Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."

Vierailija
09.03.2022 |

Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hajut laukaisee migreenin myös. Ja toisaalta, mun suht nuoret lapset altistui koulussa homeelle ja tämä tajuttiin kun isomman lapsen vaihdettua koulua astma loppui kuin seinään, asuinpaikka ei siis muuttunut ja toinen lapsi sai järkyttävät iho-oireet aina ja joka kerta kun koulussa sisällä oli. Lapsi itse ei todellakaan tiennyt homeallergiaa olevankaan, ettei oikein mitään psyykkisiä syitä voinut olla, rakasti koulun käyntiä ja kun vaihtoi terveeseen kouluun, ihottuma loppui.

Mulle on ihan sama uskooko lääkäri tai vauvapalstalainen, homeisia paikkoja ja vahvoja tuoksuja vältetään jatkossakin.

Vierailija
22/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.

Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.

Se on mitä todennäköisimmin "luulotautia", koska esimerkiksi hajusteet eivät nykyään saa sisältää allergisoivia määriä tiettyjä ainesosia. EU:n lainsäädäntö on tässä tarkka ja ankara. Samalla on käytännössä tuhottu parfyymitaide, mutta se on sitten toinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökaajat yleensä peittävät itsensä kaikilla hajuilla. Eivät ymmärrä, että muilla on yhä hajuaisti olemassa. 

Vierailija
24/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeita on niin montaa sorttia, että on aika epäuskottavaa että joku olisi kaikille homeille allerginen, joillekin voi olla ihan oikeesti. Lisäksi homemyrkyt kun on myrkkyjä, niin ne aiheuttaa yleensä myrkytysoireita, ei allergiaoireita. Homemyrkkyjä ei ole esim. kuivuneessa homeessa, mutta kun se saa kosteutta, niin pum, taas tulee myrkkyjä.

Homeitiöitä on ihan joka paikassa, niille ei kukaan ole allerginen.

Vierailija
25/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.

Eli siis valikoiva astma

Vierailija
26/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama.Meillä jokaisella on oikeus raitisen sisäilmaan niin ihmisillä kuin eläimillä.Joten käy nenään ja psyykeeseen Heka-

Kontula parveketupakoitsijat.Lasituksia ei sada kokonan auki ja se karsea haju leviää myös muihin parvekeisin kuin ikunoiden rakoventileistä asuntoihin sisään.Kokonan tupakointi kieltoa haetaan.Tulee ajalaan sietä ympäristö lautakunta.tupakoitsijoille on jo osoitettu ulkona paikka.Paikka ei katoa mihinkään,vaikka aihesta revitty rapun ilmotustaulusta ohjestus! Olisi muutama tupakka tai 2-3 haju , käy niiden nenään jotka eivät tupakoi.Lisäksi se haju tartuu parveke kalusteisiin,matriaalit ja haju karsea kostealla säällä.Kuin mädäntynyt raato .Leviää haju ympäristön. Huvikseen ei tupakointi kielto julkiset sisä- tilat,Bubit ym.Paikat jo laitettu!

Vierailija
27/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no just joo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä saan tietystä hajusteesta ihan oikean kunnon astmakohtauksen joka ei ole kuvittelua. Mutta se ei tule kaikesta hajusteesta, vain siitä yhdestä.

Eli siis valikoiva astma

Allerginen reaktio jollekin tietylle ainesosalle voi luonnollisesti ilmetä astmaoireiluna. Jos henkilö sanoisi tuntevansa epämääräistä kuristavaa tunnetta aina, kun aivot rekisteröivät minkä tahansa hajuveden, silloin todennäköisimmin olisi kyse psyykkisperäisestä reaktiosta eikä allergiasta.

Vierailija
28/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hajuaisti on tutkittu kliinisesti huomattavasti paremmaksi kuin ihmisillä, koiran hajuaistiin verrattavaksi.

En ole allerginen millekään. Hajuista saan oireita välillä. Hajuaistini on välillä normaalin tasolla (tai mistä edes tiedän mikä on normaali). Homeen haistan, saatan todeta että täällä haisee home ja joku muu kertoo rakennuksessa todetun hometta.

Vierailija
29/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli psyykkistä tai ei, niin oireet voivat olla ihan todellisia. Minulla voimakkaat tuoksut laukaisevat migreenin vaikka kuinka ajattelisin, ettei kanssaihmisten hajusteiden käyttö haittaa.

Niinpä, mitä se auttaa sitä ihmistä jolla on todellisia oireita jos lääkäri toteaa että kaikki on omassa päässäsi.

Kyllähän vaikka jalan murtuman aiheuttama kipukin on päässä koska sen havainnoivat aivot eikä se itse jalka.

Pään kehittämiä vaivoja voidaan hoitaa, mutta usein nämä tyypit eivät ole hoitomyönteisiä. Heillä on kuvitelma siitä, että psyykkinen oireilu tarkoittaa hulluutta.

Ehei, toiminnallinen häiriö ei ole hulluuden vaan esimerkiksi ahdistuneisuuden oire. Siihen on toimivia hoitoja, eikä sitä tarvitse hävetä. Siitä paranee jos niin tahtoo.

Vierailija
30/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Astma on todellinen vaiva, sen syy taas on toisarvoinen. Alttius on periytyvä. Älä revi hermojasi.[/quote]

En revi hermojani, mutta kun vuosikausia kuulee intettä siitä, että sisäilmahomeet eivät voi aiheuttaa allergiaa ja astmaa, vaan vika on lähinnä korvien välissä, niin ehkä lievästi ärsyyntyy.

Oma allergian aiheuttajani kuuluu aspergillus homesienisukuun.

Tietysti taustalla on perinnöllinen alttius. Mikäs muukaan.

Vierailija
31/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän allergioita nykyään haluta tutkia. Eikä lääkäri usko jos joku epäilee oirehtivansa homeen takia.

Nämä asiat huomioiden kätevää selittää että todentamaton allergia on luulotautia, ei tarvitse antaa mitään apua kellekään.

Se on mitä todennäköisimmin "luulotautia", koska esimerkiksi hajusteet eivät nykyään saa sisältää allergisoivia määriä tiettyjä ainesosia. EU:n lainsäädäntö on tässä tarkka ja ankara. Samalla on käytännössä tuhottu parfyymitaide, mutta se on sitten toinen juttu.

Mistä alapeukut?

EU:n lainsäädäntö on tässä skitsofreenisen tiukka ja perustuu tieteelliseen tutkimukseen, jota tehdään jatkuvasti.

Esimerkiksi valkohankajäkälä kiellettiin hajusteista sillä perusteella, että ihokonktaktitestissä pari prosenttia (!!) koehenkilöistä sai allergisen reaktion. Se vaan, että iso määrä allergeenia annettiin muhia lapun alla kokonaisen vuorokauden ajan, mikä ei mitenkään vastaa normaalia käyttötilannetta. Tämä esimerkki vain alleviivaa sitä, kuinka ylimitoitettua allergikkojen suojelu EU-lainsäädännössä on.

Aidon allergisen reaktion saaminen hajuvedestä on epätodennäköistä.

Vierailija
32/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo sulle uutinen?

Niinsanottu 'toiminnallinen häiriö' kuten sähköallergiakin. Ihminen keksii tunneperäiselle ongelmalleen ulkoisen tekosyyn.

Toki hajut ärsyttävät, se on ihan normaalia eikä liity allergiaan.

Matkapuhelimille ilmoitetaan SAR-arvot ja voimalinjan viereen ei saa rakentaa asuntoa.

Maallikon ei pitäisi leimata kaikkia oireita tunneperäiseksi vaikka olosuhteille ja oireille ei löytyisikään selkeästi todennettavissa olevaa syy-yhteyttä.

Vierailija
33/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hajuaisti on tutkittu kliinisesti huomattavasti paremmaksi kuin ihmisillä, koiran hajuaistiin verrattavaksi.

En ole allerginen millekään. Hajuista saan oireita välillä. Hajuaistini on välillä normaalin tasolla (tai mistä edes tiedän mikä on normaali). Homeen haistan, saatan todeta että täällä haisee home ja joku muu kertoo rakennuksessa todetun hometta.

Home on miellyttävä makeahko tuoksu, joka muistuttaa hieman hajuvesissäkin käytettävää patsulia.

Vierailija
34/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on ainakin ihan tutkittu ja todettu atopia. Olen allerginen(?) joillekin hajusteille, mutta en kaikille. Huomaan sen siitä, että nenä alkaa valua välittömästi ja tulee hengenahdistusta, joskus ihoärsytystä. Esim kerran kävi näin, kun olin ostanut uuden hajuveden. Onko se siis psyykkistä? Turhaan luovuin kalliista tuoksusta? Muille ihmisille en esitä mitään vaatimuksia hajustettomuudesta. Itse vaan pyrin olemaan varovainen omassa käytössä niiden suhteen.

On totta, ettei sellaista asiaa kuin yleispätevä home-allergia ole olemassakaan, koska homeita on valtavasti erilaisia ja itiöitä on aina jossain. Osa homeista on harmittomia ja osa hyvinkin myrkyllisiä. Esimerkiksi osa ruuassa kasvavista homeista erittää toksiineja pilaten elintarvikkeet, ja samoin rakennuksissa kasvava sädesieni on ihmiselle hyvin haitallinen terveydelle.

Samoin mitään yleistä tuoksuyliherkkyyttä ei ole, vaan moni on altistunut ja oireilee näistä tietyistä, yleisistä, kosmetiikassa ja erilaisissa siivouskemikaaleissa käytetyistä hajusteista. Ei kaikista, mutta niistä monista yleisesti käytössä olevista. On vaan helpompaa välttää kaikkia vahvantuoksuisia, kuin lähteä arpomaan, että mikäs niistä nyt kuitenkin kävisi.

Tuoksuyliherkkyyden tms. termin käyttäminen on vaan ongelmallista siksi, että sitä käytettäessä osa ihmisistä ei vaan millään ymmärrä, että kyseessä on oikea allerginen reaktio/yliherkkyys tiettyä ainetta kohtaan (ei sitä varsinaista hajua). Ja kun ei tajuta, niin on helppo tyhmänä naureskella "niin se Pirkko vaan väittää että mun shampoo saa sen silmät kutiamaan ja yskittämään, mutta kyllä se itsekin käyttää hiuslakkaa ja hajuvettä!" Ihan sama kun ei uskottaisi, että joku voi olla allerginen pelkästään koivun siitepölylle, ei tarvitse olla allerginen koivulle JA lepälle JA pähkinäpensaalle jajajaja... Tai kissa-allergiselle naureskeltaisiin, että höpöhöpö, luulotautia vaan, onhan sulla koira, et voi olla allerginen vaan yhdelle eläimelle...

Vierailija
35/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi mun kurkkua alkaa joskus kutittaa tupakansavu ja tulee hirveä yskä jos joudun olemaan hetkenkään savuisemmassa paikassa, mutta se tuntuu riippuvan merkistä tuleeko tätä reaktiota. Tuskin kukaan tätä rupeaisi toteamaan joten ilmeisesti vain kuvittelen sitten, niin kuin kaiken muunkin kohdalla aina jos lääkäriin yrittää mennä. Eihän kellään voi olla oikeaa syytä sinne mennä, ihan huvikseen vaan rampataan ongelmasta joka on itse keksitty.

Eihän tupakansavulle allerginen tarvitse olla, että kurkkua voi oikeasti kutittaa. Ihmiskehon näkökulmasta kyse on haitallisesta myrkystä.

Vierailija
36/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa väitetty tarkoittaisi siis, että jokainen oireileva tulee määrätä kattaviin allergiatesteihin ja jos testeissä ei näy mitään, kyse on psyykkisestä oireilusta. Minusta on vain hyvä, että tutkitaan, mutta Suomen terveydenhoidolla ei kyllä tuollaiseen ole resursseja.

Halvimmaksi ja helpoimmaksi ratkaisuksi osoittautuu kyllä se, että yksinkertaisesti välttelee niitä asioita, joista itselle tulee oireita. Jos tulee suun ympärille ihottumaa mandariinin syömisestä, niin ei sen takia tarvitse mennä lääkäriin. Jättää vain ne mandariinit pois, jos pystyy olemaan ilman. Sitten menet juhliin, joissa on kakussa mandariinia, et pysty syömään sitä ja emäntä sanoo, että olet "psykosomaattisesti oireileva mt-tapaus ja pitäisi mennä terapiaan". Jaahas.

Vierailija
37/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan pahaa päänsärkyä ja kuvotusta joissain tietyissä hajusteissa olevista aineista sekä mm. joidenkin kemikaalien hajuista (en voi käydä esim. Motonetin tyyppisissä kaupoissa ollenkaan.) Tätä on ollut jo lapsesta asti.

Laitoin kerran erästä hajuvettä, jonka mielsin alun perin miellyttävän hajuiseksi, mutta jo alle 20 minuutin jälkeen sain pistävän päänsäryn otsaani ja tuli paha olo.

En ole käynyt allergiatesteissä, koska ei ole ollut tarvetta, riittää että vältän tiettyjä hajuja ja paikkoja joissa niitä voi olla. Minulla ei näin ollen ole todettuja allergioita (koska niitä ei luonnollisestikaan ole testattu). Tarkoittaako, että tuo hajuvedestä tullut kuvotus oli psyykkistä? Tuskinpa.

Vierailija
38/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suolistovaivoihin erikoistunut lääkäri ilmoitti, että aikuinen ei voi olla kauralle allerginen, jos muut viljat käyvät. Ihan sama mulle, mutta jos saan helvetillisen tulenpolttavan ripulin aina kun erehdyn kauratuotetta laittamaan suuhuni, niin ymmärrän kyllä syödä vain muita viljoja.

Ihan samalla tavalla osaan olla uimahallissa menemättä höyrysaunaan, koska se eukalyptusmainen sankka höyry saa minut yskimään kuin pahimman luokan koronavaivainen, ja välttelen ihmisiä, joiden päälle on kaatunut hajuvesi- tai partavesipullo, koska liian voimakas haju laukaisee minulle kolmen päivän ankaran päänsäryn.

Olkoon allergiaa tai olkoon olematta.

Vierailija
39/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin mieheni saa joistain hajusteista pahoinvointikohtauksen. Otsalle nousee peukalonpään kokoiset hikikarpalot, iho menee ihan valkoiseksi ja kylmäksi. Eikä hajusteen tarvitse välttämättä olla edes kovin "haisevaa", jokin aine siinä vain aiheuttaa kohtauksen. Sitten taas jotkut, esim. Armanin miesten tuoksut eivät aiheuta mitään vaikka ovatkin kovin voimakkaasti tuoksuvia.  

Vierailija
40/159 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on ainakin ihan tutkittu ja todettu atopia. Olen allerginen(?) joillekin hajusteille, mutta en kaikille. Huomaan sen siitä, että nenä alkaa valua välittömästi ja tulee hengenahdistusta, joskus ihoärsytystä. Esim kerran kävi näin, kun olin ostanut uuden hajuveden. Onko se siis psyykkistä? Turhaan luovuin kalliista tuoksusta? Muille ihmisille en esitä mitään vaatimuksia hajustettomuudesta. Itse vaan pyrin olemaan varovainen omassa käytössä niiden suhteen.

On totta, ettei sellaista asiaa kuin yleispätevä home-allergia ole olemassakaan, koska homeita on valtavasti erilaisia ja itiöitä on aina jossain. Osa homeista on harmittomia ja osa hyvinkin myrkyllisiä. Esimerkiksi osa ruuassa kasvavista homeista erittää toksiineja pilaten elintarvikkeet, ja samoin rakennuksissa kasvava sädesieni on ihmiselle hyvin haitallinen terveydelle.

Samoin mitään yleistä tuoksuyliherkkyyttä ei ole, vaan moni on altistunut ja oireilee näistä tietyistä, yleisistä, kosmetiikassa ja erilaisissa siivouskemikaaleissa käytetyistä hajusteista. Ei kaikista, mutta niistä monista yleisesti käytössä olevista. On vaan helpompaa välttää kaikkia vahvantuoksuisia, kuin lähteä arpomaan, että mikäs niistä nyt kuitenkin kävisi.

Tuoksuyliherkkyyden tms. termin käyttäminen on vaan ongelmallista siksi, että sitä käytettäessä osa ihmisistä ei vaan millään ymmärrä, että kyseessä on oikea allerginen reaktio/yliherkkyys tiettyä ainetta kohtaan (ei sitä varsinaista hajua). Ja kun ei tajuta, niin on helppo tyhmänä naureskella "niin se Pirkko vaan väittää että mun shampoo saa sen silmät kutiamaan ja yskittämään, mutta kyllä se itsekin käyttää hiuslakkaa ja hajuvettä!" Ihan sama kun ei uskottaisi, että joku voi olla allerginen pelkästään koivun siitepölylle, ei tarvitse olla allerginen koivulle JA lepälle JA pähkinäpensaalle jajajaja... Tai kissa-allergiselle naureskeltaisiin, että höpöhöpö, luulotautia vaan, onhan sulla koira, et voi olla allerginen vaan yhdelle eläimelle...

Juuri mainitsemistasi syistä hajusteiden koostumus on nykyisin hyvin tarkkaan EU:n lainsäädännössä säänneltyä, jotta allergisia reaktioita ei syntyisi. Sallittuja raja-arvoja ja kokonaan kielletyksi määrättyjä ainesosia ei vedellä mistään hatusta, vaan ne edellyttävät vankkaa tutkimusnäyttöä.

Edellä sanottu huomioon ottaen on epätodennäköistä, joskaan ei mahdotonta, saada nykyisin myytävistä hajusteista allergista reaktiota. Varsinkaan jos tuoksu lehahtaa kahden metrin päässä istuvasta työkaverista eikä suoraan oman nenän alta. Pitoisuudet ovat yksinkertaisesti liian minimaalisia, kiitos kosmetiikkaa koskevan tiukan lainsäädännön.

Kun sitten mietitään, kuinka yleistä tuoksufobia nykyisin on - suorastaan muodikasta -, valtaosalla ihmisistä tuoksuista ärsyyntyminen on korvien välissä eikä allergiasta johtuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan