Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

Vierailija
08.03.2022 |

Lääkäri kirjoitti Kantaan: "Väittää, ettei koskaan ole tupakoinut. Aivan varmasti on."

:(

Kommentit (319)

Vierailija
261/319 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä en todellakaan usko väitettäsi. Ihan älytöntä kirjoitella edes tuollaista. 

Olen yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt sairaanhoitajana ja lukenut hyvin paljon lääkäreiden kirjoittamia potilaskertomuksia. Tuollainen teksti/sanamuoto ei ole mitenkään mahdollista. Ja tuolla tarkoitan tuota viimeistä lausetta: "aivan varmasti on".

Jep. Paljon todennäköisempää on, että anonyymi trollaa netissä.

"Lääkäri kirjoitti Kantaan, että näytän siiderivalaalta. Mitäs nyt?"

Mulle joka ikinen lääkäri kirjaa "hoikka", sama se olenko gynekologisessa tutkimuksessa, psykiatrin vastaanotolla vai selkäkivun vuoksi yleislääkärillä.

Viimeksi oli vielä jostain syystä kirjannut että "ikäistään nuoremman oloinen"(?!?)

Olen normaalipainoinen 34-vuotias.

Mitä tästä nyt sit pitäis ajatella?

Kai tuo hyvä ja kiva asia on, mutta musta vaivaannuttavaa kuitenkin. Vai pitäskö mun olla otettu, kun ihan lääketieteen ihmiset toteaa hoikaksi?

Sama täällä. "Hoikka" ja "asiallinen" "asiallisen oloinen" tms. yleisimmät termit. Kiitos, kai..

Mulle on myös kirjattu "asiallinen potilas". En tiedä millaisia siellä sitten yleensä käy.

Vierailija
262/319 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juova alkoholisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoitti omakantaan että alkoholisti koska tyyppi oli ollut kolme kertaa katkolla, ei juo enää mitään mutta vaikea kai se on uskoa.

Toiselle lääkäri oli kirjoittanut että ödeema kun henkilöllä  oli ylipainoa hieman.

Alkoholisti on aina alkoholisti, mutta ei välttämättä ole juova alkoholisti. Se on kyllä leima, joka pysyy. Yleislääkäreille ei ainakaan tunnu olevan väliä juoko vai ei. Riittää, että on juonut ongelmaksi asti. Vielä hankalampaa on narkomaaneilla vakuuttaa, että ei enää käytä. 

Tuon takia kuulemma osa lääkäreistä vähättelee kirjauksissa potilaan mahdollista alkoholiongelmaa, eivät halua potilaalle ikiaikaista alkoholistileimaa. Mìnä joitain vuosia sitten avoimesti kerroin lääkärille, että olen pitkään juonut aivan liikaa ja yrittänyt nyt vähentää, koska olen itse herännyt asiaan ja huolestunut. Lääkäri kirjasi: "on juonut omasta mielestään hieman liikaa viime aikoina". Olen tästä vieläkin kiitollinen, koska onnistuin vähentämään, ja nyt minua ei pidetä alkoholistina lopun ikääni, niin kuin olisi voinut käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä muuttamaan sairaskertomukseesi, että et ole polttanut!

Vierailija
264/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että lääkärit olettavat asiakkaasta paljon ja kirjoittavat omat oletuksensa kantaan. Tosiaankaan ne kertomukset eivät pidä lainkaan paikkaansa. Minusta asiakkaan pitää ensin hyväksyä ja oikolukea teksti, ennen kuin sen saa tallentaa. Kommunikointi on vaikea laji, se harvoin onnistuu keneltäkään. Olisi parempi kun nämä tarinat jätettäisiin kirjoittamatta ja keskityttäisiin vain tosiasioihin ja sairauksiin. Koska ne tulkinnat vaikuttavat huonontavasti potilaan saamaan hoitoon ja kohteluun.

Vierailija
265/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoitti omakantaan että alkoholisti koska tyyppi oli ollut kolme kertaa katkolla, ei juo enää mitään mutta vaikea kai se on uskoa.

Toiselle lääkäri oli kirjoittanut että ödeema kun henkilöllä  oli ylipainoa hieman.

Alkoholisti on aina alkoholisti, mutta ei välttämättä ole juova alkoholisti. Se on kyllä leima, joka pysyy. Yleislääkäreille ei ainakaan tunnu olevan väliä juoko vai ei. Riittää, että on juonut ongelmaksi asti. Vielä hankalampaa on narkomaaneilla vakuuttaa, että ei enää käytä. 

Tuon takia kuulemma osa lääkäreistä vähättelee kirjauksissa potilaan mahdollista alkoholiongelmaa, eivät halua potilaalle ikiaikaista alkoholistileimaa. Mìnä joitain vuosia sitten avoimesti kerroin lääkärille, että olen pitkään juonut aivan liikaa ja yrittänyt nyt vähentää, koska olen itse herännyt asiaan ja huolestunut. Lääkäri kirjasi: "on juonut omasta mielestään hieman liikaa viime aikoina". Olen tästä vieläkin kiitollinen, koska onnistuin vähentämään, ja nyt minua ei pidetä alkoholistina lopun ikääni, niin kuin olisi voinut käydä.

Mä kerroin rehellisesti, että silloin kun juon, niin juon helposti liikaa siihen nähden, että olen pienikokoinen nainen.

Lääkäri kirjasi "juo aina sammumiseen asti" 🤦

Vierailija
266/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma tapa saada oikeutta ja tekstien korjaus: Yhteys Potilasasiamieheen,jonka kanssa teette korjauspyynnöt. Lääkärien on pakko reagoida ja antaa myös selvitys kirjallisena takaisin P.asiamiehen kautta.👍

Vierailija
267/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia, mutta hiuslakat ja hajusteet on kuulema uusi tosi yleinen keuhkosyövän aiheuttaja!!!

Vierailija
268/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerroin rehellisesti, että silloin kun juon, niin juon helposti liikaa siihen nähden, että olen pienikokoinen nainen.

Lääkäri kirjasi "juo aina sammumiseen asti" 🤦

Mulle kirjattiin kerran jotenkin näin: alkoholinkäyttö vähäistä. Muiden päihteiden käytön kiistää kysyttäessä.

Itselle tuli sellainen olo, että mitä ihmettä, rivien välissä tuntuu elävän epäily.

Vierailija
269/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoitti lääkäri, kun raskaana ollessani menin todella voimakkaan, erikoisen ylävatsa-/alarintakivun kanssa lääkäriin, että "kertoo kivun olevan tasoa 7. Objektiivisesti arvioiden se on enemmän tasoa 5." En muista noista numeroista oliko juuri nuo, mutta ihmettelen, miten nuori mieslääkäri osasikin niin paljon paremmin ja objektiivisemmin arvioida minun kipuani. Olimme siis juuri käyneet läpi sen, että kipu tulee ja menee, eikä sitä siinä hetkessä ollut. Tämän jälkeen kysyi vatsan toiminnasta, sanoin olevan säännöllistä ja päivittäistä. Tunki sormet p:hen, sanoi ettei siinä ole mitään ongelmaa. Niinhän minä juuri sanoin! Mutta oli tosi kuultu olo ton jälkeen!

Minunkin piti numerolla ilmaista kivun taso. Kyse oli Hortonin  päänsäryn kivusta ja olin ihan tajunnan menetyksen rajamailla, sanoin 9 (ajattelin, että sitten kun taju lähtee se on 10, tosin en sitä enää pysty ilmaisemaan).

Tämä hoitaja sai täydellisen raivarin. Hän huusi naama punaisena, että kenelläkään ei voi olla niin kovaa kipua!

Miksi ihmeessä hän sitten pyysi sanomaan asteikolla 0-10, ellei kenelläkään ole 9:n kipua?

Noinkohan huusi "naama punaisena"..

Kyllä vain huusi. Hoitajan pullea naama punotti, kun hän kiukkuili, ettei kenelläkään voi olla niin kovaa kipua. Eihän sinun sitä tarvitse uskoa, enkä kuvaakaan sattunut ottamaan. 

Taidat olla kova liioittele maan. Ehkä kipusikin kohdalla

Vierailija
270/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikan ja normaalin väliltä oleva 36v mutta minulla on luonnostaan isot rinnat ja iso peppu. Kapea vyötärö. Paino normaali.

Keski-ikäinen mieslääkäri oli kirjoittanut että potilas on normaalipainoinen, toinen keski-ikäinen mieslääkäri kirjoittanut että hoikka.

Nuorempi naislääkäri oli kirjoittanut että olen ylipainoinen! 🤣 Kamalasti olin siis varmaan lihonut alle kahden viikon aikana edellisestä hoikka-käynnistä.

Vierailija
271/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoitti lääkäri, kun raskaana ollessani menin todella voimakkaan, erikoisen ylävatsa-/alarintakivun kanssa lääkäriin, että "kertoo kivun olevan tasoa 7. Objektiivisesti arvioiden se on enemmän tasoa 5." En muista noista numeroista oliko juuri nuo, mutta ihmettelen, miten nuori mieslääkäri osasikin niin paljon paremmin ja objektiivisemmin arvioida minun kipuani. Olimme siis juuri käyneet läpi sen, että kipu tulee ja menee, eikä sitä siinä hetkessä ollut. Tämän jälkeen kysyi vatsan toiminnasta, sanoin olevan säännöllistä ja päivittäistä. Tunki sormet p:hen, sanoi ettei siinä ole mitään ongelmaa. Niinhän minä juuri sanoin! Mutta oli tosi kuultu olo ton jälkeen!

Minunkin piti numerolla ilmaista kivun taso. Kyse oli Hortonin  päänsäryn kivusta ja olin ihan tajunnan menetyksen rajamailla, sanoin 9 (ajattelin, että sitten kun taju lähtee se on 10, tosin en sitä enää pysty ilmaisemaan).

Tämä hoitaja sai täydellisen raivarin. Hän huusi naama punaisena, että kenelläkään ei voi olla niin kovaa kipua!

Miksi ihmeessä hän sitten pyysi sanomaan asteikolla 0-10, ellei kenelläkään ole 9:n kipua?

Noinkohan huusi "naama punaisena"..

Kyllä vain huusi. Hoitajan pullea naama punotti, kun hän kiukkuili, ettei kenelläkään voi olla niin kovaa kipua. Eihän sinun sitä tarvitse uskoa, enkä kuvaakaan sattunut ottamaan. 

Taidat olla kova liioittele maan. Ehkä kipusikin kohdalla

Jaksat sitten jankata. 

Tunnetko lainkaan Hortonin neuralgia -päänsärkyä? Jos et googlaapa. Sitä kutsutaan itsemurhapäänsäryksi, koska monet sitä sairastavat ovat ilmaisseet, että olisi helpompi päättää päivänsä kuin kokea sitä kipua. Hortonin neuralgian kipujen kerrotaan olevan kovimpia, mitä ihminen ylipäätään voi tuntea. 

Tuolloin sairaalassa ollessa koin tunteen, että nyt se lääkäri poraa päätäni auki, mutta miksi ihmeessä olen sitten hereillä. Käännyin oikein katsomaan sängyn päätyyn, eihän siellä ketään ollut, poraus oli sitä kipua. Minut kiidätettiin hapen saannin jälkeen keskussairaalaan, josta sain uusia lääkkeitä kokeiluun. 

Vierailija
272/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ei sinulla mitään kipua ollut - jankkaaja on sairas. Ei sille kannata edes vastata. Ole välittämättä. 

Vierailija
273/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma tapa saada oikeutta ja tekstien korjaus: Yhteys Potilasasiamieheen,jonka kanssa teette korjauspyynnöt. Lääkärien on pakko reagoida ja antaa myös selvitys kirjallisena takaisin P.asiamiehen kautta.👍

Otin potilasasiamieheen yhteyttä. Kauhea kiire tuntui olevan. Ei puhunut mitään, eikä antanut asiaani esitellä. Kysyi vaan nopeasti osoitetta, jonka sitten annoin. Ja siellä tuli postitse pinkka erilaisia lomakkeita, joista valitsin asiaani sopivat. Täytin ja lähetin määrättyyn osoitteeseen. Nyt odottelen käsittelyä.

Ei mitään ohjeistusta tai neuvo sieltäkään.

Vierailija
274/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Että muka lääkäri kirjoittaisi "aivan varmasti on" :D

Vierailija
275/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä en todellakaan usko väitettäsi. Ihan älytöntä kirjoitella edes tuollaista. 

Olen yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt sairaanhoitajana ja lukenut hyvin paljon lääkäreiden kirjoittamia potilaskertomuksia. Tuollainen teksti/sanamuoto ei ole mitenkään mahdollista. Ja tuolla tarkoitan tuota viimeistä lausetta: "aivan varmasti on".

Jep. Paljon todennäköisempää on, että anonyymi trollaa netissä.

"Lääkäri kirjoitti Kantaan, että näytän siiderivalaalta. Mitäs nyt?"

Mulle joka ikinen lääkäri kirjaa "hoikka", sama se olenko gynekologisessa tutkimuksessa, psykiatrin vastaanotolla vai selkäkivun vuoksi yleislääkärillä.

Viimeksi oli vielä jostain syystä kirjannut että "ikäistään nuoremman oloinen"(?!?)

Olen normaalipainoinen 34-vuotias.

Mitä tästä nyt sit pitäis ajatella?

Kai tuo hyvä ja kiva asia on, mutta musta vaivaannuttavaa kuitenkin. Vai pitäskö mun olla otettu, kun ihan lääketieteen ihmiset toteaa hoikaksi?

Sama täällä. "Hoikka" ja "asiallinen" "asiallisen oloinen" tms. yleisimmät termit. Kiitos, kai..

Mulle on myös kirjattu "asiallinen potilas". En tiedä millaisia siellä sitten yleensä käy.

Kun lääkäri ei tiedä sinusta vielä mitään, mutta joutuu antamaan jonkunlaisen arvion toisille. Näistä ei pidä loukkaantua, esim. sairaana on kuka hyvänsä erittäinkin "epäasiallisen" oloinen. Tämä on yksi diagnoosikriteeri. Jos on nelkyt astetta kuumetta, ei olla kauhean edustavimmillaan. 

Hoikka voi tarkoittaa myös vakavasti alipainoinen. Jos lääkäri kirjaisi näin, tulisi valituksia taivaisiin asti. 

Terveisin: Näiden kirjausten puhtaaksikirjoittaja.

Vierailija
276/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Että muka lääkäri kirjoittaisi "aivan varmasti on" :D

Lääkärit eivät läheskään aina itse puhtaaksikirjoita tekstejään. Näin sanoituksen purkajana tiedän, että lääkäriltä voi päästä ihan samanlaista dadaa, kuin keneltä vaan muultakin.

Vierailija
277/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä muuttamaan sairaskertomukseesi, että et ole polttanut!

Hyvä, muutetaan muotoon: "Omaa pakkomielteen tupakointiasiasta ja väittää, että ei ole polttanut."

Vierailija
278/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Kannassa katsomassa mun viimeisimmän erikoislääkärissä käynnin, joka muutama päivä sitten. Kyseessä fyysinen perussairaus, joka on todettu mittaamalla, ja niitä tuloksia olisi melko mahdoton feikata. Ei sitä tekstiä ollut siellä vielä, mutta kävin huvikseni välilehdellä, jossa näkyy mitä tietoja minusta on etsitty, ja minä päivänä. Sillä vastaanoton päivällä oli näköjään kaikki mun psyk. tiedot vuodelta kivi ja miekka haettu ja käyty katsomassa. Onkohan sillä erikoislääkärillä vähän tylsää?

Oli muutenkin vähän... omalaatuinen lääkäri. Refleksejä ei meinannut löytyä, niin koputteli sen refleksivasaran kanssa sen verran, että nyt on käsivarressa mustelmia. Toisaalta laittoi mulle sukat takaisin jalkaan jalkapohjien ja nilkkojen refleksien tutkimisen jälkeen, vaikka pystyn siihen kyllä ihan hyvin itsekin.

Jännä, etten tykkää lääkärissä käydä.

Vierailija
279/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hammaslääkäri kysyi, että onko viisaudenhampaat poistettu. Sanoin että ei ole, niitä ei ole koskaan ollutkaan. Välittömästi tämän jälkeen hän saneli hoitajalle tietoihini kirjoitettavaksi, että viisaudenhampaat on poistettu.

Tuli vähän outo fiilis. Niinku mitä hittoa?! :DD Kai mä tietäisin, jos ne olis poistettu (ja siitä olisi merkintäkin)! Oletko varma ettei lekuri ollut jopennäköinen Kaikkonen?

Vierailija
280/319 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla siellä luki että hengästyy, kun juoksee. En ole siellä koskaan puhunut mistään juoksemisesta, kun olen viimeksi lapsena juossut.

Ehkä se oli vaan toisella tavalla sanottu että olet noin 60 kiloa ylipainoinen. 

Painan 60kg

60kg on melkein ylipainoinen, ei hoikka.

Vähän niinkuin m annemies, joka myi puhelinta sanoin "melkein käyttämätön":

Eikös se riipu pituudestakin, onko ylipainoinen. Jos on pituus vaikkapa 180cm ja painaa 60kg, niin rohkenisin väittää, että ei ole ylipainoa. Ja vaikka olisi vaan 160cm pitkä, niin sittenkään ei ole ylipainoa.

Sanoinkin MELKEIN ylipainoinen. Normaalipainon ylärajoilla oleva ei ole hoikka. 

Mikä tarve sulla on dissata toisten painoja? Etenkin naisten?

Kerron vaan FAKTOJA. Hoikka tuo ei ole.

Meikä on sellainen 167 cm pitkä lapsesta asti paljon urheilua harrastanut nainen. Ihan uteliaisuudesta kävin kaverilla vaa'alla ja yllätyin: 70 kiloa!

Vaatteet kun ovat kokoa 34/36 ja Lidlistä ostetut skinny-farkut tuota 36-kokoa ja puserot sekä topit yleensä kokoa 34/36 aivan sopivina niin tuli melkein järkytyksenä.

Eikä ole mitään omaa sokeutumista vaan yleisestikin minua sanotaan hoikaksi tai normaalipainoiseksi. Miten selität, että koko 34/36 menee ylipainoiselle päälle?

Hoikka ja normaalipainoinen on eri asia. Normaalipainon alarajoilla on hoikka ja sinä olet lievästi ylipainoinen, katso vaikka BMI:stä.