Te, joilla on lapsia kerrostalossa!
Yläkertaamme muutti vastikään perhe, jossa on reilusti lapsia, vanhimmat arviolta ala-asteikäisiä ja nuorin vauva. Perheeseen kuuluu myös jonkinnäköinen pienehkö koira, jota en ole itse nähnyt.
Ongelma on siis se, että nuo meuhkaavat aivan mielettömästi. Meteli alkaa kello kuuden maissa, kun lapset ilmeisesti heräävät ja aloittavat leikkinsä. Näihin sisältyy hillitöntä ympäriinsä juoksentelua ja kolistelua (seiniä, lattiaa, pattereita vasten), joka on niin äänekästä, ettei makuuhuoneessamme voi yksinkertaisesti nukkua. Samoihin aikoihin herää myös koira, joka tuntuu hyvin pitkälti haukkuvan kaiken hereilläoloaikansa - tuo räksytys on lähes tauotonta ja saa ihan tosissaan pohtimaan, onko koiralla kaikki hyvin (haukkuuko hyvinvoiva koira tosiaan päivät pitkät??).
Periaatteessa taloyhtiön hiljaisuushan taitaa loppua jo kuudelta tai seitsemältä aamulla, joten tuo metelöinti ei ole varsinaisesti taloyhtiön sääntöjen vastaista. Tästä huolimatta se on kuitenkin huomattavan häiritsevää, kun sekä minun että miehen unirytmit on sellaiset, ettei herätys kello 6-7 aikaan todellakaan sovi päivärytmiin.
Siispä te, joilla on lapsia kerrostalossa.. Onkohan mitään tapaa, jolla voisin mainita asiasta kyseiselle perheelle olematta ihan totaalisen mulkku? Kyllä lapset saa mun puolesta leikkiä, ei siinä mitään ole, mutta tarvitseeko niitä meluisimpia leikkejä leikkiä ihan aamusta asti?
Mies nukkuu korvatulppien kanssa, mutta tuo meteli (esim. kolistelu lattiaa ja pattereita vasten) on toisinaan niin äänekästä, että heräilee silti. Itse en pysty nukkumaan korvatulppien kanssa, toisinaan olen yrittänyt nukkua esim. nappikuulokkeista rauhallista musiikkia kuunnellen, mutta siitä nyt ei ole mitään hyötyä.
Ollaan molemmat ihan rättiväsyneitä kun ei saada kunnon yöunia, mutta ei myöskään haluttaisi loukata kyseisen perheen jäseniä.
Kommentit (72)
Minulla on 1v4kk lapsi, jonka leikit on välillä vähän äänekkäitä. Pattereihin ei saa kolistella eikä lattioita/seiniä hakata (asutaan tosin 1. kerroksessa), mutta muuten kyllä välillä saattaa volyymi kohota.
En todellakaan ottaisi nokkiini, jos naapuri tulisi ystävällisesti ilmoittamaan että lapsi pitää aika kovaa meteliä. Tietenkään en lapsen suuta teippaisi tai kaikkia leikkejä estäisi, mutta pyytäisin esimerkkejä naapurilta häiritsevistä äänistä ja pyrkisin kiinnittämään niihin huomiota saadakseni häirinnän pienemmäksi.
Asiallisesti voi mielestäni kertoa naapureille, että koiran haukunta kuuluu, samoin pattereihin hakkaamien yms. Kyllä meillä erityislapsikin on oppinut, että pattereita ei hakata yms. Alakertaan voi laittaa vaikka ystävällisen huomautuksen näistä asioista. Naapurit eivät välttämättä itse ymmärrä miten paljon meteliä heistä lähtee, jos heillä aina meteliä omasta takaa ja hiljaiset naapurit.
Omituisia vastaajia... en ole todellakaan täydellinen äiti, mutta kun herätään seitsemältä niin ei missään nimessä aloiteta mitään meluleikkejä!
Ei mun oma pää kestä sitä, miten voisi vaatia että naapurit jaksais kuunnella? Lapset 4v, 2v, ja 5kk.
Mä todella toivon, että jos meiltä kuuluu häiritsevää mekastusta, niin naapurit tulevat sanomaan. Meidän lapsille ainakin toimis hyvin, jos naapuri tulis sanoo asiasta. Säikähtäisivät vähän ja tosissaan ymmärtäisivät, että oikeasti aiheuttavat meteliä joka häiritsee.
Toivottavasti meidän perhe ei kuitenkaan häiritse alakerran tai muitakaan naapureita, lapset heräävät onneksi vasta 8 aikoihin.
Sano että teet vuorotyötä ja rytmi on eri kuin heillä. Sitten sano että ymmärrät ihan täysin että meteliä syntyy lapsiperheissä. Ja sitten sanot että on harmi kun nää eristykset on tehty niin huonosti. Ja sitten sanot, että tästä ei todellakaan tule mitään ongelmaa, mutta halusitkertoa noista huonoista eristeistä.
Yritä nätisti sanoa, tai jos et uskalla, laita ystävällinen lappu. Ei meillä juosta ja huudeta sisällä, paukuttelusta puhumattakaan. Lapset saa riehua ulkona.
Sano asukaskokouksessa nätisti, parempi kun tekee heti ettei tule itse kiukkuiseksi. En itse loukkaannu sanomisesta, ainahan voidaan puhua. Joka suuttuu on tyhmä. Kehu samalla kuinka kilttejä ja hyvätapaisia he muutoin ovat.
Itselläni ollut samanlainen tilanne. Viisi pientä lasta juoksi, möykkäsi ja kolisteli vielä 11 jälkeen illalla. Menin lopulta ovelle ja sanoin tuostä perheen äidille, se sitten sanoi että hyvä kun tulit sanomaan kun ne eivät häntä usko??? Meteli yöaikaan kuitenkin onneksi loppui.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]
En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse. Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta.
[/quote]
Tämä. Siis onko tosiaan niin, että palstamammojen lapset saa meluta ja riehua sisällä ihan miten sattuu? Ei kai niille lapsille nyt mitään suukapulaa tarvi tunkea jos ne on kasvattanut hyvin, eiköhän se riitä että äiti tai iskä sanoo asiasta ja muistuttaa tarpeen vaatiessa? Meillä ei todellakaan huudeta, riehuta tai juosta kotona, vaikka asutaan omakotitalossa.
[/quote]
Meidän lapset on 1- ja 2-vuotiaat, eikä niitä ihan totta saa aina hiljaiseksi vaikka itseä ärsyttää. Isompien kanssa eri juttu...
Kysymys teille, joiden mielestä lapsia nyt vaan ei saa hiljaisiksi ja lapset saa riehua miten sattuu hereilläoloaikanaan: Mitä tekisit tilanteessa, jossa naapuri soittelee esim. pianoa tai jotain muuta instrumenttia, siivoaa äänekkäästi (imurointia, patterien ja lattian/seinien kolistelua) tai luukuttaa musiikkia päiväsaikaan niin, ettet saa lasta päivä- tai yöunille? Kerrostalojen hiljaisuushan alkaa vasta 22, ja ainakin toivon mukaan pienet lapset laitetaan ennen tuota nukkumaan..
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:49"]Kysymys teille, joiden mielestä lapsia nyt vaan ei saa hiljaisiksi ja lapset saa riehua miten sattuu hereilläoloaikanaan: Mitä tekisit tilanteessa, jossa naapuri soittelee esim. pianoa tai jotain muuta instrumenttia, siivoaa äänekkäästi (imurointia, patterien ja lattian/seinien kolistelua) tai luukuttaa musiikkia päiväsaikaan niin, ettet saa lasta päivä- tai yöunille? Kerrostalojen hiljaisuushan alkaa vasta 22, ja ainakin toivon mukaan pienet lapset laitetaan ennen tuota nukkumaan..
[/quote] ei meillä saadakaan, jos juhlinta jatkuu klo 23-23.30 aikoihin vielä, ollaan soitettu poliisit...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:57"]
Siinähän postaat en mä ainakaan reagoisi tuommoiseen millään tavalla kunhan pitäisin lähettäjää mulkkuna ja kännissä työntäisin jäädytetyn kusilevyn postiluukusta
[/quote]
Mua jaksaa hämmästyttää näin kiukkuset ihmiset, joilla on aikaa ja tahtoa paskarrella kusilevyjä toisten ihmisten kiusaksi.
Kuka se mulkku tässä tarinassa onkaan? Kiukkunen kusilevyjä tuunaava alkoholisti vai ihminen joka rauhanomaisesti yrittää lähestyä ongelmaa.
[/quote]
Haista vittu en ole alkoholisti ja en missään vaiheessa sanonut etten olisi mulkku koska olen. Kirjeitä lähettelevö naapuri saa tuta raivoni.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:31"]
Sano että teet vuorotyötä ja rytmi on eri kuin heillä. Sitten sano että ymmärrät ihan täysin että meteliä syntyy lapsiperheissä. Ja sitten sanot että on harmi kun nää eristykset on tehty niin huonosti. Ja sitten sanot, että tästä ei todellakaan tule mitään ongelmaa, mutta halusitkertoa noista huonoista eristeistä.
[/quote]
Kiitos! Tämä kuulostaa ainakin omaan korvaan sellaiselta, etten usko naapureiden pahoittavan mieltään.. Mitenköhän, onko ystävällinen lappu postiluukkuun (tottakai omalla nimellä tyyliin Kerttu, asunto B3) vai ihan ovelle meneminen parempi vaihtoehto?
Ja kyseessä on maahanmuuttajataustainen perhe, ihan suomenkielentaitoisilta kuulostavat, en ymmärrä miten asia liittyy tähän mitenkään..
Ite kärsinyt samasta. Niinpä aloin heti luukuttamaan musiikkia samaan aikaan kun yläkerrassa alkoi melskaus. Musiikki peittää alleen pahimmat kolinat ja paukkeet.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:57"]
Ite kärsinyt samasta. Niinpä aloin heti luukuttamaan musiikkia samaan aikaan kun yläkerrassa alkoi melskaus. Musiikki peittää alleen pahimmat kolinat ja paukkeet.
[/quote]
tee ap näin
Kannattaa sitten myös muuten muistaa, että ette harrasta klo 22-07 äänekästä seksiä. Kunnioitus naapureita kohtaan pitää olla!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:57"]
[/quote]
tee ap näin
[/quote]
Ei voi kun ap ja miehensä olivat juoppoja ja olisvat halunneet nukkua myöhään krapulaansa pois mutta enää ei onnistu
Me asutaan kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Sisällä juokseminen ja huutaminen on ehdottomasti kielletty kaikkina vuorokauden aikoina.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:19"]
Onko mamutaustainen perhe? Iso määrä nuoria lapsia viittais sellaseen....
[/quote]
on mamu perhe.