Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla joukkoliikenteestä
Auttakaa minua kiitos! Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla julkisista. En ole eläissäni liikkunut ratikalla tai metrolla. Mistä matkakortti ostetaan? Voiko samalla kortilla matkustaa bussilla ja raitiovaunulla sekä metrolla? Leimataanko kortti näissä kaikissa kulkuneuvoissa samalla tavalla? (joo, mietin tämmöisiä asioita koska pelkään uusia tilanteita). Jos katson reittini reittioppaasta niin mistä tiedän milloin jäädä pois jos vaihdan bussia tms eli lukeeko siellä bussissa jossai missä kohti olemme menossa?
Kiitos ihan hirveästi jos joku viitsii auttaa! Tunnen itseni niin juntiksi. :( Olen kyllä tutkaillut HSL sivuja mutta ajattelin huudella täältäkin apuja!
Kommentit (168)
Tuletko opiskelemaan - saat slloin opiskelija-alennuksen. Varaudu jonottamaan toista tuntia matkakorttia palvelupisteessä.
Todellakin kannattaa leimata lippu, tarkastajia on ainakin lähijunissa todella paljon. Ainakin kerran viikossa tulee näitä vastaan, ja tuntuu että joka kerta jää joku kiinni.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:11"]Jos olet yliopisto-opiskelija, käyt yliopistolla ilmoittautumassa läsnäolevaksi (HY opiskelijana tod.näk.yliopiston päärakennuksen lämpiössä. Samalla saat muistaakseni matkakortin päivitettyä opistelijastatukselle (en ole ihan varma saako uusia kortteja sieltä, mutta kysyä kannattaa joka tapauksessa). Saat halvemmat matkat.
Jos ei ole kautta ladattuna, täytyy matka aina maksaa leimaamalla automaatilla. Metrossa jo ennen laiturialueelle menoa, bussissa kuskin edessä, junassa on joka vaunussa leimauslaitteet.
[/quote]
Läsnäolevaksi ilmoittautuminen tehdään nykyään sähköisesti ja sen jo teinkin koulupaikan vastaanottamisen yhteydessä. :)
-ap
[/quote]
Lisäksi sinun pitää täyttää joko se hsl:n opiskelijalappu ja saada siihen leimat tai sitten opiskelija kortti jossa tämän vuoden leima. Muuten et saa alennusta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Bussissa tosiaan pitää aina näyttää korttia lukulaitteelle niin että laite näyttää vihreää valoa, vaikka olisikin kautta(aikaa) eikä kertalippu. Bussiin noustaan aina etuovesta ja poistutaan takaovesta, ratikkaan ja metroon mistä ovesta vain. Metrolla jos matkustat kertalipulla, huomaa että kertalippu pitää ostaa ennen portaita laskeutumista (portaiden yläpäässä on lippulaitteet). Metron laitureilla ei saa oleskella ilman voimassaolevaa lippua.
Jos olet opiskelija, muista vaihtaa kirjasi pk-seudulle ennen kuin ostat matkakortin. Et saa opiskelijahintaista matkakorttia muuten. Tästä ollaan tarkkoja.
[/quote]
Oletko itse opiskelija? Riittääkö jos marssin ostamaan korttia yliopiston läsnäolotodistuksen kanssa? Vai tarvitsenko yliopistolta erikseen jonkinlaisen todistuksen matkakorttia varten? :D
-ap
[/quote]Kauan oot ollut täysipäiväinen opiskelija?
Muistan kun itse muutin Helsinkiin 28 vuotta sitten. Olihan siinä paljon opettelemista liikenne mukaan lukien.
Uusi kaupunki on aina jännittävä kokemus. Onnea!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:42"]
Kannattaa ladata aluksi aikaa vuoden loppuun ja siitä sitten koko vuosi. On helpointa muistaa että kortti pitää ladata aina uuden vuoden jälkeen.
[/quote]
Opiskelijastatus on voimassa aina seuraavan elokuun loppuun. Sitten kortti pitää päivittää. Eli jos opiskelija lataa lippunsa ohjeesi mukaan, joutuu hän ajalta 1.9.-31.12. maksamaan aikuisen lipun hinnan. Tai itseasiassa sitä ei taida voida ladata kuin elokuun loppuun.
Siis oikeesti itse muutin 2v sit Varkaudesta Helsinkiin ja itsellä sama homma kuin aplla. Varkaudessa joku 25000 asukasta ja ei paljoa paikallisliikennettä. Muutama bussi mkulkee kerran tunnissa, eikä niitä kukaan käytä. Kaikki rällästelee autoilla tai polkee pyörällä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:13"]
Ja tarkastajat on tarkkoja ei kannata yrittää huijata ostamalla lippua esim kännykällä vasta kun näkee tarkastajan nousevan ratikkaan.
[/quote]
Onnistuu kyllä, jos menee käytävän keskivaiheille, josta tarkastajat eivät aloita. Viesti on valmiina kännykässä ja hetiä tulee lippu, yhden painalluksen päässä. Eivät voi väittää, etten olisi tullut edelliseltä pysäkiltä. Muihin matkustajiin he eivät voi vedota.
Mulla aina toiminut. Eli maksanut ratikkamatkoista tämän vuoden puolella varmaan jotain viisi euroa. Tarkastajia on kuitenkin tosi vähän ja harvinaista törmätä niihin.
[/quote]
oikeasti aikuiset ihmiset voisivat maksaa matkansa. myös ne lastenrattailla ajelijat. ilmeisesti sinusta on liian kallis tuo helsingin sisäinen kuukaudeksi, alle 50e. sisältää aivan kaikkien liikennevälineiden käytön kk ajalta päivin öin.
[/quote]Näkeehän ne siitä lipun kellonajasta että se on ostettu ajoneuvon pysäkiltä lähtemisen jälkeen. Jokaisessa ajoneuvossa on gps ja kellot on synkattu lippusysteemin kanssa