Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?
Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tammikuussa. Painan noin 80 kg, pituus 165.
- ap
Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.
Mun tyypillinen ruokapäivä:
Aamupala: Marjoja ja maustamatonta jogurttia tai 1 keitetty muna, ruisleipäviipale, hedelmä, kahvi, (viikonloppuisin teen usein aamiaiseksi 2 munan kasvismunakkaan)
Lounas: Kana- tai tonnikalasalaatti (kevyt vinegrettikastike)
välipala: appelsiini/mandariini/2 kiiviä/omena
Illallinen: pala savulohta, parsakaalia, tummaa pastaa (kevyt vinegretti)
Iltapala: hedelmä tai jogurttia/marjoja
Vierailija kirjoitti:
Esim. eilinen päiväni, hyvin tyypillinen päiväni:
Aamu:
Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.
MaitokahviLounas:
Pienehkö annos kotiruokaa
Runsas vihanneslisä, mm. paprikaa, tomaattia, porkkanaa, lanttua...Iltapäivä:
Kourallinen pähkinöitä
Omena tai mandariiniIlta:
Juustovoileipä, jos hirveä nälkä, niin kaksi
Napostelua tv:n ääressä: juureksia- ap
Punnitsetko ruokia? Kourallisessa pähkinöitä voi olla aterian verran kaloreita. Lakatkaa puputtamasta niitä. Jos haluaa niistä hyviä rasvahappoja niin joku 5-6 kpl riittää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten muutekin ovat sanoneet, liikunta lisää jonkin verran kokonaispainoa nesteen muodossa. Enkä muutenkaan seuraisi sitä vaakaa liian neuroottisesti vaan lähtisin sieltä elämäntapamuutoksista. Ensimmäinen hyvä tavoite on jo jos saat pidettyä liikuntaa yllä eikä innostus lopahda parin viikon jälkeen kuten monella käy.
Tämä just. Eikä aloita takki auki, kaikkea mahdollista ja paljon. Siihen väsyy ja kyllästyy. Työhyvinvointikouluttaja sanoi, että pienin askelin: eka lenkkarit jalkaan ja ulko-ovelle, siitä sitten vähitellen kauemmaksi.
Pitää muistaa, että laihtuminen ei vaadi älytöntä hikiliikuntaa ja kieli vyön alla läähätystä. Kävelylenkit on ihan parasta, jos aloittaa nollasta. Mulla tunnin kävely reipasta tahtia (5-6km/h), mutta ilman hengästymistä kuluttaa 350-500 kaloria. Työmatkapyöräilyyn tuli rutiini parin viikon jälkeen.
Nyt on hieman yläkanttiin arvioituna kävelyn kulutus. Jotta tunnissa kuluttaisit 500 niin saat jo koko ajan kävellä ylämäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.
Mun tyypillinen ruokapäivä:
Aamupala: Marjoja ja maustamatonta jogurttia tai 1 keitetty muna, ruisleipäviipale, hedelmä, kahvi, (viikonloppuisin teen usein aamiaiseksi 2 munan kasvismunakkaan)
Lounas: Kana- tai tonnikalasalaatti (kevyt vinegrettikastike)
välipala: appelsiini/mandariini/2 kiiviä/omena
Illallinen: pala savulohta, parsakaalia, tummaa pastaa (kevyt vinegretti)
Iltapala: hedelmä tai jogurttia/marjoja
Huomaatko ap eron proteiinien saannissa?
Mä syön päivässä esim. näin:
Aamu: 4dl kuppi kahvia kauramaidolla ja 100g maustamatonta jugurttia + 50g marjoja
Päivä: 120g paistettua broilerin jauhelihaa, kasviksia reippaasti, 50g raejuustoa
Välipala: rivi tai pari suklaata tms. makea herkku ja 4dl kahvia kauramaidolla
Ilta: Pari paahtoleipää pelkällä oivariinilla ja samanlainen jugurtti-marja-setti kun aamulla+ vihreää teetä ilman sokeria
kalorit n. 1400-1600kcal
Juomana vesi, ei napostelua. Ja siis tämä YHDEN päivän esimerkki.
N31v, 170cm/60kg,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Hienosti olet saanut painon putoamaan! Kerrotko lisää minkälaisen ruokaremontin teit verrattuna entiseen ruokailutapaan?
Olen jo kertonut, mikä se juustovoileipä on, mutta laitan tähän vähän enemmän nousta ruuistani, niin tulee yhteen viestiin.
Juustovoileipä on siivu ruisleipää, jossa ohuesti levitettä ja yksi juustoviipale niin, ettei mene reunoille asti.
Kaurapuuro on keitetty veteen. En osaa sanoa mittoja, koska muutkin syövät sitä, mutta lautasellinen. Eikä mikään piripintaan tietenkään ;)
Kotiruoka on tuoreista aineksista tehty esim. tänään karjalanpaisti, kaksi pientä perunaa, kasvislisä, esim. tänään kolme eriväristä paprikaa ja tomaattia pilkottuna, ruokalusikallisessa oliiviöljyä.
Pähkinät ovar sellainen pähkinäsekoituspussi, jossa hasselpähkinää, maapähkinää, cashewpähkinää ainakin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Aamu: 4dl kuppi kahvia kauramaidolla ja 100g maustamatonta jugurttia + 50g marjoja
Päivä: 120g paistettua broilerin jauhelihaa, kasviksia reippaasti, 50g raejuustoa
Ilta: Pari paahtoleipää pelkällä oivariinilla ja samanlainen jugurtti-marja-setti kun aamulla+ vihreää teetä ilman sokeria
kalorit n. 1400-1600kcal
N31v, 170cm/60kg,
Tässäkään ei tarpeeksi proteiinia päivän tarpeisiin ? Lihas ei rakennu jos ei saa rakennusaineita!!! Silloin se rasvaprosentti jää korkeaksi mikä vaikeuttaa normipainon ylläpitoa tahi laihdutusta.
Jumppailu ja kävely on ihan nollasummapeliä, joka vain innostaa syömään enemmän. Hiihto ja uinti ovat paljon parempia, varsinkin jos alkaa olla kulumaa, ettei pysty juoksemaan. Eikä sitten uidessa mitään lillumista vedessä vaan kunnon vesijuoksua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
SIis,syöt liian vähän! Illallakin tarvitsee proteiinia yöksi,missäs se on,lanttupala ei pidä nälkää yön yli. Kohta alat heräämään aamuyöstä koska on nälkä!
Olen niin tottunut tähän jo, etten herää nälkään. Ja jokuhan tuolla kehotti jättämään iltanapostelun pois.
Juustovoileipä on siivu ruisleipää, jossa levitettä ohuelti ja sen päällä yksi juustosiivu niin, ettei se ulotu reunoille saakka.
- ap
Unohdit jo ne napostelut tv:n ääressä :)
Kävelyn lisäksi kannattaa ottaa liikuntaan mukaan kerran tai kaksi viikossa jotain lihaksiin vaikuttavaa liikuntaa (esim. kuntosalilla käynti ja siellä painoihin keskittyminen). Alkuun edesauttaa lihaskuntoa, joka puolestaan auttaa terveenä ja kivuttomana pysymiseen ja jossain vaiheessa kun lihasmassaa kertyy, se polttaa tehokkaammin myös kaloreita. Tuo myös mukavaa vaihtelua siihen liikuntaan.
Ruokailussa kannattaa laskea kaikki kalorit ja pitää huoli, että proteiinin määrä on tarpeeksi alhainen ja puolestaan tyydyttyneitä rasvoja, sokeria ja suolaa ei tule liikaa (itse käytän fineli.fi sivun ruokapäiväkirjaa tämän tarkasteluun). Kaikki hiilihydraatit, mitä kulutat, kannattaa kuluttaa täysjyvänä.
Joillekin kerran viikossa herkuttelu toimii pitämään mieliteot kurissa mutta kyseinen "cheatday" ei ole mikään pakollinen juttu, jos pärjää ilmankin. Minulla ainakin laihduttaessa toimi parhaiten se, etten syönyt mitään herkutteluruokia muulloin kuin silloin kun kävin ystävien kanssa ulkona illallisella (eli n. kerran kuussa). Keho tottui nopeammin siihen, ettei rasvaa ja sokeria tule ja niiden himoitseminenkin katosi suhteellisen nopeasti.
Unta riittävästi ja muita omaa hyvinvointia lisääviä aktiviteettejä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
Aloita vaikka sillä, että lopetat tuon napostelun.
Iltajuureksiin tämä siis kaatuikin. Eikun....
Ei, vaan kyse on napostelusta, ei juureksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kertonut, mikä se juustovoileipä on, mutta laitan tähän vähän enemmän nousta ruuistani, niin tulee yhteen viestiin.
Juustovoileipä on siivu ruisleipää, jossa ohuesti levitettä ja yksi juustoviipale niin, ettei mene reunoille asti.
Kaurapuuro on keitetty veteen. En osaa sanoa mittoja, koska muutkin syövät sitä, mutta lautasellinen. Eikä mikään piripintaan tietenkään ;)
Kotiruoka on tuoreista aineksista tehty esim. tänään karjalanpaisti, kaksi pientä perunaa, kasvislisä, esim. tänään kolme eriväristä paprikaa ja tomaattia pilkottuna, ruokalusikallisessa oliiviöljyä.
Pähkinät ovar sellainen pähkinäsekoituspussi, jossa hasselpähkinää, maapähkinää, cashewpähkinää ainakin.
- ap
Osta ruokavaaka ja punnitse jokainen suupala. Netistä ja puhelimen appeista löytyy jos jonkinmoista kalorilaskuria niin ei tarvitse edes itse laskea.
Noi tommoset: "no semmonen pienehkö annos" "kourallinen pähkinöitä" "Sopivan kokoinen puurolautanen" on monelle se syy miksi se paino ei putoa.
Lisäksi kannattaa tutustua keskimääräisiin annoskokoihin. Niitä on aikuisille, lapsille ja kai vanhuksillekin omansa. Niihin voi vähän verrata niitä omia annoksia.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000006658935.html
https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/annoskoot-kuriin
Ja vielä suurtaloudessa käytetyt keskimääräiset annokset:
https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta…
Proteiinia saan lihasta ja kalasta, jonka syön lounaalla. Myös ruisleivästä ja pavuista, joita käytän myös usein.
- ap
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tuo sun kotiruoka nyt ei ole mistään sieltä terveellisimmästä päästä. Entisaikojen juhlaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelyn lisäksi kannattaa ottaa liikuntaan mukaan kerran tai kaksi viikossa jotain lihaksiin vaikuttavaa liikuntaa (esim. kuntosalilla käynti ja siellä painoihin keskittyminen). Alkuun edesauttaa lihaskuntoa, joka puolestaan auttaa terveenä ja kivuttomana pysymiseen ja jossain vaiheessa kun lihasmassaa kertyy, se polttaa tehokkaammin myös kaloreita. Tuo myös mukavaa vaihtelua siihen liikuntaan.
Ruokailussa kannattaa laskea kaikki kalorit ja pitää huoli, että proteiinin määrä on tarpeeksi alhainen ja puolestaan tyydyttyneitä rasvoja, sokeria ja suolaa ei tule liikaa (itse käytän fineli.fi sivun ruokapäiväkirjaa tämän tarkasteluun). Kaikki hiilihydraatit, mitä kulutat, kannattaa kuluttaa täysjyvänä.
Joillekin kerran viikossa herkuttelu toimii pitämään mieliteot kurissa mutta kyseinen "cheatday" ei ole mikään pakollinen juttu, jos pärjää ilmankin. Minulla ainakin laihduttaessa toimi parhaiten se, etten syönyt mitään herkutteluruokia muulloin kuin silloin kun kävin ystävien kanssa ulkona illallisella (eli n. kerran kuussa). Keho tottui nopeammin siihen, ettei rasvaa ja sokeria tule ja niiden himoitseminenkin katosi suhteellisen nopeasti.
Unta riittävästi ja muita omaa hyvinvointia lisääviä aktiviteettejä myös.
*proteiinin määrä tarpeeksi korkea piti sanomani
Vierailija kirjoitti:
kalorit n. 1400-1600kcal
N31v, 170cm/60kg,
Mä hieman kyseenalaistan nää ”tässä päivän syömiset”-osion, kun näissä jää poikkeuksetta 364 päivää mainitsematta. Ja kuka punnaa joka kerta nuo määrät noin tarkkaan? Nopsaa se 120g kanaa onkin 250g ja kasviksina pari onnetonta lusikallista herne-maissi-paprikaa. Sitten dieetti-innostus loppuu ja kilot vyöryy takaisin vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe nälkää,koti ruoka ja laihdut.Tee uusi elämän tapa.Kellota syöminen aina saman aikaan: Aamiainen,lounas.välipala.päivälinen, ilta pala. Sen jälkeen et lapaa suuhusi yhtään mitään.Hyötyliikuntaa.Unohda myös hissi. Kellotettun ruoka ajan saat.Laitat hakuun sairaalan ruoka ajat. Näet mitä kellon mukaan lappaavat suhunsa: ravintoa. Laihdut nälkää näkemättä sillä hitaasti mutta varmasti. Kelotettu ruoka aika on lopun elämän matkasi,et liho takaisin. 3v.meni kun ylipainoa naisella oli 30kg.Paino lähti ja .paino ei tulut takaisin, Kun noudataa lopun elämä kellon mukaan syöminen ja hyöty liikunta. Toinen laihtui ylipainoa 40 kg. samalla systeemillä .Meni vain 5 vuotta. Kilot ei tuleet taisin, kun kellon mukaan lapaa ravintoa suuhun.Miksi on vaikea syödä koti ruokaa ja ruoka rytmillä?
Sä voisit mennä takaisin peruskoulun äidinkielen tunneille. Esim. pisteen jälkeen tulee välilyönti, yhdyssanat haltuun ja muutenkin todella paljon virheitä tekstissä. En viitsinyt edes lukea loppuun asti tuota oksennusta.
Sinä taas voisit kehittää ajattelussa ja sivistystasoasi. Eikö ole käynyt mielessä, että tällä palstalla saattaa vierailla myös vieraskielisiä, joilla Suomen kielen taso ei ymmärrettävistä syistä ole sama?
Jos osaa laittaa pisteen, niin varmasti osaa laittaa sen jälkeen välilyönnin. Jos ei osaa, niin kyseessä on vain tyhmä ihminen, eikä ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe nälkää,koti ruoka ja laihdut.Tee uusi elämän tapa.Kellota syöminen aina saman aikaan: Aamiainen,lounas.välipala.päivälinen, ilta pala. Sen jälkeen et lapaa suuhusi yhtään mitään.Hyötyliikuntaa.Unohda myös hissi. Kellotettun ruoka ajan saat.Laitat hakuun sairaalan ruoka ajat. Näet mitä kellon mukaan lappaavat suhunsa: ravintoa. Laihdut nälkää näkemättä sillä hitaasti mutta varmasti. Kelotettu ruoka aika on lopun elämän matkasi,et liho takaisin. 3v.meni kun ylipainoa naisella oli 30kg.Paino lähti ja .paino ei tulut takaisin, Kun noudataa lopun elämä kellon mukaan syöminen ja hyöty liikunta. Toinen laihtui ylipainoa 40 kg. samalla systeemillä .Meni vain 5 vuotta. Kilot ei tuleet taisin, kun kellon mukaan lapaa ravintoa suuhun.Miksi on vaikea syödä koti ruokaa ja ruoka rytmillä?
Sä voisit mennä takaisin peruskoulun äidinkielen tunneille. Esim. pisteen jälkeen tulee välilyönti, yhdyssanat haltuun ja muutenkin todella paljon virheitä tekstissä. En viitsinyt edes lukea loppuun asti tuota oksennusta.
Sinä taas voisit kehittää ajattelussa ja sivistystasoasi. Eikö ole käynyt mielessä, että tällä palstalla saattaa vierailla myös vieraskielisiä, joilla Suomen kielen taso ei ymmärrettävistä syistä ole sama?
Miksi osallistuu keskusteluun jos ei osaa edes kirjoittaa selvää suomea? Ihan hirveää lukea tuollaista sontaa.
En lukenut joten en tiedä. Olen sitä mieltä että keho ja mieli kiittää kun lopettaa laihduttamisen. Pienet askeleet ja pienet muutokset eivät tuo nopeaa tulosta mutta niistä voi tulla pysyviä tapoja. Aloittaa voi melkein mistä vain tavasta, vaihtaa vaikka viikonlopun sipsipussin omenaan ja banaaniin, kävelee vartin verran tai käy pyörällä kaupassa. Kun on aktiivinen, voi syödä tavallista ruokaa. Suomessa toitotetaan lounaan tärkeydestä mutta kun käydään viitenä päivänä viikossa syömässä se kympin buffa niin ei ole ihme jos kiloja tulee. Moni eläkeläinen syö järkevästi ja harrastaa arkiliikuntaa eikä ole ylipainoinen. Juureksia, lihaa, maitotuotteita ja hiutaleita saa edullisesti eikä niistä ole vaikeaa tehdä kunnon ruokaa.