Hei naiset, miksi ihmeessä ajatte alle nopeusrajoitusten?
80 alueella ei ole hirveän fiksua ajaa 75, kun muut takanasi ajavat haluaisivat päästäkin jonnekkin. Jos et uskalla noin kovaa ajaa, niin köröttele sitten jotain pikkuteitä pitkin. Vituttaa myöhästyä töistä, kun joku nuori perheenäiti aina ajaa "varmuuden vuoksi" ihan saatanan hiljaa ja tukkii koko tien..
Onneksi itselläni on sentään hyvä auto, niin pääsee suht koht helposti ohi pienissäkin väleissä. Sääliksi käy muita.
Kommentit (72)
En aja, vanhat papat ne tavallisesti 70 ajavat. Ja köröttelevät moottoritielle ramppia pitkin niin epävarman näköisesti että hirvittää katsella.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:41"]
En aja, vanhat papat ne tavallisesti 70 ajavat. Ja köröttelevät moottoritielle ramppia pitkin niin epävarman näköisesti että hirvittää katsella.
[/quote]
Juuri tätä oli tulossa sanomaan. Saattavat ajella usein vielä huomattavsti hiljeempaakin.
Pitäisi kyetä sovittamaan oma nopeus muun liikenteen nopeuteen. Jo rajoitus 80km/h ja muut ajavat suurinta sallittua nopeutta olisi suotavaa että siellä ei hidasteltaisi 70km/h vauhtia tukkimassa tietä.
Mene ohi vain, ei minulla ole kiire! Osaan mainiosti aikatauluttaa menoni niin, että ehdin ilman vauhkoamista perille. Sinunlaiset adhd-tyypit vain ovat vaaraksi liikenteessä ja teille ei saisi olla fillaria ihmeellisempää menopeliä olla haarojen välissä.
Olen perheenäiti ja saan paheksuntaa siitä että ajan aina 5-29km/h ylinopeutta. Myös minä haluan liikkua joutuisasti paikasta a paikkaan b, ei minulla ole aikaa kenenkään edessä kykkiä. Kortti ollut 8v ja maantiellä tapahtuneet ohitustilanteet missä minut on ohitettu voi laskea kahden käden sormilla, 0-1 vuodessa siis. Eli en ole ollut sinun enkä muidenkaan tukkona.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:46"]Mene ohi vain, ei minulla ole kiire! Osaan mainiosti aikatauluttaa menoni niin, että ehdin ilman vauhkoamista perille. Sinunlaiset adhd-tyypit vain ovat vaaraksi liikenteessä ja teille ei saisi olla fillaria ihmeellisempää menopeliä olla haarojen välissä.
[/quote] No, muun liikenteen tahdissa ajaminen ei kyllä ole vauhkoamista vaan toisten huomioon ottamista.
Nopeusrajpotus kertoo, mikä on SUURIN sallittu nopeus. Mitä jos palaisit autokouluun.
Monet ei oo kuulleetkaan mittarivirheestä. Ymmärrän jos on huono keli niin ajetaan hiljempaa mutta tosiaan näin keskellä kesää kun on valoisaakin melkein ympäri vuorokauden?
En ole nainen, mutta vastaan silti (ja vielä ohi kysymyksen). Tiesitkös, ap, että se rajoitus on suurin sallittu nopeus. Jos sinun täytyy tarkoituksella ajaa sen yli, tai tasan sitä "suurinta sallittua" olosuhteita huomioon ottamatta, niin sinä ajat väärin. Ja vieläpä tahallasi.
Laskeppa huviksesi, kuinka monta minuuttia säästät ajamalla 80 km/h sen 70 km/h sijaan sen työmatkasi verran. Saatat vaikka yllättyä
Yleinen suomalainen asenneilmasto on mielestäni sellainen, että mennään heikoimpien ehdoilla. "Alinopeus ei ole rikos, päinvastoin!" Useassa keski-euroopan maassa taas mennään taitavimpien kuskien ehdoilla, joka tarkoittaa sitä, että epävarmat kuljettajat opettelevat ajamaan varmemmin tai sitten itsesuojelun nimissä jättäytyvät pois liikenteestä.
Asiallinen kysymys kuuluu kumpi on parempi kulttuuri?
Ainakin tuolla etelämpänä liikennekulttuurissa on sellaista tervettä järkeä, että se kannustaa ajamaan autoa kunnolla. Epävarma kuski on huono asia muulle liikenteelle mutta myös huonolle kuskille itselleen.
Jos aloituksen mainitsema tilanne on esimerkiksi sellainen, että ei kesäkelillä uskalla ajaa suoralla tiellä päiväsaikaan 80 alueella 80km/h, niin kyllä siinä on peiliin katsomisen paikka omissa ajotaidoissa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:46"]
Mene ohi vain, ei minulla ole kiire! Osaan mainiosti aikatauluttaa menoni niin, että ehdin ilman vauhkoamista perille. Sinunlaiset adhd-tyypit vain ovat vaaraksi liikenteessä ja teille ei saisi olla fillaria ihmeellisempää menopeliä olla haarojen välissä.
[/quote]
Eniten siellä liikenteessä on vaaraksi nämä itsekkäät minäminä-autoilijat, jotka katsovat oikeudekseen ajaa satasen alueella karvan yli kahdeksaakymppiä vaikka tiessä eikä kelissä ole mitään vikaa. Ja luonnollisesti kahdeksankympin alueella ajetaan seitsemääkymppiä. Mä en käsitä mistä kumpuaa noin rajaton itsekkyys, että kuvittelee omistavansa koko tien ja voi olla välittämättä muista tiellä liikkujista. Tämä itsekkyys aiheuttaa ohituksia.
Ja jos ei uskalla ajaa kesäkelillä, hyvällä tiellä ja kohtuu uudella autolla sitä satasta, niin silloin on parempi siirtyä kaikkien turvallisuuden vuoksi matkustajaksi.
N38
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:49"]Laskeppa huviksesi, kuinka monta minuuttia säästät ajamalla 80 km/h sen 70 km/h sijaan sen työmatkasi verran. Saatat vaikka yllättyä
[/quote]
En ole ap, mutta minun työmatkani on 53km, sen ajan 30-35minuutissa kun matkallani on vaihtelevasti 80-100km/h nopeusrajoitus ja minä ajan aina sen 10-20km/h ylinopeutta. Jos ajan 60-70km/h ajavan rekan perässä edes pari kilometriä niin matka-aika onkin jo heti 40min. Jos edessä on 2 rekkaa ja yksi eläkelläinen niin matkaan menee jo vähintään 45min. Laske siitä paljonko menetän aikaa. Toki kiritän sitten menetettyä aikaa kiinni ajamalla vieläkin kovempaa, eli todellisuudessa matka-aika olisi vieläkin pidempi.
Siksi, että olen saanut puolen vuoden sisään jo kaksi sakkoa pienestä ylinopeudesta. (Muutama km/h) Seuraavasta sakosta lähtee kortti. Pakko ottaa nyt varman päälle, kun en näemmä onnistu pyrkimyksessään ajaa tasan oikeaa nopeutta (mittarivirhe huomioiden) vaan niitä juuri ja juuri sakotusrajan ylityksiä on tullut. Pyrin siis nyt ajamaan hieman ylinopeutta, jotta se antaa paremmin varaa pienille virheille nopeudensäätelyssä. En tiedä onko mulla ollut huono tuuri, olenko ollut huolimattomasti vai onko sakotusrajan yhtäkkiä kiristynyt, kun koskaan aiemmin ei tätä ongelmaa ole ollut.
En ole nainen, mutta teen tuota usein. Tästä on mökille mennessä 5 kilometrin pätkä, jossa on satasen rajoitus, muuten 80. Lähtiessä panen vakionopeudensäätimen vähän vajaaseen 90:n, jolloin todellinen nopeus on n. 84, jolla ei pitäisi kiinni jäädä. Tuolla satasen alueella en sitten viitsi nopeutta nostaa, koska siinä säästäisin vain puoli minuuttia. Lisäksi kahdeksaakymppiä on kivempi ajella. Ajakoot audit ohi, jos niin kiire on.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:01"]Siksi, että olen saanut puolen vuoden sisään jo kaksi sakkoa pienestä ylinopeudesta. (Muutama km/h) Seuraavasta sakosta lähtee kortti. Pakko ottaa nyt varman päälle, kun en näemmä onnistu pyrkimyksessään ajaa tasan oikeaa nopeutta (mittarivirhe huomioiden) vaan niitä juuri ja juuri sakotusrajan ylityksiä on tullut. Pyrin siis nyt ajamaan hieman ylinopeutta, jotta se antaa paremmin varaa pienille virheille nopeudensäätelyssä. En tiedä onko mulla ollut huono tuuri, olenko ollut huolimattomasti vai onko sakotusrajan yhtäkkiä kiristynyt, kun koskaan aiemmin ei tätä ongelmaa ole ollut.
[/quote]
Pyrin siis ajamaan ALInopeutta, en yli-. Autocorrect ei näytä tuntevan muuta kuin yli nopeuden.
Minun työmatkallani on rajoitus 70 km/t.
Ajan aina mittarin mukaan 80.
Siksi olenkin muiden jaloissa... Ottaa aivoon nämä joille yhteiset säännöt eivät merkitse mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:48"]
Monet ei oo kuulleetkaan mittarivirheestä. Ymmärrän jos on huono keli niin ajetaan hiljempaa mutta tosiaan näin keskellä kesää kun on valoisaakin melkein ympäri vuorokauden?
[/quote]
Tiedän tasan tarkkaan, mitä mittarini näyttää. Sen näkee satelliittipaikantimesta. Se kertoo täsmällisen nopeuden.
Onko sana nopeusrajoitus sinulle jollakin lailla epäselvä?