Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
:(
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kirjoitti lääkäri, kun raskaana ollessani menin todella voimakkaan, erikoisen ylävatsa-/alarintakivun kanssa lääkäriin, että "kertoo kivun olevan tasoa 7. Objektiivisesti arvioiden se on enemmän tasoa 5." En muista noista numeroista oliko juuri nuo, mutta ihmettelen, miten nuori mieslääkäri osasikin niin paljon paremmin ja objektiivisemmin arvioida minun kipuani. Olimme siis juuri käyneet läpi sen, että kipu tulee ja menee, eikä sitä siinä hetkessä ollut. Tämän jälkeen kysyi vatsan toiminnasta, sanoin olevan säännöllistä ja päivittäistä. Tunki sormet p:hen, sanoi ettei siinä ole mitään ongelmaa. Niinhän minä juuri sanoin! Mutta oli tosi kuultu olo ton jälkeen!
Minunkin piti numerolla ilmaista kivun taso. Kyse oli Hortonin päänsäryn kivusta ja olin ihan tajunnan menetyksen rajamailla, sanoin 9 (ajattelin, että sitten kun taju lähtee se on 10, tosin en sitä enää pysty ilmaisemaan).
Tämä hoitaja sai täydellisen raivarin. Hän huusi naama punaisena, että kenelläkään ei voi olla niin kovaa kipua!
Miksi ihmeessä hän sitten pyysi sanomaan asteikolla 0-10, ellei kenelläkään ole 9:n kipua?
Noinkohan huusi "naama punaisena"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kirjoitti lääkäri, kun raskaana ollessani menin todella voimakkaan, erikoisen ylävatsa-/alarintakivun kanssa lääkäriin, että "kertoo kivun olevan tasoa 7. Objektiivisesti arvioiden se on enemmän tasoa 5." En muista noista numeroista oliko juuri nuo, mutta ihmettelen, miten nuori mieslääkäri osasikin niin paljon paremmin ja objektiivisemmin arvioida minun kipuani. Olimme siis juuri käyneet läpi sen, että kipu tulee ja menee, eikä sitä siinä hetkessä ollut. Tämän jälkeen kysyi vatsan toiminnasta, sanoin olevan säännöllistä ja päivittäistä. Tunki sormet p:hen, sanoi ettei siinä ole mitään ongelmaa. Niinhän minä juuri sanoin! Mutta oli tosi kuultu olo ton jälkeen!
Minunkin piti numerolla ilmaista kivun taso. Kyse oli Hortonin päänsäryn kivusta ja olin ihan tajunnan menetyksen rajamailla, sanoin 9 (ajattelin, että sitten kun taju lähtee se on 10, tosin en sitä enää pysty ilmaisemaan).
Tämä hoitaja sai täydellisen raivarin. Hän huusi naama punaisena, että kenelläkään ei voi olla niin kovaa kipua!
Miksi ihmeessä hän sitten pyysi sanomaan asteikolla 0-10, ellei kenelläkään ole 9:n kipua?
Noinkohan huusi "naama punaisena"..
Kyllä vain huusi. Hoitajan pullea naama punotti, kun hän kiukkuili, ettei kenelläkään voi olla niin kovaa kipua. Eihän sinun sitä tarvitse uskoa, enkä kuvaakaan sattunut ottamaan.
Jos aloitus on totta, niin potilasasiamieheen yhteys. Tuollainen väite on jo vakava asia. Lääkäri ei saa syyttää potilasta valehtelijaksi, hänen tulee saada huomautus tuollaisesta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki keski-ikäinen 32-vuotias. En tuntenut oloani silloin vielä keski-ikäiseksi.
Toisena virheenä luki epikriisissä synnytyksestä, että keskosena syntynyt rv 39+6 poikavauva 3,9kg. En sitten tiedä mikä se täysaikainen on.
Ja ap, jos olit kuorinut aamulla porkkanoita? Itse saan sillä sellaiset nikotinistin kädet kun se porkkana tarttuu kuiviin kätösiin...32-vuotias ON keski-ikäinen. Ei se ole mikään mielipide- tai tuntemusasia, vaan silkka fakta.
Keski-ikäinen on 40-v (joissain lähteissä 45v) - 60v.
Minulla muuten lukee yhdessä kirjauksessa 40-vuotias nuori nainen. Se ei tietysti haitannut mitään, hauska juttu vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki keski-ikäinen 32-vuotias. En tuntenut oloani silloin vielä keski-ikäiseksi.
Toisena virheenä luki epikriisissä synnytyksestä, että keskosena syntynyt rv 39+6 poikavauva 3,9kg. En sitten tiedä mikä se täysaikainen on.
Ja ap, jos olit kuorinut aamulla porkkanoita? Itse saan sillä sellaiset nikotinistin kädet kun se porkkana tarttuu kuiviin kätösiin...32-vuotias ON keski-ikäinen. Ei se ole mikään mielipide- tai tuntemusasia, vaan silkka fakta.
Keski-ikäinen on 40-v (joissain lähteissä 45v) - 60v.
Minulla muuten lukee yhdessä kirjauksessa 40-vuotias nuori nainen. Se ei tietysti haitannut mitään, hauska juttu vain.
Mulla luki "hoikka ja nuori 31-vuotias ensisynnyttäjä" :) tää oli toki toissavuonna, eli en sillai ihmettele koska asun pk-seudulla jossa tyyliin joka kolmas ensisynnyttäjä on yli 35-vuotias.
Mutta en mä 32-vuotiasta keski-iköiseksi sanois, koska silloinhan ihmisen odotettu elinikä ois jotain 60-65-vuotta :D hei haloo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee: "tupakoinut 20 vuotta", vaikka pitäisi lukea "tupakoinut 20 vuotta sitten". Kiva. Kuka tietää, miten näitä vois muuttaa?
Tee sinne kirjallinen huomautus.
Näistä tosiaan pystyy ja kannattaa tehdä kirjallinen huomautus!
Tuttavani tyttövauvan neuvolalääkärikäynnin jäljiltä kannassa luki mm. "Normaalit pojan genitaalit" 😂 he pyysivät oikaisua. Tuttava on samantyyppinen kuin minä, että kaikki "virallisen tahon lomakkeiden täyttö" tuntuu ylivoimaiselta, ja laiskottaa edes alkaa tekemään mitään tuollaista. Huokaili sitten sitä, että kaipa tähän on pakko puuttua, kun noin räikeä virhe 😂 jos esim pituus tai paino ois kirjattu väärin, ois antanut asian olla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis tod. oo koskaan polttanu!
ap
Sen verran tuosta " lääkäri kirjoitti kantaan" -kommentista, että lääkärit ei kyllä kirjoittele sinne kantaan, vaan sanelee/kirjoittaa potilaan sairaskertomukset sähköiseen potilastietojärjestelmään. Kela ylläpitää kantapalvelua, josta ihmiset toki voi sitten lukea omia sairaskertomuksiaan/kirjauksiaan joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ja jos siellä on väärää tietoa/kirjoitusvirheitä, niin potilaalla on OIKEUS pyytää oikaisua eli yhteys suoraan ko lääkäriin tai potilasasiamieheen. Ja voitte uskoa, että siellä teksteissä lukee vaikka mitä, kaikki kirjaukset eivät ole tosiaan asianmukaisia. Terveisin terveydenhuollon ammattilainen.
Meinaatko, ettei ne tekstit ole lääkärin näppäimistöstä peräisin? Kyllä omissa kirjoituksissa on aina se lääkärin/hoitajan nimikin näkyvissä. Eivät kai Kelassa töissä olevat ala omasta päästään keksimään tarinoita potilaista (vaikka ne kieltämättä joskus sille vaikuttavatkin).
Luetun ymmärtäminen hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kannassa luki, että tuli lääkäriin vaikeiden vaihdevuosioireiden vuoksi.
Vaihdevuodet mulla oli ollut 10 vuotta aiemmin, ja lähes oireettomasti.
Jos lekuri vain sanelee niin kuka ne kirjottelee kantaan? Voiko muistiinpanot sekoutua eri potilaiden kesken? Eihän noita mikään muu selitä. Eikä jälkikäteen voi muistaa kaikkia potilaita jos menee korjausta kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitan omakantaan kohtaan” kiellän tietojen luovutuksen” , niin mitä sitten, jos saan sepelvaltimotautisena esim jonkun kohtauksen , eikä lääkärillä ole tietoa taudistani. Onko hänellä tietoa silloin edes lääkityksestäni. Tämä oli vain yksi esimerkki, mutta on varmaan monia muitakin sairauksia/lääkityksiä ihmisillä ja mitä sitten hoitava lääkäri tietää sairauksistani , jos joudun onnettomuuteen ja olen tiedoton. Lääkkeet voi olla tuki tärkeitä monissa tilanteissa, eikä potilas pysy silloin kertomaan niistä. Tätä olen usein miettinyt.
Kertokaa faktaa,kuka tietää.Jos saat jonkin sairauskohtauksen, sun hengissä pysyminen pyritäön varmistamaan. Katsotaan missä brakaa ja hoidetaan se, ha sitten selvitetään syvemmin missä syy.
Ennen kantaakin on selvitty. Luuletko että se ambulanssiukko/akka ensimmäiseksi ettii sun sairauskertomustietoja? Vai olisko niillä jotakin hajuu millaisia oireita jotkin kuolemanvaaralliset tilat antaa ja ne osais ensiapuu soveltaa.....
Akuutti tilanteissa ei kukaan lue noita kanta juttuja -ne luetaan sitten myöhemmin kun ollaan saatu akuutti tilanne ohitse. Näin ainakin eräs tuttuni kertoi joka alalla.
Minulle lääkäri kirjoitti että: "Potilaan solutoiminta muuttuu kolmen kuukauden periodilla tupakoinnin lopettamisen seurauksena."...
On olemassa valmis, virallinen lomake sitä varten, että vaatii tekstien poistamista/muuttamista siellä kannassa. Ei tarvitse edes perustella. En muista, miltä sivustolta löytyy, Hgissä saattoi olla Hgin kaupungin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.
Kuinka ylipainoinen oikein olet?
Mä painan alle 60kg ja oon kroonisesti sairas. Siksi mä hengästyn. Ei tod oo aina ylipainosyy.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoitti omakantaan että alkoholisti koska tyyppi oli ollut kolme kertaa katkolla, ei juo enää mitään mutta vaikea kai se on uskoa.
Toiselle lääkäri oli kirjoittanut että ödeema kun henkilöllä oli ylipainoa hieman.
Alkoholisti on aina alkoholisti, mutta ei välttämättä ole juova alkoholisti. Se on kyllä leima, joka pysyy. Yleislääkäreille ei ainakaan tunnu olevan väliä juoko vai ei. Riittää, että on juonut ongelmaksi asti. Vielä hankalampaa on narkomaaneilla vakuuttaa, että ei enää käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä en todellakaan usko väitettäsi. Ihan älytöntä kirjoitella edes tuollaista.
Olen yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt sairaanhoitajana ja lukenut hyvin paljon lääkäreiden kirjoittamia potilaskertomuksia. Tuollainen teksti/sanamuoto ei ole mitenkään mahdollista. Ja tuolla tarkoitan tuota viimeistä lausetta: "aivan varmasti on".
Jep. Paljon todennäköisempää on, että anonyymi trollaa netissä.
"Lääkäri kirjoitti Kantaan, että näytän siiderivalaalta. Mitäs nyt?"
Mulle joka ikinen lääkäri kirjaa "hoikka", sama se olenko gynekologisessa tutkimuksessa, psykiatrin vastaanotolla vai selkäkivun vuoksi yleislääkärillä.
Viimeksi oli vielä jostain syystä kirjannut että "ikäistään nuoremman oloinen"(?!?)Olen normaalipainoinen 34-vuotias.
Mitä tästä nyt sit pitäis ajatella?Kai tuo hyvä ja kiva asia on, mutta musta vaivaannuttavaa kuitenkin. Vai pitäskö mun olla otettu, kun ihan lääketieteen ihmiset toteaa hoikaksi?
Sama täällä. "Hoikka" ja "asiallinen" "asiallisen oloinen" tms. yleisimmät termit. Kiitos, kai..
Kerran terkkarihoitaja ajatteli putsataas vähän tietojani.
Onko kroonista virtsatietulehdusta?
Wtf..mulla oli tasan yksi, sekin kun olin raskaana.
Nykyään täti soittelee käydääs lääkkeitäni läpi.
Kipupolilla käskettiin syömään hermokipuun lääkettä.
Selänkipuun opiodia, loukkasin selän onnettomuudessa.
En huvikseni syö lääkkeitä, vaikka pitäisi sillä voi estää ettei selkään tule pullistus ja iskias. Nuo tuli kaksi vuotta peräkkäin viimeisenä vuonna en päässyt viiteen kuukauteen omaan sänkyyni.
Mulle on sama mitä siellä omakannassa lukee.
Lukeeko siellä myös vaikea potilas..kun sanoin kirurgille etten lähde tästä huoneesta ennenkuin saan selvyyden tilanteesta.
Kirurgi myönsi hoitovirheen.
Tai kun eräs ortopedi puhui asiattomuuksia että järkytti. Kotona otin yhteyttä ylihoitajaan ja seuraava käynti niin äijä oli ihan erilainen!
Mulle on kantaan kirjattu, että olen ollut naapurikunnan terveyskeskuksen vuodeosastolla muutaman päivän. Paitsi että kun en ole ollut. En ymmärrä mistä moinen tieto on sinne tullut. Eikä saman nimistä ihmistä ole näillä seuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.
Kuinka ylipainoinen oikein olet?
Hoikka olen
Mutta et ole ottanut juoksuaskelia lapsuuden jälkeen? 🤔
Tulin vaan ohiksena sanomaan että en kyllä minäkään. Tai kouluajan jälkeen. Keuhkoihin sattuu ja pyörryttää kun ei sydän jaksa sellaista rääkkiä. Näin siis alle 20-vuotiaana. Nykyään tulis kusetkin välittömästi housuun. En taatusti edes yritä.
t N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kannassa luki, että tuli lääkäriin vaikeiden vaihdevuosioireiden vuoksi.
Vaihdevuodet mulla oli ollut 10 vuotta aiemmin, ja lähes oireettomasti.Jos lekuri vain sanelee niin kuka ne kirjottelee kantaan? Voiko muistiinpanot sekoutua eri potilaiden kesken? Eihän noita mikään muu selitä. Eikä jälkikäteen voi muistaa kaikkia potilaita jos menee korjausta kysymään.
Ennen ne lekurit saneli, mutta nytyään säästetään, joten ihan itse saavat kirjoittaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se oli vaan toisella tavalla sanottu että olet noin 60 kiloa ylipainoinen.
Painan 60kg
Kävit varmaan vaa'allakin viimeksi joskus lapsena?
Olen hoikka. Painan 60kg. Ihan tavallinen olen.
Lääkärissä kävin aivan muista oireista. Silti siellä omakannassa lukee, että juostessa hengästyn.
Käynnillä ei puhuttu juoksemisesta, eikä sen harrastamisesta tai minkään muunkaan lajin harrastamisesta yhtään mitään. Ei edes kuntoilusta.
Tuo teksti on jonkun muun potilaan käynnistä tai ihan hatusta. Tämä oli pointti.
Eikö nyt sitä paitsi melkein jokainen hengästy, jos juoksee riittävän kovaa tai kauan? Kuinka pitkä matka pitää olla, että hengästyminen on normaalia?
Nyt ei eletä 1800-luvulla.