Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

Vierailija
08.03.2022 |

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

:(

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija9 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tuppaavat tietämään potilaan asiat paremmin kuin potilas itse. Itse kyllästyin siihen "no mutta kun täällä lukee että.." jauhantaan joka lääkärikäynnillä, niin kielsin kokonaan tietojenluovutuksen. Helpotti kummasti asiointia terveyspalveluissa, myös puhelimessa ja tiskillä. Niin, lääkärit eivät ole ainoita jotka pääsevät kirjauksia lukemaan ja jopa tekemään.

Asiattomuuksia olisi mahdollista korjatakin, mutta on kuulemma lähinnä teoreettinen mahdollisuus.

Olin parista virheestä yhteydessä sairaalan potilasasiamieheen. Hän sanoi että ne voi vaatia korjattavaksi. Mutta APUA kun aloin lukea tekstejä niin siellä luki ihan ihmeellisiä asioita. Ja niitä oli yli kymmenen.

Pahin ja vaarallisin oli se että minulle oli tehty DNAR-päätös.. tämän huomasi valpas ihana lääkäri. Kertoi kuka sen on tehnyt ja milloin. Olisi tehnyt mieli vetää oikeuteen. Olin järkyttynyt.

Päätös tehdään aina potilaan ja omaisten kanssa keskustellen. Minulla tai hoitotahtoon merkitsemäni henkilöt eivät tienneet asiasta mitään. Enkä sairasta etenevää kuolemaan johtavaa tautia.

Soitin sairaalaan lääkärille jonka seurannassa olen. Hän poisti sen saman tien.

Onneni oli se minulla on tuo jatkuva hoitosuhde tuon yliopistosairaalan lääkäriin niin sen ”kuolemantuomion” kumoaminen kävi napin painalluksella.

Annoin muitten asioittensa olla vaikka siellä melkoisia valheita olikin.

Selvennän vielä niille jotka eivät tiedä, että DNAR- päätös tarkoittaa sitä että jos joutuu vaikka onnettomuuteen niin ei aleta elvyttämään, samoin jos saa sydärin niin ei elvytetä, jne

Se on DNR, "do not resuscitate". Kyllä se on tähän asti ollut Kannassa ihan suomeksi sanalla "elvytyskielto".

Ne on kaksi eri asiaa. DNR tarkoittaa että jos ei ole toivoa esim. Aivot vahingoittuneet hapenpuutteesta, niin ei jatketa keinotekoista elossapitoa. DNAR tarkoittaa ettei edes ALOITETA ELVYTYSTÄ. Niin.

Lopeta. Mikä vaivaa? Molemmat lyhenteet tarkoittavat samaa, ei elvytetä, eli ei puhallus-painelua kun sydän pysähtyy. Kumpikaan ei tarkoita etteikö hoitoa peruselintoimintojen pelatessa annettaisi.

Suomalaisittain kurjainlyhenne ER.

Mitä se elvytys tarkoittaa, mieti sitä, ennen kuin sekoilet.

Vierailija
122/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastaisin oikeuteen törkeästä kunnianloukkauksesta, ja vaatisin miljoonakorvauksia sekä julkista ruoskintaa!!! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keuhko-ongelmia, vaikka en ole koskaan polttanut. Lääkäri ei usko :(

ap

Sama kokemus! Mulla siis vaikea astma, pysyy huonosti hoitotasapainossa. Niin viimeks kun jouduin astman pahenemisen takia käymään lekurilla jankattiin siitä että oon mukamas tupakoitsija, vaikken ole ikinä polttanut! 

Vierailija
124/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
125/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija9 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tuppaavat tietämään potilaan asiat paremmin kuin potilas itse. Itse kyllästyin siihen "no mutta kun täällä lukee että.." jauhantaan joka lääkärikäynnillä, niin kielsin kokonaan tietojenluovutuksen. Helpotti kummasti asiointia terveyspalveluissa, myös puhelimessa ja tiskillä. Niin, lääkärit eivät ole ainoita jotka pääsevät kirjauksia lukemaan ja jopa tekemään.

Asiattomuuksia olisi mahdollista korjatakin, mutta on kuulemma lähinnä teoreettinen mahdollisuus.

Olin parista virheestä yhteydessä sairaalan potilasasiamieheen. Hän sanoi että ne voi vaatia korjattavaksi. Mutta APUA kun aloin lukea tekstejä niin siellä luki ihan ihmeellisiä asioita. Ja niitä oli yli kymmenen.

Pahin ja vaarallisin oli se että minulle oli tehty DNAR-päätös.. tämän huomasi valpas ihana lääkäri. Kertoi kuka sen on tehnyt ja milloin. Olisi tehnyt mieli vetää oikeuteen. Olin järkyttynyt.

Päätös tehdään aina potilaan ja omaisten kanssa keskustellen. Minulla tai hoitotahtoon merkitsemäni henkilöt eivät tienneet asiasta mitään. Enkä sairasta etenevää kuolemaan johtavaa tautia.

Onneni oli se minulla on tuo jatkuva hoitosuhde tuon yliopistosairaalan lääkäriin niin sen ”kuolemantuomion” kumoaminen kävi napin painalluksella.

Selvennän vielä niille jotka eivät tiedä, että DNAR- päätös tarkoittaa sitä että jos joutuu vaikka onnettomuuteen niin ei aleta elvyttämään, samoin jos saa sydärin niin ei elvytetä, jne

Se on DNR, "do not resuscitate". Kyllä se on tähän asti ollut Kannassa ihan suomeksi sanalla "elvytyskielto".

Ne on kaksi eri asiaa. DNR tarkoittaa että jos ei ole toivoa esim. Aivot vahingoittuneet hapenpuutteesta, niin ei jatketa keinotekoista elossapitoa. DNAR tarkoittaa ettei edes ALOITETA ELVYTYSTÄ. Niin.

Lopeta. Mikä vaivaa? Molemmat lyhenteet tarkoittavat samaa, ei elvytetä, eli ei puhallus-painelua kun sydän pysähtyy. Kumpikaan ei tarkoita etteikö hoitoa peruselintoimintojen pelatessa annettaisi.

Suomalaisittain kurjainlyhenne ER.

Mitä se elvytys tarkoittaa, mieti sitä, ennen kuin sekoilet.

Hengityskoneeseen kytkeminen ei ole sama asia kuin elvyttäminen. Dnr ja dnar ja ER tarkoittavat ei puhallus-paineluelvytystä.

Vierailija
126/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin hoitajaksi niin meille painotettiin että miettikää tarkasti mitä kirjataiteen koneelle. (Koneet olivat juuri otettu käyttöön) paperit oli helppo hävittää.

Eli aina kun katsoo jonkun tietoja tai kirjaa sinne jotain niin jää joka kerta merkintä kuka ja milloin siellä on käynyt. Vaikka katsomassa sukulaisen tietoja.

Niistä voipi päätyä käräjille vaikka aikaa olisi kulunut kuinka kauan tahansa.

Toisaalta on paljon tärkeitä asioita joita ei edes kirjata. Kerran olin lähdössä sairaalasta, taksi tilattu, paperit kunnossa.

Tippa oli jätetty käteen.

Taksikuski odottaa.

Mitäs muuta otin sen itse pois.

Hoitaja jonka piti tulla se ottamaan sanoi myöhemmin, kun menin sinne osastolle kysymään asiasta, että hän ei osannut ottaa sitä.

Kyllä hävetti koko hoitajakunnan puolesta kun suurin osaa tekee hommansa hyvin.

Sitä paitsi ei ole häpeä jos ei osaa. On häpeä jos ei kysy. Sanoin sen tälle tytölle.

Halusin sitten jutella Osastonhoitaja kanssa. Hän sanoi että tämä hoitaja on heidän paras hoitajansa. Öööö. Sillä kuitattu

Vierailija
127/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.

Ehkä se oli vaan toisella tavalla sanottu että olet noin 60 kiloa ylipainoinen. 

Painan 60kg

60kg on melkein ylipainoinen, ei hoikka.

Vähän niinkuin m annemies, joka myi puhelinta sanoin "melkein käyttämätön":

Eikös se riipu pituudestakin, onko ylipainoinen. Jos on pituus vaikkapa 180cm ja painaa 60kg, niin rohkenisin väittää, että ei ole ylipainoa. Ja vaikka olisi vaan 160cm pitkä, niin sittenkään ei ole ylipainoa.

Sanoinkin MELKEIN ylipainoinen. Normaalipainon ylärajoilla oleva ei ole hoikka. 

Mikä tarve sulla on dissata toisten painoja? Etenkin naisten?

Vierailija
128/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.

Painan 60kg

Eikös se riipu pituudestakin, onko ylipainoinen. Jos on pituus vaikkapa 180cm ja painaa 60kg, niin rohkenisin väittää, että ei ole ylipainoa. Ja vaikka olisi vaan 160cm pitkä, niin sittenkään ei ole ylipainoa.

Kerron vaan FAKTOJA. Hoikka tuo ei ole.

Vierailija
129/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 60kg

Kerron vaan FAKTOJA. Hoikka tuo ei ole.

Se nyt riippuu ihan ihmisen pituudesta. Tietenkään 150cm nainen ei ole 60kg painossa hoikka.

Vierailija
130/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60kg on hyvä paino, mutta 66.6kg täydellinen

Okei, tästä tuli just tavoitepainoni! :D

Painostani ole kerran vääntänyt lääkärin kanssa. Olin sitä mieltä, että se on lähempänä 80kg, lääkäri oli sitä mieltä ettei se voi olla paljoa yli 60kg. Vaaka todisti minun olleen enemmän oikeassa, 76kg. Piti siis painon mukaan lääkettä määrätä, enkä ollut vuosiin käynyt puntarilla, tiesin vaatteiden jäädessä ahtaiksi että painoa on tullut ilman punnitustakin. Nyt saanut vähän painoa putoamaan, mutta tuo 66.6kg tavoitepaino auttaa varmasti motivaation ylläpitämistä. <3

Vierailija
131/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko joku vastavalmistunut? Osa noista on todella outoja.

Ei millään pahalla, mutta osalla juuri valmistuneista on vähän turhan isot luulot itsestään ja omista taidoista. Ei kuunnella potilasta eikä olla kiinnostuneita potilaan terveyshistoriasta, vaan tehdään täysin omia oletuksia.

Todella monet lähtevät nykyisin lääkäreiksi rahan takia. Se asenne näkyy sitten yleisenä kyynisyytenä ja k-päisyytenä. Pitäisi olla jotkut testit että ketä päästetään potilastyöhön.

Vierailija
132/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko joku vastavalmistunut? Osa noista on todella outoja.

Ei millään pahalla, mutta osalla juuri valmistuneista on vähän turhan isot luulot itsestään ja omista taidoista. Ei kuunnella potilasta eikä olla kiinnostuneita potilaan terveyshistoriasta, vaan tehdään täysin omia oletuksia.

Todella monet lähtevät nykyisin lääkäreiksi rahan takia. Se asenne näkyy sitten yleisenä kyynisyytenä ja k-päisyytenä. Pitäisi olla jotkut testit että ketä päästetään potilastyöhön.

Oletko tutkinut asiaa ja onko siitä jotain aiempia tilastoja olemassa, johon vertaat? Vai onko tämä taas Vauva-palstalle ominaista mutuilua?

Vierailija
133/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin allergiasairaalassa, koska perus tk ei suostunut ottamaan allergiakokeita ja mulla oli jatkuva vesinuha. Allergialääkäri ei tutkinut mua, ei edes katsonut kurkkuun tai tehnyt mitään kokeita. Kantaan kirjoitti kaksi lausetta, joista ensimmäinen kuului: "Potilas on obeesi." Jumankavita että tuli höyryä korvista, kun luin sen! Joo, olen ylipainoinen, mutten obeesi! Ilmeisesti tämä obeesius oli myös niin ylen tärkeä asia, että sen takia minua ei tarvinnut edes tutkia. Sain lähetteen keuhkosairaalaan astmatutkimuksiin. Astmaa ei löytynyt ja kaikki tutkimukset loppui siihen. Nyt syön allergialääkkeitä joka päivä tietämättä, mille olen allerginen vai olenko millekään.

Nykyään allergiatestejä ei juuri tehdä, allergian kohteella ei sinänsä ole väliä kun hoito kaikkiin on sama. Esim. Siitepölyallergia, eläinallergia, oireiden esiintymisestä voi jo sinänsä suunnilleen päätellä allergian kohteen. Testin lopputulos ei muuta hoitoa. Jos allergiaoireita on ympäri vuoden, pohdi kodin/työpaikan mahdollisia allergisoivia tekijöitä.

Maitolalergia katsotaan sen itäisiltä lapsilta, joiden pääasiallinen ravitsemus tulee maidosta.

Mee yksityiselle, ne tutkii mitä vaan kunhan lyöt rahat tiskiin. Julkisella ei ole kiinnostusta testata ym. Syistä, rahan haaskausta.

Vierailija
134/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ylipainoinen oikein olet?

En ole tuon kirjoittaja, mutta painan 52 kiloa ja silti hengästyn juostessa. Mieluummin kävelen.

Vierailija
135/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kannassa luki, että tuli lääkäriin vaikeiden vaihdevuosioireiden vuoksi.

Vaihdevuodet mulla oli ollut 10 vuotta aiemmin, ja lähes oireettomasti.

Vierailija
136/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pseudoalkoholisti kirjoitti:

Mulla väitti kivenkovaan, että käytän alkoholia. Olen absolutisti. Myöhemmin maksa-arvojen nousu paljastui lääkkeestä johtuvaksi...

Minulta hoitajat ja lääkärit kysyy joka kerta "kuinka paljon juot alkoholia?". Eivät kysy "juotko alkoholia?". Vastaus on aina sama totuus: "en juo koskaan, olen absolutisti". Minkä sille voin että liki 30 v on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta eikä lääkitystä, onhan sitä sitten pöhöttynyt, väsynyt, lihava, kun kaikki sisäelimet alkaa piiputtamaan vähitellen.

Vierailija
137/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnar-päätös tehdään lääketieteellisin perustein, jos katsotaan että henkilö ei perussairauksien vuoksi hyötyisi elvytyksestä. Asia ei aina vaadi keskustelua.

Saattohoitopäätös on hoidonrajaus, joka tehdään yhteistyössä potilaan/omaisen kanssa.

Sulla ei ilmeisesti oo sairauksia ja dnr-päätös on tehty virheellisin perustein. Esim. Palvelutalon mummoilla lähes kaikilla on dnar-päätös.

Vierailija
138/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti on sillätavoin kirjoittanut.

Vierailija
139/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne kirjoitetaan oikea totuus eikä toivottu totuus. Ei sinne tehdä some päivityksiä joilla kiillotetaan omaa kilpeä ilman todellisuutta

Vierailija
140/319 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan DNR (do not rescue)= ei elvytetä. Ikävä tapaus, mikäli et sairasta mitään parantumatonta sairautta.