Te, joilla on lapsia kerrostalossa!
Yläkertaamme muutti vastikään perhe, jossa on reilusti lapsia, vanhimmat arviolta ala-asteikäisiä ja nuorin vauva. Perheeseen kuuluu myös jonkinnäköinen pienehkö koira, jota en ole itse nähnyt.
Ongelma on siis se, että nuo meuhkaavat aivan mielettömästi. Meteli alkaa kello kuuden maissa, kun lapset ilmeisesti heräävät ja aloittavat leikkinsä. Näihin sisältyy hillitöntä ympäriinsä juoksentelua ja kolistelua (seiniä, lattiaa, pattereita vasten), joka on niin äänekästä, ettei makuuhuoneessamme voi yksinkertaisesti nukkua. Samoihin aikoihin herää myös koira, joka tuntuu hyvin pitkälti haukkuvan kaiken hereilläoloaikansa - tuo räksytys on lähes tauotonta ja saa ihan tosissaan pohtimaan, onko koiralla kaikki hyvin (haukkuuko hyvinvoiva koira tosiaan päivät pitkät??).
Periaatteessa taloyhtiön hiljaisuushan taitaa loppua jo kuudelta tai seitsemältä aamulla, joten tuo metelöinti ei ole varsinaisesti taloyhtiön sääntöjen vastaista. Tästä huolimatta se on kuitenkin huomattavan häiritsevää, kun sekä minun että miehen unirytmit on sellaiset, ettei herätys kello 6-7 aikaan todellakaan sovi päivärytmiin.
Siispä te, joilla on lapsia kerrostalossa.. Onkohan mitään tapaa, jolla voisin mainita asiasta kyseiselle perheelle olematta ihan totaalisen mulkku? Kyllä lapset saa mun puolesta leikkiä, ei siinä mitään ole, mutta tarvitseeko niitä meluisimpia leikkejä leikkiä ihan aamusta asti?
Mies nukkuu korvatulppien kanssa, mutta tuo meteli (esim. kolistelu lattiaa ja pattereita vasten) on toisinaan niin äänekästä, että heräilee silti. Itse en pysty nukkumaan korvatulppien kanssa, toisinaan olen yrittänyt nukkua esim. nappikuulokkeista rauhallista musiikkia kuunnellen, mutta siitä nyt ei ole mitään hyötyä.
Ollaan molemmat ihan rättiväsyneitä kun ei saada kunnon yöunia, mutta ei myöskään haluttaisi loukata kyseisen perheen jäseniä.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:01"]Kannattaa sitten myös muuten muistaa, että ette harrasta klo 22-07 äänekästä seksiä. Kunnioitus naapureita kohtaan pitää olla!
[/quote]
Harmillista, että sulla on ollut noin ajattelemattomia naapureita. :/ koen kuitenkin hieman epämiellyttäväksi, että näihin ketjuihin, joissa ap vaikuttaa suhtautuvan fiksusti asiaan, tullaan toimintavinkkien sijaan lisäämään katkeruutta kaikille. Kerrostaloissa ei kenelläkään ole oikeutta aiheuttaa muille yletöntä haittaa hiljaisuusaikojen sisä- ja ulkopuolella, mutta kostaminen ja sitä myöten katkeroituminen eivät vie asioita eteenpäin. :/ samoin kuin ap voi käydä mainitsemassa ystävällisesti naapureille melusta, sinäkin voit käydä kertomassa naapurillesi, että heidän seksiäänensä aiheuttavat sinulle haittaa. Mukavaa iltaa sinulle! :)
Mä en ymmärrä ihmisiä jotka ei osaa asua kerrostaloissa. Mulle sanottiin aina pienenä että pitää ajatella naapureita eikä saa pelata/huutaa/pomppia kotona. Ei voi olla niin vaikeeta ottaa muita huomioon, aikuisten tehtävä neuvoa lapsia jotka ei ehkä vielä ymmärrä. Menisin ehkä kiltisti juttelemaan, ehkä eivät ole vaan tajunneet kuinka hyvin äänet kuuluvat:)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:08"]Me asutaan kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Sisällä juokseminen ja huutaminen on ehdottomasti kielletty kaikkina vuorokauden aikoina.
[/quote]
Miten onnistutte? Meillä on joka päivä kielletty huutaminen ja juokseminen. Hetkeksi lopettavat ja kohta jatkavat!
[/quote]
Uhkailu ja kiristys. Se EI vaan käy. Jos sana ei kuulu, lähtee esim. karkkipäivä. Mutta eipä ole kuin kahdesti tarvinnut toteuttaa (muista syistä aikanaan) ja tottelevat hyvin. Lisäksi ymmärtävät mikä on syy kieltoihin ja kieltävät myös toisiaan. Meluamisessa otin heti muutettua tiukan linjan ja sanoin, että ei saada asua tässä jos häiritään kovin naapureita.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:08"]Me asutaan kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Sisällä juokseminen ja huutaminen on ehdottomasti kielletty kaikkina vuorokauden aikoina.
[/quote]
Miten onnistutte? Meillä on joka päivä kielletty huutaminen ja juokseminen. Hetkeksi lopettavat ja kohta jatkavat!
[/quote]
Uhkailu ja kiristys. Se EI vaan käy. Jos sana ei kuulu, lähtee esim. karkkipäivä. Mutta eipä ole kuin kahdesti tarvinnut toteuttaa (muista syistä aikanaan) ja tottelevat hyvin. Lisäksi ymmärtävät mikä on syy kieltoihin ja kieltävät myös toisiaan. Meluamisessa otin heti muutettua tiukan linjan ja sanoin, että ei saada asua tässä jos häiritään kovin naapureita.
[/quote]
Ei kait ne tottele, jos seuraamuksia tottelemattomuudesta ei tule.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:59"]En mä kyllä ymmärrä, että miksi ne lapset juoksee ja kolistelee.. menisivät ulos mekastamaan, siellä on tilaa, eikä huutaminenkaan häiritse.
Sisällä leikitään rauhallisia sisäleikkejä, ei riehuta.
[/quote] ja sitte valitetaan miksi lasten täytyy huutaa ulkona Niin aikaisin!
En tiedä miten itse suhtautuisin, jos joku naapuri kertoisi meille, että lapsemme häiritsee leikeillään heidän aamuja.Varsinkin, jos naapuri ei ole millään tavalla tuttu ennenstään. Siis jos 50-vuotias rouva tai herra, joiden kanssa muutenkin vaihdetaan pari sanaa aina välillä ilmoittaisi, että äänet kuuluu hyvin läpi ja he arvostaisi sitä jos voitaisiin aamuisin olla hiljempaa, niin se olisi ihan normaalia ja muutenkin jos kuulisi joltain tutulta tuon asian niin siitä ei pahoittaisi mieltään.
Vain köyhät asuvat kerrostalossa.
Kuuntelin itse samanlaista mekastusta yläkerrasta 1,5vuotta, kunnes olin yksinkertaisesti niin loppu, että oli pakko muuttaa pois. En pärjännyt vähillä yöunilla kun tosiaan viikonloppuisinkin oli herättävä möykkään kuudelta. En kadu hetkeäkään muuttoa, suosittelen samaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa... Me saimme ihan viralisen varoituksen metelöinnistä sen perusteella, että lapset metelöivät liikaa.
Itse en ottanut naapurien valitust oikein suopeasti koska teen muutenkin kaikkeni sen eteen että lapset olisivat kunnolla ja liikkuisivat ulkona paljon jne.
Naapurit ärsyyntyivät meidän 1,5 vuotiaan juoksemisesta - se nyt on hänen tapansa liikkua tällä hetkellä. Eivät millään uskoneet että tämä ei ole kurista kiinni....
Nämä janicajessicoiden paapomistarinat sikseen, mutta kyllä lapsista jotain ääntäkin saa lähteä.
Sano ap siitä koirasta - ja koeta lähestyä ratkaisukeskeisesti ei syyttävästi, kukaan ei halua kuulla olevansa huono kasvattaja tai että lapset ovat kelvottomia :)
Lapsista lähtee tietenkin ääntä ja se on kerrostalossa asuessa hyväksyttävä. Kuitenkin jos naapuri valittaa metelistä, siitä ei kannata pahoittaa mieltään. Lapselle voi kyllä opettaa, että kerrostalossa ei tarvitse juosta ja riehua. Mikäli lapsi on vielä niin pieni, että ei ymmärrä, voisi laittaa enemmän mattoja ja näin huomioida paremmin naapurit. Mielestäni koiran haukunta on vähemmän häiritsevää kuin jatkuva juokseminen ja töminä, mikä kuulostaa naapuriin siltä kuin joku hakkaisi lattiaa.
Mulla on kahdessa eri asunnossa asunut naapurissa lapsia ja meteli on ollut ihan hirveää. Jatkuvaa juoksemista, hyppimistä, tavaroiden heittelyä, lattian/pattereiden hakkaamista ja kiljumista. Mulle opetettiin lapsena, että kerros- ja rivitalossa huomioidaan naapurit. Omaan lapsuuteen kuului se, et leikittiin ja riehuttiin ulkona, eikä sisällä. Sisällä leikittiin rauhallisia leikkejä, pelattiin lautapelejä, piirreltiin yms.
Ei niitä järjestyssääntöjä turhaan ole tehty. Harmillisesti lapsiperheet saa tehdä ihan mitä tahansa melua aiheuttavaa, koska se on "normaalia elämää". Sen sijaan jos biletät naapurissa joskus tai sun koira haukkuu (esim. siksi, että naapurista kuuluu jatkuva melu), sitä katsotaan pahalla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:54"]
Minkä ne niille lapsille mahtaa, pitäisikö ne sitoa ja laittaa suukapula kenties?
No ei tietenkään, mutta kyllähän vanhemmat voivat esim. ohjeistaa lapsiaan leikkimään rauhallisemmin aikaisin aamusta. Oon itse asunut koko elämäni kerrostalossa, ja meillä kotona ei saanut leikkiä kovaäänisiä leikkejä ennen yhdeksää aamulla ja yhdeksän jälkeen illalla. Siis leikit jotka vaativat juoksentelua, huutoa, kolistelua jne. leikittiin klo 9 ja 21 välillä päivisin, kyllähän siihen aikaa jää.
Samoin meillä oli säännöt kerrostalossa asuessa ja omallakin penskalla on. Tuossa yläkerrassa asuu nelilapsinen perhe ja pihalle ne viedään reuhaamaan, harvemmin kuuluu älämölöä sun muuta asunnosta. Kyllä niitä mukuloita voi kasvattaa ja opettaa. Ei tarvi mökätä aamuvarhaisesta iltaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:08"]Me asutaan kerrostalossa kolmen lapsen kanssa. Sisällä juokseminen ja huutaminen on ehdottomasti kielletty kaikkina vuorokauden aikoina.
[/quote]