Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla joukkoliikenteestä

Vierailija
07.08.2015 |

Auttakaa minua kiitos! Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla julkisista. En ole eläissäni liikkunut ratikalla tai metrolla. Mistä matkakortti ostetaan? Voiko samalla kortilla matkustaa bussilla ja raitiovaunulla sekä metrolla? Leimataanko kortti näissä kaikissa kulkuneuvoissa samalla tavalla? (joo, mietin tämmöisiä asioita koska pelkään uusia tilanteita). Jos katson reittini reittioppaasta niin mistä tiedän milloin jäädä pois jos vaihdan bussia tms eli lukeeko siellä bussissa jossai missä kohti olemme menossa?

Kiitos ihan hirveästi jos joku viitsii auttaa! Tunnen itseni niin juntiksi. :( Olen kyllä tutkaillut HSL sivuja mutta ajattelin huudella täältäkin apuja!

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari lisähuomiota vielä:

Koska Helsinki on pienelle niemelle rakennettu kaupunki on poikittaisliikenne vähän haasteellinen juttu, ruuhkautuu, kestää jne. Se voi olla hyvä ottaa huomioon.

Keskustassa liikkuu nopeimmin metrolla, jolla pääsee kaikkien ruuhkien ja liikennevalojen ali. Hauskinta (mun mielestä) on ajaa raitiovaunulla. 

Kun olet muuttanut tänne ja purkanut tavarat voit hypätä vaikka seiskaan (A tai B) tai ysiin ja kiertää niiden reitin. Näet kaupunkia ja opit ehkä vähän hahmottamaan reittejäkin. Myös kakkonen ja kolmonen ovat hyviä sight seeing -reittejä.

60

Vierailija
102/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:26"]

Matkakortin kotelon toinen puoli on heijastin, sillä on näppärä pysäyttää bussi pimeään aikaan! :) Nosta käsi sivulle ja pidä siinä kunnes bussi alkaa vilkuttaa pysäkille pysähtymisen merkiksi. Liikennettä on paljon ja kuski ei välttämättä huomaa yksittäistä kädenheilautusta ja samalla pysäkillä voi pysähtyä 30 eri bussia, joten kuski ajaa ohi jos matkustaja ei selkeästi viesti että haluaa kyytiin. Ratikkaa ei tarvitse pysäyttää, ne pysähtyvät aina pysäkillä jos siellä joku töröttää, mutta toki saa vinkata.

[/quote]

Höpö höpö! Sitä kättä pitää heiluttaa myös, pimeässä ei näe onko jollain käsi ojossa vai ei. Ja myös ratikka pitää pysäyttää, varsinkin jos olet yksin pysäkillä ja on syrjäinen pysäkki. Ratikka ei pysähdy pysäkillä, jos ketään ei ole jäämässä pois sillä pysäkillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten varata tarpeeksi aikaa tuolla yhteispalvelupisteessä käymiseen, siellä tuppaa olemaan pitkät jonot koulujen alkaessa.

Vierailija
104/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen kortinlukulaitteen käyttöön vinkki: ne nappulat on todella vaikeat. Oikea painallustekniikka pitää opetella ja se on lyhyt terävä napakka painallus. Ei riitä hento kosketus, eikä myöskään voimalla painaminen (jos se on hidas painallus). Napakka painallus ei tarvitse suurta voimaa.

Jos haluat nähdä korttisi tiedot, näytä korttia piippaamisen jälkeen uudestaan lukijalle ja lue sen ruudusta tiedot. Lippuautomaateista voi myös saada tiedot kuitille.

Vierailija
105/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko käydä ensin lataamassa aikaa kortilleni vaikka 7vrk ja sitten käydä päivittämässä sen opiskelijahintaiseksi koulun alettua?
-ap

Vierailija
106/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin töykeitä vastauksia täällä teiltä Stadilaisilta että mä en uskaltaisi avata suutani ja kysyä keltään mitään. Pitänee varmaan huutaa onko savolaisia paikalla... ne on lepposia ja varmasti auttaisivat. Stadilainen vain vittuilee kun sporan valot välkkyy.

Vierailija
107/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:24"]

bussille pitää antaa merkki että haluat bussin pysähtyvän. Muuten se ajaa ohi. Muut kulkuneuvot pysähtyvät ihan muutenkin

[/quote]

Ratikka ei pysähdy jokaisella pysäkillä, jos kukaan ei osoita haluavansa sisään eikä ulos. En tiedä, miten heillä ohjeissa sanotaan, mutta näin tosiaan voi käydä. Esim. jos istut pysäkillä yksinäsi etkä näytä haluavan kyytiin, ei kuski välttämättä pysähdy kohdallesi.

Vierailija
108/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ensimmäisenä päivänä kun liikut helsingissä ilman matkakorttia, niin osta lippu lippuautomaatista! Kuljettajalta saat lipun pikkukolikoilla, ei isolla setelillä eikä kortilla. Tai käytä taksia.

Vierailija
109/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellä täytyy miksi jotkut tulivat tännekin päätänsä aukomaan.
Mitä ihmettä te sillä voitatte? Vastatkaapa.
Aina noita urputtajia on joka asiassa.
Ei ap.

Vierailija
110/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tällainen tavallinen turisti? Jos ostan kännykkälipun ( kerta siis) niin täytyykö marssia bussiinkin etuovesta? Ja näytän näytöltä sen lipun kuskille? Ratikkaan voin tietty mennä keskiovesta sisään.

Vierailija
111/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:59"]

Jos asut Helsingissä, kannattaa ottaa kausikortti.

[/quote]

Kannattaminen riippuu siitä kuinka usein liikkuu. Itse asun Helsingissä mutta loman ajaksi en lataa kautta, koska liikun silloin satunnaisesti. Jos kulkee 3x viikossa, kausimaksu ja kertamaksu on yhtä kallista. Jos liikkuu säännöllisesti vähintään 4x viikossa, tulee kausi halvemmaksi.

Vierailija
112/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:22"]

Itse kans landelta muuttanut 2kk sit ja oon vieläki sen verran pihalala että pyöräilen lyhyet ja autolla liikun pidemmät matkat :D 

[/quote]

Pyöräileminen on tietysti hyvä tapa tutustua uuteen paikkakuntaan, mutta julkisia oppii käyttämään vain niihin menemällä.

Vierailija
113/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:59"]

Jos asut Helsingissä, kannattaa ottaa kausikortti.

[/quote]

Kannattaminen riippuu siitä kuinka usein liikkuu. Itse asun Helsingissä mutta loman ajaksi en lataa kautta, koska liikun silloin satunnaisesti. Jos kulkee 3x viikossa, kausimaksu ja kertamaksu on yhtä kallista. Jos liikkuu säännöllisesti vähintään 4x viikossa, tulee kausi halvemmaksi.
[/quote]

Asun n. 7km päässä keskustasta ja keskustaan tulee varmaan liikuttua päivittäin, joten luulen että tuo kausikortti on ok. :)
-ap

Vierailija
114/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:28"]

Ap, pahoittelen. 

Bussiin 550 voi nousta, jos kortilla on AIKAA.

57, kiitos ystävällisestä ja huomaavaisesta vinkistäsi. Mukavaa, että olet hyvästä perheestä.

[/quote]

Tosi sitten ystävällistä ja huomaavaista antaa päin persettä olevia "neuvoja". Jos ap sinua olisi uskonut, niin lasku olisi ollut 80 euroa. 

Jos jotain faktana esittää, sen on syytä myös olla sitä!

PS. olen hyvästä perheestä, jossa ei puhuta lämpikseen puuta heinää nettipalstoilla. 

Vierailija
115/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:46"]

Mites tällainen tavallinen turisti? Jos ostan kännykkälipun ( kerta siis) niin täytyykö marssia bussiinkin etuovesta? Ja näytän näytöltä sen lipun kuskille? Ratikkaan voin tietty mennä keskiovesta sisään.

[/quote]

Kännykkälippu ei käy kuin muutamalla bussilinjalla, joten tarkista etukäteen käykö kännykkälippu siellä missä tarvitset! Jos olet sille sopivalla linjalla, niin näytät lipun näytöltä kuskille. 

Vierailija
116/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]

Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla.

[/quote]

Jos lataat rahaa, sinun pitää ostaa joka kerran matkustaessasi kertalippu kortilla. Näytät korttia laitteelle ja painat ykköstä jos liikut Helsingin sisällä.

Jos tarkastaja tulee eikä sinulla ole kortilla kertalippua, saat muistaakseni 80 e sakon.

[/quote]

Kaikki puhuu nyt täällä rahan lataamisesta? Olen oppinut, että se on arvoa -- ladataan joko aikaa tai arvoa. 

Ihan samahan sen sinänsä, mutta onko termi jotenkin muuttunut?

[/quote]

Oikeat termit ovat kausi ja arvo. Kansan suussa aika ja raha.

Vierailija
117/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:43"]

Voinko käydä ensin lataamassa aikaa kortilleni vaikka 7vrk ja sitten käydä päivittämässä sen opiskelijahintaiseksi koulun alettua? -ap

[/quote]

Lyhin aika jonka voit ladata on 14 pvää. 

Ja on kohteliasta osoittaa bussin tai ratikan kuljettajalle että haluaa kyytiin kun odottaa usean linjan yhteisellä pysäkillä. Ihan samalla lailla on fiksua bussin tai ratikan kyydissä ollessaan painaa stop-nappulaa hyvissä ajoin kun haluaa seuraavalla pysäkillä pois. Kuski ei ole olemassa vain yhtä matkustajaa varten eikä hän ole ajatustenlukija. 

Metro pysähtyy kaikilla asemilla ilman eri "käskyä". 

Vierailija
118/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa kun täällä landet kohkaa että "kaikkien pitää tää tietää, mäkin tiedän, vaikken oo käynyt kaupungissa kun pari kertaa". Jee jee.

Mä oon syntyperäinen stadilainen kolmannessa polvessa, asun Krunikassa. Kävelen mut enimmäkseen kuljen autolla työni takia. Julkisia en oo käyttänyt vuosiin ja luin tätä ketjua ihan oppimismielessä, kun oon välillä tota matkakorttia kuiteski harkinnu. Ihan uutta tietoa mulle. Repikääs hyeenat siitä :)

Vierailija
119/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:43"]

Voinko käydä ensin lataamassa aikaa kortilleni vaikka 7vrk ja sitten käydä päivittämässä sen opiskelijahintaiseksi koulun alettua? -ap

[/quote]

Lyhin aika on 14vrk

Vierailija
120/168 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:43"]

[/quote]

Lyhin aika on 14vrk
[/quote]

Okei! Kiitti selvennyksestä. :)
-ap