Mikä siinä alkoholissa ja juomisessa on niin hienoa?!
En ymmärrä. Olen täyskieltäytyjä alkoholin suhteen. Aina jaksetaan toitottaa, miten elämäni menee hukkaan ja menetän paljon!
Kommentit (131)
Nuorempana tuli otettua jonkun verran, kai se jotenkin kivaa oli. Olen kuitenkin joutunut monen vuoden ajan katselemaan alkoholistia ja hänen sekoilujaan kännissä niin eipä oikeestaan se kunnon kännijuominen enää kiinnosta. Kyllä sitä voi pari sillon tällön ottaa, jos mieli tekee, mutta mielummin olen kyllä vesi-linjalla.
No sekin riippuu missä vaiheessa elämää ollaan.
Teininä tuli todella usein ylilyöntejä eli "ei muistikuvia" -iltoja. Silloin kuitenkin jaksoi painaa menemään, koska laittomuus oli hienoa samoin kuin etsiä hakijaa kaupan edestä. Kohmelotkaan eivät olleet niin hirveitä ja kaverit mukana tunnelmassa. Lisäksi monet eivät katsoneet pahasti, koska kyseessä oli teini. Sai koulussa "kerskailla" kännikokemuksillaan ja "hurjista" tapahtumista.
Nuorena aikuisena yleensä juominen onnistuu jo fiksummin, silloin ollaan paljon kostealla puolella erilaisten opiskelijajuttujen ansioista ja uusia ihmisiä tavataan joka kerta. Usein silloin myös haeskellaan vähän sitä kumppania rinnalle, ei aina kuitenkaan. Juominen on siis vieläkin hienoa.
Sitten kun opiskelut ovat takanapäin ja siirrytään työelämään myös kavereille alkaa syntyä lapsia ja "hengailu" vähenee. Silloin tällöin saatetaan poiketa yksillä, mutta kunnon humala tai pelkkä hiprakkakin alkaa olla harvenemaan päin. Ei oikeastaan edes huvita hirveästi sellainen reivimeno.
Keski-iässä ollaankin jo siinä vaiheessa, että usein löytyy jo lapsia, jopa kouluikäisiäkin ellei lukiolaisia/amiksiakin. Keskitytään siihen asettumiseen oman perheen/kumppanin kanssa. Yhä harvemmin nähdään kavereita ja hiprakkailtoja on suurin osa. Tällaisia iltoja ovat usein erilaiset juhlapyhät ja yleiset koko kansan vapaapäivät. Ryyppääminen on enää muistoissa, enää ei kiinnosta kohmelot.
Sitten lähestytään jo vähän sitä vanhempaa ikää ja siitä edespäin usein alkoholinjuonti vähenee, milloin yksi saunakalja/-siideri.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:05"]
Teininä tuli todella usein ylilyöntejä eli "ei muistikuvia" -iltoja. Silloin kuitenkin jaksoi painaa menemään, koska laittomuus oli hienoa samoin kuin etsiä hakijaa kaupan edestä. Kohmelotkaan eivät olleet niin hirveitä ja kaverit mukana tunnelmassa. Lisäksi monet eivät katsoneet pahasti, koska kyseessä oli teini. Sai koulussa "kerskailla" kännikokemuksillaan ja "hurjista" tapahtumista.
Nuorena aikuisena yleensä juominen onnistuu jo fiksummin, silloin ollaan paljon kostealla puolella erilaisten opiskelijajuttujen ansioista ja uusia ihmisiä tavataan joka kerta. Usein silloin myös haeskellaan vähän sitä kumppania rinnalle, ei aina kuitenkaan. Juominen on siis vieläkin hienoa.
Sitten kun opiskelut ovat takanapäin ja siirrytään työelämään myös kavereille alkaa syntyä lapsia ja "hengailu" vähenee. Silloin tällöin saatetaan poiketa yksillä, mutta kunnon humala tai pelkkä hiprakkakin alkaa olla harvenemaan päin. Ei oikeastaan edes huvita hirveästi sellainen reivimeno.
Keski-iässä ollaankin jo siinä vaiheessa, että usein löytyy jo lapsia, jopa kouluikäisiäkin ellei lukiolaisia/amiksiakin. Keskitytään siihen asettumiseen oman perheen/kumppanin kanssa. Yhä harvemmin nähdään kavereita ja hiprakkailtoja on suurin osa. Tällaisia iltoja ovat usein erilaiset juhlapyhät ja yleiset koko kansan vapaapäivät. Ryyppääminen on enää muistoissa, enää ei kiinnosta kohmelot.
Sitten lähestytään jo vähän sitä vanhempaa ikää ja siitä edespäin usein alkoholinjuonti vähenee, milloin yksi saunakalja/-siideri.
[/quote]
Meilläpäin ainaki eniten juo juuri keski-ikäiset :D Nuoret on itseasiassa jopa vähentäny juomista!
Maailma on suurimman osan ajasta aika paska paikka ja alkoholi turruttaa sitä fiilistä. Olo parin bissen jälkeen on mitä mainioin. Kukaan ei saa elämänsä jälkeen mitään moraalipalkintoa, joten pyrin elämään elämäni maksimoiden oman onnellisuuteni keinoin minä hyvänsä, oli kyseessä sitten päihde, seksi, hyvä ruoka, mikä tahansa asia mistä nautin, toki niin etten ehdoin tahdoin aiheuta pahaa muille.
Summa summarum, kännissä on erittäin mukavaa, hauskempaa. Toki aivan änkyräkännissä tuskin, mutta maailma on 10x parempi 3-4 viinilasillisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"]
Nuorempana tuli otettua jonkun verran, kai se jotenkin kivaa oli. Olen kuitenkin joutunut monen vuoden ajan katselemaan alkoholistia ja hänen sekoilujaan kännissä niin eipä oikeestaan se kunnon kännijuominen enää kiinnosta. Kyllä sitä voi pari sillon tällön ottaa, jos mieli tekee, mutta mielummin olen kyllä vesi-linjalla.
[/quote]
Onko siis sillä lailla, että mahdollinen humaltumisesi todennäköisesti liittyisi edelleen tähän alkoholistiin. Sinänsä ikävä tilanne. Vähän sama kuin kaverin moto-onnettomuus saisi luopumaan omasta harrastuksesta. Tuollainen on kai aika harvinaista mutta alkoholin kohdalla tyypillistä. Selittäjänä varmaan ihmissuhde?
Jääkylmä gin tonic kuuman päivän päätteeksi. Ei sitä edes voi selittää, se täytyy kokea.
Voiman tunne. Sitten kun tarpeeksi juo, varsinkin jos geenit sattuu olemaan alkoholin käyttöä puoltavat, niin ei sitä voimaa ole enää ilman alkoholia. Itselleni ujona ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivänä ihmisenä alkoholi on ollut portti sosiaaliseen elämään, joka taas on ihmiselle elintärkeää. Lievittää masennusta ja saa tuntea olevansa edes jollain tavalla tärkeä / hauska / rakastettu... Joskus vituttaa, lähinnä rahanmeno ja joskus ku on darra, mutta yleensä on hauskaa. Vielä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:03"]
[/quote]
Onko siis sillä lailla, että mahdollinen humaltumisesi todennäköisesti liittyisi edelleen tähän alkoholistiin. Sinänsä ikävä tilanne. Vähän sama kuin kaverin moto-onnettomuus saisi luopumaan omasta harrastuksesta. Tuollainen on kai aika harvinaista mutta alkoholin kohdalla tyypillistä. Selittäjänä varmaan ihmissuhde?
[/quote]
No en nyt lähtis analysoimaan tätä mitenkään erityisen henkevästi, mutta eiköhän tuo melko yleistä oo alkoholistin lähipiirissä, että joko maistuu samaan tahtiin tai sit ei juurikaan innosta..
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:48"]
Ihan oikeastiko joku ihmettelee jos joku toinen ei juo viinaa? Eikö sen pitäisi mennä toisinpäin...
[/quote]
Ei kun just noinpäin. Jos on tuhannen ihmiset juhlat niin on oletettavaa että joku ei juo. Jos on kymmenen ihmistä ja yksi ei juo niin kyllähän sitä kysytään. Tuskin tarkoitit tilannetta, että kymmenen on pelissä ja yhtäkkiä yksi alkaa kiskomaan kesken paitsiotilanteen hapanta. Tai siirrä tilanne Ikeaan tjsp.
[/quote]
Taidat olla kännissä nytkin, eihän noissa jutuissa ole mitään järkeä. Jos on kymmenen ihmistä, niin luultavasti on aika moni joka ei juo. Minä olen ollut esimerkiksi kymmenhenkisen johtokunnan kanssa hienossa ravintolassa syömässä, mutta ihan rennossa pikkujoulufiiliksissä, ja vain muutama otti alkoholia, osa ei muuten vaan, osa sen takia kun oli autolla liikkeellä. Kukaan ei kysellyt keltään miksi ottaa alkoholia tai ei ota, ne jotka otti miettivät itse tai kysyivät tarjoilijalta suosituksia, niistä vähän keskusteltiin, ja sitten siirryttiin taas muihin keskustelunaiheisiin. Johtaja sanoi että ottakaa vaan mitä haluatte.
Ei mikään mielestänikään. Mutta hienot asiat ovat kun ei juo ja juo niin saa jonkin ihmeellisen kuvan ihmisistä koska ne ajattelevat hulluja sinusta niin saat ihmeellisen kuvan annettu itsestäsi mutta tämä on jo koettu niin ei enää alkoholia.
Minulle esimerkiksi hyvä viini on osa kulinaristista nautintoa hyvän ruoan seurana tietyissä tilanteissa. Juon sitä joskus myös rentoutuakseni raskaasta päivästä. Humalahakuisesti en juo, enkä mitenkään erityisesti glorifioi juomista.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:42"]
10-15 vuotta se oli kivaa. Varsinkin ensikänni. Nykyään se puskee esiin kaikki patoutuneet vitutukset. Varsinkin parisuhteeseen liittyvät. Kun ottaa enemmän, myös muija alkaa vituttaa enemmän. Pitäis varmaan lopettaa kokonaan, kun jaksais tätä paskaa suhdetta aina selvinpäin...
[/quote]
Miksi et voisi ottaa selvinpäin asiallisesti puheeksi niitä asioita jotka vituttaa? Kukaan ei osaa lukea ajatuksia, jos joku asia painaa ja haluaa siihen jotain muutosta, niin siitä täytyy puhua.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:41"]Minulle esimerkiksi hyvä viini on osa kulinaristista nautintoa hyvän ruoan seurana tietyissä tilanteissa. Juon sitä joskus myös rentoutuakseni raskaasta päivästä. Humalahakuisesti en juo, enkä mitenkään erityisesti glorifioi juomista.
[/quote]Hohhoijaa...
Krapula. Moneen päivään ei mene ruoka alas. Luonnon oma tehodieetti.
Et sä siinä mitään menetä. Paitsi helvetin huonon olon ja pääkivun.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:23"]
En ymmärrä. Olen täyskieltäytyjä alkoholin suhteen. Aina jaksetaan toitottaa, miten elämäni menee hukkaan ja menetän paljon!
[/quote]
Aivottomat tollot juo alkoholia, kun kaveri juo pitää munkin juoda, ei uskalleta tavata ihmisiä selvin päin, säälittäviä tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:23"]
[/quote]
En juo alkoholia vaan juomia jotka sisältävät pieniä määriä alkoholia. Sinulla on jo alunperinkin ongelma käsittää aihetta. Alkoholeja on monia ja niin myös juomia jotka sisältävät alkoholia. Alkoholijuomatkin on väärin ilmaistu koska se saa harhaisen käsityksen, että juoma olisi tehty alkoholista! Miksi sinä haluat tietää muiden motiivit, vaikka käsityksesi alkoholeista on jo alunperin pielessä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 00:05"]
[/quote]
Tästä lopusta olen eri mieltä. Näin viisikymppisenä (tämä tutkimus tietenkin pieni, koska kyseessä vain ikäluokkani tuttavapiirissä, käsittää vain muutamia kymmeniä ihmisiä) olen seuranut, että kun lapset ovat lähteneet pois, ne joilla alkoholi on kulkenut matkassa tärkeänä, vaikka vähäisenä (siis että sen käyttö on hallittu ja ei ole haitannut työelämää), repeää pikkuhiljaa käsistä ja kuusikymppisenä on yksi eläkkeellejäännin syy. Tai siis ei suoraan, mutta alkoholinkäyttö on jo sellaista, että vaikuttaa terveyteen: Uneen, painoon sairauksiin yms ja työelämää ei enää jakseta. Kun jäädään eläkkeelle, se repeää kokonaan.
Alkoholisoituneita tai muuten vain kovasti ryyppääviä kuusikymppisiä on todella paljon. Kymmenen vuoden päästä ollaan jo melko huonossa kunnossa. Usein nämä ihmiset myös tupakoivat
Väärin syy on autolla joka paikkaan ja liikunnan puute huonot elintavat ja ruoka tottumukset. Sinä vain maanisesti syytät "alkoholia" josta sinulla ei edes ole ymmärrystä. Surullista. Pekka puskakin näkyi juuri tuopilla.
Humalassa asiat ei haittaa, eikä mietitytä. Tuntuu, että mistä vaan voi selvitä. Elämä ei tunnu raskaalta ja vaikealta, vaan kivalta ja siltä että oikeeastaan kaikki on hyvin ja lopustakin selviää. Humalassa naurattaa ja juttu luistaa. Humalassa tanssi sujuu, on rennompaa eikä kiinnosta mitä joku jossain ehkä ajattelee. Humalassa tekee mieli seksiä ja pitää itseään ihan hyvännäköisenä, tai ei ainakaan ole niin kiinnostunut oman kroppansa ulkomuodosta kuin selvinpäin. Nämä siis nousupuolen humalan etuja. Viina on hyvä apu ahdistuneelle ja estoiselle henkilölle.