Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla joukkoliikenteestä
Auttakaa minua kiitos! Muutan Helsinkiin ja olen aivan pihalla julkisista. En ole eläissäni liikkunut ratikalla tai metrolla. Mistä matkakortti ostetaan? Voiko samalla kortilla matkustaa bussilla ja raitiovaunulla sekä metrolla? Leimataanko kortti näissä kaikissa kulkuneuvoissa samalla tavalla? (joo, mietin tämmöisiä asioita koska pelkään uusia tilanteita). Jos katson reittini reittioppaasta niin mistä tiedän milloin jäädä pois jos vaihdan bussia tms eli lukeeko siellä bussissa jossai missä kohti olemme menossa?
Kiitos ihan hirveästi jos joku viitsii auttaa! Tunnen itseni niin juntiksi. :( Olen kyllä tutkaillut HSL sivuja mutta ajattelin huudella täältäkin apuja!
Kommentit (168)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:01"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:55"]Tämä muistuttaa liikaa yhtä vanhaa provoani. [/quote] Juu. Ei ole provo. :D jos olet itse Helsingistä niin voi olla vaikea ymmärtää että pieneltä paikkakunnalta muuttajalle joukkoliikenteeseen oppiminen on vaikeaa. -ap [/quote]Olen kotoisin 2000 asukkaan kunnasta enkä asu Helsingissä. 20-vuotiaana olin kyllä käynyt Helsingissä ja muissa joukkoliikennekaupungeissa jo useita kertoja, ja tällaiset perusjutut olivat hyvin tuttuja. [/quote] Älä nyt järkyty, mutta sinä et ole prototyyppi, jonka mukaan kaikki muut ihmiset on kloonattu. Ihmisiä on erilaisia. Joku osaa 20 v. latinaa ja matkustaa yksityiskoneella, joku toinen ei ole käynyt kotikuntansa ulkopuolella tai nukkunut poissa lapsuudenkodistaan, siihen väliin mahtuu paljon. [/quote] Olen itse siis kotoisin Kuopiosta ja siellä liikkunut julkisilla töihin jne päivittäin. Ja olen myös käynyt Helsingissä, liikkunut vain aina autolla tai käyttänyt korkeintaan lähijunaa liikkuakseni Hartwall areenalle. En siis ole mikään tynnyrissä kasvanut juntti, Helsingin julkiset eroavat vaan niin paljon siitä minkälaisia olen käyttänyt esim. täällä Kuopiossa joten koittakaa ymmärtää hämmenykseni. :D -ap
[/quote]
Ymmärrän toki , vastasin tuohon väliin, kun joku selitti, että hänellä oli 20v. homma hallussa...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:01"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:55"]Tämä muistuttaa liikaa yhtä vanhaa provoani. [/quote] Juu. Ei ole provo. :D jos olet itse Helsingistä niin voi olla vaikea ymmärtää että pieneltä paikkakunnalta muuttajalle joukkoliikenteeseen oppiminen on vaikeaa. -ap [/quote]Olen kotoisin 2000 asukkaan kunnasta enkä asu Helsingissä. 20-vuotiaana olin kyllä käynyt Helsingissä ja muissa joukkoliikennekaupungeissa jo useita kertoja, ja tällaiset perusjutut olivat hyvin tuttuja. [/quote] Älä nyt järkyty, mutta sinä et ole prototyyppi, jonka mukaan kaikki muut ihmiset on kloonattu. Ihmisiä on erilaisia. Joku osaa 20 v. latinaa ja matkustaa yksityiskoneella, joku toinen ei ole käynyt kotikuntansa ulkopuolella tai nukkunut poissa lapsuudenkodistaan, siihen väliin mahtuu paljon. [/quote] Olen itse siis kotoisin Kuopiosta ja siellä liikkunut julkisilla töihin jne päivittäin. Ja olen myös käynyt Helsingissä, liikkunut vain aina autolla tai käyttänyt korkeintaan lähijunaa liikkuakseni Hartwall areenalle. En siis ole mikään tynnyrissä kasvanut juntti, Helsingin julkiset eroavat vaan niin paljon siitä minkälaisia olen käyttänyt esim. täällä Kuopiossa joten koittakaa ymmärtää hämmenykseni. :D -ap
[/quote]
Heh, ihan olet Helsingissä käynyt ja paikallisjunalla ajanut Hartwall-Areenalle... kuule kyllä sinä olet tynnyrissä kasvanut juntti, sori vain.
Oma 16-vuotias on nyt Berliinissä, eipä pahemmin ollut kysymyksiä miten U-bahn ja S-bahn eroavat toisistaan. Siellähän se paikan päällä selviää, kun suunsa avaa...
Hmmm...sitten oli vielä,niin että jos olet kirjoilla Helsingissä / pk-seudulla,niin se helpottaa se matkakortin ostoa.Ainakin se on silloin vähän halvempi ja tais olla niin,että silloin vasta saatostaa edes kautta eli sitä aikaa,vaikkapa 1 kk.Kukas muistaa?Törmäsin asiaan,kun mies muutti muualta tänne pk-seudulle.Eli pistä ne kirjat heti Helsinkiin ja käy sitten ostaan kortti.Joku tietää tämän tarkemmin?
Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla.
[/quote]
Jos lataat rahaa, sinun pitää ostaa joka kerran matkustaessasi kertalippu kortilla. Näytät korttia laitteelle ja painat ykköstä jos liikut Helsingin sisällä.
Jos tarkastaja tulee eikä sinulla ole kortilla kertalippua, saat muistaakseni 80 e sakon.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla.
[/quote] ei se poistukaan ja silloin matkustat pummilla. Julkisissa kulkevatkin lipuntarkastajat jotka nimensä mukaisesti tarkastavat että kaikilla on lippu. :D itse olen vuosien aikana törmännyt näihin tarkastajiin ehkä kolme kertaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Bussissa tosiaan pitää aina näyttää korttia lukulaitteelle niin että laite näyttää vihreää valoa, vaikka olisikin kautta(aikaa) eikä kertalippu. Bussiin noustaan aina etuovesta ja poistutaan takaovesta, ratikkaan ja metroon mistä ovesta vain. Metrolla jos matkustat kertalipulla, huomaa että kertalippu pitää ostaa ennen portaita laskeutumista (portaiden yläpäässä on lippulaitteet). Metron laitureilla ei saa oleskella ilman voimassaolevaa lippua.
Jos olet opiskelija, muista vaihtaa kirjasi pk-seudulle ennen kuin ostat matkakortin. Et saa opiskelijahintaista matkakorttia muuten. Tästä ollaan tarkkoja.
[/quote]
Oletko itse opiskelija? Riittääkö jos marssin ostamaan korttia yliopiston läsnäolotodistuksen kanssa? Vai tarvitsenko yliopistolta erikseen jonkinlaisen todistuksen matkakorttia varten? :D
-ap
Täällä neuvotaan ihan päin honkia. Kysele niitä ammattilaisilta, joilta ostat sen kortin, jos sen hankit. Kertalippuja on myös.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:55"]
Tämä muistuttaa liikaa yhtä vanhaa provoani.
[/quote]
Joo, ei kukaan edes porvoossa ole niin hassu, ettei tajua, että käyttämällä oppii...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla.
[/quote]
Eihän täällä kukaan ole väittänytkään ettei korttia tarvitse leimata jos siinä on rahaa. Silloin täytyy, jos on kautta ei tarvitse (pl bussit).
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:13"]
Heh, ihan olet Helsingissä käynyt ja paikallisjunalla ajanut Hartwall-Areenalle... kuule kyllä sinä olet tynnyrissä kasvanut juntti, sori vain.
Oma 16-vuotias on nyt Berliinissä, eipä pahemmin ollut kysymyksiä miten U-bahn ja S-bahn eroavat toisistaan. Siellähän se paikan päällä selviää, kun suunsa avaa...
[/quote]
Krhm. Ap:han avaa suunsa täällä ja kyselee etukäteen vinkkejä. Mitä tyhmää siinä on?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla. [/quote] ei se poistukaan ja silloin matkustat pummilla. Julkisissa kulkevatkin lipuntarkastajat jotka nimensä mukaisesti tarkastavat että kaikilla on lippu. :D itse olen vuosien aikana törmännyt näihin tarkastajiin ehkä kolme kertaa.
[/quote]
Justhan täällä neuvottiin ettei tarvitse näyttää korttia lukijalle. Koittakaa nyt päättää näytetäänkö sitä vai ei?!
Käy HSL:n palvelupisteessä, opettavat siellä miten matkakorttia käytetään ja voit harjoitella kortinlukijan käyttämistä. Näyttää korttia = käyttää matkakortinlukijaa.
Tässä nyrkkisäännöt kortinlukijan käyttämiseen:
- ratikassa, metrossa ja lähijunassa ei tarvitse näyttää matkakorttia lukijalle, jos aiot käyttää kortille ladattua aikaa eli kautta (esim. 1 kk lippu), eli et aio ostaa kertalippua kortille ladatulla arvolla
- metrolaiturille mennessä on oltava voimassa oleva matkalippu, eli esim. liukuportaiden yläpäässä voit tsekata onko lippusi voimassa (vie kortti lukijan luo, niin se kertoo onko vaihtoaikaa, arvoa, kautta tms.), lipuntarkastajat ovat usein laiturialueella portaiden luona, mutta niin ettei ylhäältä heitä näe
- bussissa pitää aina näyttää matkakortti kortinlukijalle, käytit sitten arvoa tai kautta
- jos käytät kautta tai olet ostanut lipun arvolla ja sinulla on vaihtoaikaa, niin riittää että viet kortin lukijan lähelle ja laite piippaa
- jos sinun pitää ostaa matkalippu kortille ladatulla arvolla, vie kortti lukijan lähelle ja paina sopivaa painiketta, niin kortille latautuu sisäinen, seutumatka tai ratikkalippu (matkakortti käy myös Suomenlinnan lautalla)
Matkakortin käytön nyrkkisäännöt:
- kortille voit ladata kautta (eli aikaa) tai arvoa (eli rahaa), tai molempia (suosittelen)
- kautta ostaessa voit valita esim. Helsingin sisäisen tai seutualueen, eli jos ylität harva se päivä esim. Hki-Vantaa -rajan, niin osta seutukautta, mutta jos liikut lähinnä Helsingissä ja käyt satunnaisesti vaikkapa Vantaalla, niin lataa Helsingin sisäistä kautta ja arvoa, jolla voit tarvittaessa ostaa seutulipun (huom., sinun pitää itse tietää milloin matkasi ylittää seuturajan ja silloin pitää olla seutulippu voimassa, ei siis riitä että ostat yhden Helsingin sisäisen lipun ja sitten yhden Vantaan sisäisen, vaan rajaa ylitettäessä pitää olla seutulippu voimassa)
Ensi alkuun kannattaa valita helppoja reittejä, eli mene suosiolla vaikka kotoa Rautatieasemalle ja sieltä eteenpäin, vaikka Reittiopas neuvoisi vaihtamaan jossain ihan muualla. Kun perusreitit alkavat tulla tutuiksi, osaat löytää nopeampia reittejä, eivätkä vaihdot enää jännitä. :)
Silloin kun muutin itse tänne, olin ihan yhtä pihalla. Paras neuvoni sinulle on se, että tutustu kunnolla Helsingin karttaan ja siihen, missä päin mikäkin alue sijaitsee. Tee vaikka pieniä harjoituksia mielessäsi, että nyt jos seison tässä niin missä suunnassa on Malmi, missä koti jne. Kun tunnet koko kaupungin joten kuten, on paljon helpompi suunnistaa siellä, kun osaat arvioida esim. sen, että mihin suuntaan bussilla tulee lähteä. Se toki myös kivasti avartaa Helsinki-kokemustasi, koska harmillisen monelle Helsinki piirtyy pelkkänä kantakaupunkina - täällä on niin paljon muutakin :)
HSL on tosi hyvin toimiva ja selkeä verkosto, reittiopas.fi on sivusto mikä auttaa ongelmassa kuin ongelmassa. Ja ihmisiltä VOI kysyä apua ja neuvoja, en ole itse saanut koskaan minkäänlaista negatiivista suhtautumista jos olen kysynyt tietä täällä. Nyt on jo 10v vierähtänyt ja edelleen viihdyn :) Tervetuloa!
Jos matkakortissa on rahaa eikä aikaa (rahaa markakortilla kutsutaan arvoksi ), täytyy korttia näyttää leimauslaitteella ja painaa sopivaa painiketta. Näin maksat matkan. Jos vaihdatjunaa/raitsikkaa/metroa, niin ei tarvise uudestaan näyttää voimassaolevan vaihtoajanpuitteissa. Maksetun lipun voimassaoloaika näkyy siinä leimauslaitteen näytöllä.
Yhteispalvelupisteissä, josta matkakortin saa, pääsee harjoittelemaan laitteen käyttöä ja sieltä saa muutenkin neuvoja. Tsemppiä!!
Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla.
[/quote]
Jos lataat rahaa, sinun pitää ostaa joka kerran matkustaessasi kertalippu kortilla. Näytät korttia laitteelle ja painat ykköstä jos liikut Helsingin sisällä.
Jos tarkastaja tulee eikä sinulla ole kortilla kertalippua, saat muistaakseni 80 e sakon.
[/quote]
Miksi alapeukku? Onko systeemi kovastikin muuttunut niiden viiden vuoden aikana, jotka olen asunut muualla?
[/quote]
[/quote]
Kaikki puhuu nyt täällä rahan lataamisesta? Olen oppinut, että se on arvoa -- ladataan joko aikaa tai arvoa.
Ihan samahan sen sinänsä, mutta onko termi jotenkin muuttunut?
Jos sinulla on älypuhelin, niin rettioppaan mobiiliversiossa näkee myös sen, missä GPS:n mukaan on kartalla ja monta pysäkkiä matkakohteeseen on jäljellä, erittäin kätevä, kun menee jonnekin missä ei ole ennen ollut.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:10"]Eli jos kortilla on rahaa vaikkapa 20€ ja matkustaa ratikalla tai metrolla eikä koskaan näytä sitä korttia millekään laitteelle niin miten se raha poistuu siltä kortilta? Onko siellä jotkut etälukimet? Muutenhan ei kannata ostaa aikaa, koska se maksaa vaan ladata vaan rahaa ja se sama summa pysyy siellä vuositolkulla. [/quote] ei se poistukaan ja silloin matkustat pummilla. Julkisissa kulkevatkin lipuntarkastajat jotka nimensä mukaisesti tarkastavat että kaikilla on lippu. :D itse olen vuosien aikana törmännyt näihin tarkastajiin ehkä kolme kertaa.
[/quote]
Justhan täällä neuvottiin ettei tarvitse näyttää korttia lukijalle. Koittakaa nyt päättää näytetäänkö sitä vai ei?!
[/quote] matkakortille voi ladata arvoa tai aikaa (tai molempia). Kun kortilla on aikaa, olet maksanut aikaa ladatessasi tietyn summan vaikka kuukaudesta, jolloin saat kuukauden ajan matkustaa mielin määrin julkisilla ja korttisi on ns "aina leimattu". Kun taas ostat arvoa vaikka 20e, täytyy kortti aina leimata jolloin arvosta vähentyy lipun hinta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:18"]Jos sinulla on älypuhelin, niin rettioppaan mobiiliversiossa näkee myös sen, missä GPS:n mukaan on kartalla ja monta pysäkkiä matkakohteeseen on jäljellä, erittäin kätevä, kun menee jonnekin missä ei ole ennen ollut.
[/quote]
Kiitos vinkistä!
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:57"]Matkakortin saa HSL:n palvelupisteestä, löytyy Rautatientorilta ja Itäkeskuksesta. Tarvitset henkkarit mukaan. Korttiin voi ladata joko kautta/aikaa tai arvoa pitkin kaupunkia olevissa latauspäätteissä tai R-kiskalla. Sama kortti käy busseissa, sporissa, junissa, Suokin lautalla, metrossa. Jos sulla on kautta/aikaa, tarvitsee kortti "leimata" vain bussissa viemällä se lukulaitteeseen kiinni. Jos arvoa, pitää kortti leimata kaikissa välineissä, viemällä kortti kiinni lukijaan ja painamalla haluttua nappia (riippuen siitä, liikutko kaupungin sisällä, matkustatko Espooseen/Vantaalle tai pelkästään sporalla).
Busseissa ei pääsääntöisesti ole pysäkkinäyttöjä, kuten junissa, sporassa ja metrossa on. Jos sulla on älypuhelin, lataa siihen ReittiGPS ja katso matkan aikana kartalta, missä menet. Jos ei, katso etukäteen että esim. painat Prisman kohdalla stop-nappia ja jäät seuraavalla veke. [/quote] Kiitos!!! Mutta mitä tuo siis tarkotti että ainostaan bussissa pitää vilauttaa? Muihin kulkuvälineisiinkö vain menen korttini kanssa? Anteeksi jos on typerä kysymys, en oikeasti tiedä. :D -ap
[/quote]
Joo, muissa kulkuvälineissä korttia ei tarvitse vilauttaa missään (jos siis siellä on sitä aikaa/kautta). Jos tulee lipuntarkastaja, hän näkee koneeltaan, että sinulla on kortilla kautta jäljellä.
[/quote]
Mutta jos lataa sitä rahaa kortille, sittenhän matkustaa pummilla jos ei vilauta sitä missään masiinassa? Vai oonko mä ymmärtänyt tästä jotain väärin? Ei-ap. Eikö niissä lähijunissa kun tulee vaikka Keravalta (pääseekö sieltä junalla, en tiedä) pidä ainakin valita niistä 0-1-2 nappuloista se oikea. Näin olen joskus telkkarissa nähnyt tehtävän.
[/quote] jep, silloin matkustetaan pummilla. Aika moni näin tekee ja aika harva jää kiinni. Ja tosiaan, oikeanpuolimmaista eli kakkosta painetaan silloin, kun on arvoa ja matkustetaan kaupunkien välillä.