Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?
Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä se Hesarin artikkeli jossa väitettiin että juuri laihduttajat on kaikkein lihavimpia.
Ensin pitää miettiä mitä on lihavuus? 70 kilonen voi olla lihavempi ku yli sata kiloinen. Tämä tuli kuntoutuksessa tarkoissa mittauksissa tosi monella yllärinä. Ja nimenomaan mitattiin rasvan määrä kropassa ja se suhteutettiin koko kroppaan . Rasvaprosentti oli 70 kilosella suurempi kuin yhdelläkään yli satakiloisella.
Tämä nyt on vähän turhaa viisastelua. Vaikka olet toki oikeassa, arkikielessä lihavuudella viitataan yleensä ihan vaan ihmisen painoon. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kun ylipaino on aina haitaksi, ja meidän tavallisten ihmisten on ihan turha alkaa miettimään että olisinko minä nyt tällä arkiliikunnalla se poikkeus.
Mun perusaineenvaihdunta on 1600 kaloria päivässä, eli kulutan tuon verran tekemättä mitään. Aika paljon saa mättää ruokaa naamaa 1600 kalorin edestä, jos syö oikein. Pyöräilen työmatkat (yht. 12km) ja vapaapäivinä tunnin kävelylenkki, päivän kulutus on 2000-2200 kaloria.
Minä olen pudottanut painoa 1,5 vuodessa 32kg. Ekat 4kk meni ihan vaan ruokavaliolla (pätkäpaasto), paino tippui 14kg, sitten tuli tuo liikunta mukaan. Säästöliekkihöpötys on ihan huuhaata. Kerran viikossa mulla on herkkupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. eilinen päiväni, hyvin tyypillinen päiväni:
Aamu:
Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.
MaitokahviLounas:
Pienehkö annos kotiruokaa
Runsas vihanneslisä, mm. paprikaa, tomaattia, porkkanaa, lanttua...Iltapäivä:
Kourallinen pähkinöitä
Omena tai mandariiniIlta:
Juustovoileipä, jos hirveä nälkä, niin kaksi
Napostelua tv:n ääressä: juureksia- ap
SIis,syöt liian vähän! Illallakin tarvitsee proteiinia yöksi,missäs se on,lanttupala ei pidä nälkää yön yli. Kohta alat heräämään aamuyöstä koska on nälkä!
Olen niin tottunut tähän jo, etten herää nälkään. Ja jokuhan tuolla kehotti jättämään iltanapostelun pois.
Juustovoileipä on siivu ruisleipää, jossa levitettä ohuelti ja sen päällä yksi juustosiivu niin, ettei se ulotu reunoille saakka.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ap sun kanssa ihan sama tilanne. Itse olen miettinyt iän ja istumatyön vaikutusta. Olen viimeiset 10+ vuotta tehnyt etänä istumatyötä ja koko tämän ajan paino on vain noussut vaikka mitä tekisi. Yritän kyllä pitää lyhyitä liikunnallisia pausseja ja käyn lenkillä työpäivän aikana tai jälkeen. Usein kuitenkin tulee istuttua melkein se koko 8-9h koneen ääressä ja tuntuu, että sen negatiivisiä vaikutuksia on mahdoton kompensoida lenkillä työpäivän jälkeen.
Minäkin teen etätöitä, ostin nostettavan pöydän ja seison lähes koko päivän, luulen että siitä on oikeasti hyötyä, koska liikun paljon vähemmän kuin ennen, syön vähintään yhtä paljon ellen enemmänkin, mutta paino ei silti nouse. Toki johtuu osittain siitä, että lihaksetkin on pienentyneet, mutta silti, suosittelen nostettavaa pöytää, niitä on nykyään ihan pieniäkin, jos kotiin ei isompaa mahdu.
Jos et ole ennen liikkunut,voi olla että kudoksiin kertyy nestettä aluksi,joten paino jopa väliaikaisesti nousee.Ruokaa näyt kyllä syövänkohtuullisesti,joten sen puolesta kyllä pitäisi laihtua.Säästöliekki on osittain urbaani legenda,se kyllä tulee,jos kroppa saa pitkän ajan liian vähän kaloreita,mutta sekin hidastaa vaan vähän laihtumista.Lopulta elimistö kuitenkin luovuttaa.Eihän muutoin olisi esim;keskitysleireillä ollut luurankomaisen laihoja ihmisiä.Mutta uskon myös siihen ,että elimistöä pitää välillä "säikyttää" eli syöt jonain päivänä paljon enemmänkuin normaalisti,niin sillä saattaa olla hyvä vaikutus laihdutuksen kannalta.Enkä myöskään pois sulkisi pussikeittokuuria,sillä ainakin itse pääsin alkuun.Muutaman viikon söin pussikeittoja ja patukoita,tuli n.600-800 kcal pv kohden ,ja laihtuminen alkoi heti.Tsemppiä elämäntapa muutokseen ja muista,hitaasti hyvä tulee.
Olisiko parempi syödä illalla juustovoileivän sijaan paistettu kananmuna?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä se Hesarin artikkeli jossa väitettiin että juuri laihduttajat on kaikkein lihavimpia.
Ensin pitää miettiä mitä on lihavuus? 70 kilonen voi olla lihavempi ku yli sata kiloinen. Tämä tuli kuntoutuksessa tarkoissa mittauksissa tosi monella yllärinä. Ja nimenomaan mitattiin rasvan määrä kropassa ja se suhteutettiin koko kroppaan . Rasvaprosentti oli 70 kilosella suurempi kuin yhdelläkään yli satakiloisella.
Tämä nyt on vähän turhaa viisastelua. Vaikka olet toki oikeassa, arkikielessä lihavuudella viitataan yleensä ihan vaan ihmisen painoon. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kun ylipaino on aina haitaksi, ja meidän tavallisten ihmisten on ihan turha alkaa miettimään että olisinko minä nyt tällä arkiliikunnalla se poikkeus.
Kalorikulutuksen kannalta on iso ero onko se kroppa lihasta vaiko rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun perusaineenvaihdunta on 1600 kaloria päivässä, eli kulutan tuon verran tekemättä mitään. Aika paljon saa mättää ruokaa naamaa 1600 kalorin edestä, jos syö oikein. Pyöräilen työmatkat (yht. 12km) ja vapaapäivinä tunnin kävelylenkki, päivän kulutus on 2000-2200 kaloria.
Minä olen pudottanut painoa 1,5 vuodessa 32kg. Ekat 4kk meni ihan vaan ruokavaliolla (pätkäpaasto), paino tippui 14kg, sitten tuli tuo liikunta mukaan. Säästöliekkihöpötys on ihan huuhaata. Kerran viikossa mulla on herkkupäivä.
Painan siis 72kg ja pituus 171cm. Perusaineenvaihdunta on kasvanut tässä parin vuoden aikana, johtuu ilmeisesti lisääntyneistä/kasvaneista lihaksista, varsinkin reidet ja pohkeet.
Tää on niin koettu! Jos syön vähänkään yli kulutuksen niin lihon aina. Painoa vain siis kertyy. Jos kevennän vaikka 1500-1700kcal/päivä niin mitään, siis MITÄÄN ei tapahdu. Vasta kun kalorit on 1300-1400kcal niin laihdun. Sitten kun olen laihtunut, voin tas syödä vapaammin 2000kcal. Jos mukaan tulee herkuttelupäiviä (yli 2000kcal) niin lihon, eikä ne lähde pelkällä pienellä viilaamisella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
SIis,syöt liian vähän! Illallakin tarvitsee proteiinia yöksi,missäs se on,lanttupala ei pidä nälkää yön yli. Kohta alat heräämään aamuyöstä koska on nälkä!
Eli ap:n kannattaa nyt heti alkaa vetää kunnon 200g pihvi ja proteiinipirtelö noiden lanttujen sijasta niin kilot alkaa karista. Ja jos ei vieläkään laihdu niin vielä pari purkkia rahkaa siihen päälle.
Onneksi ollaan edistytty niistä hulluista kaalikeitto-laihdutusohjeista. Nykyään ollaan järkevämpiä.
Kuten muutekin ovat sanoneet, liikunta lisää jonkin verran kokonaispainoa nesteen muodossa. Enkä muutenkaan seuraisi sitä vaakaa liian neuroottisesti vaan lähtisin sieltä elämäntapamuutoksista. Ensimmäinen hyvä tavoite on jo jos saat pidettyä liikuntaa yllä eikä innostus lopahda parin viikon jälkeen kuten monella käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
Aloita vaikka sillä, että lopetat tuon napostelun.
Iltajuureksiin tämä siis kaatuikin. Eikun....
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
Ei tämä kyllä yhtään liialta kuulosta, mutta proteiinit tosiaan puuttuvat. Samoin kotiruoasta ja juustovoileivästä voi tulla huomaamatta aika paljon kaloreita. Toivottavasti jälkimmäinen ei ole valkoisista jauhoista tehty.
Itse en mitenkään erityisesti komppaa näitä "syöt vaan liikaa, kalorit alle 1400kcal/vuorokausi"-juttuja. Nälissään olo, kituuttelu ja myös liika liikunta ja muu liika kuormitus (esim. huonot ihmissuhteet!) saavat kehon stressitilaan, jossa se laskee mieluummin kaikkien muiden toimintojen kulutusta (esim. aivot), kuin päästää irti grammastakaan rasvaa. Toki välillä laihtuminen voi olla aika pienestä kalorimäärästä kiinni, eli rasvojen ja hiilihydraattien kohdalla kannattaa olla tarkkana.
Kannattaa perehtyä kortisoliin ja insuliiniin, ne voivat estää laihtumisen. Myös suolistomikrobiomilla on todistetusti iso vaikutus, ja jos et millään laihdu, suosittelen siihen perehtymistä myös. Tietyt bakteerit aiheuttavat lihomista, toiset laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tammikuussa. Painan noin 80 kg, pituus 165.
- ap
Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuten muutekin ovat sanoneet, liikunta lisää jonkin verran kokonaispainoa nesteen muodossa. Enkä muutenkaan seuraisi sitä vaakaa liian neuroottisesti vaan lähtisin sieltä elämäntapamuutoksista. Ensimmäinen hyvä tavoite on jo jos saat pidettyä liikuntaa yllä eikä innostus lopahda parin viikon jälkeen kuten monella käy.
Paljonko se liikunta lisää kokonaispainoa? Ap siis jumppaa ja kävelee. Kertyykö nestettä esim. 4-8 kiloa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä just. Eikä aloita takki auki, kaikkea mahdollista ja paljon. Siihen väsyy ja kyllästyy. Työhyvinvointikouluttaja sanoi, että pienin askelin: eka lenkkarit jalkaan ja ulko-ovelle, siitä sitten vähitellen kauemmaksi.
Pitää muistaa, että laihtuminen ei vaadi älytöntä hikiliikuntaa ja kieli vyön alla läähätystä. Kävelylenkit on ihan parasta, jos aloittaa nollasta. Mulla tunnin kävely reipasta tahtia (5-6km/h), mutta ilman hengästymistä kuluttaa 350-500 kaloria. Työmatkapyöräilyyn tuli rutiini parin viikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tammikuussa. Painan noin 80 kg, pituus 165.
- ap
Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.
Hei, hieno tulos! Mitä olet syönyt?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamu:
MaitokahviLounas:
Kourallinen pähkinöitä
Tästä on paha sanoa mitään, kun et ilmeisesti ole aidosti laskenut määriä? pienehkö annos tai juustovoileipä voi sisältää hyvin eri määrän kaloreita kertojasta riippuen. Suosittelen siis reilusti punnitsemaan ruuat ja laskemaan niiden kalorit. Juustossa voi yksin olla melkein 100kcal/siivu, jos niitä otat neljä ja leivät ja levitteet päälle, siinä voi parhaimmillaan olla jo lähes puolet päivän kaloreistasi. Samoin on väliä onko se kotiruoka makkaraa kermakastikkeella, salaattia salaatinkastikkeella ja juustolla ja kermaista perunamuusia, vai kanaa ja täysjyväriisiä. Silloin kun on vähän lihaksia ja tekee esim. istumatyötä, aikuinen nainenhan ei paljoa kuluta ja syömiset tulee katsoa sen mukaan.
Tämä. Tuossa kaurapuurossakin voi olla joko vähän vajaa kaksisataa kaloria tai sellaiset 400-500, riippuen siitä mitä siihen on laitettu. Pienehkö annos kotiruokaa on toiselle puoli lautasellista, toiselle sitä että ei oteta santsilautasta. Kotiruokakin voi olla mitä vaan, joten kalorimääriä se ei kerro. Eri pähkinöissä on ihan eri määrät kaloreita, ja juustovoileivät voi tehdä niin monella eri tavalla.
Näissä paino-ongelmissa toistuu usein sama teema, se ettei oikeasti hahmoteta missä on minkäkin verran energiaa ja että KAIKKI lasketaan mukaan. Kaadetaan majoneesia ruokaan, läträtään voilla ja vedetään vaaleaa leipää kaksin käsin ja kummastellaan kun ei laihduta. Syytän tästä sitäkin että todella usein epäterveellisiä, kaloripitoisia ruokia mainostetaan terveellisinä vaikka ne eivät sitä oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Mä olen ollut 4kk 16:8 dieetillä ja käynyt juoksemassa 4-5 krt viikossa tunnin.
Vahdin kaloreita ja olen ollut koko ajan lievällä miinuksella. Ei ole tippunut paino yhtään.
Samassa ajassa puolisolla tippunut 9kg (mies).Joten ei ole todellakaan laihtuminen pelkkää matematiikkaa. Mulla sen estänee stressi ja unettomuus.
Kokeile vaihtaa juoksulenkit reippaaseen kävelyyn ja vähennä kaloreita. Tässä moni menee metsään. Lähdetään ravaamaan verenmaku suussa kuntopolulle ja tuloksena on vain kipeät lihakset ja kiljuva nälkä.