Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
:(
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki keski-ikäinen 32-vuotias. En tuntenut oloani silloin vielä keski-ikäiseksi.
Toisena virheenä luki epikriisissä synnytyksestä, että keskosena syntynyt rv 39+6 poikavauva 3,9kg. En sitten tiedä mikä se täysaikainen on.
Ja ap, jos olit kuorinut aamulla porkkanoita? Itse saan sillä sellaiset nikotinistin kädet kun se porkkana tarttuu kuiviin kätösiin...32-vuotias ON keski-ikäinen. Ei se ole mikään mielipide- tai tuntemusasia, vaan silkka fakta.
Keski-ikäinen on 40-v (joissain lähteissä 45v) - 60v.
Kyllä se keski-ikäisyys alkaa heti 30 päälle päästyä. Mitä pahaa siinä keski-ikäisyydessä sitä paitsi on, että sitä vastaan pitää kiukutella?
Minä kävin tällä viikolla terkkarissa lääkärillä pyytämässä, että minulle tehtäisiin hakemus Kelan tukemaan psykoterapiaan. Kuvailin oireitani, mm. että olo on henkisesti raskas ja uupunut, ja että saan ahdistuskohtauksia. Lääkäri kysyi, käytänkö alkoa tai muita päihteitä, vastasin rehellisesti että alkoa menee pari kertaa vuodessa ja muuta en käytä. Käynnistä lääkäri kirjoitti merkintöihin ”ei masennusoireita”. Hän myös määräsi minut huumeseuloihin, joudun ensi viikolla menemään valvottuun virtsakokeeseen. Sen ja muiden kokeiden jälkeen lääkäri kuulemma vasta päättää, miten edetään.
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Olen tavallinen työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti.
Minulla lukee myös viimeisen raskauden ajalta potilaskertomuksissa toistuvasti, että olen tehnyt aiemmin raskaudenkeskeytyksen. Se ei todellakaan ollut keskeytys, vaan erittäin paljon toivotun raskauden keskenmeno, jota surin pitkään. Tähän olen pyytänyt pariltakin taholta oikaisua tietoihin, mutta pyyntö on mennyt kuuroille korville.
Virallisiin asiakirjoihin kirjattavien tietojen pitää olla paikkansapitäviä. Laki.
Tosin asiasta ei voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin joku venäläinen lääkäri kirjoitti sinne ihan omiaan, asioita joista ei edes puhuttu.
Muun muassa jotain "sanoo ettei kuorsaa nukkuessa", kun ei puhuttu nukkumisesta tai kuorsaamisesta sanaakaan!
Tee ihan virallinen valitus kielitaidon puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki keski-ikäinen 32-vuotias. En tuntenut oloani silloin vielä keski-ikäiseksi.
Toisena virheenä luki epikriisissä synnytyksestä, että keskosena syntynyt rv 39+6 poikavauva 3,9kg. En sitten tiedä mikä se täysaikainen on.
Ja ap, jos olit kuorinut aamulla porkkanoita? Itse saan sillä sellaiset nikotinistin kädet kun se porkkana tarttuu kuiviin kätösiin...32-vuotias ON keski-ikäinen. Ei se ole mikään mielipide- tai tuntemusasia, vaan silkka fakta.
Kyllä se keski-ikäisyys alkaa heti 30 päälle päästyä. Mitä pahaa siinä keski-ikäisyydessä sitä paitsi on, että sitä vastaan pitää kiukutella?
Ei siinä mitään pahaa ole. Mutta vähän niin kuin 10-vuotias ei ole teini, niin 30-vuotiaskaan ei ole keski-ikäinen.
Mulla luki kanssa, että potilas tupakoi, vaikka sanoin, etten tupakoi enää. Joskus viihteellä aikoinaan saatoin pari tupakkaa polttaa, mutta nyt pitkään ollut ilman.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin tällä viikolla terkkarissa lääkärillä pyytämässä, että minulle tehtäisiin hakemus Kelan tukemaan psykoterapiaan. Kuvailin oireitani, mm. että olo on henkisesti raskas ja uupunut, ja että saan ahdistuskohtauksia. Lääkäri kysyi, käytänkö alkoa tai muita päihteitä, vastasin rehellisesti että alkoa menee pari kertaa vuodessa ja muuta en käytä. Käynnistä lääkäri kirjoitti merkintöihin ”ei masennusoireita”. Hän myös määräsi minut huumeseuloihin, joudun ensi viikolla menemään valvottuun virtsakokeeseen. Sen ja muiden kokeiden jälkeen lääkäri kuulemma vasta päättää, miten edetään.
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Olen tavallinen työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti.
Minulla lukee myös viimeisen raskauden ajalta potilaskertomuksissa toistuvasti, että olen tehnyt aiemmin raskaudenkeskeytyksen. Se ei todellakaan ollut keskeytys, vaan erittäin paljon toivotun raskauden keskenmeno, jota surin pitkään. Tähän olen pyytänyt pariltakin taholta oikaisua tietoihin, mutta pyyntö on mennyt kuuroille korville.
Lääkäri ei voi yhden käynnin perusteella tehdä paperia terapiaa varten. Tulee olla hoitosuhde muutaman kuukauden ajalta ja varmaan auttaa, jos nuo päihdeasiat on selvitetty pois. Sama yksityispuolella, yhdellä käynnillä ei Kelaan paperia saa, muutaman kuukauden seurantaa vaaditaan. Kannattaa ymmärtää, että Kela myöntää terapian, mutta voi olla myös myöntämättä. Hakijoita on valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei kirjoita Kanta-järjestelmään mitään. Tiedot on ko. organisaation tiedoissa ja heijastuvat sieltä Kanta-järjestelmään.
Eikö ne ole pääasiassa tarkoitettu hoitohenkilöstön väliseksi infoksi, ymmärtävät omista lähtökohdistaan mitä tarkoittaa mikin. Jos havainnot viittaa johonkin epäterveelliseen tapaan miten sen sitten laittaa. Jotkut kieltävät viimeseen asti vakuutuksen tms. vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on keuhko-ongelmia, vaikka en ole koskaan polttanut. Lääkäri ei usko :(
ap
Mene paremmalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala 😳
Onko tämä turhanpäiväinen seulonta nyt joku trendi?
Mut määrättiin seuloihin ja maksakokeisiin nyt, kun oloni on pahentunut ja tarvitsin rauhoittavien uusintaa. Menin tosin kertomaan, että ex käytti pilveä (joten ilmeisesti minäkin sit). Mulla on ollut rauhoittavat paniikkikohtauksiin melkein 10v (ei mene päivittäin, ja annos on miedoin mahdollinen miedoimmalla mahdollisella rauhoittavalla).
Herranjestas. Onneksi en tajunnut, etukäteen että kamera valvoo seulojen antamista. Enhän mä olis pystynyt pissimään ja sit olis epäilty huumeista. Toisella kerralla seulasta ei ilmoitettu etukäteen mitään, vaan labran hoitaja vaan sanoi, että mulla on virtsakoekin. Kuulemma vesittynyt, koska juon paljon koska urheilen aamuisin. Eihän sitä uskota.
Työkaveri juuri tänään kertoi, että terveystarkastuksen yhteydessä lääkäri epäili alkoholin suurkulutusta, koska oli kärynnyt ratista vuonna 1993 ja joutuu nyt seurantaan ajokortin takia.
Mitä hlvettiä? Eikö niillä ole oikeita ongelmaisia muuten tarpeeksi hoidettavaksi?
Nykyään tuntuu olevan helpompi saada kovia huumeita kuin asianmukaista hoitoa lääkärissä. En ihmettele päihdeongelmia enää, kun lääkäriltä apua hakiessa tehdään se mahdollisimman vaikeaksi ja evätään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.
Kuinka ylipainoinen oikein olet?
Lapsena viimeksi juossut minäkin. En ole ylipainoinen mutta on tuo nivelreuma sen verran paha etten vain voi. Olisiko sinulla jotain muuta kysyttävää?
Mä ihmettelen myös näitä kirjauksia Kantaan. Ja muutakin.
Mulla on mystinen, harvinainen ihottuma jaloissa, ollut jo abt 10 vuotta. Sillä on nimi, mutta ei varmaa hoitokeinoa. Syksyllä menin lääkäriin saadakseni lähetteen Iho- ja Allergiasairaalaan, koska kuulin että valohoitoa ja suun kautta otettavia lääkkeitä kokeillaan tämän ihottuman hoitoon.
Sain lähetteen, jossa ensimmäisenä luki ex-smoker. En tosiaan polta enää, mutta tämäkö se kaikkein määräävin tekijä ihosairaudessani on? Lopettamisesta on vuosia.
Toinen seikka samalta käynniltä: k371ysyin onko tullut mitään uutta voidetta, jota voisin kokeilla. On kokeiltu montaa, kortisonit sun muut perusvoiteet ja vuorottelut. Lekuri kysyi, että mites tämä D......, toimiko? Sanoin etten kyllä muista käyttäneeni. Kirjoitti sitä.
Myöhemmin Kantaa selatessani luin, että potilas on hyötynyt tämän voiteen käytöstä!
Ihan selailin reseptejä ja samaa mönjää oli kirjoitettu n 2 vuotta sitten, mutta en ollut hakenut sitä ollenkaan. Näin.
Tähän liittyi vielä se, että lekuri kertoi, että sinne Iholle pääsee varmaan vasta kuukausien päästä. Sanoin että ok. Seuraavalla viikolla tuli kutsu. Olin päättänyt, että käyn yksityisellä myöhemmin, joten peruutin ajan. Parin päivän päästä mulle soitettiin, että nyt on peruutusaika. Se sama jonka itse peruutin. Tää olis ollut sellainen opiskelijoiden opintovastaanotto. En halua sellaiseen. Mutta täsmälleen kaikki stemmasi.
Luulin, että tuli selväksi, mutta ei. Seuraavana päivänä soitettiin ja iloittiin, että löytyi peruutusaika sinulle. No kun en tule. Vaivaannuttavaa. Kaikki tökki.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä en todellakaan usko väitettäsi. Ihan älytöntä kirjoitella edes tuollaista.
Olen yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt sairaanhoitajana ja lukenut hyvin paljon lääkäreiden kirjoittamia potilaskertomuksia. Tuollainen teksti/sanamuoto ei ole mitenkään mahdollista. Ja tuolla tarkoitan tuota viimeistä lausetta: "aivan varmasti on".
Mä kanssa tunnen sairaanhoitajan, joka tietää kaiken.
Lasteni isä teki itsemurhan. Nuoremmalla lapsista oli paha korvatulehduskierre ja pyysin lähetettä Jorviin.
Perusteluiksi lääkäri oli laittanut: lapsen isä suicidii.
Meinasin revetä. Miten nuo asiat liittyivät toisiinsa? Otin puhelun tälle lääkärille. Kuulemma kokonaisvaltaisen hoidon vuoksi. Ehkä ennusteltiin lastensuojelukeissiä? Siihen ei koskaan jouduttu. 599
Mulla luki, että äiti, kaksi tyttöä. No ei ole vaan 2 poikaa :D En tiedä mistä se repäsi, että mun lapset on tyttöjä?
Kävin allergiasairaalassa, koska perus tk ei suostunut ottamaan allergiakokeita ja mulla oli jatkuva vesinuha. Allergialääkäri ei tutkinut mua, ei edes katsonut kurkkuun tai tehnyt mitään kokeita. Kantaan kirjoitti kaksi lausetta, joista ensimmäinen kuului: "Potilas on obeesi." Jumankavita että tuli höyryä korvista, kun luin sen! Joo, olen ylipainoinen, mutten obeesi! Ilmeisesti tämä obeesius oli myös niin ylen tärkeä asia, että sen takia minua ei tarvinnut edes tutkia. Sain lähetteen keuhkosairaalaan astmatutkimuksiin. Astmaa ei löytynyt ja kaikki tutkimukset loppui siihen. Nyt syön allergialääkkeitä joka päivä tietämättä, mille olen allerginen vai olenko millekään.
Haisit tupakalta. Harmaa iho ja keltaiset hampaat.
Vai oletko vain patologinen valehtelija?
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki, että äiti, kaksi tyttöä. No ei ole vaan 2 poikaa :D En tiedä mistä se repäsi, että mun lapset on tyttöjä?
Kyllä lääkäri tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Haisit tupakalta. Harmaa iho ja keltaiset hampaat.
Vai oletko vain patologinen valehtelija?
pyyskö näyttämään kielen? Keltainen kieli ja haiseva henki ja keltaiset hampaat ja sormenpäät vai nuuskaatko?