Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

Vierailija
08.03.2022 |

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

:(

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä en todellakaan usko väitettäsi. Ihan älytöntä kirjoitella edes tuollaista. 

Olen yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt sairaanhoitajana ja lukenut hyvin paljon lääkäreiden kirjoittamia potilaskertomuksia. Tuollainen teksti/sanamuoto ei ole mitenkään mahdollista. Ja tuolla tarkoitan tuota viimeistä lausetta: "aivan varmasti on".

Jep. Paljon todennäköisempää on, että anonyymi trollaa netissä.

"Lääkäri kirjoitti Kantaan, että näytän siiderivalaalta. Mitäs nyt?"

Mulle joka ikinen lääkäri kirjaa "hoikka", sama se olenko gynekologisessa tutkimuksessa, psykiatrin vastaanotolla vai selkäkivun vuoksi yleislääkärillä.

Viimeksi oli vielä jostain syystä kirjannut että "ikäistään nuoremman oloinen"(?!?)

Olen normaalipainoinen 34-vuotias.

Mitä tästä nyt sit pitäis ajatella?

Kai tuo hyvä ja kiva asia on, mutta musta vaivaannuttavaa kuitenkin. Vai pitäskö mun olla otettu, kun ihan lääketieteen ihmiset toteaa hoikaksi?

Sama täällä. "Hoikka" ja "asiallinen" "asiallisen oloinen" tms. yleisimmät termit. Kiitos, kai..

Mulle on myös kirjattu "asiallinen potilas". En tiedä millaisia siellä sitten yleensä käy.

Kun lääkäri ei tiedä sinusta vielä mitään, mutta joutuu antamaan jonkunlaisen arvion toisille. Näistä ei pidä loukkaantua, esim. sairaana on kuka hyvänsä erittäinkin "epäasiallisen" oloinen. Tämä on yksi diagnoosikriteeri. Jos on nelkyt astetta kuumetta, ei olla kauhean edustavimmillaan. 

Hoikka voi tarkoittaa myös vakavasti alipainoinen. Jos lääkäri kirjaisi näin, tulisi valituksia taivaisiin asti. 

Terveisin: Näiden kirjausten puhtaaksikirjoittaja.

Asiallinen tarkoittaa ihan vaan, että pysyt siinä lääkärin kanssa keskustellessasi varsinaisessa asiassa. Et syrjähtele muihin juttuihin, olet hyvin kontaktissa, ja lääkärin mielestä osaat myös ottaa hänen antamansa ohjeet vastaan, tunnut ymmärtävän hänen ohjeensa. Sitä se asiallinen tarkoittaa. Pysyy asiassa ja ottaa tietoa vastaan.

Ja sinulle, joka kirjoittelet tekstejä puhtaaksi: Jos potilas on niin tuskissaan ettei kykene kuin valittamaan ja itkemään, niin ei sitä muotoilla teksteihin että epäasiallisen oloinen. Kyllä sitten todetaan, että esim. tuskainen, itkee, kivulias. 

Yleistila hyvä. Asiallinen potilas. 

Joo, lääkärit käyttää sanoja eri tavalla, mutta aika harvinaista olis että tuskaisuus, kivuliaisuus, sairauden oireet kirjattaisiin "epäasialliselta vaikuttava potilas". Ootko paljonkin kirjoitellut puhtaaksi? Tai teillä on sitten joku tosi erikoinen lääkäri sanojen käyttönsä suhteen. Niitäki toki on!

Kuuletko myös kuinka se lääkäri sanellessaan piereskelee, tai nahkatuoli persuksen alla narisee, tai lääkäri kaivelee hampaitaan tai mutustaa omenaa siinä sanellessaan...

Kirjoittele mitä kirjoittelet! 

Byääh, yks lääkäri, erikoislääkäri oli kovin naureskelevainen kertoillessaan kertomukseen miten joku oli yrittänyt itsemurhaa ja siinä epäonnistuttuaan joutunut tuon naureskelijan hoidettavaksi.

No, mitä opimme taas tästä! 

Vahingoniloakin lääkäri osaa kokea ja näyttää sen jopa jollekin ulkopuoliselle... että olipa hölmö kun noin teki ja vielä epäonnistui.

Finito.

Ja tämäkin tapahtui Turussa!

Turussa kaikki on toisin!

Vierailija
302/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin kutisevan ihottuman takia jota oli käsissä ja äkillisesti alkanut , enkä pystynyt enään nukkumaan.

Luki tietoni ja kysyi "pärjääktkö kotona, vainoharhat voi olla todella rankkoja" minulla on skitsoaffektiivinen häiriö mikä ei liittynyt tähän asiaan mitenkään . Ei halunnut tutkia vaan alkoi kysyä päävioista ja pitäisikö laittaa lähete niemeen. Näytin käsiä ja lääkäri sano "oho, onpas siinä näköjään oikeasti ihottumaa" ja määräsi kortisonia mikä vain pahensi tilannetta. Tuo tuntuu todella loukkaavalta, ihan kuin en voisi kärsiä ihottumasta jos on päässä vikaa jaksoittain välillä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
304/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin lääkäreillä on vielä kuvitelma, että voivat kirjoittaa samalla tyylillä kuin ennen kun potilaat eivät päässeet helposti lukemaan omia tekstejään terveysasemalla.

Tyypillistä vanhahtavaa lääkärikieltä on "potilas on asiallinen", mikä tarkoittaa ei ole humalassa vastaanotolla.

Itse korjauttaisin ehdottomasti tuon loukkaavan ja virheellisen tekstinpätkän. Siitähän voi koitua jopa ongelmia.

Se asiallinen tarkoittaa sitä, ettei 9esim. syrjähtele jutussaan asiasta toiseen, pystyy pitämään keskustelun pääasiassa. 

Noi on ihan normaaleja toteamuksia, asiallinen ja orientoitunut, yleisimmin tuo toteamus tarkoittaa juuri sitä, ettei keskustele sivuseikoista ja homma on hallussa senkin puolesta että ymmärtää mitä lääkäri hänelle kertoo ja antaa ohjeeksi. 

Sitä se vaan tarkoittaa. Ei sillä haeta sitä, että ei tullut tänne kiroilemaan ja oli kännissä ja niin päin pois.

Jos on kännissä, niin se kyllä kirjataan sitten että etyyli tuoksahteli tai promillet mitattu tai selvästi päihtynyt... Silloin ei enää laiteta että asiallinen ja orientoitunut.

Kysykää siltä lääkäriltänne mitä ne kirjaukset merkitsevät, sen pitää teille selvittää mitä on tarkoittanut.

Olet väärässä. Itse olen toiminut terveysasemalla 1990-luvulla, silloin kun oli vielä paperikansiot joissain paikoissa. Tuollaista ja pahempaa hyvin tuomitsevaa tekstiä oli silloin paljon. Juuri siksi että potilaat harvoin näkivät mitä heistä kirjoitettiin.

nimimerkillä "kokemusta"

Jaa, ja potilaalla on ollut oikeus nähdä itseään koskevat merkinnät jo ties mistä asti!

Voin myös kertoa sinulle, että itsekin olen työssäni vuosikymmenien aikana nähnyt terveydenhuollon asiakirjoja, enkä kyllä ole mitään tökeryyksiä huomannut kenestäkään potilaasta kirjatun. Asiahan on niin, että potilaan asemassa olleilla on kuolemansa loppuun asti oikeus saada kaikki itseään koskevat merkinnät nähtäväksi, näin ollen, jos siellä jotain asiattomuuksia, selkeitä asiattomuuksia esiintyy - niin kuin tässä taannoin uutisoitiin joidenkin sossupuolen tyyppien kommentoineen asiateksteissä asiakkaitaan asiattomuuksin - niin niistä ne voi tuoda päivänvaloon loukkaavina kommentteina.

Hyvin tavanomaista on, että lääkärikunta osaa käyttää asiallista kieltä asiakirjamerkinnöissään, toki jokin yksittäinen poikkeus voi olla! Ja se yksittäinen poikkeus on sitten hyvin valitettava tapaus, koska se pilaa alan mainetta!

Humoristi:kuolemansa loppuun asti. Siitähän se kuoleminen alkaa, kun lääkäristä tulee hyvän päivän tuttu melkeen.

Vierailija
305/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla epikriisissä myös potilaan mielipide lääkäristä. Ihan vastavuoroisuuden nimissä. Liian yksipuoleista nykyään tuo hoito

Vierailija
306/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, mutta tiedoksi: kaikilla meillä on oikeus omakannassa olevien tekstien korjauttamiseen. Päivystyksen portinvartijana toiminut sairaanhoitaja oli kirjoittanut minusta yhtä sun toista väärää ja keksittyä, ja sen luettuani laitoin kyseisen paikan ohjeiden mukaan tekstistä korjausvaateen. Teksti korjattiin jälkikäteen todellisuutta vastaavaksi. 

Vierailija
307/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu pääkaupunkiseudulla ja on mielenterveystoimiston ja typin asiakas, niin mielenterveystoimiston sairaanhoitajan kirjaukset näkyvät typin terveydenhoitajalle apotin kautta. Kannattaa miettiä mitä siellä mielenterveystoimistossa puhuu ja vaatia joka ikinen kerta näyttämään mitä sinne kirjataan käynnin päätteeksi ja pyytää korjausta jos aihetta.  Jälkeenpäin ei kuulemma pysty "vahinkoa" korjaamaan, vaan se on siellä ja pysyy.

Vierailija
308/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli paha moka, kun sektio kääntyi keskenmenoksi. Syytän lääkärin heikkoa suomen kielen tasoa. Minulla on 2 elävää lasta, yhtään keskenmenoa en ole kokenut. 

Keskenmenoa kutsutaan myös spontaaniksi abortiksi.

Vierailija
309/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta.fi on terkkari-lääkärien itsensä luoma potilaanhallinta-instrumentti.

Katkerien, peruspalkkaisten terkkari-lääkäreiden oma kostonyrkki 🤜, jonka eräs tarkoitus on myös vähentää potilastulvaa eli töitä. Kirjoittavat sinne omia näkemyksiään mahdollisesti  hankalan vaativasta potilaasta kaikkien apuhotajien selattavaksi (vrt. poliisien dokumentit)!

Eikä niitä potilas voi muuttaa, muutosyritys johtaa vain Kannan luojien laatimaan byrokratia-labyrinttiin!

Älä mene kunnallisen terkkari-puoskarin vastaanotolle vaan yksityiselle, vaikka se on kalliimpi ja vaikka olisit kuinka sairas!🤮

Vierailija
310/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin lääkäreillä on vielä kuvitelma, että voivat kirjoittaa samalla tyylillä kuin ennen kun potilaat eivät päässeet helposti lukemaan omia tekstejään terveysasemalla.

Tyypillistä vanhahtavaa lääkärikieltä on "potilas on asiallinen", mikä tarkoittaa ei ole humalassa vastaanotolla.

Itse korjauttaisin ehdottomasti tuon loukkaavan ja virheellisen tekstinpätkän. Siitähän voi koitua jopa ongelmia.

Se asiallinen tarkoittaa sitä, ettei esim. syrjähtele jutussaan asiasta toiseen, pystyy pitämään keskustelun pääasiassa. 

Noi on ihan normaaleja toteamuksia, asiallinen ja orientoitunut, yleisimmin tuo toteamus tarkoittaa juuri sitä, ettei keskustele sivuseikoista ja homma on hallussa senkin puolesta että ymmärtää mitä lääkäri hänelle kertoo ja antaa ohjeeksi. 

Sitä se vaan tarkoittaa. Ei sillä haeta sitä, että ei tullut tänne kiroilemaan ja oli kännissä ja niin päin pois.

Jos on kännissä, niin se kyllä kirjataan sitten että etyyli tuoksahteli tai promillet mitattu tai selvästi päihtynyt... Silloin ei enää laiteta että asiallinen ja orientoitunut.

Kysykää siltä lääkäriltänne mitä ne kirjaukset merkitsevät, sen pitää teille selvittää mitä on tarkoittanut.

Olet väärässä. Itse olen toiminut terveysasemalla 1990-luvulla, silloin kun oli vielä paperikansiot joissain paikoissa. Tuollaista ja pahempaa hyvin tuomitsevaa tekstiä oli silloin paljon. Juuri siksi että potilaat harvoin näkivät mitä heistä kirjoitettiin.

nimimerkillä "kokemusta"

Yksi termi oli myös, kun potilas oli psyykeltään jotenkin erikoinen, kirjattiin "psyyke+". Tätä ei nykypäivän teksteissä näe.

Vierailija
311/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työpaikkalääkärille hakemaan vahvempaa särkylääkettä leikkauksen jälkeisiin kipuihin. Tyyppi totesi, että ei sua mistään satu. Olet hiukan ahdistuneen oloinen. Kirjoitan sulle diapam-reseptin, niin lakkaa ahdistamasta. En tiedä mistä tuon ahdistuksen keksi. Itse olin mielestäni ihan normaali.

No, kyseessä oli itänaapurista tullut lääkäri, joka ilmeisesti tottunut toimimaan oman päänsä mukaan. Ihmettelinkin kun tälle yhdelle oli vapaita aikoja pilvin pimein... Ilmoitti mulle myös, että hän ei mitään maskeja käytä ja sen on paras sopia potilaalle. Korona on kuulemma päättäjien salajuoni tavallista kansaa kohtaan. Joo, seuraavalla kerralla valkkasin toisen lääkärin vaikka aikaa en saanutkaan nopeasti.

Vierailija
312/319 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikan ja normaalin väliltä oleva 36v mutta minulla on luonnostaan isot rinnat ja iso peppu. Kapea vyötärö. Paino normaali.

Keski-ikäinen mieslääkäri oli kirjoittanut että potilas on normaalipainoinen, toinen keski-ikäinen mieslääkäri kirjoittanut että hoikka.

Nuorempi naislääkäri oli kirjoittanut että olen ylipainoinen! 🤣 Kamalasti olin siis varmaan lihonut alle kahden viikon aikana edellisestä hoikka-käynnistä.

No mene vaa'alle ja katso oletko ylipainoinen. Kyllä ne perse ja tissitkin on suureksi osaksi läskiä, ei toki yhtä vaarallista kuin vyötärön ympärillä. Ei ylipainoinen tarkoita aina rumaa.

Ei siellä kukaan lääkäri minun paitaa nostellut tai perää ilman housuja katsellut! 🤣 Eikä tarvinnut astua vaa'alle, koska vaiva ei liittynyt mihinkään noista. Toki nämä luomut kurvit näkyy vaatteiden läpi, ja vyötärö tiimalasimallisena. Olen 174 cm ja painan 66 kg. Enkä mennyt terveyskeskukseen homssuisen näköisenä.

Minne minä pääsisin kommentoimaan että kyseinen naislääkäri oli alipainoinen, rinnaton ja peputon itse?

Vierailija
313/319 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs lääkäri oli kirjoittanut: haperon oloinen nainen. Olin tuolloin kovasti sairaana, rintaa poltti ja keuhkot olivat tulehtuneet. 

Mitä tarkoittaa hapero ihmisestä puhuttaessa? Onko se jotain murretta?

Haperohan on tunnetusti sieni. En kai sen oloinen ollut?

Vierailija
314/319 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle eräs lääkäri oli kirjoittanut: haperon oloinen nainen. Olin tuolloin kovasti sairaana, rintaa poltti ja keuhkot olivat tulehtuneet. 

Hapero tarkoittaa haurasta.

Vierailija
315/319 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma tapa saada oikeutta ja tekstien korjaus: Yhteys Potilasasiamieheen,jonka kanssa teette korjauspyynnöt. Lääkärien on pakko reagoida ja antaa myös selvitys kirjallisena takaisin P.asiamiehen kautta.👍

Ainaki Tampereella potilasasiamieheltä tulee automaattivastaus. Nopeudesta päätellen ei ole edes ehtinyt lukea valitusta.

Vierailija
316/319 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoni oli sekotettu isäni tietoihin. Vanha mies ollut jos jonkinlaisissa tutkimuksissa, fysiikan että neurologian takia (dementia) 90-luvulla. ollaan kokonimikaimoja. Ei auttanut että olin ulkomailla tuolloin vuosia. Eivät osaa lukea henkilötunnusta. Takaisin koulun penkille.

Vierailija
317/319 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapero tarkoittaa haurasta.

Kiitos vastauksesta. Mietin jo, että ei kai se minua höperöksi luokitellut. 

Vierailija
318/319 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri väitti, että poltan, kun sairastin 30-vuotiaana keuhkoputkentulehduksia.

En polttanut, vaan olin rapakunnossa ja minulla oli huono vastutuskyky.

Olin polttanut nuorena ja typeränä 12-vuotiaana ehkä askin tupakkaa. 

Lääkäritkin ovat ihmisiä ja usein tupakalle löyhkäävä väittää juuri lopettaneensa. 

Vierailija
319/319 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taysin potilashotelliin ei pääse, jos olet joskus menneisyydessäsi saanut masennus diagnoosin. No ei iso juttu nyt kun ajattelee, mutta silloin kyllä harmitti paljon. Minulle synnärillä luvattiin hotellista paikka ja ehdin innostumaan asiasta, olihan siellä osastolla tylsää ja ikävää kun huonekaverin vauva huutaa silloin kun oma ei huuda ja toisinpäin, ja huoneilma oli tunkkainen. Hotelli kuulosti ihanalta hemmottelulta synnytyksen ja osastolla olon jälkeen.

No kätilö tulee valittelemaan, että et pääsekkään, oot ollu masentunu joskus niin siksi. Kätilö oli oikeasti pahoillaan, mutta kyllä siinä iso pettymys tuli. Ja tuli kirottua sitä masennusdiagnoosia, että miksi sellaisen menin silloin joskus itselleni hommaamaan. No sen diagnoosin ansiosta pääsin terapiaan ja paranin, mutta miksi ihmisiä pitää tuolla lailla leimata menneisyyden perusteella?

Aikaisemmin elämässä sairastettu masennus, myös se josta olet toipunut, lisää riskiä syynnytyksen jälkeiselle masennukselle ja lapsivuodepsykoosille. Osastolla olet kätilöitten ympärivuorokautisen seurannan alaisena, toisin kuonmpotilashotellissa.