Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."

Vierailija
09.03.2022 |

Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan pahaa päänsärkyä ja kuvotusta joissain tietyissä hajusteissa olevista aineista sekä mm. joidenkin kemikaalien hajuista (en voi käydä esim. Motonetin tyyppisissä kaupoissa ollenkaan.) Tätä on ollut jo lapsesta asti.

Laitoin kerran erästä hajuvettä, jonka mielsin alun perin miellyttävän hajuiseksi, mutta jo alle 20 minuutin jälkeen sain pistävän päänsäryn otsaani ja tuli paha olo.

En ole käynyt allergiatesteissä, koska ei ole ollut tarvetta, riittää että vältän tiettyjä hajuja ja paikkoja joissa niitä voi olla. Minulla ei näin ollen ole todettuja allergioita (koska niitä ei luonnollisestikaan ole testattu). Tarkoittaako, että tuo hajuvedestä tullut kuvotus oli psyykkistä? Tuskinpa.

Jos reaktiolla ei ole fysiologista perustaa, se on silloin luonnollisestikin psyykkisperäistä. Ja tällöin hyvä uutinen on, että siitä on myös helpompi siedättää itsensä eroon.

Ja vielä: ei "psyykkisperäinen" tarkoita samaa kuin että olisi "hullu" - moni tuntuu kuitenkin tässäkin ketjussa ajattelevan sen tarkoittavan, että oire on pelkkää kuvitelmaa. Kyllähän se oire voi olla ihan yhtä voimakas. Esimerkiksi paniikkihäiriöisestä voi oikeasti tuntua kuin saisi sydänkohtauksen.

Vierailija
42/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko ja hometalossa työskentelyn jälkeen minulla todettiin yliherkkyys homeelle. Sen jälkeen jouduin parikin kertaa työskentelemään rakennuksessa, jossa oli homeongelmia. Molemmilla kerroilla oireeni alkoivat ennen kuin sain tietää homeesta. Nykyisin näiden kolmen homealtistumisen jälkeen oireet ovat sitä luokkaa, että keuhkot menevät tukkoon parissa minuutissa, jos jossain on hometta.

Ottaa päähän, kun tätä pidetään joidenkin lääkäreidenkin taholta luulosairautena. Ihan mieluusti olisin vain luulosairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.

Minä sain kerran lievän anafylaktisen shokin kaverin hajuvedestä. Samoin maalin haju aiheuttaa kovat allergiset oireet ja esim. huulten ja hengitysteiden turpoamisen.

Vierailija
44/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksukammoisten kannattaisi vaan hyväksyä, että aivan samalla tavalla kuin ihmiset näyttävät erilaiselta ja kuulostavat erilaiselta, ihmiset myös tuoksuvat erilaiselta.

En minäkään ole vaatimassa työkaveriani pukeutumaan löysempään paitaan, vaikka hänen vatsamakkaroidensa näkeminen aiheuttaa minussa ällötysreaktion. Tiedän että minun on pakko häntä työpaikalla katsoa, joten sopeudun asiaan, enkä tietenkään voi oman ällötysreaktioni vuoksi vaatia häntä pukeutumaan eri tavalla. Minä siedätän itseni, ihan oman hyvinvointini vuoksi, ihmisten erilaisuuden hyväksyen.

Samoin narisevaäänisten ja niinkuttelijoiden kanssa. Olisihan se kiva, jos korviani ei raiskattaisi, mutta voin yrittää siedättää itseäni tässäkin asiassa.

Vierailija
45/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoon allergiaa tai olkoon olematta.

Juuri näin! Ei korvien välistä lähtevä reaktio ole yhtään sen "vähempiarvoinen".

Vierailija
46/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset huoneilmassa leijuvat ylimääräiset aerosolit ym epäpuhtaudet voivat aiheuttaa minulle astmakohtauksen. Esim. kynttilän käry, erilaiset suihkutettavat aineet kuten hiuslakka ja deodorantti.

Voimakkaat hajut voivat myös laukaista migreenikohtauksen. Monesti voimakkaat kemikaalit ja hajuvedet ovat pahimpia. Siinä ei ole mitään psyykkistä, migreeni vain on sellainen sairaus jota ei vielä täysin ymmärretä joten on helppo kuitata sekin vain psyykkisenä vaivana.

Vierailija
47/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.

Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.

Hesarin Minä väitän -palstalla muuan suomalaislääkäri väitti hiljattain, ettei homeallergian olemassaoloa ole kyetty edes kiistattomasti todistamaan.

Ei olekaan.

No mistä kaikki ne alapeukut? Eihän se, ettei jotain ole (vielä) tieteellisesti todistettu tarkoita, etteikö sitä voitaisi todistaa joskus tulevaisuudessa. Ilmeisesti alapeukuttajat kuvittelevat, että homeallergia ON tieteellisesti todistettu. Ja sehän ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Vierailija
48/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan pahaa päänsärkyä ja kuvotusta joissain tietyissä hajusteissa olevista aineista sekä mm. joidenkin kemikaalien hajuista (en voi käydä esim. Motonetin tyyppisissä kaupoissa ollenkaan.) Tätä on ollut jo lapsesta asti.

Laitoin kerran erästä hajuvettä, jonka mielsin alun perin miellyttävän hajuiseksi, mutta jo alle 20 minuutin jälkeen sain pistävän päänsäryn otsaani ja tuli paha olo.

En ole käynyt allergiatesteissä, koska ei ole ollut tarvetta, riittää että vältän tiettyjä hajuja ja paikkoja joissa niitä voi olla. Minulla ei näin ollen ole todettuja allergioita (koska niitä ei luonnollisestikaan ole testattu). Tarkoittaako, että tuo hajuvedestä tullut kuvotus oli psyykkistä? Tuskinpa.

Jos reaktiolla ei ole fysiologista perustaa, se on silloin luonnollisestikin psyykkisperäistä. Ja tällöin hyvä uutinen on, että siitä on myös helpompi siedättää itsensä eroon.

Ja vielä: ei "psyykkisperäinen" tarkoita samaa kuin että olisi "hullu" - moni tuntuu kuitenkin tässäkin ketjussa ajattelevan sen tarkoittavan, että oire on pelkkää kuvitelmaa. Kyllähän se oire voi olla ihan yhtä voimakas. Esimerkiksi paniikkihäiriöisestä voi oikeasti tuntua kuin saisi sydänkohtauksen.

Mikähän idea tässä on? Jos on hajusteille herkkä, niin minkä takia pitäisi "altistaa" itsensä niille? Nykyään saa aika lailla kaikkea hajusteettomana. Tietenkään ei voi vaatia muita käyttämään hajusteettomia tuotteita joka paikassa, mutta itse voi omiin valintoihin vaikuttaa.

Ihotautilääkärien mukaan hajusteet ovat yhä yksi merkittävimmistä ärsyttävistä ainesosista kosmetiikassa. Sen takia moni ostaa kosmetiikkansa hajustettomana, monet sellaisetkin jotka käyttävät hajuvesiä. Ei EU:n ole mitenkään mahdollista seuloa markkinoilta pois joka ikistä ainesosaa, joka saattaa jotain yksittäistä ihmistä herkistää. Silloin ei vaan käytä niitä tuotteita, jotka itselle ei sovi. Hyvin yksinkertaista.

Nämä muille ihmisille psyyken sairauksien diagnooseja ilman mitään pätevyyttä, kattavia haastatteluja ja tutkimuksia jakelevat voisivat kyllä itsekin tutkituttaa nuppinsa. Noin kova tarve ylentää itsensä ja alentaa vähättelyllä kaikki muut ei ole ihan tervettä myöskään. Psykosomaattista psykosomaattisuuden diagnosointia.

Vierailija
49/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoinen väite! Aikanaan itseltä tutkittu kun fiksu työterveyslääkäri tutki potilaan ensin ulkona ja sitten homevaurioisessa työtilassa.

Limakalvojen ärsytys, punoitus ja turvotus sekä äänen selkeä käheys oli lääkärin havaittavissa. Laittoi lähetteen allergiasairaalaan.

Homeitiöitä voitiin tutkia ja niille allergisuus löytyi mutta tuoksuyliherkkyyttä ei voitu tutkia (ei tuolloin menetelmiä siihen).

Keuhkosairauksien erikoislääkäri teki diagnoosin keuhkoastmasta, joka myöhemmin osoittautui myrkytyksestä johtuviksi oireiksi...

Itsellä kun vahvoja hajusteita ei vaan tunnu vaan ääni myös käheytyy ja limaneritys lisääntyy. Eli myös vastapuoli voi itse havainnoida ettei kyseessä kuvitelmat..

Pitää vaan pysyä kaukana tuoksuista kuten hajusteista. Kyllä näin pärjää ihan normaalisti.

Vierailija
50/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset huoneilmassa leijuvat ylimääräiset aerosolit ym epäpuhtaudet voivat aiheuttaa minulle astmakohtauksen. Esim. kynttilän käry, erilaiset suihkutettavat aineet kuten hiuslakka ja deodorantti.

Voimakkaat hajut voivat myös laukaista migreenikohtauksen. Monesti voimakkaat kemikaalit ja hajuvedet ovat pahimpia. Siinä ei ole mitään psyykkistä, migreeni vain on sellainen sairaus jota ei vielä täysin ymmärretä joten on helppo kuitata sekin vain psyykkisenä vaivana.

Sinun reaktiosi on fysiologinen. Miten voit sanoa varmaksi, ettei oirehtimisen syntymekanismi olisi psyykkinen - kokonaan tai osittain?

Minulla on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma. Pelkästään psyykkinen stressi voi aiheuttaa astmaoireita. Hajuvesiin en kuitenkaan reagoi negatiivisesti, ellen suoraan nuuhki suihkuttamisen jälkeistä aerosolipilveä. Itse asiassa hajusteet kohottavat mielialaani, jolla on puolestaan positiivinen vaikutus astmaani.

Vierailija
51/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen väite! Aikanaan itseltä tutkittu kun fiksu työterveyslääkäri tutki potilaan ensin ulkona ja sitten homevaurioisessa työtilassa.

Limakalvojen ärsytys, punoitus ja turvotus sekä äänen selkeä käheys oli lääkärin havaittavissa. Laittoi lähetteen allergiasairaalaan.

Homeitiöitä voitiin tutkia ja niille allergisuus löytyi mutta tuoksuyliherkkyyttä ei voitu tutkia (ei tuolloin menetelmiä siihen).

Keuhkosairauksien erikoislääkäri teki diagnoosin keuhkoastmasta, joka myöhemmin osoittautui myrkytyksestä johtuviksi oireiksi...

Itsellä kun vahvoja hajusteita ei vaan tunnu vaan ääni myös käheytyy ja limaneritys lisääntyy. Eli myös vastapuoli voi itse havainnoida ettei kyseessä kuvitelmat..

Pitää vaan pysyä kaukana tuoksuista kuten hajusteista. Kyllä näin pärjää ihan normaalisti.

Kuka väittää että oireet ovat kuvitelmaa?

Vierailija
52/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että päätin tästä hajusteesta, josta ensin pidin, että enpä pidäkään ja sitten kehitin sen vuoksi päässäni tuon reaktion sitä kohtaan? Ei ole myöskään mitään tietoa siitä etteikö tuolla voisi olla fysiologista perustaa, kun ei sitä ole tutkittu.

Sen tosin myönnän että on myös olemassa hajusteita, jotka vaan "käy nenään" eli ne vaan häiritsee, mutta niihin ei myöskään tule samanlaista reaktiota kuin tuohon yllä mainittuun. Tämä johtuu siitä että minulla on yleisesti melko tarkka hajuaisti. Tällaisia hajuja kohtaan voin siedättyäkin, koska kyseessä on lähinnä voimakkaasta hajusta johtuva epämukava tunne.

Kuitenkin on myös erikseen noita tiettyjä hajuyhdisteitä joihin reagointiin en voi tahdon voimalla vaikuttaa.

Vierailija
53/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän idea tässä on? Jos on hajusteille herkkä, niin minkä takia pitäisi "altistaa" itsensä niille?

Lähinnä tulee mieleen hajusteiden totaalikiellot tietyissä tiloissa, mikä tuntuu olevan nykyään muodikasta. Menee hivenen överiksi ja ihmisten yksityisasioihin kajoamiseksi. Hajusteiden holtiton suihkiminen on yksinkertaisesti huonoa käytöstä ja kyvyttömyyttää ottaa toisia huomioon. Maltillinen käyttö (ei tuoksu juuri omaa nenää pidemmälle) on sen sijaan eri asia eikä siitä pitäisi ihmistä jonkin periaatteen vuoksi vainota.

Vierailija
54/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hajusteiden vuoksi joutunut monta kertaa päivystykseen ja kerran yli viikoksi osastolle ennen kuin saatiin astma taas tasapainoon. Niistä hajusteista seuraa minulle hätää, kipua, kuolemanpelkoa, rahan menoa ja töistä poissaoloja. Kyllä se alkaa turhauttaa.

Vierailija
55/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksukammoisten kannattaisi vaan hyväksyä, että aivan samalla tavalla kuin ihmiset näyttävät erilaiselta ja kuulostavat erilaiselta, ihmiset myös tuoksuvat erilaiselta.

En minäkään ole vaatimassa työkaveriani pukeutumaan löysempään paitaan, vaikka hänen vatsamakkaroidensa näkeminen aiheuttaa minussa ällötysreaktion. Tiedän että minun on pakko häntä työpaikalla katsoa, joten sopeudun asiaan, enkä tietenkään voi oman ällötysreaktioni vuoksi vaatia häntä pukeutumaan eri tavalla. Minä siedätän itseni, ihan oman hyvinvointini vuoksi, ihmisten erilaisuuden hyväksyen.

Samoin narisevaäänisten ja niinkuttelijoiden kanssa. Olisihan se kiva, jos korviani ei raiskattaisi, mutta voin yrittää siedättää itseäni tässäkin asiassa.

Hah, joo mutta oikeasti osuva vertaus, ihmistä kun voi ärsyttää milloin mikäkin ja kuitenkin täytyy erilaisuutta elämässä vaan sietää.

Vierailija
56/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hajusteiden vuoksi joutunut monta kertaa päivystykseen ja kerran yli viikoksi osastolle ennen kuin saatiin astma taas tasapainoon. Niistä hajusteista seuraa minulle hätää, kipua, kuolemanpelkoa, rahan menoa ja töistä poissaoloja. Kyllä se alkaa turhauttaa.

Mistä "näistä hajusteista"? Ainakin hajuvesien allergeenipitoisuudet on lainsäädännöllä kutistettu niin kertakaikkisen minimiin kiitos EU:n, että hätää, kipua, kuolemanpelkoa sen enempää kuin rahanmenoa niiden ei pitäisi kenellekään aiheuttaa.

Vierailija
57/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olekaan aikaisemmin nähnyt kenenkään vertaavan läskimakkaroiden näkymistä ja astmakohtausta keskenään. Ihan yhtä vaarallisia?

Vierailija
58/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa perää.

Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että kämpissä voi tulla hometta seiniin, verhoihin, tyynyihin… silti kukaan ei kärsi home-allergiasta.

Sähköherkkyydestä ei täällä ole myöskään tietoa eikä hajusteherkkyydedtäkään.

Ja kun alkuun päästiin niin 15 vuoden aikana olen tavannut yhden ainoan keliakiasta kärsivän. Ja yhden laktoosi-herkän mutta hän ei ole paikallinen. Juhlissa, kutsuissa, yms. ei ikinä huomioida erikoisruokavalioita.

Vierailija
59/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle hajuvesien hölvääjän (huom. ei kohtuukäyttäjän) kanssa samassa tilassa olo tuntuu samalta kuin jos joku soittaisi musiikkia korvan juuressa todella lujaa. Pidänkin ylettömästi hajusteita hölvääviä ihmisiä yhtä epäkohteliasta kuin niitä jotka soittavat esimerkiksi bussissa musiikkia ilman kuulokkeita. En halua haistella hajujasi enkä kuunnella musiikkiasi. Vaikka sinä kuinka niistä itse tykkäisit, ei ole kohteliasta tuputtaa niitä muille.

Toki pitää tietty määrä sietää myös erilaisuutta ja erilaisia tapoja. Sellaisia ovat esimerkiksi puhe- ja pukeutumistyylit, ja myös yllä mainitut hajusteet ja musiikki. Kuitenkin jos jo valmiiksi tietää että toisia voi haitata oma tietoinen valinta, niin voi yrittää ottaa myös muut huomioon eikä sitten kaataa puolta pulloa hajuvettä päälleen joka aamu "koska minä tykkään tästä hajusta ja minulla on oikeus". Varsinkin kun joillekin kyse on oikeasti oireita aiheuttavasta asiasta, oli se sitten fyysistä tai psyykkistä perää

Eli vastavuoroisuus kunniaan.

Vierailija
60/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä "näistä hajusteista"? Ainakin hajuvesien allergeenipitoisuudet on lainsäädännöllä kutistettu niin kertakaikkisen minimiin kiitos EU:n, että hätää, kipua, kuolemanpelkoa sen enempää kuin rahanmenoa niiden ei pitäisi kenellekään aiheuttaa.

Vitustako minä tiedän niiden hajusteiden nimiä tai ainesosia? Reaktiot pystytään todentamaan ihan tutkimuksin verikokeesta alkaen. Onneksi en ole vielä teholle joutunut. Kuolemanpelko iskee silloin, kun tuntuu, että tukehtuu hapenpuutteesta. Toivon sinulle saman kokemuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme