Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla joukkoliikenteestä
Auttakaa minua kiitos! Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla julkisista. En ole eläissäni liikkunut ratikalla tai metrolla. Mistä matkakortti ostetaan? Voiko samalla kortilla matkustaa bussilla ja raitiovaunulla sekä metrolla? Leimataanko kortti näissä kaikissa kulkuneuvoissa samalla tavalla? (joo, mietin tämmöisiä asioita koska pelkään uusia tilanteita). Jos katson reittini reittioppaasta niin mistä tiedän milloin jäädä pois jos vaihdan bussia tms eli lukeeko siellä bussissa jossai missä kohti olemme menossa?
Kiitos ihan hirveästi jos joku viitsii auttaa! Tunnen itseni niin juntiksi. :( Olen kyllä tutkaillut HSL sivuja mutta ajattelin huudella täältäkin apuja!
Kommentit (168)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:26"]vitun nolo
[/quote]
Kasva aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:26"]vitun nolo [/quote] Kasva aikuiseksi.
[/quote]
Sentään Helsinkiin muuttaessa osasin itse ottaa selvää asioista toisin kuin avuton ap.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:06"]
Eroaako yövuorot jotenkin päivävuoroista? Siis bussien tms T. Ei-ap mutta liikkunut toistaiseksi pyörällä ja kiinnostaisi opetella julkisiin
[/quote]
Maksavat enemmän.
[/quote]
Jep ja aikakortilla ei siten pääse, vaan on oltava arvoa tai riihikuivaa käteistä.
[/quote]
väärin, 2012 poistui yötaksa kausikorteilta
https://www.hsl.fi/uutiset/2012/yotaksa-poistuu-kausilipulla-matkustavilta-2676
[/quote]
Okei, hyvä että oikaisit. Kiitos!
Olen sen verran vanha, että ne kerrat kun on yöjalassa, niin tulen taksilla :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:26"]vitun nolo [/quote] Kasva aikuiseksi.
[/quote]
Sentään Helsinkiin muuttaessa osasin itse ottaa selvää asioista toisin kuin avuton ap.
[/quote]
Höh? Juurihan ap itse on ottamassa selvää. Vai epäiletkö, että asialla on hänen äitinsä?
Tietysti avuttomuus nyt vähän paistaa läpi, mutta kyllä hän tuosta vielä normikansalaiseksi sukeutuu, usko pois!
Minusta ei ole yhtään avutonta. Ap sanoi tutkineenaa HSL sivuja, mutta kaipasi varmaan myös käytännönläheisempiä vinkkejä? Apllä ei ilmeisesti asu Hki ketään tuttujakaan ketä värvätä oppaaksi. Ja taisi myös sanoa ettei ehdi käydä tutustumassa kaupunkiin/julkisiin ennen muuttoaan tms. Minusta kaikista säälittävintä on tuommoinen noloksi huutelu.
Ap tsemppiä! Ja tervetuloa kaupunkiin. :)
T. maalta stadiin muuttanut vuonna 2010
Ja uudet ystäväsi yliopistosta varmaan auttavat myös mielellään mikäli ovat paikallisia! Monista myös pieni landeus on ihan hellyyttävää. :)
Vielä noista eri lippujen nimistä, ei ole olemassa mitään "lähiseutu 1" -aluetta vaan
Seutu - Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen
Lähiseutu 2 - Koko HSL-alue lukuun ottamatta Helsinkiä
Lähiseutu 3 - Koko HSL-alue
Asianhan tekee vielä hieman hankalammaksi se, että ainakin lähijunissa lukee Seudun kohdalla "2 - Seutu" ja Lähiseutu 2:n kohdalla "L - Lähialue". Itse ainakin joutuu joka kerta arvolla ostaessa miettimään, että kumpi näistä on nyt se Lähiseutu 2.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:11"]Jos olet yliopisto-opiskelija, käyt yliopistolla ilmoittautumassa läsnäolevaksi (HY opiskelijana tod.näk.yliopiston päärakennuksen lämpiössä. Samalla saat muistaakseni matkakortin päivitettyä opistelijastatukselle (en ole ihan varma saako uusia kortteja sieltä, mutta kysyä kannattaa joka tapauksessa). Saat halvemmat matkat. Jos ei ole kautta ladattuna, täytyy matka aina maksaa leimaamalla automaatilla. Metrossa jo ennen laiturialueelle menoa, bussissa kuskin edessä, junassa on joka vaunussa leimauslaitteet. [/quote] Läsnäolevaksi ilmoittautuminen tehdään nykyään sähköisesti ja sen jo teinkin koulupaikan vastaanottamisen yhteydessä. :) -ap
[/quote]
Sun pitää käydä hakee siihen opiskelijakorttiin tarra tai jos oot uus opiskelija niin se koko kortti sitten. Sen jälkeen voit marssia HSL:n toimistoon (rautatieasemalla, samassa tasossa kuin mäkki ja k-market) ja päivittää matkakorttiin opiskelijastatuksen. Tosiaan HSL katsoo siitä sun opiskelijakortista sitä tarraa eli et automaattisesti saa mitään opiskelija-alea korttiin, vaan korttia pitää käydä näyttämässä. Yleensä yliopistolla voi myös päivittää näin alkusyksystä, mutta ainakaan keskiviikkona ei ollut vielä päärakennuksella tuota päivityspistettä. Eli aina voi päivittää tuolla HSL:n pisteessä, se on mielestäni helpoin.
t. Savolainen, mutta asunut pk-seudulla jo vuosia
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:57"]
Matkakortin saat HSL:n palvelupisteistä (rautatieasemalla on ainakin yksi). Kun olet matkakortin hankkinut, sitä voi ladata vaikkapa R-kioskeissa. Jos sinun on tarkoitus liikkua julkisilla paljon (=esim. päivittäin), kannattaa matkakorttiin ladata (siellä ärrällä) AIKAA, ei rahaa. Jos taas liikut satunnaisesti, kannattaa sinne kortille ladata rahaa, jolloin voit maksella kertamaksuja. Jos kortilla on ladattuna aikaa, ei tarvitse leimata mitään, riittää että vilauttaa sitä korttia leimauslaitteen edessä. Jos siellä on rahaa, pitää matkakortinlukijasta painaa joko 1 tai 2 (sen mukaan liikutko kaupungin sisällä vai pääkaupunkiseudun sisällä kaupungista toiseen). Matkakortti käy kaikissa julkisissa liikennevälineissä.
[/quote]Pitää liemata bussissa
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:46"]
Mites tällainen tavallinen turisti? Jos ostan kännykkälipun ( kerta siis) niin täytyykö marssia bussiinkin etuovesta? Ja näytän näytöltä sen lipun kuskille? Ratikkaan voin tietty mennä keskiovesta sisään.
[/quote]
Täytyy. Ja täytyy varautua siihen, ettei kännykkälippu kelpaa suurimmassa osassa busseja.
[/quote]Kännykkälippu on ratikkalippu, ei kelpaa missään bussissa
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:24"]
bussille pitää antaa merkki että haluat bussin pysähtyvän. Muuten se ajaa ohi. Muut kulkuneuvot pysähtyvät ihan muutenkin
[/quote]
Ratikka ei pysähdy jokaisella pysäkillä, jos kukaan ei osoita haluavansa sisään eikä ulos. En tiedä, miten heillä ohjeissa sanotaan, mutta näin tosiaan voi käydä. Esim. jos istut pysäkillä yksinäsi etkä näytä haluavan kyytiin, ei kuski välttämättä pysähdy kohdallesi.
[/quote]Pitää pysähtyä aina. Jos pysäkillä ei oo ketään voivat hidastaa vaan ja ajaa ohi
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:46"]
Mites tällainen tavallinen turisti? Jos ostan kännykkälipun ( kerta siis) niin täytyykö marssia bussiinkin etuovesta? Ja näytän näytöltä sen lipun kuskille? Ratikkaan voin tietty mennä keskiovesta sisään.
[/quote]
Täytyy. Ja täytyy varautua siihen, ettei kännykkälippu kelpaa suurimmassa osassa busseja.
[/quote]Kännykkälippu on ratikkalippu, ei kelpaa missään bussissa
[/quote]
Kelpaa ratikassa, metrossa, junassa ja liityntäliikenteen busseissa.
Kannattaa ladata aluksi aikaa vuoden loppuun ja siitä sitten koko vuosi. On helpointa muistaa että kortti pitää ladata aina uuden vuoden jälkeen.
Täällä tosiaan kerrottu jo hyvin. En lukenut kaikkia, mutta jos on älypuhelin, niin kannattaa ladata reittiopas. Se kertoo nopeimman reitin aina perille pk-seudulla. Taisin hakusanoiksi korjoittaa hsl aikataulu :-) itse en voi enää elää ilman sitä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:43"]
Täällä tosiaan kerrottu jo hyvin. En lukenut kaikkia, mutta jos on älypuhelin, niin kannattaa ladata reittiopas. Se kertoo nopeimman reitin aina perille pk-seudulla. Taisin hakusanoiksi korjoittaa hsl aikataulu :-) itse en voi enää elää ilman sitä.
[/quote]
Kauheeta..onko sulla joku kyberneettinen symbioosi sen softan kanssa, jossa reittiopaan koodi on osa aivoja ja sydäntä? Miten se tapahtui?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:13"]
Ja tarkastajat on tarkkoja ei kannata yrittää huijata ostamalla lippua esim kännykällä vasta kun näkee tarkastajan nousevan ratikkaan.
[/quote]
Onnistuu kyllä, jos menee käytävän keskivaiheille, josta tarkastajat eivät aloita. Viesti on valmiina kännykässä ja hetiä tulee lippu, yhden painalluksen päässä. Eivät voi väittää, etten olisi tullut edelliseltä pysäkiltä. Muihin matkustajiin he eivät voi vedota.
Mulla aina toiminut. Eli maksanut ratikkamatkoista tämän vuoden puolella varmaan jotain viisi euroa. Tarkastajia on kuitenkin tosi vähän ja harvinaista törmätä niihin.
[/quote]
oikeasti aikuiset ihmiset voisivat maksaa matkansa. myös ne lastenrattailla ajelijat. ilmeisesti sinusta on liian kallis tuo helsingin sisäinen kuukaudeksi, alle 50e. sisältää aivan kaikkien liikennevälineiden käytön kk ajalta päivin öin.
vitun nolo