Paras keino päästä kuukautisista eroon?
Alan olla ihan loppu ja hermot riekaleina kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten takia. Juilimisen ja lämpöilyn takia olen käytännössä "sairaana" useamman päivän joka kuukausi ja kuukautiset ovat aiheuttaneet lisäksi anemian. Hemoglobiini on matalalla ja varastorauta niin alhalla, että se on mittaamaton, vaikka olen ollut rautakuurilla ja otan aina rautaa kuukautisten aikana ja jälkeen.
Julkisen puolen yleislääkäristä ei mitään apua. Joskus olen saanut reseptillä vahvoja kipulääkkeitä, joiden voimin olen sinnitellyt töissä menkkojen aikaan, mutta onhan se aika karua ja hankalaa.
Olen nyt siinä pisteessä, että en yksinkertaisesti jaksa tätä enää. Tuntuu, että kuukautiset pilaa elämän. E-pillereitä olen joskus syönyt ja ne eivät itselleni sopineet lainkaan. Mutta mitä muita vaihtoehtoja on? Kellään kokemuksia ehkäisykapselista, -laastarista, tai kierukasta?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minipillerit.
Tämä.
Mulla loppui kuukautiset kokonaan hormonikierukan avulla. Ei sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ja pitkä imetys. Pysyi poissa 2,5v ajan.
Kierukka sen sijaan saattaa liisätä vaan vuotoa, siis juuri hormoni-sellainen vaikka sitä aina kaupitellaankim.
Tämä ei ole realistista omalla kohdallani. Erityisesti kiinnostaisi kuulla kokemuksia ehkäisykapselista. En tiedä saako nykyään kierukan, jos ei ole synnyttänyt?
Kuolema ja riittävän kovat huumeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka sen sijaan saattaa liisätä vaan vuotoa, siis juuri hormoni-sellainen vaikka sitä aina kaupitellaankim.Tämä ei ole realistista omalla kohdallani. Erityisesti kiinnostaisi kuulla kokemuksia ehkäisykapselista. En tiedä saako nykyään kierukan, jos ei ole synnyttänyt?
Saa.
Aloitin slinda merkkiset minipillerit. Ensin vuoto kesti muutaman viikon, mutta sittemmin on jäänyt kokonaan pois. Olen syönyt niitä laattoja useamman putkeen ilman välipäiviä. En tiedä pitäisikö tai onko mitään hyötyä pitää niitä vuototaukoja. Lapsetkin on jo tehty, niin saa hormonitoiminnot siltä osin loppuakin puolestani.
Ehkäisykapseli on todella hyvä. Ei itsellä ainakaan mitään sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka sen sijaan saattaa liisätä vaan vuotoa, siis juuri hormoni-sellainen vaikka sitä aina kaupitellaankim.Tämä ei ole realistista omalla kohdallani. Erityisesti kiinnostaisi kuulla kokemuksia ehkäisykapselista. En tiedä saako nykyään kierukan, jos ei ole synnyttänyt?
Tottakai saa. YTHSn lääkärin määräämänä minäkin sen parikymppisenä opiskelijana otin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisykapseli on todella hyvä. Ei itsellä ainakaan mitään sivuoireita.
Voi ilmeisesti aiheuttaa estrogeenivajauksen ja ennenaikaiset vaihdevuodet.
Varmin konsti tietenkin on kohdunpoisto, mutta se tehdään vasta, jos mikään muu ei auta, eikä ole lisääntymisaikeita.
Kohdun limakalvojen lämpökäsittely vähentää vuodon määrää tai parhaassa tapauksessa poistaa sen kokonaan. Mutta se voi aiheuttaa myös pysyvän lapsettomuuden. Eli sitäkään ei suositella, jos on lisääntymissuunnitelmia tulevaisuudelle. Lämpökäsittely voidaan joutua uusimaan 5-10 vuoden välein.
Caprilon vähensi minulla vuodon n. puoleen lääkkeen vaikutusaikana. 4 tunnin välein piti ottaa lisää niitä tabletteja runsaimman vuodon aikana. En tiedä, onko niistä tehty nykyisin pidempivaikutteisia, kun yli 10 vuotta sitten niitä viimeksi käytin.
Hormonikierukka poisti vuodon lähes kokonaan. Kivutkin vähenivät, mutta ei kokonaan poistuneet. Mielialaongelmiakin se lievitti hiukan.
Tiedän, että hormonikierukka ei auta kaikilla. Mutta sen voi poistattaa, jos ei haluakaan sitä käyttää.
Minulla kuukautiset oli kokonaan pois hormonikierukalla 7 vuoden ajan, ainoastaan kerran vuodessa oli pientä tiputtelua parin päivän ajan. Sitten tuli myooma ja pääsin kohdusta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Menopaussi.
n55
No se nyt ei ole aivan vielä tuloillaan ja raskaaksi en todennäköisesti edes pysty tulemaan, joten luonnolliset keinot on poissa pelistä.
Erityisesti kiinnostaa, jos jollain on kokemusta molemmista kierukasta ja ehkäisykapselista? Mitkä niiden erot on, ja sopiko jompi kumpi jostain syystä paremmin kuin toinen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kierukka sen sijaan saattaa liisätä vaan vuotoa, siis juuri hormoni-sellainen vaikka sitä aina kaupitellaankim.
Mun menkat loppui siihen kun tulin raskaaksi. Imetinkin vuoden verran, mutta hormonikierukan hain jo paljon sitä ennen, olisko vauva ollut n. 3 kk. Noin 14 vuotta saanut jo olla ilman noita harmeja.
Runsaan vuodon takaa löytyi polyyppi, loppui kun leikattiin.