Apua... Mun porukat heittää mut pihalle
Tilanne on nyt siis se että oon 18v ja asun vielä himassa. Välit on porukoiden kanssa niin huonot että tässä taitaa käydä niin että joko mä ite muutan pois tai ne heittää pihalle. Jäin kevään yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa (mutta aion hakea uudelleen syksyllä) joten mua huolestuttaa hirveesti se ettei mulla oo töitä eikä koulupaikkaa. Ja se, ettei mulla ole rahaa eikä kämppää.
Hävettää jos joudun sossuun menemään mutta oonko mä oikeutettu joihinkin tukiin joilla voisin elää tilapäisesti kunnes saisin asiani kuntoon? Asumistuki ja toimeentulotuki tulevat ekana mieleen (en ole oikeutettu työttömyysetuuteen) mutta onko vielä jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi? Ahdistaa kamalasti koko ajan.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:59"]Pitäisiköhän sun miettiä nyt omaa käytöstäsi. Mistä riidat johtuvat? Ala etsimään töitä, tai koulupaikkaa. Hae kouluihin täydennyshaussa.
[/quote]
Oon soittanut kaikki lähiseudun amkit läpi eikä niistä jää paikkoja täydennyshakuun mutta haen kuukauden päästä alkavassa täydennyshaussa sitten. Riidat kotona johtuu mm. siitä etten päässyt kouluun ja haen vanhempieni mielestä vääränlaisiin koulutuksiin. Myös se, että olen nyt pari vuotta harjoittanut eri uskontoa kuin he aiheuttaa ongelmia. Itse yritän välttää riitoja enkä lähde niihin mukaan mutta kyllähän se syö kun melkein joka päivä pitää kuunnella haukkumista.
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:59"]Pitäisiköhän sun miettiä nyt omaa käytöstäsi. Mistä riidat johtuvat? Ala etsimään töitä, tai koulupaikkaa. Hae kouluihin täydennyshaussa.
[/quote]
Oon soittanut kaikki lähiseudun amkit läpi eikä niistä jää paikkoja täydennyshakuun mutta haen kuukauden päästä alkavassa täydennyshaussa sitten. Riidat kotona johtuu mm. siitä etten päässyt kouluun ja haen vanhempieni mielestä vääränlaisiin koulutuksiin. Myös se, että olen nyt pari vuotta harjoittanut eri uskontoa kuin he aiheuttaa ongelmia. Itse yritän välttää riitoja enkä lähde niihin mukaan mutta kyllähän se syö kun melkein joka päivä pitää kuunnella haukkumista.
-ap
[/quote]
Anteeksi, tarkoitin siis että haen kuukauden päästä alkavassa syksyn yhteishaussa kun täydennyshakuun ei jäänyt vapaita paikkoja.
-ap
Mene ensin työkkäriin kyselemään vaihtoehdoista. Voisit ehkä päästä työharjoitteluun (työkkärin tuella siis) johonkin paikkaan, johon toiveissasi olevat opiskelualat liittyisivät. Harjoittelun avulla saisit lisäpisteitä amk-haussa. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi jokin kotitalouskurssi tai työpajatoiminta nyt syksyksi, jos sitten keväällä saisit opiskelupaikan
Juttele sitten vanhemmillesi ja kerro suunnitelmasi. Sopikaa yhdessä syksyn asumiskuvioista: saisitko asua kotona vielä vaikka pientä vuokraa vastaan (jos saat työkkäristä tukea) kunnes saat tiedon opiskelupaikasta, vai onko nyt lähdettävä.
Onko sinulla säästössä rahaa takuuvuokraan ja ensimmäiseen vuokraan? Jos ei, niin suuntaa sosiaalitoimistoon, jossa sinut otetaan vakavammin, jos voit sanoa, että vanhempasi haluavat sinun muuttavan pois esim. ensi kuun alusta kuin jos sanot, että sinusta tuntuu, että he haluavat sinut pois ja kotona on "ikävä tunnelma". Kelasta saat asumistukea, mutta tarvitset ensin vuokrasopimuksen ennen kuin tukea voidaan myöntää, näin nopeassa tilanteessa joudut siis joko maksamaan itse takuuvuokran (ja ensimmäisen vuokran, mutta saat tukea siihen Kelalta takautuvasti), lainaamaan vanhemmiltasi tai muulta sukulaiselta tai menemään sossuun. Mutta, sossussakaan ei ole mitään hävettävää, jokaisella voi joskus olla edessä yllättävä uusi elämäntilanne!
Onko sinulla ystävää jonka kanssa voisitte ruveta kämppiksiksi? Kysele myös uskonnoll yhteisöstäsi. Monilla uskontokunnilla on vuokra-asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:42"]Onko sinulla ystävää jonka kanssa voisitte ruveta kämppiksiksi? Kysele myös uskonnoll yhteisöstäsi. Monilla uskontokunnilla on vuokra-asuntoja.
[/quote]
Hyvä idea! Ainakin tilapäisesti voisin asua kaverin kanssa kimpassa ja jos jollekin niistä sopii niin pidempääkin. Tällä uskontokunnalla johon mä kuulun ei ole vuokra-asuntoja.
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:39"]Mene ensin työkkäriin kyselemään vaihtoehdoista. Voisit ehkä päästä työharjoitteluun (työkkärin tuella siis) johonkin paikkaan, johon toiveissasi olevat opiskelualat liittyisivät. Harjoittelun avulla saisit lisäpisteitä amk-haussa. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi jokin kotitalouskurssi tai työpajatoiminta nyt syksyksi, jos sitten keväällä saisit opiskelupaikan
Juttele sitten vanhemmillesi ja kerro suunnitelmasi. Sopikaa yhdessä syksyn asumiskuvioista: saisitko asua kotona vielä vaikka pientä vuokraa vastaan (jos saat työkkäristä tukea) kunnes saat tiedon opiskelupaikasta, vai onko nyt lähdettävä.
Onko sinulla säästössä rahaa takuuvuokraan ja ensimmäiseen vuokraan? Jos ei, niin suuntaa sosiaalitoimistoon, jossa sinut otetaan vakavammin, jos voit sanoa, että vanhempasi haluavat sinun muuttavan pois esim. ensi kuun alusta kuin jos sanot, että sinusta tuntuu, että he haluavat sinut pois ja kotona on "ikävä tunnelma". Kelasta saat asumistukea, mutta tarvitset ensin vuokrasopimuksen ennen kuin tukea voidaan myöntää, näin nopeassa tilanteessa joudut siis joko maksamaan itse takuuvuokran (ja ensimmäisen vuokran, mutta saat tukea siihen Kelalta takautuvasti), lainaamaan vanhemmiltasi tai muulta sukulaiselta tai menemään sossuun. Mutta, sossussakaan ei ole mitään hävettävää, jokaisella voi joskus olla edessä yllättävä uusi elämäntilanne!
[/quote]
Meen käymään työkkärissä vaikka heti ensi viikolla ja oon jo aiemmin käynyt sellasessa nuorisoneuvonnassa juttelemassa (työkkäri oli silloin kiinni). Jos saan asua vielä syksyn kotona niin ajattelin panostaa pääsykokeisiin ja tehdä siinä sivussa töitä jos saan.
--------
Porukoiden kanssa on alustavasti sovittu että saan asua ainakin vielä syksyn ja kevään kotona mutta tää tilanne on muuttunut lyhyessä ajassa sen verran huonoksi että en uskalla laskea mitään sen varaan. Mutta joo, jos joudun menemään sossuun niin käytän tota sun vinkkiä. Mulla on säästötili jossa on reilut pari tonnia mutta se on vanhempien nimissä eivätkä ne ehkä suostu antamaan sitä mulle (tili on sis perustettu kun olin vasta vauva) joten mulla ei oo rahaa edes takuuvuokraan. Kiitos rohkaisevista sanoistasi!
- ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:45"]Mikä uskontokunta?
[/quote]
En halua kertoa ettei tunnisteta. Mutta kyseessä ei ole mikään lahko vaan ihan tavallinen uskontokunta (yksi maailmanuskonnoista) joten en ymmärrä vanhempieni reaktioita. Yhteisö ei ole aiheuttanut ongelmia eikä se ole millään Uskontojen uhrien tuki ry:n listalla. Jos olisin kääntynyt vaikka skientologiksi, Jehovan todistajaksi, muslimiksi, harekrishnaksi, lestadiolaiseksi tms. niin voisin ehkä jotenkin ymmärtää mutta nyt en.
- ap
Kuule ap, sinä olet täysi-ikäinen, ja siten aikuinen, joten sun pitää nyt vaan ottaa tosiaan asioista selvää ja hoitaa itsesi omaan elämään, jos sossuun pitää mennä, niin ei se maata kaada, mun tytärkin kävi kun ei ollut kesätöitä kun opiskeli, vaikka häntä ei oltu heitetty kotoa tai mitään, kaikki tuet mitkä aikuiselle ihmiselle kuuluu, on aikuisen ihmisen oikeus ja velvollisuus hakea. Minä lähdin kotoa aikoinaan jo peruskoulun jälkeen 15-vuotiaana, ja vanhemmat kyllä avusti rahallisestikin koko opiskeluajan, kyllä pitää omaa elämää opetella elämään. Tyttäreni muutti kotoa vuotta myöhemmin kuin minä aikoinaan, meillä oli taloudellinen tilanne sellainen että piti odottaa vuosi, nykyään kun ei niin nuorille juuri opintotukea makseta kuten vielä mun nuoruudessa. Mutta joka tapauksessa, oman elämän alkuun, ja siinä voi tulla vastoinkäymisiä, mutta sehän kuuluu elämään.
Sä vaikutat olevan fiksu nuori ihminen. Reippaasti vaan sossuun ja työkkäriin soittamaan, ne kyllä ohjaa ja neuvoo.
Onnea matkaan! (Muista sit olla tosi säästäväinen kun muutat omillesi- muistan itsekin vielä sen järkytyksen miten paljon rahaa kaikkeen menee.. )
sosiaalityöntekijät ovat apua ja neuovja tarvitsevia ihmisiä varten. Vaikka työ kuvitellaan rahanjakamiseksi niin neuvonta ja muu auttaminen on pääasiallinen tehtävä. On olemassa ihan nuorille tarkoitettua sosiaaliohjausta. Siellä on erilaisia systeemeitä jotka on tarkoitettu vain nuorille.
Kiitos kaikille tosi paljon! Mä luotan siihen että kaikki järjestyy parhain päin.
- ap
Itäsuomalainen? Mein porukat... joutseno tai l.ranta.
Mä suosittelen myös sossua.Se on juuri tällaisia tilanteita varten.
Jo aloituksesta paistaa, että wicca.
No joka tapauksessa parempaa tulevaa ja toivottavasti löydät asunnon pian. Ei jatkuvaa haukkumista pitäisi tarvita sietää.
Mars sosiaalitoimistoon. Sossu järjestää sulle asunnon. Tukia voit saada seuraavasti: työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotuki. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole, ole huolehti.
No ei se sossu sulle asuntoa järkkä,mutta Saattaa auttaa rahallisesti
.Täällä vielä jotkut elää vanhoissa hyvissä ajoissa...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:25"]Mars sosiaalitoimistoon. Sossu järjestää sulle asunnon. Tukia voit saada seuraavasti: työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotuki. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole, ole huolehti.
[/quote]
Ei sossulla ole mitään asuntoja tarjota, ainakaan itsenäistyvälle nuorelle. Ehkä joku asunnoton syrjäytynyt alkoholisti voi saada jonkun tukiasunnon sossun avustuksella. Sossu ei ole asunnonvälitystoimisto.
Pitäisiköhän sun miettiä nyt omaa käytöstäsi. Mistä riidat johtuvat? Ala etsimään töitä, tai koulupaikkaa. Hae kouluihin täydennyshaussa.