Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."
:(
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.
Kuinka ylipainoinen oikein olet?
Hoikka olen
Mutta et ole ottanut juoksuaskelia lapsuuden jälkeen? 🤔
En tykkää juoksemisesta. Lenkkeilen kävellen, en koskaan juosten.
Juokseminen on erittäin tehokas liikuntamuoto eikä edellytä isoja hankintoja. Tärkeintä on hyvät juoksukengät, mukavat verkkarit ja sopivan vaihtelevat juoksulenkit. Jos haluaa hifistellä, voi hankkia syke- ja askelmittarin.
Jos olet lopettanut juoksemisen jo lapsena, se on kyllä huolestuttavaa. Minkä tahansa pallopelin harrastaminenkin on vaikeaa ilman ottamatta juoksuaskelia. Yleensä ne laiskimmatkin lopettavat hyötyliikunnan ja kuntourheilun vasta armeijan ja auton hankkimisen jälkeen. Minulle meni Cooperin testissä yli 3000 metriä rikki vielä yli 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan avoimesti kertonut lääkärissä, että poltan tupakkaa ja olen nikotiiniriippuvainen. Se on kirjattu ihan neutraalisti Omakantaan että "potilas tupakoi".
Onhan tuollainen omahyväinen lääkäri täysi kusipää, kun ylimielisenä kirjoittelee omia arvailujaan virallisiin rekistereihin.
Ehkei ollut pelkkä ylimielinen aarvailu!
Saattaahan olla, että potilas todella on tupakoinut - ja asia näkyyy selvästi esim hampaista ja limakalvoilta. Kenties myös aikaisemmin otetusta keuhkoröntgenkuvasta.
Itse kerroin lääkärille polttavani 5-9 savuketta päivässä. Alkoholinkäyttökysymykseen vastasin joskus harvoin juovani olutta, mutta muita alkoholituotteita en käytä koskaan.
Lääkäri oli kirjoittanut: Ei polta eikä käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitan omakantaan kohtaan” kiellän tietojen luovutuksen” , niin mitä sitten, jos saan sepelvaltimotautisena esim jonkun kohtauksen , eikä lääkärillä ole tietoa taudistani. Onko hänellä tietoa silloin edes lääkityksestäni. Tämä oli vain yksi esimerkki, mutta on varmaan monia muitakin sairauksia/lääkityksiä ihmisillä ja mitä sitten hoitava lääkäri tietää sairauksistani , jos joudun onnettomuuteen ja olen tiedoton. Lääkkeet voi olla tuki tärkeitä monissa tilanteissa, eikä potilas pysy silloin kertomaan niistä. Tätä olen usein miettinyt.
Kertokaa faktaa,kuka tietää.
Jos saat jonkin sairauskohtauksen, sun hengissä pysyminen pyritäön varmistamaan. Katsotaan missä brakaa ja hoidetaan se, ha sitten selvitetään syvemmin missä syy.
Ennen kantaakin on selvitty. Luuletko että se ambulanssiukko/akka ensimmäiseksi ettii sun sairauskertomustietoja? Vai olisko niillä jotakin hajuu millaisia oireita jotkin kuolemanvaaralliset tilat antaa ja ne osais ensiapuu soveltaa.....
Itselleni oli kirjattu toisen potilaan käynnin tiedot. Oli mielenkiintoista kuulla mitä sinne oli kirjattu ja suu auki yrittää selittää seuraavalle lääkärille, että en ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa ja tuo teksti ei ihan oikeasti kerro minusta. :D En tiedä uskoiko lääkäri vai ei, ei kommentoinut mitään enää.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli kirjattu toisen potilaan käynnin tiedot. Oli mielenkiintoista kuulla mitä sinne oli kirjattu ja suu auki yrittää selittää seuraavalle lääkärille, että en ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa ja tuo teksti ei ihan oikeasti kerro minusta. :D En tiedä uskoiko lääkäri vai ei, ei kommentoinut mitään enää.
Tästä on pitänyt lääkärin tehdä tietosuojailmoitus ja ilmoittaa asiasta sekä sinulle että henkilölle jonka tietoja on kirjattu väärän henkilön tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Haha, itselleni kävi vastaava, neuvolassa selvisi että mun tietoihin oli kirjattu jonkun toisen synnytys :D jälkitarkastuksessa lääkäri luku, että jaahas sulla tuli jotaki hävittää siitä epiduraalista, ja toisen asteen repeämä. Olin sillai että öööö wtf, mä synnytin luomuna enkä revennyt :D tulikohan mun tiedot sitten tuon "kovia kokeneen" synnyttäjän tietoihin :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, itselleni kävi vastaava, neuvolassa selvisi että mun tietoihin oli kirjattu jonkun toisen synnytys :D jälkitarkastuksessa lääkäri luku, että jaahas sulla tuli jotaki hävittää siitä epiduraalista, ja toisen asteen repeämä. Olin sillai että öööö wtf, mä synnytin luomuna enkä revennyt :D tulikohan mun tiedot sitten tuon "kovia kokeneen" synnyttäjän tietoihin :O
Mun omiin tietoihin ei ole tupsahtanut muiden sairaskertomuksia, mutta muistan neuvolalääkärin vastaanotolla rv 36 hänen lukeneen jonkun toisen tietoja, koska kyseli multa miten pelkopolikäynnit on sujuneet. En käynyt pwlkopolilla enkä muutenkaan ns pelästynyt synnytystä niin olin vähän ihmeissäni
Juuri näiden asioiden takia en koskaan puhu vastaanotolla totta. Sanon aina että olen absolutisti, vaikka voinkin ottaa viiniä ja yllätys yllätys, juoda välillä humalahakuisesti. Huumeita en ole koskaan käyttänyt niin se pitää paikkansa. En myöskään koskaan väitä että masentaa, koska siitä saa masennusdiagnoosin ennenkuin tajuaakaan ja sen jälkeen on hankala saada mitään asiallista hoitoa mistään. Ylipäätään mitä vähemmän lääkärille kertoo itsestään, sen vähemmällä pääsee. Vain ne oireet mitkä sillä hetkellä vaikuttaa terveyteen, ne kerron.
Multa ei ole koskaan tupakoinnista tai alkon käytöstä kysytty. En tiedä miksi? Onko syy niissä asioissa, joiden vuoksi olen terkkariin hakeutunut? Ehkä.
No, tää kyllä on sitten tivattu: täti rupes laittamaan lääkärin avustajana ollessaan mun henkilötietoja kuntoon... "laitetaas nyt ensinnäkin nää sinun henkilötietosi kuntoon" "Kukas sun lähiomainen on?" "No, ei oo ketään sellaista!"
Loppui kysely! Tuli vaan mieleen, että olisko ollut pikkupirulanen tätillä mielessä...
hah!
No, eipä mulla niitä terkkarikäyntejä järin montaa olekaan. Mitäs sinne edes yrittää mennä, kun ei niillä oo aikoja antaa ja aina pitäs mennä jonnekin muualle, ja jos on jotain sellasta että niitten on pakko ottaa vaikkei aikoja oliskaan, niin sitä ei koskaan tiedä mitä siellä saa kokea ja onnistuuko se hoito vai arvaillaank sitten kymmenen kertaa oikeaa antibioottia ennen kuin se oikea löytyy!
Ei kiitos!
Tulkoon vaikka mitä, mut noitten luo en mene! Juu.... Ne on jo todellisen karvansa näyttäneet!
Minulle on kahdesti kirjattu toisen potilaan tietoja, luulen jopa tietäväni kenen.
Oli hurja rumba oikaista tilanne, vaikka se oli aivan absurdi näin ulkopuolisena (siis kun en järjestelmää tunne eli miten vaikeaksi teknisesti on tehty ne prosessit).
Mutta siis tosiaan papereissa mulle oli tullut massiivinen aivoverenvuoto ja sen seurauksena näkö ja puhe puhe kutakuinkin pois pelistä ja sitä rataa. Eli lääkärille noin 2 sekunnin homma todeta, että diagnoosi ei voi pitää kutiaan. Tuli kotiin kirjeenä se sairauskertomus, useita A4-papereita ja osa tietysti maallikolle käsittämätöntä - mutta ei se että oltiin eri sukupuolta jne. Oma epäilyni on, että koska meillä on sama sukunimi ja olimme samalla osastolla samaan aikaan, niin on mennyt vaan tämän henkilön tiedot "minun laariin".
No, sairaala ei tietysti voi ottaa kantaa muiden asioihin minulle, mutta siis pyysin heitä vaan tarkistamaan, että sillä osastokaverilla on tiedot oikein. En tiedä oliko.
2015 puolivälissä oli tämä sekaannus ja muistaakseni 2018 saatiin oiottua. Aivan älytöntä säätöä aiheutti, mm. ajokorttikuvioon ja voitte kuvitella voiko mitään vakuutuksia vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.
Ehkä se oli vaan toisella tavalla sanottu että olet noin 60 kiloa ylipainoinen.
Painan 60kg
60kg on melkein ylipainoinen, ei hoikka.
Vähän niinkuin m annemies, joka myi puhelinta sanoin "melkein käyttämätön":
Eikös se riipu pituudestakin, onko ylipainoinen. Jos on pituus vaikkapa 180cm ja painaa 60kg, niin rohkenisin väittää, että ei ole ylipainoa. Ja vaikka olisi vaan 160cm pitkä, niin sittenkään ei ole ylipainoa.
Sanoinkin MELKEIN ylipainoinen. Normaalipainon ylärajoilla oleva ei ole hoikka.
Mikä tarve sulla on dissata toisten painoja? Etenkin naisten?
Kerron vaan FAKTOJA. Hoikka tuo ei ole.
Meikä on sellainen 167 cm pitkä lapsesta asti paljon urheilua harrastanut nainen. Ihan uteliaisuudesta kävin kaverilla vaa'alla ja yllätyin: 70 kiloa!
Vaatteet kun ovat kokoa 34/36 ja Lidlistä ostetut skinny-farkut tuota 36-kokoa ja puserot sekä topit yleensä kokoa 34/36 aivan sopivina niin tuli melkein järkytyksenä.
Eikä ole mitään omaa sokeutumista vaan yleisestikin minua sanotaan hoikaksi tai normaalipainoiseksi. Miten selität, että koko 34/36 menee ylipainoiselle päälle?
MicMac kirjoitti:
Minulle on kahdesti kirjattu toisen potilaan tietoja, luulen jopa tietäväni kenen.
Oli hurja rumba oikaista tilanne, vaikka se oli aivan absurdi näin ulkopuolisena (siis kun en järjestelmää tunne eli miten vaikeaksi teknisesti on tehty ne prosessit).
Mutta siis tosiaan papereissa mulle oli tullut massiivinen aivoverenvuoto ja sen seurauksena näkö ja puhe puhe kutakuinkin pois pelistä ja sitä rataa. Eli lääkärille noin 2 sekunnin homma todeta, että diagnoosi ei voi pitää kutiaan. Tuli kotiin kirjeenä se sairauskertomus, useita A4-papereita ja osa tietysti maallikolle käsittämätöntä - mutta ei se että oltiin eri sukupuolta jne. Oma epäilyni on, että koska meillä on sama sukunimi ja olimme samalla osastolla samaan aikaan, niin on mennyt vaan tämän henkilön tiedot "minun laariin".
No, sairaala ei tietysti voi ottaa kantaa muiden asioihin minulle, mutta siis pyysin heitä vaan tarkistamaan, että sillä osastokaverilla on tiedot oikein. En tiedä oliko.
2015 puolivälissä oli tämä sekaannus ja muistaakseni 2018 saatiin oiottua. Aivan älytöntä säätöä aiheutti, mm. ajokorttikuvioon ja voitte kuvitella voiko mitään vakuutuksia vaihtaa.
Nykypäivänä yleisin riski tehdä kirjaus väärän potilaan papereihin syntyy siinä kohtaa kun potilaan papereita ollaan tietokoneella avaamassa, eli henkilötunnuksen/nimen syöttäminen hakuehtoihin ja jos on monta vaihtoehtoa nimenä, niin valitaan väärä.
Ja silloin kun kirjoitettiin vielä ilman tietokonetta ja tietokantoja, niin riski oli siinä, että oli väärän potilaan paperit auki ja ruvettiin kirjoittamaan tarkistamatta kenen paperi oli koneen telalla.
No jaa, ehkä se sitten on niinkin, että lääkäri nykyään muistaa väärin tiedot, eli kun hänen pitäs sanella sun tarinaa, niin alkaakin vuolaasti selittää sen toisen kaverin juttua... No, jaa... oisko mahdollista... ehkä.
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Nykypäivänä yleisin riski tehdä kirjaus väärän potilaan papereihin syntyy siinä kohtaa kun potilaan papereita ollaan tietokoneella avaamassa, eli henkilötunnuksen/nimen syöttäminen hakuehtoihin ja jos on monta vaihtoehtoa nimenä, niin valitaan väärä.
Ja silloin kun kirjoitettiin vielä ilman tietokonetta ja tietokantoja, niin riski oli siinä, että oli väärän potilaan paperit auki ja ruvettiin kirjoittamaan tarkistamatta kenen paperi oli koneen telalla.
No jaa, ehkä se sitten on niinkin, että lääkäri nykyään muistaa väärin tiedot, eli kun hänen pitäs sanella sun tarinaa, niin alkaakin vuolaasti selittää sen toisen kaverin juttua... No, jaa... oisko mahdollista... ehkä.
No, oikein ja tunnuksen viimeiseen merkkiin asti syötetty henkilötunnus ei voi antaa kuin oikean henkilön paperit, mutta jos pelkällä syntymäajalla esim. haetaan...
Vierailija kirjoitti:
Nauhoititko käynnin? Perusasioita nykyään turvata oma selusta.
Pyydät jättämään toisen lauseen pois. Kannattaa vääntää asiasta, ne on ihan normaaleja työntekijöitä siinä missä sinäkin. Pysyt totuudessa ja jos pystyt, mene vaikka eri lääkärille vastaisuudessa.
Eihän sitä tarvitse nauhoittaa, jos lääkäri on kirjannut sen.
Tee valitus. Kyllähän tuollainen olisi hyvä korjata tietoihin oikein. Tee kirjallinen valitus paikkaan, missä kirjaus on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka ei hengästy juostessa? Ei tarvitse olla edes mitenkään epätavallisen huonossa kunnossa.
Ylipainoiset lääkärit yrittävät pönkittää omaa huonoa kuntoaansa kohdistamalla ne potilaisiin.
Mulle kerran soitettiin töihin työterveydestä ja lääkäri alkoi selittämään kokeiden tuloksia.
Ainoa vaan, etten ollut käynyt missään kokeissa enkä työterveydessä.
Kun pääsin väliin sen sanomaan, lääkäri kysyi hämmästyneenä "Etkö sinä siis ole Terhi Johanna Jantunen?"
Kas kun ei vielä Terhin henkilötunnusta minulle kertonut.
(nimi muutettu)
Mulla lukee: "tupakoinut 20 vuotta", vaikka pitäisi lukea "tupakoinut 20 vuotta sitten". Kiva. Kuka tietää, miten näitä vois muuttaa?
Mulle alkoi hoitaja huutamaan, etten taatusti syö kalaa. ??? Syön kalaa lähes päivittäin. Myös alkoholinkäytöstä on täysin eri käsitys. Olen kirjannut alkoholinkäyttöni annoksina jo vuosia ja tiedän sen tasan tarkkaan. Menin sitten lääkäriin ja lääkäri alkoi hoitajan kirjaamisten perusteella kyselemään alkoholinkäytöstä. Kerroin juovani vaihtelevasti keskiolutta. Häntä nauratti se ja sanoi, että ei tällaisia keskioluita edes lasketa alkoholijuomiksi tuolla suuressa maailmassa.
Hoitaja vaikuttaa mielisairaalta. En ole koskaan edes tavannut häntä livenä, mutta luulee tietävänsä aika paljon asioita minusta silti.
Jos laitan omakantaan kohtaan” kiellän tietojen luovutuksen” , niin mitä sitten, jos saan sepelvaltimotautisena esim jonkun kohtauksen , eikä lääkärillä ole tietoa taudistani. Onko hänellä tietoa silloin edes lääkityksestäni. Tämä oli vain yksi esimerkki, mutta on varmaan monia muitakin sairauksia/lääkityksiä ihmisillä ja mitä sitten hoitava lääkäri tietää sairauksistani , jos joudun onnettomuuteen ja olen tiedoton. Lääkkeet voi olla tuki tärkeitä monissa tilanteissa, eikä potilas pysy silloin kertomaan niistä. Tätä olen usein miettinyt.
Kertokaa faktaa,kuka tietää.