Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua... Mun porukat heittää mut pihalle

Vierailija
08.08.2015 |

Tilanne on nyt siis se että oon 18v ja asun vielä himassa. Välit on porukoiden kanssa niin huonot että tässä taitaa käydä niin että joko mä ite muutan pois tai ne heittää pihalle. Jäin kevään yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa (mutta aion hakea uudelleen syksyllä) joten mua huolestuttaa hirveesti se ettei mulla oo töitä eikä koulupaikkaa. Ja se, ettei mulla ole rahaa eikä kämppää.
Hävettää jos joudun sossuun menemään mutta oonko mä oikeutettu joihinkin tukiin joilla voisin elää tilapäisesti kunnes saisin asiani kuntoon? Asumistuki ja toimeentulotuki tulevat ekana mieleen (en ole oikeutettu työttömyysetuuteen) mutta onko vielä jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi? Ahdistaa kamalasti koko ajan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa ammattikoulussa on asuntola, joten kysele niistä paikoista, josko on tilaa, ja parin viikon päästä viimeistään jo on, sillä moni jättää heti tai parin viikon sisään. Asuntolamaksu on monasti ihan mitätön. Ja sitten haet asumistukea ja vanhemmiltasi koulutustukea.

Vierailija
22/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit perus-ev.lut. voisit päästä seurakunnan vuokra-asuntoon. Ehkä tällä uudella uskontoryhmittymälläsikin on vuokra-asuntoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun välit ovat tulehtuneet.

Olet kait ymmärtänyt hakea kuukausittain toimeentulotukea siitä alkaen kun täytit 18. Jos asut vanhemmilla tuen määrä on n. 350€/kk. Saat katettua omia menoja ja maksettua hieman ruokarahaa kotiin.

Sossussa käynti ei ole häpeä vaan normaalia. Jos et saa työttömyysrahaa ja olet työtön niin jostain sinun on toimeentulo saatava.

Laita asuntohakemus vetämään kaupungin asuntoon ja soskusta saat vuokravakuuden. Kelasta asumiseen tukea. Onnea itsenäistymiseen.

Tuli mieleen onko pakko jäädä kotipaikkakunnalle, samalla voisit katkaista napanuoran ja muuttaa muualle jossa olisi vielä vapaita opiskelupaikkoja kenties haluamallesi alalle.

http://www.studentum.fi/Lisaehaku_uusi_mahdollisuus__d6065.html

Tutkipa tuolta onko paikkoja vapaana.

Mikä ala kiinnostaa? paljon oli keskiarvosi päättötodistuksessa?

Vierailija
24/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wicca nyt ei ole mikään maailmanuskonto. Olisiko kuitenkin vaikka buddhalaisuus kyseessä... Ja sillä ei sinänsä ole mitään väliä, pääasia kun löytää oman polkunsa. Kaikkea hyvää ap:lle, kuulostat ihan fiksulta  tyypiltä, asiat järjestyy kyllä. Ehkä on parempikin, että pääset nyt pois kotoa, et ahdistu liikaa ja koe joka päivä olevasi vääränlainen. Keskity kouluun pääsyyn, kun saat asunnon. Kimppakämppä kuulostaa hyvältä. Mieti myös lähtöä vähän kauemmas opiskelemaan, ehkä peruutus/täydennyspaikkoja voisi löytyä muilta paikkakunnilta.

Vierailija
25/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että otat nyt rohkeasti yhteyttä oikeisiin viranomaisiin ja kerrot siellä tilanteestasi, saat juuri omaan tilanteeseesi apua ja neuvoja. 

Eli ensin varaat ajan vaikka netin kautta teidän kaupungin KELAan ja sitten siellä kerrot tilanteestasi ja kysyt mitä tukia sinun on mahdollista saada ja asumisen tuet.

Sitten varaat ajan myös työkkäriin ja ilmoittaudut työttömäksi ja saat varmasti siellä neuvoa mahdollisuuksista mennä työkokeiluun tai muuhun toimintaan. Menemällä työkkärin ehdottamiin työkokeiluihin tai vastaaviin, saat oikeuden työttömyystukiin. Käytännössä kaikki tuet riittäisivät kyllä omaan pieneen asuntoon monessakin kaupungissa mutta kannattaa keskustella tästä vanhempiesi kanssa. 

Sitten haet koko ajan kaikkiin koulutuksiin ja jos pääset niin kaikki sujuu hyvin.

Ja sossuun menemistä ei tarvitse hävetä koska sun tapauksessa se on vain hetkellistä tukea että saat oman itsenäisen elämän pikkuhiljaa käyntiin. :)

Tsemppiä! Muistat vaan rohkeasti kysyä joka paikasta neuvoa ja apua!

Vierailija
26/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
27/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:39"]Mene ensin työkkäriin kyselemään vaihtoehdoista. Voisit ehkä päästä työharjoitteluun (työkkärin tuella siis) johonkin paikkaan, johon toiveissasi olevat opiskelualat liittyisivät. Harjoittelun avulla saisit lisäpisteitä amk-haussa. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi jokin kotitalouskurssi tai työpajatoiminta nyt syksyksi, jos sitten keväällä saisit opiskelupaikan Juttele sitten vanhemmillesi ja kerro suunnitelmasi. Sopikaa yhdessä syksyn asumiskuvioista: saisitko asua kotona vielä vaikka pientä vuokraa vastaan (jos saat työkkäristä tukea) kunnes saat tiedon opiskelupaikasta, vai onko nyt lähdettävä. Onko sinulla säästössä rahaa takuuvuokraan ja ensimmäiseen vuokraan? Jos ei, niin suuntaa sosiaalitoimistoon, jossa sinut otetaan vakavammin, jos voit sanoa, että vanhempasi haluavat sinun muuttavan pois esim. ensi kuun alusta kuin jos sanot, että sinusta tuntuu, että he haluavat sinut pois ja kotona on "ikävä tunnelma". Kelasta saat asumistukea, mutta tarvitset ensin vuokrasopimuksen ennen kuin tukea voidaan myöntää, näin nopeassa tilanteessa joudut siis joko maksamaan itse takuuvuokran (ja ensimmäisen vuokran, mutta saat tukea siihen Kelalta takautuvasti), lainaamaan vanhemmiltasi tai muulta sukulaiselta tai menemään sossuun. Mutta, sossussakaan ei ole mitään hävettävää, jokaisella voi joskus olla edessä yllättävä uusi elämäntilanne! [/quote] Meen käymään työkkärissä vaikka heti ensi viikolla ja oon jo aiemmin käynyt sellasessa nuorisoneuvonnassa juttelemassa (työkkäri oli silloin kiinni). Jos saan asua vielä syksyn kotona niin ajattelin panostaa pääsykokeisiin ja tehdä siinä sivussa töitä jos saan. -------- Porukoiden kanssa on alustavasti sovittu että saan asua ainakin vielä syksyn ja kevään kotona mutta tää tilanne on muuttunut lyhyessä ajassa sen verran huonoksi että en uskalla laskea mitään sen varaan. Mutta joo, jos joudun menemään sossuun niin käytän tota sun vinkkiä. Mulla on säästötili jossa on reilut pari tonnia mutta se on vanhempien nimissä eivätkä ne ehkä suostu antamaan sitä mulle (tili on sis perustettu kun olin vasta vauva) joten mulla ei oo rahaa edes takuuvuokraan. Kiitos rohkaisevista sanoistasi! - ap

[/quote]Sit jos meet soskuun niin älä sano että sulla on säästötili, koska sitten sun pitää käyttää ne rahat ennen kuin saat toimeentulotukea. Tollanen pari tonnia ylimääräsitä on tulevalle opiskelijalle hyvä hätärahasto.

Vierailija
28/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä sossun tuilla kunnes saat opiskelupaikan

Vierailija
29/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:59"]

Mene töihin.

[/quote]

ei sitä noin vaan mennä, varsinkaan jos ei ole koulutusta.

Vierailija
30/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisähakuja on monella amkilla. Kannattaa opintopolusta tsekata ne. Ei kannata jäädä kotipaikkakunnalle norkumaan, jos vain hiukankin nuo avoinna olevat paikat kiinnostavat.

t. nimim. samassa tilanteessa ollut

Vierailija
31/31 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on säästötili joka vanhempien nimissä ei sitä tarvitse ilmoittaa eikä vaikuta aloittajan tukiin.

18 vuotiaan soskuhakemuksiin ei tarvita liitteeksi mitään vanhempien tulotietoja yms.

Jos välit ovat riitaisat voihan olla etteivät vanhemmat edes anna noita rahoja nuorelleen. Jos minulla vanhempana olisi tuo tilanne laittaisin lapsen autokouluun, ajokortista on hyötyä koko elämäksi.

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:39"]Mene ensin työkkäriin kyselemään vaihtoehdoista. Voisit ehkä päästä työharjoitteluun (työkkärin tuella siis) johonkin paikkaan, johon toiveissasi olevat opiskelualat liittyisivät. Harjoittelun avulla saisit lisäpisteitä amk-haussa. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi jokin kotitalouskurssi tai työpajatoiminta nyt syksyksi, jos sitten keväällä saisit opiskelupaikan Juttele sitten vanhemmillesi ja kerro suunnitelmasi. Sopikaa yhdessä syksyn asumiskuvioista: saisitko asua kotona vielä vaikka pientä vuokraa vastaan (jos saat työkkäristä tukea) kunnes saat tiedon opiskelupaikasta, vai onko nyt lähdettävä. Onko sinulla säästössä rahaa takuuvuokraan ja ensimmäiseen vuokraan? Jos ei, niin suuntaa sosiaalitoimistoon, jossa sinut otetaan vakavammin, jos voit sanoa, että vanhempasi haluavat sinun muuttavan pois esim. ensi kuun alusta kuin jos sanot, että sinusta tuntuu, että he haluavat sinut pois ja kotona on "ikävä tunnelma". Kelasta saat asumistukea, mutta tarvitset ensin vuokrasopimuksen ennen kuin tukea voidaan myöntää, näin nopeassa tilanteessa joudut siis joko maksamaan itse takuuvuokran (ja ensimmäisen vuokran, mutta saat tukea siihen Kelalta takautuvasti), lainaamaan vanhemmiltasi tai muulta sukulaiselta tai menemään sossuun. Mutta, sossussakaan ei ole mitään hävettävää, jokaisella voi joskus olla edessä yllättävä uusi elämäntilanne! [/quote] Meen käymään työkkärissä vaikka heti ensi viikolla ja oon jo aiemmin käynyt sellasessa nuorisoneuvonnassa juttelemassa (työkkäri oli silloin kiinni). Jos saan asua vielä syksyn kotona niin ajattelin panostaa pääsykokeisiin ja tehdä siinä sivussa töitä jos saan. -------- Porukoiden kanssa on alustavasti sovittu että saan asua ainakin vielä syksyn ja kevään kotona mutta tää tilanne on muuttunut lyhyessä ajassa sen verran huonoksi että en uskalla laskea mitään sen varaan. Mutta joo, jos joudun menemään sossuun niin käytän tota sun vinkkiä. Mulla on säästötili jossa on reilut pari tonnia mutta se on vanhempien nimissä eivätkä ne ehkä suostu antamaan sitä mulle (tili on sis perustettu kun olin vasta vauva) joten mulla ei oo rahaa edes takuuvuokraan. Kiitos rohkaisevista sanoistasi! - ap

[/quote]Sit jos meet soskuun niin älä sano että sulla on säästötili, koska sitten sun pitää käyttää ne rahat ennen kuin saat toimeentulotukea. Tollanen pari tonnia ylimääräsitä on tulevalle opiskelijalle hyvä hätärahasto.

[/quote]