Te, joilla on lapsia kerrostalossa!
Yläkertaamme muutti vastikään perhe, jossa on reilusti lapsia, vanhimmat arviolta ala-asteikäisiä ja nuorin vauva. Perheeseen kuuluu myös jonkinnäköinen pienehkö koira, jota en ole itse nähnyt.
Ongelma on siis se, että nuo meuhkaavat aivan mielettömästi. Meteli alkaa kello kuuden maissa, kun lapset ilmeisesti heräävät ja aloittavat leikkinsä. Näihin sisältyy hillitöntä ympäriinsä juoksentelua ja kolistelua (seiniä, lattiaa, pattereita vasten), joka on niin äänekästä, ettei makuuhuoneessamme voi yksinkertaisesti nukkua. Samoihin aikoihin herää myös koira, joka tuntuu hyvin pitkälti haukkuvan kaiken hereilläoloaikansa - tuo räksytys on lähes tauotonta ja saa ihan tosissaan pohtimaan, onko koiralla kaikki hyvin (haukkuuko hyvinvoiva koira tosiaan päivät pitkät??).
Periaatteessa taloyhtiön hiljaisuushan taitaa loppua jo kuudelta tai seitsemältä aamulla, joten tuo metelöinti ei ole varsinaisesti taloyhtiön sääntöjen vastaista. Tästä huolimatta se on kuitenkin huomattavan häiritsevää, kun sekä minun että miehen unirytmit on sellaiset, ettei herätys kello 6-7 aikaan todellakaan sovi päivärytmiin.
Siispä te, joilla on lapsia kerrostalossa.. Onkohan mitään tapaa, jolla voisin mainita asiasta kyseiselle perheelle olematta ihan totaalisen mulkku? Kyllä lapset saa mun puolesta leikkiä, ei siinä mitään ole, mutta tarvitseeko niitä meluisimpia leikkejä leikkiä ihan aamusta asti?
Mies nukkuu korvatulppien kanssa, mutta tuo meteli (esim. kolistelu lattiaa ja pattereita vasten) on toisinaan niin äänekästä, että heräilee silti. Itse en pysty nukkumaan korvatulppien kanssa, toisinaan olen yrittänyt nukkua esim. nappikuulokkeista rauhallista musiikkia kuunnellen, mutta siitä nyt ei ole mitään hyötyä.
Ollaan molemmat ihan rättiväsyneitä kun ei saada kunnon yöunia, mutta ei myöskään haluttaisi loukata kyseisen perheen jäseniä.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:54"]
Minkä ne niille lapsille mahtaa, pitäisikö ne sitoa ja laittaa suukapula kenties?
[/quote]
No ei tietenkään, mutta kyllähän vanhemmat voivat esim. ohjeistaa lapsiaan leikkimään rauhallisemmin aikaisin aamusta. Oon itse asunut koko elämäni kerrostalossa, ja meillä kotona ei saanut leikkiä kovaäänisiä leikkejä ennen yhdeksää aamulla ja yhdeksän jälkeen illalla. Siis leikit jotka vaativat juoksentelua, huutoa, kolistelua jne. leikittiin klo 9 ja 21 välillä päivisin, kyllähän siihen aikaa jää.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:57"]
Siinähän postaat en mä ainakaan reagoisi tuommoiseen millään tavalla kunhan pitäisin lähettäjää mulkkuna ja kännissä työntäisin jäädytetyn kusilevyn postiluukusta
[/quote]
Mua jaksaa hämmästyttää näin kiukkuset ihmiset, joilla on aikaa ja tahtoa paskarrella kusilevyjä toisten ihmisten kiusaksi.
Kuka se mulkku tässä tarinassa onkaan? Kiukkunen kusilevyjä tuunaava alkoholisti vai ihminen joka rauhanomaisesti yrittää lähestyä ongelmaa.
Voihan sitä yrittää "valituksen" tehdä, mutta minkäänlaista varoitusta perhe ei siitä saa, koska lain mukaan mm lasten leikkiäänet ovat asumisen ääniä, joita ei voi rajoittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse.
Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta.
[/quote] puhuu täydellisten lasten äiti :D
[/quote]
Tuskin sentään. Meillä nukutaan vielä kuudelta ja ysiltä pihalle mökäämään yhdessä.
Ihan yksinkertasta. Lapset nukkuukin paremmin, kun saavat ulkona riehua.
No jos se metelöinti kerran on ok eikä siitä saa valittaa niin vastaa ap vaan samalla mitalla ja väännä telkkarista/radiosta nupit kaakkoon ja anna soida aamusta iltaan
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]
En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse. Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta.
[/quote]
Tämä. Siis onko tosiaan niin, että palstamammojen lapset saa meluta ja riehua sisällä ihan miten sattuu? Ei kai niille lapsille nyt mitään suukapulaa tarvi tunkea jos ne on kasvattanut hyvin, eiköhän se riitä että äiti tai iskä sanoo asiasta ja muistuttaa tarpeen vaatiessa? Meillä ei todellakaan huudeta, riehuta tai juosta kotona, vaikka asutaan omakotitalossa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:54"]
Minkä ne niille lapsille mahtaa, pitäisikö ne sitoa ja laittaa suukapula kenties?
[/quote]
No ei tietenkään, mutta kyllähän vanhemmat voivat esim. ohjeistaa lapsiaan leikkimään rauhallisemmin aikaisin aamusta. Oon itse asunut koko elämäni kerrostalossa, ja meillä kotona ei saanut leikkiä kovaäänisiä leikkejä ennen yhdeksää aamulla ja yhdeksän jälkeen illalla. Siis leikit jotka vaativat juoksentelua, huutoa, kolistelua jne. leikittiin klo 9 ja 21 välillä päivisin, kyllähän siihen aikaa jää.
[/quote]
Juurikin näin. Vanhemmilla pitää olla tervettä järkeä. Ei kai se nyt ole niin vaikeaa tajuta, että heti, kun lapset silmänsä avaavat, heidän ei kuulu ruveta riehumaan ja kovaäänisiin leikkeihin. Päivässä on tunteja ihan riittävästi, vaikka ensin aamulla ja myöhemmin illalla leikitään hiljaisempia leikkejä.
Menisin naapureiden oven taakse aamulla ja kertoisin että koiran haukunta häiritsee. Mielestäni siihen on hyvä tarttua.
T. Lapsiperheen alakerrassa asuva joka on laittanut akustiikkalevyjä kattoon ja paukuttaa pattereita aina jos naapurin kullannuputkin tekevät niin..
Kerrostaloasumisen riesaa. Tuskin valitus mihinkään johtaa. Lasten leikkimisestä nyt vaan lähtee ääntä, vaikka ne leikkis vaan pumpulilla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse.
[/quote]
Ei, vaan lapseton?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse.
[/quote]
Tuskin sentään. Meillä nukutaan vielä kuudelta ja ysiltä pihalle mökäämään yhdessä.
Ihan yksinkertasta. Lapset nukkuukin paremmin, kun saavat ulkona riehua.
[/quote] meillä ollaan eilen noustu klo 7 ja oltu pihalla 12 tuntia, tänään noustiin klo 6 ja oltu pihalla jälleen yli 12 tuntia ennen ku noi sisään tulee. Välissä noustaan ennen viittä, mut nyt ollaankin mökillä, enkä todellakaan lähde noiden kanssa aamusin ulos kun kotio mennään. Antaa naapureiden häiriintyä jos häiriintyy, saadaan mekin omassa kodissa elää......
No mutta kun meidäm Jannica-Miccelin pitää saada toteuttaa itseään! Ei lapsen luovuutta saa tappaa rajoittamalla!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse. Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta. [/quote] puhuu täydellisten lasten äiti :D [/quote] Tuskin sentään. Meillä nukutaan vielä kuudelta ja ysiltä pihalle mökäämään yhdessä. Ihan yksinkertasta. Lapset nukkuukin paremmin, kun saavat ulkona riehua. [/quote] meillä ollaan eilen noustu klo 7 ja oltu pihalla 12 tuntia, tänään noustiin klo 6 ja oltu pihalla jälleen yli 12 tuntia ennen ku noi sisään tulee. Välissä noustaan ennen viittä, mut nyt ollaankin mökillä, enkä todellakaan lähde noiden kanssa aamusin ulos kun kotio mennään. Antaa naapureiden häiriintyä jos häiriintyy, saadaan mekin omassa kodissa elää......
[/quote]
Saatte joo, mutta saaks teidän naapurit? Ihan käsittämätöntä miten joiltain näyttää puuttuvan normi käytöstavat. Etteks te tajuu että muutkin täytyy ottaa huomioon? ETENKIN kerrostalossa asuessa.
Kyllä. SItä paitsi lapsiperheiden tulisi muuttaa napapiirin pohjoispuolelle korpeen odottamaan, että kersat oppivat käyttäytymään
Onko mamutaustainen perhe? Iso määrä nuoria lapsia viittais sellaseen....
Osa vastaajista tuntuu välittävän vain oman perheensä tilanteesta. Ikäviä naapureita.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse. Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta. [/quote] puhuu täydellisten lasten äiti :D [/quote] Tuskin sentään. Meillä nukutaan vielä kuudelta ja ysiltä pihalle mökäämään yhdessä. Ihan yksinkertasta. Lapset nukkuukin paremmin, kun saavat ulkona riehua. [/quote] meillä ollaan eilen noustu klo 7 ja oltu pihalla 12 tuntia, tänään noustiin klo 6 ja oltu pihalla jälleen yli 12 tuntia ennen ku noi sisään tulee. Välissä noustaan ennen viittä, mut nyt ollaankin mökillä, enkä todellakaan lähde noiden kanssa aamusin ulos kun kotio mennään. Antaa naapureiden häiriintyä jos häiriintyy, saadaan mekin omassa kodissa elää......
[/quote]
Saatte joo, mutta saaks teidän naapurit? Ihan käsittämätöntä miten joiltain näyttää puuttuvan normi käytöstavat. Etteks te tajuu että muutkin täytyy ottaa huomioon? ETENKIN kerrostalossa asuessa.
[/quote] eipä siellä ME metelöidä öitä niinkuin meidän naapurit. Juhlivat joka päivä/ yö....
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:09"]
Menisin naapureiden oven taakse aamulla ja kertoisin että koiran haukunta häiritsee. Mielestäni siihen on hyvä tarttua.
T. Lapsiperheen alakerrassa asuva joka on laittanut akustiikkalevyjä kattoon ja paukuttaa pattereita aina jos naapurin kullannuputkin tekevät niin..
[/quote]
Hyvä idea, kiitos! Tuo koira on ehkä sellainen neutraali asia, josta viitsin mainita. Jos mainitsen samalla jotain talon heikoista rakenteista / huonosta äänieristyksestä, niin ehkä se siitä. Pelottaa vaan lähinnä se, että vanhempien asenne on sama kuin täällä monien. Kerrostaloasumiseen kuuluu olennaisena osana naapurit ja heistä kuuluvat elämisen äänet, mutta kyllä kaikki pitäisi tosiaan ottaa huomioon.
Minä kävisin oven takana ihan nättisti sanomassa, ei aina uutena asukkaana voi tietää mikä kantautuu minnekin ja kuinka kovaa. Voihan olla että itse asunnossa ei leikki kuulu "kovalla" mutta rakenteiden takia se kaikuukin kaikki teille.
Itse olin ihan tyytyväinen kun meidän senänaapuri kävi sanomassa että kun meillä oli radio makuuhuoneessa, ei edes kovalla mutta yhteistä seinäämme vasten, että se kuuluu kirkaasti heille. Siirsin radion toiselle puolelle makuhuonetta ja nyt ei heidän mukaansa enään kuulu mitään. Eli meidän taloyhtiössä rakenteet ovat ohuet ainakin siihen naapurin suuntaan.