Miksei taloyhtiöihin rakenneta sähköautojen latauspaikkoja?
Kommentit (184)
Meillä on taloyhtiön parkkitalo rempassa. Lain mukaan remppaa tehdessä pitää tehdä myös tietty määrä latauspaikkoja tai ainakin varaus niille. Tuon remontin yhteydessä alimman kerroksen paikkoihin tai ainakin osaan niihin tulee mahdollisuus hankkia itse latauslaite. En jaksa kaivella, mitä se maksaa, sen laitteen saa ottaa mukaansa muuttaessaan tai myydä seuraavalle käyttäjälle. Paikat ovat alimmassa kerroksessa sen takia, että sähköautot ovat painavia. Ainakin jossain vaiheessa oli suunnitelmia tehdä latauspaikat ylimpään kerrokseen, mutta asiantuntijat sitten torppasivat tuon vaihtoehdon.
https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/tiesitko-taman-auto-voi-olla-lii…
Parkkihalliin tulevien paikkojen lisäksi on sitten vielä pari paikkaa parkkitalon ulkopuolella, missä kuka tahansa voi ladata autonsa sovelluksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes autoa, kuljen julkisilla tai jalan, en lennä kun siitä on niin paljon päästöjä. Tuu vaan tänne huutelemaan bensalenkkariks niin nauraa harakatkin.
Silti, tuohon sähköautoiluun suhtaudutaan aivan utopistisen optimistisesti. Sellaiset realiteetit kuin sähköntuotannon tai jakeluverkoston kantavuus ovat joillekin ihan hepreaa, mitä niillä väliä kunhan trendikäs Tesla hiljaa rullaa alla. Ja omaan pihaan saadaan koko yhtiön maksama "ilmainen" latausinfraremontti, koska minkä vain muun remontin yhteydessä sehän on varmaan suunnittelua myöten kulutonta? Ettei joudu rahvaan kanssa jonnekin asemille, siellä voi tulla bensalenkareita vastaan, yh...
Jos talossa saadaan järjestettyä paikat järkevään hintaan koska muut osat kestää, niin useimmissa niin tehdään. Vähintään itse saa luvalla itselleen asennuttaa laturin. Jos tähän ei heltiä lupaa, niin asiaan voi olla muitakin syitä kuin ideologia.
Mä olen samaa mieltä. En usko että sähköautot tulee ikinä olemaan normi. Nytkin osa valmistajista alkaa taas ennemmin panostaa bensavehkeisiin, kun sähköt ei mene kaupaksi.
Veikkaan että jotkut biopolttoaineet tulee niin pian, että sähkö unohtuu kokonaan. Siksi pidän tätä kauheaa sähköpakotusta älyttömänä.
Lukematta kaikkia kommentteja, niin pari huomiota:
- kyllä niitä rakennetaan. Ainakin tässä helsinkiläisellä pientaloalueella on hämmästyttävän monessa rivaripihassa jo latauspisteetkin autopaikoilla. Hallitukset selvästi hereillä, kun latausmahdollisuus parkkipaikalla nostaa koko yhtiön houkuttelevuutta ja sen myötä arvoa. Ja siis kaikissa yhtiöissä ei suinkaan välttämättä ole (vielä) ladattavia autoja.
- sukulaiselta kuultua toisesta kaupungista: Heillä ollut sähköauto jonkin aikaa, ja myös oma parkkiruutu, jossa lämmityspistoke. Yhtiö (kerrostalo) kielsi jyrkästi latauksen. Syitä löytyi kaikesta paloriskeistä lähtien siihen, että suunnilleen koko yhtiön sähköverkko räjähtää ilmaan. Kunnes: hallituksen pj hankkikin ladattavan hybridin. Hups vain, tuon hybridin jälkeen yhtiössä yhtäkkiä kaikki halukkaat saavat ladata autoaan maltillisella kk-summalla 😅 Jopa erikseen painotettiin, että 8A virralla 70-luvun yhtiön sähköistys kestää latausvirrat ihan hyvin - saunat vie itse asiassa paljon enemmän. Tästä sukulainen nauroi, että kovankin vastarannan kiiskin mielipide voi muuttua yhdessä yössä, kun tarve alkaa osua omalle kohdalle..
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.
Vaatii myös osassa keskuksen uusimisen.
Vierailija kirjoitti:
sähkösipsuttajien ulinaa on kiva kuunnella
Sähkösirpat sirkuttaa. Miehet ajavat V8-koneilla. Teslat on neitimiesten puuhaa.
Miksei taloyhtiöihin rakenneta bensaautojen tankkauspaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksei taloyhtiöihin rakenneta bensaautojen tankkauspaikkoja?
Luulen, että sinulle tämä asia ratkeaa ajan kanssa. Jonain päivänä ajat sähköllä, ja voipi asenne muuttua.
Muutos ottaa aina oman aikansa, ja tuntuu pahalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaajakoskella touhu on ainakin täysin älyvapaata, kun miljoona kärpästä tuntuu yrittävän pysähtyä juuri siinä lataamaan ja jonottelee mieluummin kuin menee muualle lähistöllä. "
Vaajakoskella on myös verkkokapasiteetin ongelma mutta sitä ollaan kait paraikaa parantamassa. Fiksumpi kurvaa vaikka Naissaaren Rechargelle koska ne ei enää ole kovin kalliitakaan.
Uutena omistajana tosiaan joutuu opettelemaan näitä asioita kantapään kautta. Onneksi hidas lataus riittää arjessa.
latauskartta.fi on Suomessa ajantasaisin ja paras lähde katsoa julkiset latauspaikat. Etenkin abseista kannattaa siitä katsoa kentän teho suhteessa letkujen määrään. Vaajakoskella on 5(+1 Chademo) ja 250kW kenttätehoa. Esim Lohjalla taas 6 letkua ja 600kW eli paljon enemmän tehoa per letku. Silloin kukaan ei joudu liruttelemaan vaikka kaikki letkut olisi täynnä. Toki viikonlopun ja sesonkien menopaluuruuhkissa kannattaa harkita ensisijaisesti jotain muuta kuin absia sillä silloin niissä ryysis on aika iso. Mutta ABC ja K-Lataus rakentelee koko ajan paljon isompiakin kenttiä, Heinolaan avautui 18 letkun kenttä Cittarin pihaan, Forssaan tulee 20 letkua lisää ABClle ja puhutaan parin megawatin kentistä.
Nyt kun autoilua hankaloituu ja evoluutiossa mennään taaksepäin, niin eikö jo voitaisi pakottaa taloyhtiöt rakentamaan hevostallit. Hevosajoneuvo on uusi ekologinen vaihtoehto ja ilmastopopulismin oppikirjan uusi sivu.
Näitä vastustavia kommentteja kun lukee niin luojan kiitos, että asun omakotitalossa. Ei tartte menneisyydessä elävien luulotauteja kuunnella.
Pihassa on kaksi täyssähköä, ja aurinkopaneelit katolla: kesällä ajaminen on lähes ilmaista, ja autoina sähköt ovat aivan ylivoimaisia käyttömukavuudessa.
Enkä ole riippuvainen minkään öljyvaltion diktaattorin mielenmuutoksista (markkinahinnan muutoksista). tämäkin iso plussa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä vastustavia kommentteja kun lukee niin luojan kiitos, että asun omakotitalossa. Ei tartte menneisyydessä elävien luulotauteja kuunnella.
Pihassa on kaksi täyssähköä, ja aurinkopaneelit katolla: kesällä ajaminen on lähes ilmaista, ja autoina sähköt ovat aivan ylivoimaisia käyttömukavuudessa.
Enkä ole riippuvainen minkään öljyvaltion diktaattorin mielenmuutoksista (markkinahinnan muutoksista). tämäkin iso plussa.
sähköautojesi arvo laskee niin nopeasti, että mitään säästöjä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden autopaikan muuttaminen sähköpaikaksi maksaa vähintään 4000€. Tällöin tarpeelliset sähkökaapelit on lähellä. Jos ovat kauempana, hinta nousee.
Voi myös olla, että joutuu uusimaan talon pääskeskukselle tulevat kaapelit ja samalla keskuksen. Samalla joutuu ottamaan isomman liittymän joka maksaa taas lisää.
Voi olla ja voi olla. Ja voi olla että on jo valmiiksi 8A varaus per lämmitystolppa kuten yleisimmin on jo, kentän muuntaminen latauksen vaatii ainoastaan mittarillisen pöntön vaihtamista perinteisen lämmitystolpan tilalle.
Mutta höyrypäädieselpenan fantasioissa pitää aina mennä äärimmäisyyksiin ja lähteä siitä että latauspaikka vaatii ydinvoimalan rakentamista viereen.
Juuri näin. Meillä oli edellisessä taloyhtiössä tällainen kierros, jossa kysyttiin ketkä haluavat. Ne jotka halusivat, maksoivat jonkun 500 e tuon tolpan vaihtamisesta sähköauton latauspöntöksi ja pieni kuukausittainen käyttömaksu päälle. Hyvin pieni juttu. Suu auki luen täällä näistä nelinumeroisista hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä verrattuna mihin? Joo, jos ei olisi autoa ollenkaan, niin kaksi autoa on toki kallis vaihtoehto.
Minulla ollut kymmeniä vuosia polttomoottoriautoja, ja tiedän kyllä miten niiden arvo kehittyy ja mitä juoksevat kulut (polttoaine, huollot) ovat.
Omalla kohdalla olen tyytyväinen nykytilaan. Erittäinkin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Miten se ajaminen "on kesällä ILMAISTA", kun olet maksanut autot, aurinkopaneelit (joiden kuoletusikä 20v), sähkötyöt ja kaiken muun?
-Kannattaisi varmaan harkita talouskurssin käymistä.
PS Minun ajaminen on varmasti sinua halvempaa ja aja dieselillä ja tankillisella pääsee 1000km.
-Kun lasketaan jonkun asian kustannuksia, mukaan otetaan KAIKKI aiheeseen liittyvät kulut.
Minäkin voin sanoa, että Starbucksin kahvi ei maksanut mitään; -kuppi vaan maksoi 7 euroa, kahvi ilmaista, näin ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.
Vaatii myös osassa keskuksen uusimisen.
Tuolla aiemmin jo kerroin, että sähkökeskuksen uusiminen maksoi talooni 1600€. Siis pelkkä keskus 3x25A. Entinen oli jo muuten tiensä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ajaminen "on kesällä ILMAISTA", kun olet maksanut autot, aurinkopaneelit (joiden kuoletusikä 20v), sähkötyöt ja kaiken muun?
-Kannattaisi varmaan harkita talouskurssin käymistä.
PS Minun ajaminen on varmasti sinua halvempaa ja aja dieselillä ja tankillisella pääsee 1000km.
-Kun lasketaan jonkun asian kustannuksia, mukaan otetaan KAIKKI aiheeseen liittyvät kulut.
Minäkin voin sanoa, että Star
Voit tätä kyllä ihmetellä :D Jätän harjoitustehtäväksi miettiä vastaukset.
Juuri sinunkaltaisten ihmisten takia olen onnellisessa asemassa, eikä tartte latauslaitteen investointia perustella kenellekään. Viestistäsi näkyy, miten käsittämätön ja tunteellinen asenne joillakin on sähköautoja kohtaan.
Itse olen polttiksia käyttänyt pitkään, eikä minulla niihin sen kummempaa suhdetta silti ole. Sähköllä ajo on monessa mielessä vain edistyksellisempiin ja mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä verrattuna mihin? Joo, jos ei olisi autoa ollenkaan, niin kaksi autoa on toki kallis vaihtoehto.
Minulla ollut kymmeniä vuosia polttomoottoriautoja, ja tiedän kyllä miten niiden arvo kehittyy ja mitä juoksevat kulut (polttoaine, huollot) ovat.
Oletko laskenut kuinka paljon sinun pitää sähköautoillasi ajaa, että autojesi arvon lasku ei ole suurempi mitä saavuttamasi säästöt?
No mitäpä luulet :) Kyllö olen
Ja sähkössä muitakin etuja kuin kustannukset. Eikä autoilu ylipäätään ole taloudellinen kysymys, vaan paljolti mukavuus.
Autottomana ja puoli-itsekeskeisenä hippinä pidän sähköautoilua epäilyttävänä touhuna. Akkujäte on edelleen ja ikuisesti ratkaisemista vaativa ongelma. Miksi ei kehitetä sen sijaan parempia biopolttoaineita? Tässä olisi mahdollisuuksia myös kotimaisten innovaatioiden rahallisiin hyötyihin, toisin kuin sähköautoissa.
Enkä edelleenkään ole kuullut uskottavaa laskelmaa sille, mistä ne loput 95% autoista ottavat virtansa talvisin kun verkot on jo nyt rajoilla. On ihan eri asia latauttaa muutamsn hipsterin marginaalista ryhmää menopelejä kuin koko autokantaa.
Ja jos ladataankin koko autokantaa ja sähkö käy niukaksi, sitähän joudun maksamaan minäkin omissa hinnoissani, toisin kuin bensaa nyt.
Uutena omistajana tosiaan joutuu opettelemaan näitä asioita kantapään kautta. Onneksi hidas lataus riittää arjessa.