ulottuvat hermoratayhteydet? Tuskin.

Se tiedetään, että monilla ääniyliherkillä aktivoituu "taistele tai pakene"-moodi. Ja se johtuu siitä, että ääni-informaatio aktivoi äänialueen tulkintaosion lisäksi kipukokemuksen. Äänisyöte aiheuttaa siis kipuvasteen äänen tulkintavasteen lisäksi. Johtuu hermottumisesta. Esimerkkinä vaikka koiran kovaääninen äkillinen haukku vieressä, joka ei kanssaolijoiden mielestä ole tavanomaista kummempi ääni, eikä aiheuta kipua saatikka tuskaa muille kuin sille, jolla hermosignaalit toimii eri lailla. Ja ei, sitä ei voi oppia pois.

Joten loogisesti tarkasteltuna vika on päässä. Neurofysikaalisissa rakenteissa. Se ei siis ole mielen tuottamaa. Ei tunne. Ei mielisairaus. Ei luulosairaus.

Tinnitus on todellinen vaiva. Hajuyliherkkyys kuviteltu? Kumpaakaan ei vierustoveri itse koe ja voi todentaa. Samaa kategoriaa kuin se, että toisten mielestä korianteri on tosi hyvää, ja toisten mielestä tosi pahaa, kun maistuu saippualle. Luultiin kuvitelmaksi. Kunnes geenitason selitys löytyi.

"Fotosensitiivisille" on erikseen nykyään elokuvakanavallakin usein esittelyssä varoitus.

Olisin varovainen arvioimaan aistiperäisiä vasteita luulosairauksiksi. Varsinkaan, jos asiaa ei ole syvällisesti fyysisellä tasolla tutkittu.

Vierailija
150/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeoireet ovat kyllä ihan todellisia. Vai huvikseenko hometaloja puretaan? 

Hajusteitakaan en vähättelisi. Joidenkin aistit toimii terävämmin. Jotkut esimerkiksi kuulevat ja näkevät paremmin kuin toiset. Tupakoitsijat eivät tietenkään haista mitään. 

Vierailija
151/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% noista on NAISIA.

Ei ole, hajusteyliherkissä on myös miehiä.

Vierailija
152/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköyliherkkyyden on todettu olevan luulotauti väittämällä ettei niitä kenttiä pysty kukaan todistetusti tunnistamaan.

Ihan perustason oppikirjoissa kerrotaan raja-arvot ihmisille sallituille sähkö- ja magneettikentille. Samoin kerrotaan raja-arvo millaisen sähkökentän ihminen tunnistaa omilla aistimillaan.

Tsii ;D

Vierailija
153/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on migreeni ja tykkään hajuvesistä. Joskus ne laukaisee kohtauksen, joskus ei. Ikinä ei voi tietää. Varmuuden vuoksi olen töissä hajusteeton, koska mulla menee puhekyky tunniksi ennenkuin särky alkaa ja huomaan sen siinä vaiheessa kun avaan suuni ja puhun siansaksaa.

Sähköinen häiriö puhekeskuksessa ei ole tyypillisimpiä oireita. Jos et vielä ole, niin kuvauta pääsi jossain vaiheessa. Minulla oli vain migreeni, kun kerran päättivät tk:sta lähettää eteenpäin. Kuvassa ilmeni aneurysmat. Sattumalöydös. Ne hoidettiin, enkä kuollut tai vammautunut niiden yllättävään puhkeamiseen. Olin 40v ja perusterve.

Vierailija
154/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina ihmetyttänyt ettei Suomessa saa mikään tuoksua - edes vähän. Eniten ällöttää käydä huonosti siivotuissa julkisissa vessoissa joissa tuoksuu kusi ja paska. Ja kyllä ymmärrän että se tuoksu vain peittyy hajusteen alle mutta käyntikokemus on paljon mielyttävämpi.

Itselläni on joku miesten tietty hajuvesi josta saan reaktion, mutta pystyn elämään sen kanssa.

t. Astmaatikko, migreeni

Vierailija
155/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% noista on NAISIA.

Vaikka höpöprosenttisi pitäisikin paikkansa, niin sille olisi myös looginen selitys. Naisilla on tieteellisesti tutkitusti herkempi immuunijärjestelmä. Allergiat on autoimmuunisairauksia. 

Herkempi puolustusjärjestelmä liittynee naisten kykyyn lisääntyä. Sofistikoituneempi järjestelmä suojaa paremmin ja on evolutiivisen kehityksen tulosta.

Vierailija
156/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan vaikeaa astmaa ja kärsin hajusteyliherkkyydestä. Hajusteet saa aikaan astman pahenemisen astmakohtaukseen asti. Vaikkei niin pahaa reaktiota tule, niin ensimmäiseksi minulta häviää ääni. Se on aika hankala, kun töissä pitää olla asiakkaisiin yhteydessä puhelimitse. No, työkaverit paikkaa halusivat tai ei.

Vierailija
157/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän koulutus on allergia-asiantuntijalla? Lääkärit tietävät, että allergiatestit ovat suuntaa-antavia ja lievä allergia voi olla näkymättä testissä. Myöskään testejä ei ole olemassa kaikille yleisimmillekään allergeeneille.Mutta allergia-asiantuntija väittää tietävänsä paremmin. Aivan.

Vierailija
158/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hajuherkät yms allergiavouhkaajat on  aina myös suomeksi sanottuna hyvin hankalia ihmisiä ja jossain määrin kajahtaneita. Somatisaatiohäiriötä, kokevat kiusaamista kaikkien taholta, tehtailevat valituksia, aina pitää päästä saukulle ja mitään kunnon diagnoosia tai toimintakyvyn alenemaa edes löydetä. Tämä sitten verhotaan siihen miten ei Suomessa tutkita yms.

Vierailija
159/159 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sisäilmakorjauksia parikymmentä vuotta ammatikseni. Ja voin sanoa että n.80% sisäilmaongelmista on valittajan pään sisällä.

Usein valittaja on Nainen 40-50 vuotias toimistotyöläinen. Suurehkossa työyhteisössä heitä voi olla yksi tai kaksi...

Sitten tehdään miljoonaremontti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän