Allergia-asiantuntijat: "Home- ja tuoksuyliherkkyys on psyykkisperäistä, ellei kyseessä ole todennettu allergia."
Kannattaa miettiä sitä, kun seuraavan kerran alkaa reagoida oletettuihin homeitiöihin tai hajuveden tuoksuun.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt ettei Suomessa saa mikään tuoksua - edes vähän. Eniten ällöttää käydä huonosti siivotuissa julkisissa vessoissa joissa tuoksuu kusi ja paska. Ja kyllä ymmärrän että se tuoksu vain peittyy hajusteen alle mutta käyntikokemus on paljon mielyttävämpi.
Itselläni on joku miesten tietty hajuvesi josta saan reaktion, mutta pystyn elämään sen kanssa.
t. Astmaatikko, migreeni
Minä ainakin haistan hajusteen alta sen kusen ja paskan. Hajuste ei auta siinä asiassa ollenkaan. Useimmiten tällaine kemiallinen tökötti haisee niin inhottavalle, että mieluummin haistelisin pelkkää kusta ja paskaa kuin näiden kolmen yhdistelmää. Kehosta lähtöisin oleviin löyhkiin ei auta muu kuin perusteellinen pesu - leijui se lemu sitten lattiasta, pytystä tai ruumiin rakosista. Hajusteet eivät auta. Vai onko suurimmalla osalla ihmisistä niin huono hajuaisti, ettei nenä osaa erotella tuoksuja? Ehkä se hajusteen lotraaminen auttaa sellaisia sitten, mutta ei meitä, jotka haistetaan jokainen haju omana kerroksenaan.
Tuoksuyliherkkyys on fyysistä, oireina pahoinvointi, päänsärky.
Vastaavalla tavalla kilpirauhasen vajaatoiminta ja aivoinfarkti ovat mielen sairauksia, jos fyysistä syytä ei keksitä.