Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

Vierailija
08.03.2022 |

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

:(

Kommentit (319)

Vierailija
141/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tällä viikolla terkkarissa lääkärillä pyytämässä, että minulle tehtäisiin hakemus Kelan tukemaan psykoterapiaan. Kuvailin oireitani, mm. että olo on henkisesti raskas ja uupunut, ja että saan ahdistuskohtauksia. Lääkäri kysyi, käytänkö alkoa tai muita päihteitä, vastasin rehellisesti että alkoa menee pari kertaa vuodessa ja muuta en käytä. Käynnistä lääkäri kirjoitti merkintöihin ”ei masennusoireita”. Hän myös määräsi minut huumeseuloihin, joudun ensi viikolla menemään valvottuun virtsakokeeseen. Sen ja muiden kokeiden jälkeen lääkäri kuulemma vasta päättää, miten edetään.

En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Olen tavallinen työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti.

Minulla lukee myös viimeisen raskauden ajalta potilaskertomuksissa toistuvasti, että olen tehnyt aiemmin raskaudenkeskeytyksen. Se ei todellakaan ollut keskeytys, vaan erittäin paljon toivotun raskauden keskenmeno, jota surin pitkään. Tähän olen pyytänyt pariltakin taholta oikaisua tietoihin, mutta pyyntö on mennyt kuuroille korville.

Lääkäri ei voi yhden käynnin perusteella tehdä paperia terapiaa varten. Tulee olla hoitosuhde muutaman kuukauden ajalta ja varmaan auttaa, jos nuo päihdeasiat on selvitetty pois. Sama yksityispuolella, yhdellä käynnillä ei Kelaan paperia saa, muutaman kuukauden seurantaa vaaditaan. Kannattaa ymmärtää, että Kela myöntää terapian, mutta voi olla myös myöntämättä. Hakijoita on valtavasti. 

Tämä. Ja lausunnontekijä ei voi olla terveyskeskuslääkäri, vaan tulee olla psykiatri.

Niin? Eihän sinne psykiatrille pääse suoraan, vaan ensin on saatava lähete terveyskeskuslääkäriltä. Ja onko viesteistänne siis ymmärrettävä, että psyykkistä apua ei voi saada julkistelta puolelta, jos käyttää päihteitä? Minun tapaukseen asia ei vaikuta, mutta aika surulliselta kuulostaa, jos julkisten mielenterveyspalveluiden ulkopuolelle suljetaan ihmisjoukko, joka niitä epäilemättä tarvitsisi.

Vierailija
142/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin allergiasairaalassa, koska perus tk ei suostunut ottamaan allergiakokeita ja mulla oli jatkuva vesinuha. Allergialääkäri ei tutkinut mua, ei edes katsonut kurkkuun tai tehnyt mitään kokeita. Kantaan kirjoitti kaksi lausetta, joista ensimmäinen kuului: "Potilas on obeesi." Jumankavita että tuli höyryä korvista, kun luin sen! Joo, olen ylipainoinen, mutten obeesi! Ilmeisesti tämä obeesius oli myös niin ylen tärkeä asia, että sen takia minua ei tarvinnut edes tutkia. Sain lähetteen keuhkosairaalaan astmatutkimuksiin. Astmaa ei löytynyt ja kaikki tutkimukset loppui siihen. Nyt syön allergialääkkeitä joka päivä tietämättä, mille olen allerginen vai olenko millekään.

Nykyään allergiatestejä ei juuri tehdä, allergian kohteella ei sinänsä ole väliä kun hoito kaikkiin on sama. Esim. Siitepölyallergia, eläinallergia, oireiden esiintymisestä voi jo sinänsä suunnilleen päätellä allergian kohteen. Testin lopputulos ei muuta hoitoa. Jos allergiaoireita on ympäri vuoden, pohdi kodin/työpaikan mahdollisia allergisoivia tekijöitä.

Maitolalergia katsotaan sen itäisiltä lapsilta, joiden pääasiallinen ravitsemus tulee maidosta.

Mee yksityiselle, ne tutkii mitä vaan kunhan lyöt rahat tiskiin. Julkisella ei ole kiinnostusta testata ym. Syistä, rahan haaskausta.

Tämä jälkimmäineno n ihan totta: Miksi tutkia satoja eri allergian aiheuttajia, jos oireet ovat selkeät. Itsekin syön allergialääkkeitä tarvittaessa (lähinnä siitepölyaikoina). Diagnoosi vaikea astma (mitä joutuu lääkitsemään päivittäin, että hengitys toimii) Itse tiedän parhaiten, mitkä aiheuttavat pahenevia oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tähän mieleen, että kyllä siellä voi lukea mitä vaan. Oma lisänsä ovat ns huono suomi lääkärit. Minä esim yritin lääkärille selittää kuinka löin vahingossa varpaan kynteni puiseen isoon koriin ja sitten kynsi tummui. Ei ymmärtänyt tätä millään ja kysyi monta kertaa mihin sen löin. Kantaan oli sitten kirjoittanut, että asiakas potkii puukoria. Ehkä en nyt tahallani puukorin potkimista harrasta.

Vierailija
144/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin allergiasairaalassa, koska perus tk ei suostunut ottamaan allergiakokeita ja mulla oli jatkuva vesinuha. Allergialääkäri ei tutkinut mua, ei edes katsonut kurkkuun tai tehnyt mitään kokeita. Kantaan kirjoitti kaksi lausetta, joista ensimmäinen kuului: "Potilas on obeesi." Jumankavita että tuli höyryä korvista, kun luin sen! Joo, olen ylipainoinen, mutten obeesi! Ilmeisesti tämä obeesius oli myös niin ylen tärkeä asia, että sen takia minua ei tarvinnut edes tutkia. Sain lähetteen keuhkosairaalaan astmatutkimuksiin. Astmaa ei löytynyt ja kaikki tutkimukset loppui siihen. Nyt syön allergialääkkeitä joka päivä tietämättä, mille olen allerginen vai olenko millekään.

Nykyään allergiatestejä ei juuri tehdä, allergian kohteella ei sinänsä ole väliä kun hoito kaikkiin on sama. Esim. Siitepölyallergia, eläinallergia, oireiden esiintymisestä voi jo sinänsä suunnilleen päätellä allergian kohteen. Testin lopputulos ei muuta hoitoa. Jos allergiaoireita on ympäri vuoden, pohdi kodin/työpaikan mahdollisia allergisoivia tekijöitä.

Maitolalergia katsotaan sen itäisiltä lapsilta, joiden pääasiallinen ravitsemus tulee maidosta.

Mee yksityiselle, ne tutkii mitä vaan kunhan lyöt rahat tiskiin. Julkisella ei ole kiinnostusta testata ym. Syistä, rahan haaskausta.

Tämä jälkimmäineno n ihan totta: Miksi tutkia satoja eri allergian aiheuttajia, jos oireet ovat selkeät. Itsekin syön allergialääkkeitä tarvittaessa (lähinnä siitepölyaikoina). Diagnoosi vaikea astma (mitä joutuu lääkitsemään päivittäin, että hengitys toimii) Itse tiedän parhaiten, mitkä aiheuttavat pahenevia oireita.

No esimerkiksi siksi, että jos kotona on joku tietty aiheuttaja, sen voi poistaa sieltä. Tai jos menee paikkaan, jossa on allergian aiheuttaja, voi ottaa lääkkeen ajoissa.

Esim. mun allergialääkkeet on sellaisia, että ne tehoaa viiveellä vasta päivän tai parin päästä.

Vierailija
145/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjoitti omakantaan että alkoholisti koska tyyppi oli ollut kolme kertaa katkolla, ei juo enää mitään mutta vaikea kai se on uskoa.

Toiselle lääkäri oli kirjoittanut että ödeema kun henkilöllä  oli ylipainoa hieman.

Vierailija
146/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen, että eräs lääkäri piti minua varmaan lääkeriippuvaisena, kun minulla oli monta unilääke reseptiä, vaikka sanoin etten ole edes halunnut kokeilla kuin yhtä. Pelkäsin niiden haittoja niin paljon. Toinen sanoi taas yhteen toiseen lääkkeeseen, että oletko paljon käyttänyt, vaikka näki että oltiin kirjoitettu vaan yksi pieni pakkaus miedointa laatua mirtsaa. Tämän lisäksi kerran, kun menin valvotun yön jälkeen taas kerran unettomuuden takia lääkäriin niin tämä tiukkasi etten vaan käytä alkoholia, vaikka en ole koskaan käyttänyt ja olen absolutisti. Nyt onneksi nukun edes jotenkin, koska lääkärissä käynnit melko turhia unettomuuden hoidon vuoksi.

Vierailija
147/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi todistaa tai lääkäri voi todistaa väitteensä keuhkokuvat otattamalla, halki poikki ja pinoon vaan.

Vierailija
148/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tuppaavat tietämään potilaan asiat paremmin kuin potilas itse. Itse kyllästyin siihen "no mutta kun täällä lukee että.." jauhantaan joka lääkärikäynnillä, niin kielsin kokonaan tietojenluovutuksen. Helpotti kummasti asiointia terveyspalveluissa, myös puhelimessa ja tiskillä. Niin, lääkärit eivät ole ainoita jotka pääsevät kirjauksia lukemaan ja jopa tekemään.

Asiattomuuksia olisi mahdollista korjatakin, mutta on kuulemma lähinnä teoreettinen mahdollisuus.

Olin parista virheestä yhteydessä sairaalan potilasasiamieheen. Hän sanoi että ne voi vaatia korjattavaksi. Mutta APUA kun aloin lukea tekstejä niin siellä luki ihan ihmeellisiä asioita. Ja niitä oli yli kymmenen.

Pahin ja vaarallisin oli se että minulle oli tehty DNAR-päätös.. tämän huomasi valpas ihana lääkäri. Kertoi kuka sen on tehnyt ja milloin. Olisi tehnyt mieli vetää oikeuteen. Olin järkyttynyt.

Päätös tehdään aina potilaan ja omaisten kanssa keskustellen. Minulla tai hoitotahtoon merkitsemäni henkilöt eivät tienneet asiasta mitään. Enkä sairasta etenevää kuolemaan johtavaa tautia.

Soitin sairaalaan lääkärille jonka seurannassa olen. Hän poisti sen saman tien.

Onneni oli se minulla on tuo jatkuva hoitosuhde tuon yliopistosairaalan lääkäriin niin sen ”kuolemantuomion” kumoaminen kävi napin painalluksella.

Annoin muitten asioittensa olla vaikka siellä melkoisia valheita olikin.

Selvennän vielä niille jotka eivät tiedä, että DNAR- päätös tarkoittaa sitä että jos joutuu vaikka onnettomuuteen niin ei aleta elvyttämään, samoin jos saa sydärin niin ei elvytetä, jne

Dnar-päätös tehdään lääketieteellisin perustein, jos katsotaan että henkilö ei perussairauksien vuoksi hyötyisi elvytyksestä. Asia ei aina vaadi keskustelua.

Saattohoitopäätös on hoidonrajaus, joka tehdään yhteistyössä potilaan/omaisen kanssa.

Sulla ei ilmeisesti oo sairauksia ja dnr-päätös on tehty virheellisin perustein. Esim. Palvelutalon mummoilla lähes kaikilla on dnar-päätös.

Miten voi ilman toisen suostumusta tehdä tollaisia?

Vierailija
149/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasteni isä teki itsemurhan. Nuoremmalla lapsista oli paha korvatulehduskierre ja pyysin lähetettä Jorviin.

Perusteluiksi lääkäri oli laittanut: lapsen isä suicidii.

Meinasin revetä. Miten nuo asiat liittyivät toisiinsa? Otin puhelun tälle lääkärille. Kuulemma kokonaisvaltaisen hoidon vuoksi. Ehkä ennusteltiin lastensuojelukeissiä? Siihen ei koskaan jouduttu. 599

Miksi lääkäri kirjoittaisi mitään finglishiä sinne? Nyt lopeta tämä valehtelu.

Lääkärit tekee kirjauksia lääketieteen termeillä. Suisidaalisuus esim. ei ole mitään finglishiä.

Tuli tähän mieleen, että kuuluuko esim unilääkettä tai jos esim mielialalääkettä unettomuuteen kirjoitettaessa lääkärin laittaa mainintoja, että ei suisidaalinen tai jotain sinne päin. Itselle yksi kirjoitti niin ja samalla, että antaa ahdistuneen vaikutelman . Samalla toiset ovat laittaneet asiallinen. Yksi ei kirjoittanut mitään. Entäs sitten jos menee aikuisena toisen kanssa vastaanotolle. Olen ollut pari kertaa niin, että toinen henkilö mukanani ja tästä pari on kirjoittanut. Jotkut taas ei mitään.

Vierailija
150/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna koko Kannan olla, niin minäkin olen! En ole Kannan aloittamisesta lähtien käynyt lääkärissä, kun olen terve.

Kävin toki hiljakkoin uteliaisuuttani tarkistamassa omalta osaltani Kannan. Heheh, siellähän oli se kehoitus antaa lupa antaa omia tietojaan eteenpäin toisille toimijoille. Eli ei tarvitse tehdä mitään!

Sitten kun joku random soittaa koronarokotuksesta, niin tiedän kuinka toimia.

Vierailija
151/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tällä viikolla terkkarissa lääkärillä pyytämässä, että minulle tehtäisiin hakemus Kelan tukemaan psykoterapiaan. Kuvailin oireitani, mm. että olo on henkisesti raskas ja uupunut, ja että saan ahdistuskohtauksia. Lääkäri kysyi, käytänkö alkoa tai muita päihteitä, vastasin rehellisesti että alkoa menee pari kertaa vuodessa ja muuta en käytä. Käynnistä lääkäri kirjoitti merkintöihin ”ei masennusoireita”. Hän myös määräsi minut huumeseuloihin, joudun ensi viikolla menemään valvottuun virtsakokeeseen. Sen ja muiden kokeiden jälkeen lääkäri kuulemma vasta päättää, miten edetään.

En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Olen tavallinen työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti.

Minulla lukee myös viimeisen raskauden ajalta potilaskertomuksissa toistuvasti, että olen tehnyt aiemmin raskaudenkeskeytyksen. Se ei todellakaan ollut keskeytys, vaan erittäin paljon toivotun raskauden keskenmeno, jota surin pitkään. Tähän olen pyytänyt pariltakin taholta oikaisua tietoihin, mutta pyyntö on mennyt kuuroille korville.

Lääkäri ei voi yhden käynnin perusteella tehdä paperia terapiaa varten. Tulee olla hoitosuhde muutaman kuukauden ajalta ja varmaan auttaa, jos nuo päihdeasiat on selvitetty pois. Sama yksityispuolella, yhdellä käynnillä ei Kelaan paperia saa, muutaman kuukauden seurantaa vaaditaan. Kannattaa ymmärtää, että Kela myöntää terapian, mutta voi olla myös myöntämättä. Hakijoita on valtavasti. 

Tämä. Ja lausunnontekijä ei voi olla terveyskeskuslääkäri, vaan tulee olla psykiatri.

Niin? Eihän sinne psykiatrille pääse suoraan, vaan ensin on saatava lähete terveyskeskuslääkäriltä. Ja onko viesteistänne siis ymmärrettävä, että psyykkistä apua ei voi saada julkistelta puolelta, jos käyttää päihteitä? Minun tapaukseen asia ei vaikuta, mutta aika surulliselta kuulostaa, jos julkisten mielenterveyspalveluiden ulkopuolelle suljetaan ihmisjoukko, joka niitä epäilemättä tarvitsisi.

Ensin on lopetettava päihteiden käyttö, vasta sen jälkeen terapialla voidaan saada aikaan jotain tuloksia.

Vierailija
152/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoitti omakantaan että alkoholisti koska tyyppi oli ollut kolme kertaa katkolla, ei juo enää mitään mutta vaikea kai se on uskoa.

Toiselle lääkäri oli kirjoittanut että ödeema kun henkilöllä  oli ylipainoa hieman.

Kerran alkoholisti, aina alkoholisti - tässä tapauksessa raitistunut sellainen.

Ödeema ei tarkoita ylipainoa vaan turvotusta.

Vierailija
153/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, osaavat ne muutkin virkamiehet: työkkärin maisterisnainen kirjoitti te-tietoihini "Tulee kysymään kuka on tietosuojavaltuutettu"!

Maisterisihminen! Maisterisihminen!

Yliopistosta valmistunut maisteri!

Tulee kysymään, kuka on tietosuojavaltuutettu!

No, mitäs varten minä sinne työvoimatoimistoon sitä menisin kysymään, että kuka on tietosuojavaltuutettu. Tyyppi meinasi siis naurattaa kollegoitaan, että juu, hullu tulee meiltä tota kysymään.

No, itse asiassa, tarkoitus oli saada selville, kuka siellä niitten ------ byroossa hoitaa tietosuojavastaavan tehtävää!

Onks eroo: tietosuojavaluutettu (valtakunnallinen viranomainen), vai tietosuojavastaava (paikallinen toimiston virkailija).

MAISTERI!

Nauretaas teille! Sitten ootte naamat norsun..... sillä just!

Miksi tarvitsit tietosuojavaltuutettua?

Vierailija
154/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tietojen oikaisupyyntö kaupungin/ kunnan ylilääkärille. Hänellä on valta korjata tietoja ainakin terveyskeskuksen kirjaamia. Olen itse pyytänyt korjausta ja asiassa toimittiin.  Nyt tiedot ovat oikeita. Oikeasti tietojansa voi korjauttaa!

Vierailija
155/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne kirjoitetaan oikea totuus eikä toivottu totuus. Ei sinne tehdä some päivityksiä joilla kiillotetaan omaa kilpeä ilman todellisuutta

Kävin tutkimuksissa, jonka jälkeen Kannassa luki, että "lopettanut lääkkeen x käytön sovitusti vuorokausi ennen tutkimusta". Tein oikaisupyynnön, että mitään sopimuskeskustelua ei ole käyty, en ole koskaan käyttänyt lääkettä x ja sitä ei ole minulle koskaan määrätty ja tämä virheellinen tieto lääkkeen käyttämisestä voi olla vaarallinen toisissa mahdollisissa hoitotoimenpiteissä. Virheellinen kirjaus poistettiin Kannasta.

Vierailija
156/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tähän mieleen, että kyllä siellä voi lukea mitä vaan. Oma lisänsä ovat ns huono suomi lääkärit. Minä esim yritin lääkärille selittää kuinka löin vahingossa varpaan kynteni puiseen isoon koriin ja sitten kynsi tummui. Ei ymmärtänyt tätä millään ja kysyi monta kertaa mihin sen löin. Kantaan oli sitten kirjoittanut, että asiakas potkii puukoria. Ehkä en nyt tahallani puukorin potkimista harrasta.

😂

Vierailija
157/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keuhko-ongelmia, vaikka en ole koskaan polttanut. Lääkäri ei usko :(

ap

Pyydä lääkärin vaihtoa.

Vaadi kertomukseesi korjaus.

Vierailija
158/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voi todistaa tai lääkäri voi todistaa väitteensä keuhkokuvat otattamalla, halki poikki ja pinoon vaan.

Kaupungissa asuminen tuhoaa keuhkoja ja moni muukin asia. Korona mm. Ei ne kuvat mitää todista.

Vierailija
159/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pyydä lääkärin vaihtoa.

Kuinka nämä käytännössä tapahtuu? Mistä mä tiedän kuka on ylilääkäri jolle valittaa?

Vierailija
160/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pyydä lääkärin vaihtoa.

Kuinka nämä käytännössä tapahtuu? Mistä mä tiedän kuka on ylilääkäri jolle valittaa?

Ota potilasasiamieheen yhteys ja kysy neuvoa. Näihin luulisi löytyvän valmiit kaavakkeetkin.